Cara Mencegah Jangkitan Dan Tips Tidak Dijangkiti Virus Influenza


Cara Mencegah Jangkitan dan Tips Tidak Dijangkiti Virus InfluenzaCara Mencegah Jangkitan dan Tips Tidak Dijangkiti Virus Influenza | Ibu bapa makin risau mengenai kesihatan anak-anak semenjak penularan wabak Influenza di tahun 2020 kini.

Setiap kali menghantar anak ke sekolah, kita juga sedar mereka boleh jatuh sakit dengan mudah. Anak akan selalu kerap demam on off sejak masuk taska dan sekolah. Apabila sudah sembuh sekalipun, anak-anak mungkin akan pulang dari sekolah dan dapat sakit semula! Ketika ini lah kita terfikirkan kenapa kita tak berikan suplemen dan vitamin untuk imunisasi dan antibodi tubuh anak untuk anak yang selalu dapat demam dan flu selsema.

BACAAN LANJUT : Influenza Simptom, Perbezaan Dengan Selsema Biasa dan Pencegahan

Ini kerana sekolah dan tadika adalah kawasan pengumpulan bakteria dan virus. Kanak-kanak bermain rapat bersama di dalam satu tempat, berkongsi makanan dan tidak membasuh tangan dengan kerap.

Kanak-kanak di bawah usia 2 tahun menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk dimasukkan ke hospital akibat influenza.

Kalau anak kita dibawah umur 2 tahun ada mengalami tanda seperti di bawah, ibu bapa dinasihatkan untuk terus bawa anak-anak ke hospital.

1. Pernafasan jadi laju
2. Taknak minum susu
3. Batuk berkahak
4. Anak tiba-tiba jadi tidak aktif
5. Suhu badan naik tinggi mendadak

Sesetengah kanak-kanak, seperti yang mempunyai masalah kesihatan kronik seperti asma atau lelah, sindrom nefrotik dan lain-lain boleh dijangkiti dengan lebih teruk sehingga membabitkan kematian.

Virus influenza tersebar melalui titisan cecair yang dipindahkan ke udara apabila individu yang sakit itu batuk, bersin atau bercakap.

BACAAN LANJUT : Cara Influenza Berjangkit dan Cara Merawat Jangkitan Influenza

Kanak-kanak mungkin dijangkiti influenza dengan menyentuh permukaan atau permainan yang sudah disentuh oleh seseorang dijangkiti influenza dan kemudian menyentuh hidung, mulut atau mata mereka. Virus ini boleh terus hidup di permukaan selama dua hingga lapan jam.

Kanak-kanak juga menyimpan virus itu untuk tempoh yang lebih lama berbanding orang dewasa dan boleh menyebarkan influenza selama 10 hari atau lebih selepas simptom bermula.

Cara Mencegah Jangkitan Influenza

Dr Shazril Shaharuddin atau Dr Say berkongsi mengenai cara mencegah jangkitan influenza.

5 tips yang boleh diikuti supaya tidak dijangkiti virus influenza :

1) Jaga kebersihan
Sering kali kita terlihat, ramai orang yang menutup mulut atau hidungnya ketika bersin dan juga batuk. Tetapi perlu diingatkan juga supaya mencuci tangan dengan sabun dan air bersih yang mengalir supaya kuman di telapak tangan tidak tersebar di merata tempat. Secara tidak langsung dapat mengelakkan virus influenza ini dijangkiti.

2) Pakai topeng muka
Tutup mulut atau hidung dengan tisu kering apabila batuk atau bersin. Selain itu, pakai topeng muka supaya titisan cecair dari mulut dan hidung tidak tersebar ke orang lain.

3) Jauhi tempat sesak
Apabila terkena jangkitan selesema ataupun flu, jauhkan diri daripada tempat yang sesak. Juga elakkan diri daripada mendekati orang-orang yang batuk atau selesema dan hindari bersentuhan dengan orang luar negara atau pelancong asing yang dijangkiti influenza atau flu burung.

Memakai penutup muka (face mask) dapat elakkan titisan cecair dari mulut dan hidung tersebar pada orang lain.

4) Pemakanan dan diet sihat
Jamah hidangan mengikut piramid makanan seimbang dan tidak membeli makanan luar yang terdedah di persekitaran kotor. Selain itu, galakkan diri untuk lebih aktif bergerak dan berpeluh dalam kehidupan seharian.

BACAAN LANJUT : Kebaikan Buah Labu Kuning dalam Al Quran Untuk Kesihatan

5) Vaksin flu
Cara melalui vaksinasi yang sudah digunakan sejak lebih 60 tahun.

Apabila imuniti badan rendah, kita senang dijangkiti penyakit. Imuniti badan boleh rendah jika kita kurang rehat, stres, pemakanan dan diet yang tidak seimbang serta waktu tidur yang tidak cukup.

Ibu bapa dan penjaga perlu ingat jika sistem imun kanak-kanak bawah 5 tahun dan warga tua berusia 65 tahun ke atas ini pada tahap rendah, akan lebih senang dijangkiti demam, juga batuk dan selesema.

Amalkan gaya hidup sihat, dapatkan vaksin supaya kita dapat kurang komplikasi dan tidak mudah dijangkiti virus influenza.

Tips Semulajadi Supaya Tidak Dijangkiti Virus Influenza

Kami mencadangkan Set Perlindungan Kesihatan.

1. Nutriferon
• Bertujuan untuk tingkatkan atau boost sistem imun tubuh iaitu interferon.
• Interferon ini ialah sejenis protein yang dihasilkan oleh tubuh secara semulajadi untuk melawan virus, bakteria, parasit atau sel tumor.
• Kewujudan dan fungsi interferon dikenalpasti dan ditemui oleh Dr. Yasuhiko Kojima, ahli imunologi terkenal di dunia dari University Tokyo pada tahun 1954.
• Dihasilkan daripada tumbuh-tumbuhan seperti biji labu, bunga sunflower, honeysuckle Jepun dan biji plantagi yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

2. Vitalea for Children
• Multivitamin yang dicipta khas untuk memenuhi keperluan nutrisi kanak-kanak
• Dicipta berdasarkan kajian saintis dan pakar nutrisi Shaklee selama lebih 100 tahun, maka formula baru Vitalea for Children ini mengandungi 18 Vitamin dan Mineral yang sangat penting untuk tumbesaran kanak-kanak
• Diformulakan ‘Tooth-Friendly’ yang mengandungi kemanisan semulajadi dengan xylitol, yang mana mengurangkan risiko kaviti pada gigi kanak-kanak

3. Chewable-C Plus
• Dihasilkan daripada sumber tumbuhan semulajadi
• Mengandungi Citrus Bioflavonoids Complex 24mg untuk penyerapan Vitamin C dengan lebih optimum
• Bebas daripada pewarna, perisa dan pemanis tiruan
• Dos lebih rendah iaitu 100mg Vitamin C untuk setiap tablet
• Sangat mudah dikunyah dan ditelan oleh kanak-kanak kerana saiz tabletnya yang kecil
• Botol yang bersaiz kecil dan sangat mudah untuk dibawa ke mana-mana.

4. Performance Drink
• Minuman elektrolit dengan kajian klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air
• Minuman isotonik yang tidak ada kandungan gas karbonat
• Mempunyai jumlah kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah. Mudah diserap untuk tenaga yang segera.
• Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari iaitu campuran unik karbohidrat dan kandungan garam. Karbohidrat membantu menggantikan semula tenaga yang hilang.
• Dapat mengawal paras cecair didalam badan agar badan kita terlalu kering dan tidak terlalu banyak

5. Mealshakes
• Lengkap dengan vitamin yang diperlukan oleh anak-anak
• Membekalkan protein untuk tumbesaran mereka. Lebih-lebih lagi bagi anak yang telah berhenti meminum susu.
• Mengandungi Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E, Zinc dan Selenium sebagai anti-oksidaan untuk sistem imun anak-anak
• Mengandungi Vitamin B yang lengkap, Zat Besi untuk membentuk sel darah merah yang sihat.
• Mengandungi Asid Folik, Biotin dan Kalsium dan Magnesium untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses tumbesaran.

Bagi membantu anak-anak dalam menghadapi masalah kesihatan dalam meningkatkan fungsi sistem imun, ada promosi menarik sepanjang bulan Januari 2020 ini.

Promosi Set Perlindungan Kesihatan Untuk Seisi Keluarga

Cara Mencegah Jangkitan dan Tips Tidak Dijangkiti Virus InfluenzaPerformance DrinkBeli 2 tong diskaun 5%RM 282.63
MealshakesBeli 2 tong diskaun 5%RM 228
NutriferonBeli 2 kotak diskaun 5%RM 361
Chewable Vita-CBeli 2 botol diskaun 5%RM 97.38
Chewable Vitalea MultivitaminBeli 2 botol diskaun 5%RM 211.38
Jika anda berminat ingin dapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.uminazrah.com/2020/01/cara-mencegah-jangkitan-dan-tips-tidak-dijangkiti-virus-influenza.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mencegah Lebih Baik Dari Merawat Ini 3 Tips Untuk Elak Jangkitan Influenza Dari Merebak

Mencegah Lebih Baik Dari Merawat Ini 3 Tips Untuk Elak Jangkitan Influenza Dari Merebak

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 349 hits
Seperti yang kita sedia maklum wabak Influenza A merebak dengan teruk di negara kita Ramai juga kana kanak yang maut disebakan oleh wabak ini Keadaan ini amat membimbangkan kerana jika tidak dibendung dan lakukan hal yang boleh mencegah inf...
Selangor Pantau Virus Influenza Sekolah Akan Ditutup Jika Jangkitan Serius

Selangor Pantau Virus Influenza Sekolah Akan Ditutup Jika Jangkitan Serius

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 346 hits
SHAH ALAM 10 Jan Kerajaan Negeri sedang memantau perkembangan penularan virus Influenza A di negeri ini dan akan menutup mana mana sekolah jika dikesan mempunyai tahap jangkitan yang serius Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata bu...
Cara Influenza Berjangkit Dan Cara Merawat Jangkitan Influenza

Cara Influenza Berjangkit Dan Cara Merawat Jangkitan Influenza

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 963 hits
Cara Influenza Berjangkit dan Cara Merawat Jangkitan InfluenzaCara Influenza Berjangkit dan Cara Merawat Jangkitan Influenza Di Malaysia jangkitan influenza dilaporkan berlaku sepanjang tahun namun dalam julat yang kecil Negara negara yang ...
Bawang Boleh Sedut Virus Influenza Fakta Ke Mitos

Bawang Boleh Sedut Virus Influenza Fakta Ke Mitos

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 848 hits
Bawang boleh sedut virus influenza Fakta ke Mitos Perkongsian asal mengenai tips bawang menyerap virus influenza di udara telah dikongsi lebih 23 ribu netizen Bawang boleh sedut virus influenza Fakta ke Mitos TIADA kajian saintifik yang dap...
Tips Seo Cara Meraih Peringkat 1 Di Google

Tips Seo Cara Meraih Peringkat 1 Di Google

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 340 hits
Meraih peringkat nomor satu di Google menjadi idaman setiap bloger juga internet marketer dan pemiliki website pada umumnya Postingan blog atau artikel di website yang ada Peringkat 1 di Google potensial mendapatkan kunjungan terbanyak Saya...
Jabatan Kesihatan Negeri Sahkan Kelantan Bebas Dari Virus Influenza A

Jabatan Kesihatan Negeri Sahkan Kelantan Bebas Dari Virus Influenza A

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 325 hits
Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan mengesahkan negeri itu bebas daripada serangan wabak influenza A Menurut Datuk Dr Zaini Hussin Pengarah Kesihatan negeri setakat ini pihaknya masih belum menerima sebarang kes melibatkan wabak berkenaan di ...
Virus Influenza A Semakin Merebak Sudah Ada Yang Mati

Virus Influenza A Semakin Merebak Sudah Ada Yang Mati

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 303 hits
Dua anak demam serentak seorang meninggal Dugaan berat terpaksa ditempuh keluarga Mohd Esmadi Ibrahim apabila dua anaknya demam serentak sebelum seorang daripadanya meninggal dunia pada 6 Januari lalu Dalam kejadian itu anak bongsunya menin...
Cara Menghindari Influenza 2020 Ketika Bersukan

Cara Menghindari Influenza 2020 Ketika Bersukan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 418 hits
Hari ini hari ke 13 dalam tahun 2020 merupakan hari ke 10 wabak influenza A meletus di dalam negara Wabak yang mungkin anda fikir ringan ini sebenarnya boleh membawa maut kalau tidak ditangani dengan baik dan efisyen Jadi hari ini eloklah s...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music