Cara Mencipta Keunikan Bagi Bisnes Homestay Anda Berbanding Pesaing Di Pasaran


Perniagaan homestay adalah salah satu perniagaan yang semakin berkembang dan menarik minat pemain baru untuk mencuba nasib dalam perniagaan ini.
 
Sebagai pemain baru, mereka mempunyai kelebihan untuk membuat analisis terhadap persaingan sedia ada dan seterusnya masuk ke pasaran dengan mindset untuk memberikan perkhidmatan yang berbeza berbanding pengusaha homestay sedia ada.
 
Walaubagaimanapun, setiap pengusaha homestay berdepan dengan cabaran yang sama.

Iaitu kesukaran untuk mendapatkan tempahan dari tetamu.
 
Kita sedia maklum, ada pelbagai faktor yang akan mempengaruhi kebarangkalian sama ada homestay anda bakal memperolehi tempahan ataupun tidak.
 
Kita perlu lihat dari aspek sama ada wujudnya permintaan, musim perayaan, kewujudan persaingan dan sebagainya.
 
Perkongsian kali ini, kita akan cuba bincangkan apakah bentuk-bentuk usaha yang anda boleh praktikkan bagi mencapai matlamat supaya homestay anda menjadi pilihan para tetamu yang akan pergi melancong sama ada atas urusan kerja atau ingin pergi bercuti.

 
(1) Fahami pelanggan sasaran anda Point ini sebenarnya memang agak klise.
 
Walaupun klise, ia sebenarnya adalah satu poin yang cukup penting. Tak kira apa jenis perniagaan yang kita ingin mulakan, sama ada bisnes homestay atau lain-lain perniagaan berasaskan perkhidmatan, first thing first, kita kenalah tahu dengan jelas siapakah sebenarnya pelanggan ideal kita.
 
Atau dalam kata lainnya, siapakah pelanggan sasaran kita? 
 
Memahami pelanggan ini tidak cukup sekadar kita menyatakan ayat seperti “saya faham siapa pelanggan yang saya ingin sasarkan”.
 
Anda patut mampu untuk menjawab soalan-soalan berkaitan dengan pelanggan anda, misalnya seperti
1. Apakah keperluan mereka?
2. Apa pula kemahuan mereka?
3. Apa perkara yang menjadi keutamaan mereka?
4. Apakah jangkaan atau expectation bakal pelanggan anda?
 
Sesuaikan tawaran anda mengikut citarasa pelanggan yang anda ingin atau bakal sasarkan.
 
Sudah tentu, walaupun anda menetapkan pelanggan sasaran, tak ada masalah untuk anda menerima semua jenis pelanggan, jika permintaan itu ada.

Bukanlah bermaksud bila kita tetapkan pelanggan sasaran atau pelanggan ideal, maka kita hanya akan terima pelanggan yang menepati kriteria tersebut sahaja.
 
Pelanggan yang tak menepati kriteria yang kita tetapkan pun kita boleh terima, dan kita patut berikan layanan yang terbaik juga.
 
Sebab utama kenapa kita perlu mempunyai sasaran pelanggan ini adalah supaya kita boleh fokus dalam usaha pemasaran. Akhirnya kita tak akan fokus untuk sasarkan semua orang dan cuba puaskan hati semua orang, sebaliknya kita fokus kepada kelompok pelanggan yang kita yakin kita mampu berikan mereka layanan yang terbaik.
 
(2) Analisis Persaingan Kita amat bertuah kerana pada hari ini kita hidup di zaman yang mana untuk melakukan kerja-kerja analisis persaingan tidaklah begitu sukar.
 
Anda boleh buat kajian dan pemerhatian di lapangan, ataupun kalau nak bergantung kepada data-data yang boleh dikumpul melalui keselesaan rumah anda pun boleh.
 
Bagaimana cara untuk membuat analisis persaingan?
Ada beberapa cara.
 
1. Kajian melalui Google Kita buka laman web google dan taipkan kata kunci yang berkaitan dengan bisnes homestay yang kita jalankan.
 
Kalau kita jalankan perniagaan homestay, sudah tentu kata kunci yang relevan dengan bisnes ini adalah “homestay di Kota Bharu”. Kata kunci ini biasanya ditaip oleh bakal tetamu yang mencari tempat penginapan dilokasi berkaitan.
 
Hasil carian biasanya akan membawa kepada hasil seperti dibawah.

Jika pemilik bisnes homestay lain pernah mencipta halaman Google My Business, maka profil homestay mereka akan muncul di Google seperti diatas.
 
Kalau anda adalah pemilik homestay dan ingin bina halaman Google My Business seperti dalam screenshot diatas, boleh baca caranya disini.
 
2.1 Kajian melalui Platform Online Travel Agent Selain menggunakan Google, anda juga boleh menggunakan laman web atau platform Online Travel Agent seperti
1. Airbnb
2. Agoda
3. Booking
4. dan lain-lain
 
Buat carian tempat penginapan di lokasi yang sama atau berdekatan dengan bisnes homestay yang anda jalankan.
 
Dari hasil carian, anda boleh lihat homestay lain yang beroperasi disekitar anda.
 
Persoalannya ialah, data apa yang kita nak lihat daripada kerja-kerja analisis ini?
 
Sebenarnya ada beberapa data atau maklumat yang patut kita berikan tumpuan melalui kerja-kerja analisis persaingan ini.
Antaranya
 
i. Strategi harga yang diamalkan oleh pesaing
Adakah mereka menetapkan satu sistem harga yang berubah-ubah atau menggunakan harga tetap? Kemudian, kita juga ingin tahu sama ada harga yang mereka tetapkan ini merupakan harga yang paling murah, mengikut harga pasaran atau berada di tengah-tengah?
 
ii. Unique Selling Proposition (USP)
Tawaran menarik lagi unik yang hanya ada pada pesaing anda.
Kita akan sentuh dengan lebih lanjut pada poin yang seterusnya.
 
iii. Kewujudan mereka dalam dunia online
Adakah homestay milik pesaing anda boleh ditemui secara online? Jika mereka tak menggunakan strategi pemasaran online, bagaimana cara mereka mendapatkan tempahan dari pelanggan?
 
iv. Review dari pelanggan terdahulu
Bagaimana review dari pelanggan yang pernah menginap ditempat tersebut? Review yang positif sangat penting bagi meyakinkan bakal pelanggan yang tak pernah ada pengalaman menginap ditempat tersebut untuk datang dan buat tempahan.
 
v. Perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan
Apakah barang-barang dan kemudahan yang boleh digunakan oleh tetamu sepanjang perkhidmatan tersebut? Kita juga boleh lihat hiasan dalaman dan perabot-perabot yang digunakan dalam rumah.
 
vi. Tema atau konsep
Adakah homestay milik pesaing anda mempunyai tema tertentu? Atau nampak sama seperti kebanyakkan rumah-rumah diluar sana?
 
Apabila kita mempunyai data dan maklumat yang lengkap mengenai perniagaan milik pesaing yang beroperasi disekitar kita, In Shaa Allah kita boleh membuat keputusan yang baik.
 
Setidak-tidaknya kita tahu, apakah tahap perkhidmatan yang kita perlu sediakan, bagi memastikan pelanggan akan memilih kita berbanding memilih untuk menginap dihomestay milik pesaing.
 
Sebenarnya dalam fasa membuat analisis ini, kita juga patut boleh tentukan sama ada di kawasan yang bakal dijalan bisnes homestay itu nanti, terdapat permintaan ataupun tidak.
 
Bagaimana kita nak tahu sama ada wujudnya permintaan untuk perkhidmatan homestay disesuatu kawasan tersebut?
 
Pada pandangan saya ada dua cara.
 
Cara pertama adalah dengan membuat analisis terhadap faktor lokasi.
Baca disini: Pemilihan lokasi yang strategik untuk bisnes homestay
 
Cara kedua adalah dengan mengenalpasti the reason why yang membuatkan seseorang itu pergi travel.
Baca disini: Kenapa orang pergi travel?
 
Cara ketiga adalah dengan membuat analisis pesaing dan lihat berapa banyak tempahan yang mereka perolehi sepanjang mereka menjalankan bisnes ini.
 
Untuk cara ini, kita boleh gunakan mana-mana platform tempahan online travel agency. Dalam contoh ini, saya merujuk kepada laman web atau platform Airbnb.com
 
Saya ingin mengetahui berapa banyak homestay yang terdapat di Kota Bharu, Kelantan dan berikut adalah hasil carian yang saya perolehi.

Kalau menurut data dari Airbnb ini, terdapat lebih 1,000 tempat penginapan yang boleh ditempah melalui Airbnb.
 
Dalam keadaan ini, faktor demand & supply atau tawaran dan permintaan juga akan memberi impak kepada tempahan yang bakal anda perolehi.
 
Pada satu sisi, jika demand untuk tempat penginapan adalah kurang berbanding tawaran pada sesuatu masa, ini mewujudkan suatu keadaan dimana berlakunya situasi over-supply.
 
Saya suka ambil maklumat dari Airbnb kerana dekat situ kita boleh tahu,
1. Siapa host atau pemilik homestay yang mendapat pengiktirafan superhost
2. Berapa banyak tempahan yang mereka perolehi
3. Berapa rating yang mereka perolehi
4. Apa komen dan review dari tetamu terdahulu
 
(3) Unique Selling Proposition (USP) USP ini membincangkan mengenai suatu ciri unik yang membuatkan bisnes anda berbeza berbanding homestay milik orang lain.
 
Saya percaya, anda yang berminat untuk menjalankan bisnes homestay ini, pernah ada pengalaman menginap di hotel ataupun resort.
Baca juga: Apa perbezaan hotel dengan resort?
 
Kalau anda perasan, ada pengusaha bisnes homestay yang mula menerapkan elemen yang biasanya hanya terdapat pada resort atau hotel, ke dalam perniagaan homestay yang mereka jalankan.
 
Instead of homestay itu sebagai sekadar tempat untuk menginap semasa pergi bercuti, ia mula bertukar kepada konsep homestay itu sendiri sebagai destinasi percutian.
 
Maksudnya orang pergi bercuti atau travel memang semata-mata sebab nak pergi ke homestay tersebut.
 
Adakah situasi seumpama ini boleh berlaku?
Boleh.
Memang boleh.
 
Dengan syarat semua aktiviti yang memang cukup padat boleh dilakukan hanya disatu tempat.
 
Sebagai contoh, dari mula tetamu check in, hinggalah tetamu akan check out nanti, dia boleh lakukan semua aktiviti hanya dari homestay sahaja. Konsep ini ibarat kita menginap di resort, yang mana dekat resort inilah kita boleh lakukan semua aktiviti.
 
Saya sendiri beberapa kali terjumpa homestay yang menepati ciri seumpama ini.
 
Homestay miliknya bukan sekadar homestay. Sebaliknya tetamu boleh lakukan macam-macam aktiviti sepanjang menginap di homestay tersebut.
 
Antaranya
1. Homestay tersebut ada swimming pool
2. Boleh buat aktiviti barbeque
3. Ada bilik khas yang kedap bunyi untuk karaoke
4. Ada disediakan permainan untuk isi masa luang
5. Tetamu boleh memancing di kolam atau sungai berdekatan
6. Boleh mandi sungai
7. Boleh masuk ke dalam kebun dan memetik buah
 
Homestay yang menepati kriteria seperti ini biasanya akan dijadikan pilihan golongan tetamu yang ingin mengadakan acara seperti family day.
 
Bagaimana kalau homestay anda tak mempunyai ciri-ciri seperti yang kita bincangkan disini. Bagaimana cara untuk cipta USP untuk homestay anda nanti?
 
Maka disini anda perlu luangkan sedikit masa dan fikirkan.
 
Apakah suatu bentuk kelainan yang anda ingin terapkan dalam homestay anda nanti?
 
Faktor kelainan ini juga, mestilah menepati ciri yang disukai oleh golongan pelanggan yang anda bakal sasarkan kelak.
 
(4) Tingkatkan online presence anda Dalam era digital hari ini, apa-apa bisnes sekalipun perlu mempunyai kehadiran yang kuat di internet.
 
Bila kita katakan kehadiran (presence) yang kuat ini, kita maksudkan
1. Google
2. Media Sosial
3. Youtube
 
Kalau boleh setiap channel perlu ada kehadiran kita, dan orang tahu tentang perniagaan yang kita jalankan.
 
(5) Berikan perkhidmatan yang bakal diingati Berikan layanan yang baik, yang lain dari yang lain, supaya bakal tetamu mempunyai memori yang baik apabila menginap di homestay milik anda.
Baca juga: Strategi memberikan pengalaman penginapan terbaik kepada tetamu homestay
 
Kadang-kadang perkara yang sekecil-kecilnya pun boleh memberikan impak yang besar.
 
Misalnya seperti anda menulis kad ucapan selamat datang kepada para tetamu, atau anda menjamu tetamu anda dengan sebekas buah-buahan.

Sebelum kedatangan tetamu, atau semasa tetamu ingin buat tempahan, anda juga boleh bertanya apakah tujuan utama datang untuk menginap?
 
Jika tujuannya adalah untuk menyambut hari ulangtahun kelahiran, anda sebagai tuan rumah mungkin boleh main peranan dengan membantu menyediakan persiapan yang diperlukan atau sekurang-kurangnya bantu dengan membeli kek untuk acara tersebut.
 
Apa yang penting sekali ialah, anda bertanya.
 
Sesetengah tetamu akan sangat-sangat hargai kesudian anda untuk memberikan servis tambahan seperti ini.
 
(6) Paparkan review dan testimoni dari tetamu Review yang positif adalah sangat penting dalam perniagaan homestay anda.
 
Review yang positif ini juga memberi keyakinan kepada bakal tetamu untuk membuat pemilihan.
 
Persoalannya ialah, apakah perkara yang bakal pelanggan ingin lihat atau baca dalam review tetamu sebelum ini, sebelum mereka betul-betul yakin untuk buat tempahan?
 
Kalau cakap tentang review positif ini, saya percaya semua orang boleh kata hal yang sama. Tapi kita juga nak tahu, apa yang perlu ada, atau ayat apa yang bila bakal tetamu baca, dia terus jadi terpesona dan bersedia untuk buat tempahan.
 
Dekat bawah ini adalah antara poin yang patut ada dalam review positif.
 
Kalau bakal tetamu, baca poin-poin berikut ada dalam review positif yang ditulis oleh tetamu terdahulu, ini sedikit sebanyak akan membuatkan mereka bertambah yakin untuk buat tempahan.
 
Mari kita lihat apakah senarai review positif tersebut
 
1. Tuan rumah sangat membantu dan mesra
Sebagai tetamu, kita sukakan layanan yang baik dari tuan rumah. Walaupun kita bukanlah akan selalu berhubung dengan tuan rumah, setidak-tidaknya kita rasa lebih selesa apabila kita tahu tuan rumah adalah seorang yang sangat mesra dan friendly.
 
2. Respon yang sangat pantas dari tuan rumah
Apabila ada sebarang pertanyaan, atau perlukan bantuan tertentu, tuan rumah atau wakilnya sentiasa bersedia untuk membantu.
 
Kalau perkara tersebut boleh selesai hanya melalui perbualan whatsapp, respons boleh diterima dalam masa kurang lima minit atau lebih awal.
 
Kalau isu yang timbul memerlukan seseorang untuk datang, wakil tuan rumah boleh datang dengan segera atau dalam masa kurang dari 10 minit.
 
Poinnya ialah, tuan rumah mampu untuk memberikan respon yang cukup pantas.
 
3. Rumah sangat selesa melebihi dari jangkaan
Kebiasaannya tetamu hanya dapat membuat keputusan berdasarkan pada gambar-gambar yang dibekalkan oleh pemilik homestay.
 
Kalau kurang bernasib baik, ada tetamu yang dapat rumah yang berbeza berbanding gambar yang dibekalkan. Boleh jadi tuan rumah ada menukar perabot atau membuat perubahan pada perhiasan dalaman tapi masih menggunakan gambar lama.
 
Sepatutnya perkara ini tak berlaku.
Lebih baik berikan perkhidmatan yang sama seperti yang ditempah oleh tetamu.
 
Kalau nak berikan sesuatu yang berbeza, pastikan ia lebih baik dan melebihi jangkaan.

4. Harga sangat berpatutan kalau dibandingkan dengan segala kemudahan yang disediakan
Tetamu perlulah menyatakan yang kos penginapan sepanjang berada dihomestay anda adalah sangat berbaloi, atas faktor seperti lokasi, kemudahan dan kelengkapan yang disediakan.
 
5. Proses check in dan check out yang sangat mudah
Tetamu tak perlu menunggu lama untuk masuk ke dalam rumah. Tak perlu juga nak buat treasure hunt semata-mata untuk dapatkan kunci masuk.
 
6. Tuan rumah sangat berpengetahuan tentang keadaan sekitar
Tanya je apa-apa soalan kepada tuan rumah, tak kira sama ada tentang tempat makan tengahari, makan malam, sarapan pagi, menu istimewa, tempat menarik dan sebagainya, semua ini ada dalam pengetahuan tuan rumah.
 
Cuba bandingkan dengan tuan rumah yang bila kita tanya apa-apa soalan, jawapan yang dia akan berikan ialah tak pasti atau tak tau. Mana satu yang anda rasa lebih baik?
 
7. Famili saya sangat seronok bila dapat menginap di homestay ini
“Anak saya sangat suka menginap disini sebab… dan kami akan datang lagi.”
“Suami/isteri saya sangat seronok sepanjang penginapan kami disini, ada macam-macam aktiviti boleh dilakukan…”
 
Komen atau feedback seperti diatas juga boleh membuatkan tetamu lain jadi tertarik untuk mencuba pengalaman penginapan yang sama.
 
8. Sangat bersih dan terjaga dengan sangat rapi
Faktor kebersihan sememangnya merupakan satu faktor yang sangat penting dalam bisnes jenis tempat penginapan ini.
 
Poin ini hanya sebahagian daripada perkara yang perlu atau patut ada dalam review sesebuah homestay.
 
Review yang mengandungi poin seperti yang saya senaraikan itu sebenarnya lebih kuat dan ada kredibiliti berbanding review yang sekadar tulis sesuatu yang terlalu umum, misalnya seperti
i. Homestay terbaik
ii. Thanks tuan rumah, semuanya okay
 
Persoalannya ialah, bagaimana kita nak dapatkan komen atau review yang seperti kita bincangkan? Bolehkah kita meminta tetamu kita untuk tulis komen atau review mengikut spesifikasi yang kita inginkan?
 
Jawapannya ialah memang boleh.
Dengan syarat anda memang betul-betul mesra dan mungkin ada hubungan yang agak rapat dengan bakal tetamu anda.
 
Cara lain adalah, anda upah orang untuk tulis review mengenai homestay anda.
Baca juga: Pakej pengiklanan bisnes homestay melalui blog
 
Review dekat sini bukannya untuk mengada-adakan sesuatu yang tak ada, ataupun menipu dalam review. Sebaliknya review tersebut juga sebenarnya adalah suatu review yang memang jujur.
 
Orang yang menulis review hanya menyatakan apa yang memang sudah ada disitu dan bukannya mereka-reka cerita.
 
(7) Harga yang kompetitif Strategi penetapan harga juga bakal memberikan impak yang agak signifikan terhadap jumlah tempahan yang bakal anda perolehi.
 
Saya pernah menulis tentang topik penetapan harga untuk bisnes homestay sebelum ini.
Baca disini: Strategi menetapkan harga sewa yang kompetitif untuk bisnes homestay

Poin ini juga sebenarnya adalah kesinambungan bagi poin sebelum ini, iaitu membuat kajian pasaran dan mengenalpasti siapa pesaing yang ada disekeliling anda.
 
Sudah tentu, jika pesaing anda menetapkan harga yang agak rendah, dan terdapat perbezaan yang sangat ketara dari segi harga walaupun dari perspektif perkhidmatan, anda sebenarnya menawarkan servis yang sama, tetamu mungkin akan jadikan tempat anda sebagai pilihan kedua.
 
Menjalankan promosi seperti potongan harga sempena sambutan hari-hari tertentu dapat menarik minat kategori pelanggan yang agak sensitif dengan soal harga.
 
Tindakan anda memberikan potongan harga dapat dilihat sebagai suatu penjimatan buat pelanggan seperti ini.
 
Destinasi dan aktiviti yang dapat dilakukan ditempat percutian adalah lebih penting berbanding berbelanja terlalu mahal untuk tempat menginap.
 
(8) Kerjasama dengan perniagaan setempat Anda boleh cuba kenalpasti peluang-peluang untuk melakukan kolaborasi dengan perniagaan lain, yang mungkin bersesuaian dengan anda.
 
Sebagai contoh, syarikat yang menjalankan perniagaan berbentuk program latihan atau seminar. Untuk pelanggan mereka yang datang dari luar kawasan, boleh jadi ada yang memerlukan tempat untuk menginap.
 
Cuba kenalpasti, lain-lain perniagaan yang mungkin boleh bekerjasama dengan anda.
 
Kalau anda perlukan idea, mungkin boleh baca perkongsian saya sebelum ini yang bertajuk apakah sebab orang pergi travel.
 
(9) Pemasaran dan promosi Kerja-kerja pemasaran adalah satu usaha yang perlu dilakukan secara berterusan.
 
Gunakan platform-platform yang ada diluar sana, tak kiralah sama ada
1. Media sosial
Termasuklah anda menggunakan Facebook, Instagram, Twitter, dan sebagainya.
 
2. Blog
Pemasaran melalui blog ini akan menerima manfaat trafik dari halaman search engine terkenal seperti Google, Bing dan sebagainya.
 
3. Email marketing
 
4. Tiktok
 
5. Youtube
 
6. Platform online travel agent
Diluar sana ada terdapat beberapa platform online travel agent yang anda boleh gunakan untuk menyenaraikan homestay anda.
 
… dan sebagainya.
 
Usahakan supaya setiap hari ada usaha dan kempen pemasaran kita yang sedang aktif berjalan mendapatkan tetamu baru.
 
Lagipun, apabila homestay anda sudah siap dan bersedia untuk menerima tetamu, salah satu perkara yang perlu anda lakukan setiap hari adalah membuat kerja-kerja pemasaran untuk mendapatkan tetamu.
 
Persoalannya ialah, adakah anda akan lakukan kerja-kerja pemasaran ini sendiri, atau anda akan outsource kepada orang lain?
Baca juga: Senarai laman web untuk iklankan bisnes homestay anda
 
(10) Pantau dan buat perubahan ikut kesesuaian Seperti biasa, selepas kita buat pelbagai usaha untuk menjadikan homestay kita itu nanti unik dan lain dari yang lain, kita juga perlu buat pemantauan sama ada strategi yang kita gunakan itu berkesan ataupun tidak.
 
Dari semasa ke semasa, anda mungkin perlu buat beberapa perubahan dan anda juga mungkin akan dapati apa yang berkesan sebelum ini, sudah mula kurang berkesan.
 
Sebagai contoh, anda mungkin pernah menerima tempahan dari pelanggan yang mengetahui tentang homestay anda melalui penggunaan enjin carian Google.
 
Ya, teknik pemasaran yang dimaksudkan ini adalah teknik Search Engine Optimization.

Tapi teknik ini, sampai satu masa akan kurang berkesan dan akan ada pesaing lain yang turut menggunakan teknik yang sama.
 
Boleh jadi kerana tempat anda menjalankan bisnes homestay ini sudah mula muncul beberapa pesaing baru.
Dalam keadaan ini, anda juga perlu tahu beberapa strategi yang anda perlu lakukan bagi menghadapi kerenah pesaing anda.
Baca juga: Strategi menghadapi persaingan dalam perniagaan
 
Ataupun boleh jadi juga sebab perubahan citarasa dan selera bakal pelanggan. Satu hari nanti, pelanggan sudah tak minat lagi untuk bermalam di homestay.
 
Manalah tahu kan, satu masa nanti muncul konsep tempat penginapan yang lain dari yang lain, yang mungkin berupaya menjadi pencabar bagi bisnes homestay.
 
Apa pun, sebagai pemain dalam industri ini, anda perlu peka dengan sebarang perubahan-perubahan yang berlaku.
 
Kesimpulan Adakah bisnes homestay ini merupakan suatu perniagaan yang kompetitif?
Hanya mereka yang sudah berada dalam bisnes ini sahaja yang betul-betul faham.
 
Ruang untuk masuk dalam bisnes ini juga sentiasa terbuka dengan luas. Asalkan anda mempunyai unit hartanah yang bersesuaian, anda sudah boleh mulakan bisnes ini.
 
Anda boleh manfaatkan platform online travel agent seperti Airbnb, Agoda, booking.com dan sebagainya untuk mendapatkan tetamu bagi perniagaan anda.
 
Jika anda perlukan panduan yang lengkap mengenai cara untuk memulakan bisnes homestay, anda boleh muat turun panduan bisnes homestay menerusi pautan ini.

 
The post Cara mencipta keunikan bagi bisnes homestay anda berbanding pesaing di pasaran appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/cara-mencipta-keunikan-bagi-bisnes-homestay/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Membina Unique Selling Proposition Untuk Bisnes Homestay

Cara Membina Unique Selling Proposition Untuk Bisnes Homestay

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 245 hits
Memulakan perniagaan homestay pada hari ini mungkin tidak semudah berbanding beberapa tahun dahulu Pada hari ini cabarannya adalah berkali ganda lebih besar Ramai orang sudah mula sedar akan potensi keuntungan yang boleh diperolehi menerusi...
Cara Atasi Kebuntuan Otak Nak Cari Bisnes Apa Yang Mahu Dilakukan Setelah Berhenti Kerja

Cara Atasi Kebuntuan Otak Nak Cari Bisnes Apa Yang Mahu Dilakukan Setelah Berhenti Kerja

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 141 hits
Ini sambungan dari artikel yang lalu bagaimana proses saya jadi usahawan selepas berhenti kerja makan gaji Ada 3 ramuan penting yang perlu ada jika anda buat keputusan untuk berhenti kerja makan gaji dan sara kehidupan dengan berniaga sendi...
Tip Dan Panduan Cara Atasi Stress Dan Kemurungan Sebagai Suri Rumah

Tip Dan Panduan Cara Atasi Stress Dan Kemurungan Sebagai Suri Rumah

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 187 hits
Stress dan kemurungan adalah cabaran yang sebahagian besar suri rumah hadapi dalam kehidupan seharian Nampak mudah kan jadi suri rumah sahaja duduk di rumah jaga anak anak dan suami tetapi kenapa boleh berlaku situasi begini Tahukah anda Ke...
Cara Guna Al Quran Digital Mushaf Alfatih

Cara Guna Al Quran Digital Mushaf Alfatih

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 139 hits
Tutorial Cara Guna Al Quran Digital Mushaf Al FatihAssalamualaikum semua sila pastikan di dalam set Al Quran Digital Mushaf Al Fatih anda dapat kesemua set di atas ya Produk Al Fatih yang boleh digunakan dengan pen Al Qolam adalah 1 Al Qura...
Kutu Kucing Begini Cara Nak Tangkapnya Modal Pun Tak Keras Mana

Kutu Kucing Begini Cara Nak Tangkapnya Modal Pun Tak Keras Mana

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 186 hits
Kutu kucing boleh mengakibatkan kegatalan melampau pada manusia dengan kulit menjadi kemerahan dan membengkak Gejalanya masih di tahap ringan namun perbuatan menggaru garu kawasan yang gatal dikhuatiri mengundang luka dan melecet Jangkitan ...
Biskut Red Velvet Crunchy Guna Sukatan Sudu Ini Resipi Cara Nak Buat

Biskut Red Velvet Crunchy Guna Sukatan Sudu Ini Resipi Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 141 hits
Biskut red velvet crunchy rupanya sedikit ala biskut mahal yang selalu di jual di kiosk kiosk di pasar raya Kalau beli harganya agak keras juga Rasa tak puas makan kalau beli Sebenarnya kita boleh sahaja buat sendiri biskut ini Tak susah ma...
Cara Atasi Mata Pedih Berair Ketika Bangun Tidur Lihat Hp

Cara Atasi Mata Pedih Berair Ketika Bangun Tidur Lihat Hp

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 284 hits
Cara Atasi Mata Pedih Berair Ketika Bangun Tidur Lihat HPCara Atasi Mata Pedih Berair Ketika Bangun Tidur Lihat HP Blue Light wujud pada cahaya dari skrin digital yang kita lihat setiap minit Cahaya cerah yang ada pada smartphone kadar blue...
Mekanik Ini Dedah Cara Mudah Cek Tayar Botak Guna Duit Syiling Je Ini Caranya

Mekanik Ini Dedah Cara Mudah Cek Tayar Botak Guna Duit Syiling Je Ini Caranya

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 149 hits
Setiap pemilik kenderaan harus memiliki pengetahuan asas tentang penjagaan kereta termasuk keadaan tayar selepas digunakan untuk tempoh tertentu Keadaan bunga tayar juga dikenali sebagai tapak tayar adalah salah satu aspek penting yang perl...
Mengenal Game Slot Pragmatic Maxwin Fitur Keuntungan Dan Cara Bermain

Mengenal Game Slot Pragmatic Maxwin Fitur Keuntungan Dan Cara Bermain

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 96 hits
Mengenal Game Slot Pragmatic Maxwin Fitur Keuntungan dan Cara Bermain Apakah Anda seorang penggemar game slot online Jika iya maka Anda pasti tidak boleh melewatkan game slot Pragmatic Maxwin Game slot Pragmatic Maxwin adalah salah satu pil...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h