Cara Hindari Hasad Dengki




Hasad dengki kadang kala serba sedikit akan timbul dalam diri manusia. Sudah pastinya hasad dengki ini akan memberi kesan negatif atau tidak baik kepada individu.


Menurut kamus dewan DPB, Hasad Dengki bermaksud menaruh perasaan dengki iaitu cemburu dengan niat jahat. Erti kata yang lebih panjang, hasad dengki merupakan penyakit hati yang tidak suka melihat orang lain mendapatkan kenikmatan dan berharap nikmat tersebut berpindah kepadanya dan umat Islam dilarang untuk dengki sesama sendiri.


Sebagai contoh, jika ada kenalan kita lebih berjaya dalam pelajarannya, dalam kerjayanya, hati kita mula rasa tidak senang dengan kejayaan mereka. Tambahan lagi sekarang ni, buka sahaja media sosial sudah pastinya banyak perkongsian yang boleh kita lihat. Lagi sakit dan tidak senang la hati kita kalau tengok kenalan lebih berjaya daripada kita kan. Kita menjadi dengki dengan apa kelebihan yang diperoleh lebih daripada kita.


Tidak kira agama apa kita, bangsa apa kita, sifat dengki ini merupakan sesuatu yang tidak baik dan patut dihindarkan.


Justeru itu, bagaimanakah cara kita hindari hasad dengki ini terus timbul dalam kira kita? Bagaimana nak buang jauh-jauh sifat negatif ini dalam hati kita? Mungkin perkongsian ini serba sedikit dapat memulihkan hasad dengki kita itu.


1.   Melatih diri kita untuk ucap tahniah kepada mereka


Jika anda membaca status kejayaan kenalan anda tersebut, cuma komen tahniah atas kejayaan tersebut. Kalau baru naik pangkat, ucap tahniah, kalau baru kahwin ucap tahniah. Kalau ada didepan anda, ucap tahniah dan salam kenalan anda tersebut.


2.   Lontarkan kata-kata yang baik kepada mereka


Sebagai contoh, mungkin kawan kita baru berjaya dapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan, pujilah usaha kawan anda tersebut. Berilah kata-kata positif. Even hati kita ada sedikit terpalit dengki, teruskanlah memberi kata-kata yang baik kepada mereka. Semoga dengan cara ini, akan menghapuskan sifat hasad dalam diri kita.


3.   Gunakanlah senjata umat Islam, iaitu doa


Doa ini pula terbahagi kepada 2 iaitu, anda doa untuk kejayaan yang lebih kepada kenalan anda tersebut dan juga anda doa untuk diri anda sendiri.


Apabila kita doa yang baik-baik kepada orang tanpa pengatahuanya, ketahuilah bahawa anda akan peroleh sama seperti apa yang anda doakan tersebut. Seperti dalam hadis di bawah:



Dan seterusnya doakan juga untuk kejayaan kita dunia dan akhirat. Doa kepada Allah supaya dihindari daripada sifat hasad dan juga mohon supaya diberi kejayaan yang sama seperti kawan anda tersebut.


Ingatlah Allah itu yang mendatangkan rezeki kepada hamba-hambaNya. Ingatlah rezeki yang kawan anda dapat itu, itu rezeki dia. Allah juga menyimpan rezeki anda. Mungkin kita biasa dengarkan, rezeki takkan pernah salah alamat.


Semoga cara ini serba sedikit akan mengurangkan sifat hasad dengki yang ada dalam diri individu dan dibuang jauh dari dalam hati kita. Hati bersih, hidup tenang.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2019/06/cara-hindari-hasad-dengki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Cara Ampuh Hindari Kolesterol Meningkat Kala Lebaran Tiba

6 Cara Ampuh Hindari Kolesterol Meningkat Kala Lebaran Tiba

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 337 hits
Salah satu masalah yang dialami pada saat lebaran tiba adalah meningkatnya kolesterol pada tubuh Masalah ini terutama dialami karena banyaknya santan daging serta kudapan tak sehat lain yang kamu konsumsi
6 Cara Hindari Munculnya Gangguan Pencernaan Ketika Lebaran

6 Cara Hindari Munculnya Gangguan Pencernaan Ketika Lebaran

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 240 hits
Ketika lebaran kerap kali kita makan secara berlebih Selain itu jenis makanan yang kita konsumsi pada saat lebaran ini juga menyebabkan munculnya sejumlah masalah pada diri kita Munculnya sejumlah masalah pencernaan pada lebaran ini tentu b...
Cara Mengobati Komedo Di Rumah Dengan Aman Dan Efektif

Cara Mengobati Komedo Di Rumah Dengan Aman Dan Efektif

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 350 hits
Jerawat dan komedo selalu menjadi masalah yang membuat banyak orang merasa tidak nyaman dan kurang percaya diri meski jerawat tidak menimbulkan rasa sakit Saat ini ada banyak cara untuk mengobati jerawat dan komedo di rumah dengan cara yang...
Polisi Usut Cara Pelajar Yang Ditilang Di Puncak Punya Stnk Pelat Dinas Polri

Polisi Usut Cara Pelajar Yang Ditilang Di Puncak Punya Stnk Pelat Dinas Polri

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 204 hits
Yang jelas yang bersangkutan diduga kan sekarang ini melakukan pelanggaran lalu lintas ya Yang pertama tidak menggunakan seat belt dan melanggar arus pada saat dilakukan one way kata Asep
Bagaimana Cara Guru Melaksanakan Tugas Dakwah

Bagaimana Cara Guru Melaksanakan Tugas Dakwah

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 284 hits
Proses melakukan kerja dakwah bukan perkara mudah biarpun menjadi tanggungjawab semua orang Terdapat pendekatan dakwah yang berkesan perlu dipelajari dan diamalkan dalam melaksanakan tugasan dakwah Sesungguhnya tugas penting ini tidak terle...
Skala Scoville Cara Menentukan Tahap Kepedasan Lada

Skala Scoville Cara Menentukan Tahap Kepedasan Lada

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 451 hits
Skala Scoville adalah kaedah mengukur tahap kepedasan cili dan lada paling pedas di dunia atau makanan pedas lain yang dilaporkan dalam unit haba Scoville melalui ujian fungsi kepekatan kapsaisin Skala ini dinamakan sempena penciptanya ahli...
Cara Membuat Japanese Souffle Pancake Fluffy Dan Selembut Kapas

Cara Membuat Japanese Souffle Pancake Fluffy Dan Selembut Kapas

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 191 hits
Resep japanese souffle pancake yang fluffy dan selembut kapas Kuncinya adalah putih telur yang dikocok hingga mengembang dan kaku
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16