Cara Guna Kad Wise Terutamnya Ketika Travel



Macam mana nak guna kad Wise ni?
Kalau dah ada kad Wise, lepas ni nak buat apa?
Inilah antara persoalan yang aku baca di beberapa group facebook dan ada juga yang tanya aku apa kegunaan kad Wise ni sebenarnya. Ada juga yang tanya macam nak guna sebenarnya? Apa pula beza dengan BigPay?
Aku sebelum ni daftar kad Wise semata-mata hanya ingin digunakan di luar negara dan aku berhajat gunakannya di Turki yang mana aku travel selama 10 hari di Istanbul dan Cappadocia pada bulan Oktober 2022 yang lalu.
Jadi bagi aku kad Wise ni sangat sesuai untuk travel which is apa yang aku gunakan sebelum ini. Jadi apa kelebihan yang anda dapat kalau guna kad tersebut ketika travel?
Cara Guna WiseKegunaan utama akaun Wise adalah sama seperti eWallet iaitu anda boleh simpan duit di dalamnya tanpa menggunakan bank. Tetapi lebih menarik, dalam Wise anda boleh simpan pelbagai mata wang selain RM seperti Lira, USD, Euro, Won, Dollar dan banyak lagi. Lebih 50 currency support keh!
Jadi sebelum ini, aku masukkan dan simpan duit Turkish Lira dalam akaun Wise aku. Deposit seperti biasa. Nanti akan dipaparkan kadar tukaran beserta caj yang dikenakan. Ketahuilah, kadar penukaran wang asing Wise lebih rendah daripada tukar di Money Changer.
Jadi lepas daftar Wise semua, topup atau deposit duit mengikut negara mana yang anda ingin datang nanti. Jika currency rendah, boleh beli terus. Anda boleh bandingkan kadar tukaran setiap hari jangan risau. Rasa dah rendah, boleh beli terus.
Contoh aku beli 100 Lira, jadi duit tersebut sudah jadi milik aku dan sudah ada dalam akaun Wise sampai bila-bila. Kadar takkan bertukar selagi tidak jualnya semula. Jadi seterusnya adalah cara gunakan duit tersebut menggunakan kad Wise.
Cara Gunakan Kad Wise Ketika TravelSekiranya anda belum daftar akaun dan dapatkan kad Wise, anda boleh daftar DISINI dan boleh baca lebih terperinci cara daftar Wise DISINI.
Sebenarnya anda masih boleh lagi menggunakan akaun Wise tanpa kad tetapi hanya boleh deposit atau masukkan duit sahaja, tapi tak boleh buat bayaran. Jadi adalah lebih baik dapatkan terus kad Wise berwarna hijau epal tersebut dengan harga RM13.70 sahaja.
Syarat utama yang anda perlu tahu untuk guna kad Wise mestilah ada duit dalam akaun Wise tak kiralah mata wang apa pun. Kemudian beli kad Wise menerusi aplikasi tersebut dan kad akan dihantar terus ke rumah anda dalam tempoh 5 hari waktu bekerja.
Sebelum anda boleh menggunakannya, anda kena aktifkan kad tersebut terlebih dahulu. Ada 2 cara iaitu cara pertama buat pembelian di mana-mana kedai menggunakan kad tersebut menggunakan kaedah Chip and Pin. Masukkan nombor tersebut untuk buat pembelian.
Sekiranya tidak berjaya, anda boleh aktifkan kad Wise di mana-mana mesin ATM dan buat pengeluaran duit atau check balance. Jika berjaya, kad tersebut secara rasminya telah diaktifkan dan boleh digunakan seperti biasa termasuk pembayaran secara paywave.
Jadi lepas ni sekiranya anda pergi ke mana-mana atau luar negara, anda dah boleh guna kad Wise anda untuk swipe dimana-mana terminal bayaran seperti kad kredit atau kad debit anda. Yang paling best pastinya kadar tukaran wang asing adalah paling rendah bila menggunakan Wise.

Seperti dalam gambar, aku ada topup duit Turkish Lira dan pernah guna untuk pembayaran di McDonalds Taksim Square. Harganya adalah 107 Lira dan itu jugalah nilai yang akau bayar tanpa apa-apa caj tambahan. Sebab dalam Wise aku dah simpan siap-siap duit Lira. Jadi itulah duit yang ditolak dan bukannya RM tersebut.
Ianya seperti anda bawa duit mata wang negara yang anda ingin pergi tetapi dalam bentuk digital iaitu ada di dalam kad anda sahaja. Dah sampai negara tersebut, boleh bayar sahaja tanpa perlu apa-apa caj lagi.

Daftar WiseBeli kad Wise dariapda aplikasiDeposit atau topup duit masuk akaun Wise mengikut mata wang negara yang anda nak travelAktifkan kad Wise terlebih dahuluAnda boleh berbelanja di negara tersebut mengikut mata wang yang anda beli tersebutTiada lagi caj tambahan dikenakan dengan menggunakan kad Wise tersebut
Akan tetapi, sekiranya dalam Wise anda ada RM tetapi anda ingin buat bayaran di negara luar contoh seperti di Singapura. Ketika pembayaran dibuat akan ada caj dikenakan iaitu tukaran RM kepada Singapore Dollar (SGD).
Tapi jangan risau, segala duit keluar masuk dalam Ringgit Malaysia (RM) tidak dikenakan caj tambahan. Sama sahaja seperti eWallet lain.
Wise Menarik Berbanding BigPayWise dan BigPay dimana kedua-duanya benarkan anda untuk withdraw atau keluarkan duit daripada mesin ATM di Malaysia. Tetapi BigPay akan kenakan caj RM6 bagi setiap transaksi. Manakala Wise adalah percuma bagi nilai RM1,000 sebulan. Jika lebih daripada itu, caj RM5 sahaja dikenakan.
Jadi dah faham ke cara guna Wise dan kad Wise terutamanya jika anda ingin travel selepas ini? Harap ianya membantu kepada anda yang bercadang untuk gunakan Wise ini di luar negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2023/01/cara-guna-kad-wise.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Melabur Tanpa Guna Duit Sendiri

Cara Melabur Tanpa Guna Duit Sendiri

papar berkaitan - pada 23/12/2022 - jumlah : 156 hits
Cara Melabur Tanpa Guna Duit Sendiri Pernah tak anda terfikir untuk melabur tanpa menggunakan duit sendiri Dengar macam tak logik tetapi sebenarnya boleh dilakukan Melabur tanpa menggunakan duit sendiri bukanlah bermaksud anda buat pinjaman...
Cara Daftar App Petron Pautkan Kad Petron Miles

Cara Daftar App Petron Pautkan Kad Petron Miles

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 415 hits
CARA DAFTAR APP PETRON PAUTKAN KAD PETRON MILES Terkini pihak Petron telah memperkenalkan aplikasi Petron Malaysia bagi memudahkan pelanggannya untuk mengetahu promosi terkini dan menyemak mata ganjaran Sebagai pengguna kali pertama seharus...
Daging Jadi Liat Kalau Masak Tak Kena Cara Guna Ais Je Boleh Buat Daging Cepat Empuk

Daging Jadi Liat Kalau Masak Tak Kena Cara Guna Ais Je Boleh Buat Daging Cepat Empuk

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 329 hits
elementor v3 7 7 20 09 2022 elementor heading title padding 0 margin 0 line height 1 elementor widget heading elementor heading title class elementor size a color inhe
Cara Semak Baki Asb Guna Mae

Cara Semak Baki Asb Guna Mae

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 390 hits
Cara Semak Baki ASB Guna MAE Untuk makluman akaun ASNB yang dipaut dengan Maybank2U telah dibatalkan Bermula 18 Jun 2022 pelabur ASB hanya boleh semak melalui aplikasi MAE Memandangkan kadar agihan dividen ASB bagi tahun 2022 baru sahaja di...
Cara Mudah Ganti Kad Pengenalan Di Jabatan Pendaftaran Negara

Cara Mudah Ganti Kad Pengenalan Di Jabatan Pendaftaran Negara

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 260 hits
Jabatan Pendaftaran Negara telah menambah baik perkhidmatan mereka dengan mewujudkan sistem temujanji demi mengurangkan masa menunggu Anda juga dibenarkan hadir secara Walk In cuma di beberapa cawangan perlu beratur panjang untuk menerima n...
Cara Tambah Deposit Duit Sspn Guna Jompay Di Mae Maybank Sspn I Plus Pelan Simpanan Ptptn

Cara Tambah Deposit Duit Sspn Guna Jompay Di Mae Maybank Sspn I Plus Pelan Simpanan Ptptn

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 174 hits
Ikuti video ini untuk cara tambah duit deposit ke akaun SSPN anak melalui JomPAY di aplikasi MAE Ada dua maklumat yang anda perlu peroleh terlebih dahulu seperti Biller Code dan Reference 1 yang bakal kami tunjukkan dalam video ini Ok untuk...
Cara Isi Nama Ketika Membuat Penempahan Tiket Kapal Terbang

Cara Isi Nama Ketika Membuat Penempahan Tiket Kapal Terbang

papar berkaitan - pada 9/1/2023 - jumlah : 249 hits
Pasti ramai yang tidak pasti cara sebenarnya untuk buat tempahan kapal terbang lagi lagi pada bahagian isi nama kan Mungkin ada yang takut tersalah kerana kadang kala ianya mengelirukan tentang last middle dan last name kan Jangan risau and...
Tutorial Rakam Video Pdpc Guna Telegram

Tutorial Rakam Video Pdpc Guna Telegram

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 103 hits
TUTORIAL RAKAM VIDEO PDPC GUNA TELEGRAMAssalamualaikum dan Salam Sejahtera Telegram telah di update dengan versi 3 1Apa yang menarik untuk versi kali ini Terdapat banyak yang menarik untuk versi updated telegram kali ini yang paling menarik...
Masak Pais Sotong Ala Utara Nak Guna Udang Ikan Pun Boleh

Masak Pais Sotong Ala Utara Nak Guna Udang Ikan Pun Boleh

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 196 hits
Bila sebut Pais terbayang ikan Rupanya Pais Sotong pun sedap juga tau Isi sotong yang lembut digaul dan dimasak dengan rencah yang cukup rasa memang enak Yang baru pertama kali rasa pun pasti suka Jom cuba masak guna resipi perkongsian saud...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat