Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Petah Cakap Benar Benar Menjadi Bolehlah Cuba


Ibu bapa dianggap guru pertama anak kerana pembelajaran asasnya bermula di rumah. Apa yang anak dengar, lihat dan faham itu yang dipelajarinya. Sebab itulah penting ibu bapa rajin berkomunikasi dan melayan anak-anak.
Ramai juga ibu bapa yang silap, bila anak-anak menonton televisyen rancangan kartun kegemarannya, anak boleh belajar tetapi ia sebenarnya menyekat kebolehan si kecil untuk meneroka dan menunjukkan kemahiran sebenar dalam diri.
Menerusi perkongsian ibu ini, Puan Nabilla Nasir, beliau berkongsi beberapa tip untuk galakkan anak petah bercakap mengikut umur.

Saya nak share tips yang dikongsi pakar HTJ untuk galakkan anak 1-2 tahun bercakap perkataan yang bermakna seperti makan, susu, mandi.
Ikut carta perkembangan, anak umur 1-2 tahun perlu cakap sekurang-kurangnya 10 perkataan bermakna. Kalau kurang dari 10, sudah dikira delay.
Kalau nak guna English pun boleh. Sebab ada perkataan lebih mudah disebut dalam English. Dan untuk anak 2-3 tahun dah boleh sambung 2 perkataan. Contoh, “nak makan”, “ibu lapar” Cukup kita monitor yang ini dulu.
Bila anak boleh berkomunikasi dengan baik, kita as parents taklah stres nak menjaga. Sebab kita tahu apa yang anak mahukan. Kurang tantrum.
Saya kongsi dalam bahasa pasarlah ye. Bagi semua senang faham. Kot ada yang nak share tip lain dialukan sangat. Setakat 1 minggu ni saya pakai 5 cara kat bawah ni. Yang paling termampu saya nak buat. Okey jom check.
1. Bila anak meminta sesuatu dengan menarik tangan kita, tanya kembali dia nak apa. Walaupun kita dah tahu apa yang dia mahu. Time ni sure anak akan merengek dan menangis. So parents kena sabar dan jangan give up. Fasa ni akan jadi sedikit memenatkan. Kita tanya sebab nak galakkan dia bercakap. Ada masa anak tak berapa nak respons. Takpe keep talking.
Contoh situasi:
Ibu sebut, Kakak nak apa? Nak biskut ke? Ohhh ini biskut. BISSSSKUTT. BISSSSKUTT. Kakak makan biskut. Sedapnya biskut ni.
Sebut berulang-ulang. Kalau anak dapat tangkap perkataan yang kita sebut dan dia sebut semula pelat, takpe. Umur 1-3 tahun memang kanak-kanak bercakap pelat. Normal. Jangan risau. By right umur 4 tahun sebutan dia dah jelas. Umur 1-2 tahun kita fokus dulu pada anak tahu cakap perkataan yang bermakna.

2. Galakkan anak untuk bermain dengan kanak-kanak lain. Walaupun kedengaran mereka bercakap bahasa alien yang kita tak faham. Itu petanda bagus. Sebab dia cuba nak berkomunikasi. Bahasa alien kanak-kanak ni kita panggil jargon. Permulaan kepada komunikasi anak-anak adalah bahasa alien inilah.
3. Cakap sedikit kuat dengan anak. Ibarat suara cikgu kat dalam kelas. Sebut perkataan jangan laju. Cakap pelan-pelan.
4. Teman anak ketika dia bermain. Waktu tu kita banyakkan bercakap dengan dia. Walaupun tiada respons teruskan bercakap.
5. Kurangkan gajet. Kalau dia tengok tv, kita join sekali menyanyi dan menari hora horey tuh. Tak bolehlah nak harap cikgu taska je berjoget untuk anak kita kan. Hope saya dan husband konsisten buat 5 perkara ni. Husband pun saya minta untuk dia terlibat sama semaksimum yang boleh.
Yelah lelaki ni jarang banyak mulut. Yang selalu memotir kitalah ibu-ibu ghimau & mak bawang ni kan.
6. Galakkan anak untuk buat aktiviti meniup. Tiup belon, bubbles, wisel, lilin dan makanan. Tiuplah mana yang boleh ditiup. Ini untuk exercise mulut anak.
7. Buat beberapa aktiviti simple bersama anak. Contoh main masak-masak bersama. Uli playdoh dan lain-lain lagi. Nak anak mula bercakap kita perlu banyak buat aktiviti dan galakkan dia bermain.

8. Kerap buat aktiviti outdoor. Seperti pergi pantai bermain pasir, pergi zoo tengok haiwan dan bermain dan berlari di taman. Saya selalu bawa ke pantai dan pergi tengok haiwan.
Kredit: Nabilla Nasir
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Petah Cakap Benar-Benar Menjadi. Bolehlah Cuba! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-ibu-ini-buat-untuk-anaknya-petah-cakap-benar-benar-menjadi-bolehlah-cuba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Cara Menjadi Magnet Rezeki

6 Cara Menjadi Magnet Rezeki

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 154 hits
Sharing is caring petang jumaat Menjadi Magnet Rezeki menarik rezeki dari segala arah Bagaimana menjadi magnet rezeki yang bisa menarik rezeki dari segala arah kapanpun dan dimanapun Perhatikan hal hal berikut 1 Berbaik sangkalah pada Allah...
Begini Cara Mandi Bunga Bagi Menguatkan Semangat Amp Keyakinan Ibu Selepas Bersalin

Begini Cara Mandi Bunga Bagi Menguatkan Semangat Amp Keyakinan Ibu Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 211 hits
Disebabkan oleh tempoh perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ini ia mungkin menyukarkan anda untuk keluar mendapatkan perkhidmatan bagi sesi memanjakan diri setelah tamat berpantang Justeru kami kongsikan cara mandi bunga yang betul dan ama...
Berhenti Menjadi Budak Suruhan Ppbm Kalau Pemimpin Pas Benar Benar Ikhlas Dalam Perjuangan

Berhenti Menjadi Budak Suruhan Ppbm Kalau Pemimpin Pas Benar Benar Ikhlas Dalam Perjuangan

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 256 hits
Dalam ucapan penangguhan Muktamar PAS ke 64 Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menyampaikan amanat Akidah Perjuangan PAS Mendapat Redha Allah SWT antara amanat yang beliau uicapkan ketika itu adalah Akar umbi organisasi ...
Adakah Benar Untuk Dilantik Menjadi Mb Dan Pm Perlukan Sokongan Umno

Adakah Benar Untuk Dilantik Menjadi Mb Dan Pm Perlukan Sokongan Umno

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 228 hits
HAMDAN TAHASebenarnya politik hari penentu siapa boleh jadi PM ke atau MB ke nampaknya terletak di parti umno dan presidennya Apa pun pandangan orang terhadap zahid dan najib mereka boleh ubah keadaan politik negara apa pun umno sebenarnya ...
Cara Mengubah Transaksi Kartu Kredit Bca Menjadi Cicilan

Cara Mengubah Transaksi Kartu Kredit Bca Menjadi Cicilan

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 251 hits
Membeli barang diluar budget bukanlah kebiasaan saya apalagi untuk jenis konsumsi dan tidak wajib Tapi kadang ada kesempatan terbatas untuk mendapatkan hemat untuk hal yang pasti dilakukan rutin salah satunya bayar tagihan Disini saya berba...
Jom Belajar Cara Urut Si Manja Manfaat Bukan Untuk Bayi Saja Tapi Juga Untuk Emosi Ibu

Jom Belajar Cara Urut Si Manja Manfaat Bukan Untuk Bayi Saja Tapi Juga Untuk Emosi Ibu

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 282 hits
Ibu ibu pernah tak mengurut bayi Tahu tak sebenarnya ada banyak kebaikan urutan untuk si manja Teruskan membaca perkongsian ini untuk mengetahui lebih lanjut Galakkan untuk mengurut bayi Menurut Hello Doktor walaupun pada dasarnya masih ban...
Baki Duit Beli Barang Dapur Jumpa Dalam Mesin Basuh Cara Ibu Ni Buat Simpanan

Baki Duit Beli Barang Dapur Jumpa Dalam Mesin Basuh Cara Ibu Ni Buat Simpanan

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 513 hits
Rezeki setiap orang tak sama Jika dapat hidup senang alhamdulillah Jika cara hidup keluarga kita bersederhana tetap kena bersyukur Asalkan seisi keluarga bahagia dan segala keperluan cukup Anak anak bahagia sihat sempurna pun dah satu nikma...
Innalillahi Satu Keluarga Kejang Kejang Keracunan Ac Mobil Sang Ibu Meninggal Dunia 2 Anaknya Kritis

Innalillahi Satu Keluarga Kejang Kejang Keracunan Ac Mobil Sang Ibu Meninggal Dunia 2 Anaknya Kritis

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 279 hits
Peristiwa nahas menimpa satu keluarga yang terdiri dari seorang ibu dan dua anak di Jalan Jenderal Sudirman Desa Jatirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu Riau pada Kamis pagi Mereka keracunan AC mobil yang mereka tumpangi San...
Belum Sedarkan Diri Ibu Belum Tahu Tiga Anaknya Sudah Tiada

Belum Sedarkan Diri Ibu Belum Tahu Tiga Anaknya Sudah Tiada

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 287 hits
loading IPOH Wanita yang terselamat dalam kemalangan di Kilometer 272 5 Lebuh Raya Utara Selatan arah utara berhampiran Gunung Lang di sini pada Rabu belum mengetahui ketiga tiga anaknya telah meninggal dunia
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli