Cara Betul Menggunakan Telegram Untuk Beginner


CARA BETUL MENGGUNAKAN TELEGRAM UNTUK BEGINNER | Sejak akhir-akhir ni ramai yang dah mula nak belajar menggunakan telegram. Telegram adalah salah satu aplikasi yang sangat penting kerana penggunaan nya lebih meluas dan lebih menarik berbanding Whatsapp yang lebih popular.



Masa awal-awal kemunculan applikasi Telegram , saya juga sangat takut nak menggunakan aplikasi ini kerana merasakan ianya tentu rumit untuk digunakan. Tapi sangkaan saya salah kerana penggunaan nya lebih mudah untuk difahami dan memudahkan urusan seharian terutamanya dalam urusan berkongsi file dan document.
Kelebihan Telegram Berbanding Aplikasi lainSekarang Telegram sudah ramai penggunanya. Rata-rata rakan dan saudara mara saya juga sudah mempunyai Telegram di dalam phone masing-masing. Mereka juga mengakui aplikasi ini sangat membantu mereka.
Salah satu sebab nya ialah kita boleh menghantar dan menerima file yang lebih besar dengan menggunakan telegram. Berbeza dengan Whatsapp yang tak boleh menghantar file yang besar macam filem atau drama.
Disini saya senaraikan apakah kelebihan Telegram berbanding aplikasi lain

Kualiti gambar yang lebih baikPrivacy dijaga kerana tidak mendedahkan no phone.File dihantar dengan pantasSegala document dan file selamat walaupun uninstall telegramBoleh buat channel tanpa ada had ahli.Group untuk chat dan kongsi cerita yang boleh share file besar2Nightmode
Yang palimg saya suka ialah segala file juga lebih selamat di dalam telegram sebab tak kacau kita punya storage phone. Macam saya sendiri selalu juga buat operasi membersihkan storage. Maklum la memori phone kecik saja. Jadi lebih selesa menggunakan telegram.
Untuk posting job di blog pun saya akan berurusan dengan client menggunakan telegram sebab data dan maklumat boleh simpan tanpa risau kita terdelete draft dan details  yang client bagi. Kalau korang nak berurusan dengan saya pun boleh hubungi saya melalui Telegram. Whatsapp ni saya jarang buka.
Kalau nak buat group dan channel pun, saya lebih selesa kalau di telegram. Tak la hanged phone saya ni. Oleh sebab itu hari ni saya nak ajar macam mana cara menggunakan Telegram untuk beginner. Yang dah tahu guna tu , boleh la baca entry Ciri-ciri akaun instagram yang beli like dan beli follower.


Cara Menggunakan Telegram untuk beginnerPada yang baru nak mula menggunakan Telegram jom saya ajarkan bagaimana cara nak menggunakan Telegram.
Sebelum tu korang kena install dulu aplikasi Telegram dari Play Store. Kemudian daftar la menggunakan no telefon korang.Tetapkan Username korang. Username tak boleh sama dengan orang lain.
Kemudian telegram akan hantar code pengesahan melalui sms. Ini perkara2 biasa yang kita kena buat bila guna aplikasi macam Whatsapp, telegram, shopee, online bankin. Jangan kata tak reti pulak.Hahahh
Selesai daftar dan kita mula dengan tetapkan setting Telegram korang. Benda ni penting suspaya file yang orang hantar tak memenudi storage phone korang. Maknanya benda ni tak kan kacau phone korang la.

Dekat belah kiri atas ada 3 garis tu. Klik situ dan pilih setting. Akan keluar macam kat bawah ni.


Korang boleh mula dengan letak kan gambar profile. Pilih icon camera biru kat belah kanan tu untuk pilih gambar. Kemudian boleh tetapkan Username korang.
Username ni la yang kita akan guna dalam link telegram. Contoh macam saya punya link https://t.me/Diana_Rash . Orang klik je link tu terus boleh hantar telegram pada saya. 
Tak payah guna no phone.No phone kita ada lah privacy kita.Tak boleh orang lain tahu.
Letak Bio juga kalau suka. Tak nak letak bio pun boleh.
Lepas tu korang pilih Notification and Sound. Ni untuk korang tetapkan sama ada nak notification atau pun tak nak.
 Saya cuma disable notification untuk group dan Channel sebab sekali masuk notification tak  berhenti bunyi phone.  Cuma untuk private chat saya enable sebab saya tak boleh terlepas mesej2 personal. Mana tau kot2 ada client mesej ke..kan???

Kemudian pilih anak panah <----- untuk kembali semula pada menu setting. Korang pilih pulak  Data and Storage. 


Yang ni paling penting sebab kalau korang tak setting bebetul , penuh dalam phone korang filem-filem, drama-drama, gambar , gif dan macam-macam lagi. 
Pada bahagian Automatic Media Download dan Aotu-Play media  tu korang diasble semuanya. Ni supaya menjimatkan data telco korang. maknanya korang cuma download dan play video bila korang mahu saja.
Kalau tidak, nanti dia akan auto download semua video yang korang scroll dalam group dan channels.
Itu part yang paling penting.
Cara search drama dan filem dalam TelegramSekarang saya nak ajar cara nak search filem atau drama yang kita nak tonton. caranya macam korang guna Google juga la. Taip je apa yang korang nak cari cuma  kena guna keyword yang lebih spesifik. 
Contohnya macam korang nak tonton drama Kampung people. :-
Buka paparan telegram korang. Kemudian bahagian atas kanan ada icon search tu. klik search.


Kemudian korang taip la  Kampung people.. Atau pun taip la  apa filem yang korang nak,atau nama lagu yang korang nak dengar, atau nama penyanyi dan pelakon yang korang nak tengok filem nya. Ataupun korang nak cari genre filem. Horror, Thriller, Hindi, dan apa saja  la.
 


Lepas dah taip akan keluar kat bawah nya senarai nama Channel dan group yang ada sediakan file yang korang cari. Korang boleh join group atau channel tu kalau korang suka dengan group dan channel tu.
Macam saya sendiri ada lebih 30 group dan channel yang saya join sebab tak nak terlepas berita2 dan drama filem yang best2.
Siapa nak join group yang best2 nanti boleh la contact saya kat tele. Nanti saya share kan apa channel dan group yang korang nak.
Bagi yang nak dowmload drama dan filem atau apa saja file di telegram korang boleh baca tutorialnya di sini. : Tutorial download drama dan filem di telegram. 
Bila korang dah biasa menggunakan Telegram mesti korang rasa lebih seronok berhubung dengan kawn-kawan menggunakan telegram.
Sebenarnya ada banyak lagi cara-cara menggunakan Telegram  yang saya belum kongsi sepenuhnya dalam artikel ni. Contohnya cara menggunakan telegram desktop.
InsyaAllah, kalau ada kelapangan nanti saya akan tunjuk kan lebih banyak agi cara betul menggunakan telegram untuk beginner. Semoga artikel ni bermanfaat untuk semua.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/09/cara-betul-menggunakan-telegram-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Membuat Kod Qr Menggunakan Aplikasi Excel

Cara Membuat Kod Qr Menggunakan Aplikasi Excel

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 451 hits
Kepada yang ingin mencipta kod QR bagi alamat laman sesawang berikut kami kongsikan cara mencipta kod tersebut menggunakan Microsoft Excel Pertama sekali buka perisian Excel pada PC anda dan pilih menu Insert Seterusnya klik pada menu Get A...
Cara Betul Buat Kuih Talam Suji Yang Gerenti Jadi

Cara Betul Buat Kuih Talam Suji Yang Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 380 hits
Kuih talam suji memang sedap Rasanya manis kat kenyal Penggunaan santan pula menjadikan kuih talam suji ada rasa lemak yang menambah cita rasa Melalui facebook group Iedaa Jahaya memberikan resipi membuat kuih talam suji Jom cuba KUIH TALAM...
6 Cara Betul Untuk Simpan Rempah Agar Tahan Lama

6 Cara Betul Untuk Simpan Rempah Agar Tahan Lama

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 531 hits
6 Cara Betul Untuk Simpan Rempah Agar Tahan Lama Hari ini Nak buat coretan pasal rempah ratus sikit sis rasa semua orang pun mengalami masalah yang sama Lepas masak rasa kat lidah ehh apasal tak ada rasa apa apa Macam hambar masakan kita Ma...
Cermin Kereta Retak Akibat Batu Pemotong Rumput Tepi Jalan Ini Cara Tuntut Gantirugi Yang Betul

Cermin Kereta Retak Akibat Batu Pemotong Rumput Tepi Jalan Ini Cara Tuntut Gantirugi Yang Betul

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 763 hits
Jika sebelum ini kita sering membaca perkongsian tentang bagaimana untuk kita bertindak sekiranya terlibat dalam kemalangan dengan kereta lain kali ini pula kita akan mempelajari apa yang perlu dilakukan jika kereta kita mengalami kerosakan...
Cara Betul Dapat Rm50 Lazada Secara Percuma

Cara Betul Dapat Rm50 Lazada Secara Percuma

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 479 hits
Salam sejahtera semua mesti ramai yang dah cuba buat benda ini tapi tidak berjaya capai RM50 kan Jadi dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda cara paling mudah dan paling betul untuk dapatkan RM50 dari Lazada tu Cara Untuk Dapatka...
Cara Simpan Makanan Yang Betul

Cara Simpan Makanan Yang Betul

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 522 hits
Assalamualaikum wbt Cara Simpan Makanan Yang Betul Korang simpan makanan camne kat umah Betul ke cara korang simpan tu Hari ni aku nak kongsi sedikit panduan cara penyimpanan makanan yang betul Panduan ni hasil dari pembacaan aku dari artik...
Ini Cara Cek Bantuan Sosial Tunai Kementerian Sosial Apakah Kamu Termasuk Daftar Penerima

Ini Cara Cek Bantuan Sosial Tunai Kementerian Sosial Apakah Kamu Termasuk Daftar Penerima

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 393 hits
Simak cara mengetahui daftar penerima Bantuan Sosial Tunai dari pemerintah melalui Kementerian Sosial kamu termasuk gak nih Kementerian Sosial atau Kemensos menyalurkan bantuan lagi di tengah pandemi covid 19 Kali ini Bantuan Sosial Tunai s...
Begini Cara Mendapatkan Pulsa Rp150 Ribu Per Bulan Buat Masyarakat Dan Mahasiswa

Begini Cara Mendapatkan Pulsa Rp150 Ribu Per Bulan Buat Masyarakat Dan Mahasiswa

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 433 hits
Proses pencairan tunjangan biaya pulsa sebesar Rp 150 ribu per bulan untuk masyarakat dan mahasiswa berlangsung mulai September hingga 31 Desember 2020 Hal itu tertuang dalam Keputusan Menteri Keuangan Nomor 394 KMK 02 2020 tentang Biaya Pa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan