Cara Jimat Masak Nasi Tanpa Kerak



Zaman PKP ni serba serbi kena berjimat. Lagi-lagi benda setiap hari kita guna macam makan nasi. Cara jimat masak nasi tanpa tinggalkan kerak. Cara ini memang terbukti jimat, jangan bazir beras dengan kerak nasi yang tak boleh makan.
Nasi merupakan makanan asasi dan ruji Rakyat Malaysia dan Asia Tenggara. Nasi adalah dari beras dan beras daripada Padi. Padi yang biasa tumbuh di sawah berair, ada juga padi yang tumbuh di Bukit dipanggil Padi Huma.
Zaman Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan Pandemik COVID19 ini membuatkan semua orang perlu bersikap lebih berjimat. Oleh kerana, nasi adalah makanan setiap hari rakyat dan lebih kurang 2-3 kali kita masak nasi dalam sehari. 

Benda utama yang menyebabkan kita membazir nasi adalah Kerak Nasi!! 
Bila nasi dah menjadi kerak, 95% kemungkinan kita akan buang begitu sahaja dan kerak nasi yang kita buang itu jika diikutkan boleh seorang atau 1 hidangan makan lagi. Amat sayang jika kita buang macam tu sahaja.
Kebiasaan keluarga saya makan nasi dalam sehari sekali (2 kali sehari pun kira dah banyak) sebab saya perlu jaga makan dan kurangkan nasi, jadi akan pilih untuk makan sekali sehari. Anak-anak pun kecil lagi umur 3 dan 5 tahun memang tak banyak makan nasi. Jadi, jika saya nak masak nasi memang akan masak dalam kuantiti sedikit cukup untuk 2 hidangan pinggan.
Selain dapat berjimat nasi (elak dibuang sebab dah jadi kerak), periuk nasi pun tak perlu cuci, Sebenarnya cara ini adalah seperti nasi kukus. boleh juga guna pengukus tapi kat rumah biasa guna periuk nasi, jadi guna periuk nasi sahaja. Sama ada periuk nasi elektrik atau letak atas dapur.
CARA MASAK NASI TANPA TINGGALKAN KERAK1. Pertama sekali boleh guna cawan atau mangkuk porcelain/ besi atau plastik yang muat dengan periuk nasi (sehingga boleh tutup periuk nasi). 
2. Cuci beras macam biasa. Cara cuci beras lebih senang sebab jumlah sedikit. Beras tertumpah semasa cuci pun dapat dijimatkan.
3. Beras letak lebih kurang 1/3 dari bekas yang digunakan. Kemudian letak air 2/3 bekas dan beras dijangka masak penuh 3/3.

Kredit Gambar : Maskulin
4. Letak air di dalam periuk kosong dalam 500ml sebelum letak bekas beras tu. Air itu akan sebagai pemanas. Jangan tak isi air!! Nanti berlaku litar pintas pula. Anggaran masa dalam 5-10 minit sahaja.
Air dalam periuk akan panas mendidih dan masakkan nasi dalam periuk. Kalau pakai periuk automatik, kena tengok-tengok juga risau air kering sebab kita dah letak beban bekas tu, jadi mungkin periuk tu akan terus panaskan walaupun takde air. Awas!
5. Dan hasilnya (RUJUK GAMBAR)... Saya biasanya guna mangkuk plastik tahan panas.Nasi dia lebih lembut dan putih dari biasa (maybe sebab tiada hangit kerak-kerak)


Boleh la makan nasi sampai habis. Nasi melekat pun bahagian atas permukaan sahaja. Bahagian bawah memang tiada kerak. Jadi, nasi tidak membazir, mangkuk periuk senang nak basuh, jimat air, tak perlu nak rendam-rendam periuk nak lembutkan kerak. 
Memang senang dan jimat kan!! Zaman PKP ni selagi kita boleh berjimat, berjimat lah.. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ismiqbal.blogspot.com/2021/07/cara-jimat-masak-nasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Masak Sambal Nasi Lemak Yang Tahan 4 5 Hari Tanpa Risau

Cara Masak Sambal Nasi Lemak Yang Tahan 4 5 Hari Tanpa Risau

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 256 hits
Resepi Sambal Nasi Lemak Yang Tahan 4 5 Hari Tanpa Risau Jom baca tips hasilkan resepi sambal nasi lemak istimewa 1 Pilih bawang merah besar India untuk lebih rasa manis berbanding daripada bawang besar Holland Kisar dengan sedikit air saha...
Cara Masak Kuetiau Goreng Macam Kat Pasar Malam 10 Minit Siap

Cara Masak Kuetiau Goreng Macam Kat Pasar Malam 10 Minit Siap

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 327 hits
Kuetiau goreng merupakan antara menu yang menjadi pilihan bila lapar Sedapnya bila dapat makan panas panas versi dalam kawah besar dimasak di pasar malam tu Jadi apa kata cuba sendiri resipi masak Kuetiau Goreng perkongsian daripada Ameera ...
Alahai Anak It S Ok Sayang Erra Kongsi Gelagat Aleesya Masak Nasi Lupa Letak Air

Alahai Anak It S Ok Sayang Erra Kongsi Gelagat Aleesya Masak Nasi Lupa Letak Air

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 267 hits
Pelakon dan penyanyi jelita Erra Fazira berkongsi satu momen lucu di instagram mengenai anak perempuannya iaitu Engku Aleesya yang dikatakan terlupa memasukkan air sewaktu ingin memasak nasi untuk hidangan makan malam Masak nasi lupa masuk ...
Gigih Masak Hidangan Tengahari Sampai Terlupa Nasi Belum Masak

Gigih Masak Hidangan Tengahari Sampai Terlupa Nasi Belum Masak

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 354 hits
Assalamualaikum Hi korang Korang ingat tak hari tu nak masak Asam Tempoyak la apa segala kan simpan balik ikan bawal emas sebab Pak Zain nak makan lauk Udang kan Haaa memandangkan ikan bawal tu kejap masuk kejap keluar fridge ulang ulang x ...
Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 363 hits
Wow idea ni memang membantu jimatkan masa mama Mainan anak tak dinafikan memang banyak habuk dan bila anak kita yang kecil pegang sudah semestinya dia akan masukkan ke dalam mulut Banyak sangat bakteria terkumpul Selain rendam dalam baldi d...
Amalkan Masak Nasi Letak Bawang Putih Jadikan Sebagai Antibiotik Semulajadi Yang Baik Untuk Keluarga

Amalkan Masak Nasi Letak Bawang Putih Jadikan Sebagai Antibiotik Semulajadi Yang Baik Untuk Keluarga

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 243 hits
Bawang putih yang menjadi antara bahan wajib dalam masakan untuk memberi aroma dan rasa pada masakan diakui juga semamangnya bermanfaat dalam penjagaan kesihatan
Nasi Ayam Hainan Masak Dengan Primada Pressure Cooker

Nasi Ayam Hainan Masak Dengan Primada Pressure Cooker

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 481 hits
Nasi Ayam Hainan Masak Dengan Primada Pressure Cooker Tak sangka pulak dalam pertama kalinya saya akan masak nasi ayam hainan Advertisement Nasi Ayam Hainan Masak Dengan Pressure Cooker Primada Sekarang ni saya tengah belajar masak nasi nas...
Cara Masak Pad Kra Paw Guna Daging Burger Ramly Untuk 3 Orang Makan

Cara Masak Pad Kra Paw Guna Daging Burger Ramly Untuk 3 Orang Makan

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 252 hits
Penggemar makanan Thai yang sukakan sentuhan rasa daging lembu pedas dan dihidangkan bersama nasi serta telur mata sesuai dijadikan hidangan makan tengah hari dan malambuat seisi keluarga RESIPI PAD KRA PAW GUNA DAGING BURGER RAMLY Bahan ba...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live