Cara Hilangkan Parut Jerawat Dalam Masa 1 Minggu


Bagaimanakah cara hilangkan parut jerawat dengan menggunakan bahan-bahan semula jadi dan kaedah perubatan moden?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah kulit kering dan petua untuk menanganinya dari dalam dan luar yang berkesan.
Baca juga:
Kulit Kering Ubat Gatal Kulit Serum Muka Terbaik Apa itu parut jerawat? Sarinskin Jerawat adalah masalah kulit yang biasa terjadi kepada sesiapa sahaja tidak kira usia.
Justeru tidak hairanlah ia dikenali sebagai salah satu daripada tiga masalah kulit tertinggi dan menjejaskan 85% orang di dunia ini.
Jerawat bukan sahaja merosakkan keserian wajah tetapi ia juga boleh meninggalkan parut di muka dan kawasan lainnnya.
Punca sebenarnya sehingga hari ini masih menjadi kajian oleh pakar-pakar kulit. Namun ramai yakin bahawa ia disebabkan oleh faktor persekitaran atau permulaan akil baligh yang lebih awal.
Jenis parut jerawat Terdapat tiga jenis utama parut jerawat. Berikut adalah penjelasannya:
1. Parut atropik (parut ini kelihatan sebagai lekukan kecil pada kulit)
Parut Icepick adalah parut kecil yang kelihatan seperti cucuk. Parut boxcar adalah lekukan yang lebih besar dengan tepi yang jelas. Parut bergolek mempunyai tepi yang tidak jelas dan memberikan kulit rupa yang bergolek atau beralun. Ia berlaku apabila kulit tidak membuat fibroblas yang mencukupi dalam proses penyembuhan.
Fibroblas adalah sel yang memainkan peranan penting dalam penyembuhan luka dan penghasilan kolagen.
2. Parut hipertropik
Ini berlaku apabila kulit menghabiskan terlalu banyak fibroblas apabila bintik jerawat sembuh, menyebabkan parut mula timbul.
3. Parut keloid
Ini adalah serupa dengan parut hipertropik tetapi mungkin lebih tebal daripada bintik jerawat asal.
Selalunya terdapat hiperpigmentasi, menjadikannya lebih gelap daripada kulit sekeliling. Cirinya berwarna merah atau coklat dan kadang kala rasa gatal atau pedih.
Cara hilangkan parut jerawat 1. Gunakan krim atau gel penghilang parut jerawat
Ada banyak produk yang dirancang khusus untuk mengurangi parut jerawat. Biasanya mengandung bahan seperti asid salisilat, asid alfa hidroksi (AHA), atau retinoid yang membantu dalam regenerasi sel kulit dan mengurangi peradangan.
2. Minyak tea tree
Minyak tea tree adalah anti-inflamasi semual jadi yang boleh membantu mengurangkan kemerahan dan peradangan pada kulit.
Hanya sapukansecara langsung ke parut jerawat anda sejurus selepas membersihkan kulit.
3. Ekstrak aloe vera
Aloe vera atau lidah buaya memiliki sifat penyembuhan dan menghidrasi kulit.
Anda boleh menggunakan gel lidah buaya atau produk yang mengandung ekstrak lidah buaya untuk membantu memudarkan parut jerawat.
4. Chemical peeling
Chemical peeling dapat membantu mengangkat lapisan luar kulit yang rosak dan merangsang regenerasi sel kulit baru. Ini dapat membantu memudarkan parut jerawat seiringnya waktu.
5. Rawatan laser
Beberapa jenis laser seperti laser CO2 fraksional dapat membantu memperbaiki tekstur kulit dan memudarkan parut jerawat.
Namun, rawatan ini harus dilakukan oleh profesional yang berpengalaman.
6. Mikrodermabrasi
Prosedur ini melibatkan penggunaan alat khusus untuk menghilangkan lapisan atas kulit yang rosak. Ini dapat membantu memperbaiki tekstur kulit dan memudarkan parut jerawat.
7. Menggunakan sunscreen
Paparan sinar matahari dapat membuat parut jerawat menjadi lebih terlihat gelap. Gunakan sunscreen setiap hari untuk melindungi kulit dari sinar UV dan mencegah parut jerawat semakin teruk.
8. Mengurut kulit
Mengurut dengan lembut kulit ada dapat membantu meningkatkan aliran darah dan regenerasi sel kulit. Ia juga dapat membantu memudarkan parut jerawat seiring waktu.
9. Makan makanan berkhasiat
Makan makanan yang kaya dengan antioksidan dan nutrisi penting seperti buah-buahan, sayuran, dan protein sihat dapat membantu proses penyembuhan kulit dari dalam.
10. Elak memicit jerawat
Memicit jerawat dapat meningkatkan risiko meninggalkan parut. Elak tingah laku buruk ini untuk mencegah munculnya parut jerawat baru.
Boleh parut jerawat hilang selama-lamanya? Rawatan kulit selalunya boleh membantu anda menghilangkan parut ini selama-lamanya bergantung pada tahap keterukan dan jenis kulit seseorang.
Bagaimana cara cegah parut jerawat? Memang tidak mudah untuk megaplikasikan cara hilangkan parut jerawat kerana ia memakan masa yang lama dan memerlukan kesabaran anda.
Justeru cara yang terbaik adalah mencegah parut tersebut dengan elak muka anda dari berjerawat.
Apa yang boleh anda buat adalah pastikan muka anda sentiasa bersih setiap masa khususnya selepas menggunakan alat-alat make up.
Elak dari menggunakan produk berminyak pada kulit anda kerana faktor utama terjadinya jerawat adalah akibat pengeluaran minyak (sebum) yang berlebihan.
Sekiranya ada jerawat, anda boleh mencuba ubat-ubatan yang dijual di farmasi seperti benzoil peroksida, asid salisilik atau asid alfa hidroksil.
Jika masalah jerawat anda bertambah teruk dan tidak hilang, cuba berbincang dengan doktor atau pakar dermatologi yang berpengalaman.
Mereka biasanya akan membantu anda mencari pilihan rawatan jerawat terbaik. Yang paling penting sekali, elakkan dari memecahkan, memicit atau mengutil jerawat anda kerana ia boleh menyebabkan jangkitan dan parut.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan cara hilangkan parut jerawat dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Acne Scars: Treatment, Removal, Best, and More. Healthline How To Get Rid of Acne Scars: Treatments and Home Remedies. Medical News Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/cara-hilangkan-parut-jerawat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=cara-hilangkan-parut-jerawat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berat Tak Mahu Naik Masa Hamil Ni Cara Sihat Naikkan Berat Mama

Berat Tak Mahu Naik Masa Hamil Ni Cara Sihat Naikkan Berat Mama

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 86 hits
Setiap kali hendak membuat pemeriksaan bulanan ibu hamil pasti risau kenaikan dan atau penurunan berat badan waktu hamil Bimbang dimarahi doktor jika berat tidak naik Ini yang disyorkan oleh pakar otak Dr Rizal Abu Bakar untuk naikkan berat...
Bila Masa Pula Saya Keluarkan Statement Ni Abby Abadi Nafi Dakwaan Marissa Dania Terkena Buatan Orang

Bila Masa Pula Saya Keluarkan Statement Ni Abby Abadi Nafi Dakwaan Marissa Dania Terkena Buatan Orang

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 96 hits
Tidak mahu fitnah berterusan tular pelakon Abby Abadi nafi pernah mengeluarkan sebarang kenyataan tentang anak perempuannya Marissa Dania pernah terkena buatan orang Bawa fitnah pada diri Menerusi sebuah hantaran di Instagram story Abby ber...
Doktor Mogok Diberi Masa Akhir Bulan Kembali Bekerja

Doktor Mogok Diberi Masa Akhir Bulan Kembali Bekerja

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 95 hits
SEOUL Kerajaan Korea Selatan memberi tempoh sehingga akhir bulan ini kepada doktor pelatih yang mogok untuk kembali bekerja atau berisiko dikenakan tindakan tatatertib kerana mengadakan protes Protes yang berlangsung selama seminggu menggan...
Jokowi Cerita Masa Kelam Bpjs Antrenya Lama Banyak Komplain

Jokowi Cerita Masa Kelam Bpjs Antrenya Lama Banyak Komplain

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 78 hits
Jokowi mengapresiasi kini sudah ada 95 7 persen warga Indonesia yang terdaftar di BPJS Kesehatan
Umur Dua Tahun Masa Sesuai Ajar Anak Solat Ini Tip Mudah Berkesan

Umur Dua Tahun Masa Sesuai Ajar Anak Solat Ini Tip Mudah Berkesan

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 106 hits
Melentur buluh biarlah dari rebungnya Ketika anak masih kecillah mereka patut dididik dalam segala hal bukan ketika mereka sudah besar dan mula memahami keadaan disekelilingnya Antara perkara yang mak ayah boleh mulakan sejak anak kecil lag...
Sudirman Said Nilai Indonesia Dalam Masa Mencemaskan Berbahaya Hukum Dan Etik Diabaikan

Sudirman Said Nilai Indonesia Dalam Masa Mencemaskan Berbahaya Hukum Dan Etik Diabaikan

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 98 hits
Dia menyebut seorang pemimpin yang berpikir sangat legalistik bakal mementingkan kemauan diri sendiri
Nak Putar Balik Masa Lelaki Luah Rasa Menyesal Poligami Isteri Pertama Dah Tak Manja Isteri Kedua Layan Macam Hamba

Nak Putar Balik Masa Lelaki Luah Rasa Menyesal Poligami Isteri Pertama Dah Tak Manja Isteri Kedua Layan Macam Hamba

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 98 hits
Sejak kebelakangan ini selalu kita dengar lelaki yang sudah bergelar suami pilih untuk kahwin lagi satu kerana merasakan diri mampu dan mahu hidup berpoligami Biarpun selalu kita dengar si suami akan berasa lebih bahagia apabila mempunyai d...
Wakaliamput Masa Kau Cakap Fitnah Kerajaan Tak Pa Plak

Wakaliamput Masa Kau Cakap Fitnah Kerajaan Tak Pa Plak

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 101 hits
Chewah Dia Nak raih simpati la tu konon kena cerca Siap cakap maafkan orang yang cerca dia Habis yang dia tu tak nak minta maaf Tadi aku ada kongsi dengan jelas Puan Asma ni salahkan kerajaan sebab dan yang dia kata punca kedainya rugi Pada...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni