Calon Pilihan Cabang Adalah Yang Terbaik









Pertamanya, syabas dan tahniah kepada Parti KEADILAN kerana telah menambah baik sistem dan kaedah pemilihan calon bagi mewakili parti di dalam PRU15 akan datang. Sudah tentu kaedah yang diperkenalkan ini adalah berpandukan kesan dan pengajaran dari sistem lampau yang cuba untuk diperbaiki bagi melahirkan calon yang lebih berwibawa dan mempunyai jati diri.

Permohonan untuk menjadi calon lebih terbuka adalah baik untuk demokrasi

Semua ahli KEADILAN dibenarkan untuk menawarkan diri menjadi calon asalkan ada penyokong dan pencadang dari kawasan yang ingin diwakilinya. Maksudnya, tidak lagi menjadi kewajipan seseorang yang ingin menjadi calon itu perlu disokong oleh Ketua Cabang. Kaedah ini boleh mengatasi masalah calon yang berkebolehan tetapi disekat atau dihalang oleh Ketua Cabang hanya kerana terdapat masalah peribadi di antara calon dan Ketua Cabangnya. Ini adalah kerana ketua Cabang menggunakan 'kuasa veto' atau mengikut kehendaknya sendiri tanpa merujuk kepada Jawatankuasa Cabang. Di situ muncullah apa yang disebut 'kronisme' iaitu satu perbuatan yang sangat bertentangan dengan prinsip KEADILAN.

Permohonan calon wajib melalui Cabang

Apa yang terbaik? Meskipun semua ahli layak untuk menawarkan diri sebagai calon, tetapi lebih baik dan perlu diwajibkan iaitu perlu melalui Cabang iaitu Jawatankuasa Cabang, bukannya hanya melalui Ketua Cabang. Ketua Cabang tidak seharusnya membelakang Jawatankuasa Cabang di dalam memproses setiap permohonan calon. Sekiranya Jawatankuasa Cabang menolak permohonan seseorang calon untuk bertanding, sebaiknya permohonan itu tidak diterima dan tidak harus disokong oleh Ketua Cabang.

Ianya bertujuan agar setiap calon yang menawarkan diri untuk bertanding tahu menghormati Cabang kerana Cabang bertanggungjawab untuk menggerakkan jentera pilihanraya di semua kawasan yang ditandingi. Mana mungkin seseorang calon yang membelakangkan Cabang akan mendapat bantuan dan sokongan dari jentera pilihanraya yang diwujudkan? Tidak ada gunanya Jawatankuasa Cabang diwujudkan sekiranya calon yang dipilih tidak mendapat restu Cabang. Begitu juga tidak ada gunanya Jawatankuasa Cabang dibentuk sekiranya Ketua Cabang berkuasa mutlak memilih seseorang calon. Amalan 'kronisme' boleh dihapuskan sekiranya Jawatankuasa Cabang diberikan mandat untuk memilih mana-mana calon yang difikirkan layak untuk diangkat sebagai calon. Seramai mana pun calon yang menawarkan diri seharusnya perlu melalui Cabang terlebih dahulu.

Hapuskan budaya 'calon payung terjun'

Budaya calon 'payung terjun' ternyata banyak mendatangkan kesan negatif kepada parti. Kita pernah menyaksikan sewaktu kempen pilihanraya, terdapat perbuatan memboikot calon dan menutup bilik gerakan, bahkan sehingga ada yang mengambil tindakan drastik keluar dari parti kerana kecewa apabila calon yang dipilih bukan dari pilihan Cabang. Memang benar kita selalu sebut, parti lebih penting dari individu, tetapi kita harus ingat bahawa parti itu kuat dan berfungsi kerana Cabang. Parti dilihat lemah di satu-satu kawasan kerana Cabangnya lemah. Ertinya, kekuatan parti itu bergantung kepada kekuatan Cabang dan Ranting-Ranting di bawahnya. Jika kita anggap parti itu lebih penting dari individu, maka kita harus terima bahawa Cabang itu juga amat penting. Tiada seorang pun boleh melangkau Cabang jika mahu memenangkan parti.

Calon 'payung terjun' dianggap menghina dan merendahkan Cabang

Calon 'payung terjun' lazimnya dipengaruhi oleh faktor 'kronisme' samada dari pihak Pusat mahupun negeri. Lazimnya calon seperti ini bukanlah yang berkhidmat dan bekerja kuat di Cabang atau kawasan yang ingin ditandinginya. Bahkan kadangkala calon seperti ini tidak dikenali bukan sahaja oleh para pengundi bahkan di kalangan ahli Cabang itu sendiri. Meletakkan calon 'payung terjun' tanpa alasan yang munasabah adalah dianggap menghina dan merendah-rendahkan Cabang. Sekiranya pimpinan menganggap tiada satu pun calon yang diangkat oleh Cabang itu layak atau berpotensi untuk menang dan perlunya calun 'payung terjun', sewajarnya Cabang dimaklumkan terlebih dahulu agar Jawatankuasa Cabang benar-benar memahami mengapa calon-calon dari Cabang terpaksa ditolak dan mengapa calun 'payung terjun' itu wajar diangkat. Kaedah berunding ini perlu bagi mengelakkan sabotaj atau salah faham sehingga menjejaskan peluang kemenangan untuk parti.

Hargai mandat dari Cabang

Saya sering memetik kata-kata hikmat dari tokoh politik yang hebat, Almarhum Haji Suhaimi Said, bekas Ketua Cabang K.Krau yang juga bekas Pengerusi Biro Felda Pusat yang mengungkapkan kata-kata " Bekerja belum tentu menang, tidak bekerja sudah pasti kalah". Kata-kata hikmat ini boleh dijadikan "tangkal azimat' kepada semua bakal calon.

Parti telah menetapkan KPI kepada semua bakal calon dan mereka wajib memenuhi sebilangan besar dari keseluruhan KPI tersebut. KPI bukan bertujuan untuk menekan bakal-bakal calun, tetapi untuk diri mereka sendiri agar dapat membantu kemenangan. Setiap calun yang diangkat oleh Cabang wajar menghormati mandat dan kepercayaan yang diberikan oleh Cabang. Mereka harus bekerja kuat bagi mencapai KPI yang ditetapkan. Sekiranya mereka berjaya memenuhi sebahagian besar dari KPI yang ditetapkan. sudah tentu memudahkan Cabang untuk membuat keputusan bahawa mereka adalah calon yang tepat untuk dipilih. Sekaligus, menafikan peluang pihak luar atau calun 'payung terjun' untuk mengambil tempat.

Penyelaras bukan jaminan untuk menjadi calun

Setiap yang dilantik sebagai Penyelaras samada di Parlimen atau Dun, mereka mesti bekerja seolah-olah mereka adalah calon walaupun Penyelaras tidak semestinya menjadi calon. Lazimnya, calon itu datangnya dari Penyelaras, maka wajiblah Penyelaras itu bekerja kuat sekiranya mahu menjadi calun.

WFAUZDIN NS

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/calon-pilihan-cabang-adalah-yang-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Scorpion Kick Pemain Ini Adalah Calon Puskas Paling Utama

Video Scorpion Kick Pemain Ini Adalah Calon Puskas Paling Utama

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 260 hits
Gol ini mungkin akan menjadi pemenang Puskas yang akan datang Malah ramai yang menyatakan bahawa pemenang Puskas sudah ditemui Elisha Sham melakukan scorpion gol yang tak masuk akal ketika aksi Notts County menentang Oxford United Dan ianya...
Gaduh Politik Tanah Air Adalah Bagian Permainan Komprador Settingan Elite

Gaduh Politik Tanah Air Adalah Bagian Permainan Komprador Settingan Elite

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 131 hits
Ada peran komprador politik yang bermain di tengah gonjang ganjing perpolitikan Indonesia Komprador politik ini disinyalir sengaja dipesan oleh elite politik untuk membuat sebuah pertarungan opini publik Selama ada permintaan dari sisi elit...
Kuarantin 3 Hari Untuk Menteri Adalah Salah Meluaskannya Kepada Awam Lagi Lah Salah

Kuarantin 3 Hari Untuk Menteri Adalah Salah Meluaskannya Kepada Awam Lagi Lah Salah

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 161 hits
Hampir tidak ada pihak yang setuju dengan keputusan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba melonggarkan tempoh kuarantin bagi menteri menteri yang pulang dari luar negara daripada 10 hari kepada hanya 3 hari Rata rata mengkritik keputusan itu dan ...
Ada Mara Mara Pun Lingkup Ini Untuk Orang Melayu Haqam Melingkup Dulu 70an Mara Adalah Untuk Pelajar Cemerlang Melayu

Ada Mara Mara Pun Lingkup Ini Untuk Orang Melayu Haqam Melingkup Dulu 70an Mara Adalah Untuk Pelajar Cemerlang Melayu

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 225 hits
Ebit Lew taja sepenuhnya pengajian pelajar cemerlang Nurul AsmaHasimi MuhamadFebruari 10 2021 Ebit Lew bergegas ke Tumpat Kelantan selepas mendengar kisah mengenai Nurul Asma Alya Mohd Zainal yang memerlukan bantuan Gambar Facebook Ebit Lew...
Trend Menaik Ripple Adalah Relevan

Trend Menaik Ripple Adalah Relevan

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 145 hits
Percubaan pasangan XRP USD meningkat setelah mengukuh di atas tahap 0 5110 yang dijangkakan sememangnya tidak berjaya Sebabnya terletak pada saluran ke atas tempatan 0 3883 0 4469 0 4645 dari 7 Februari Nampaknya penembusan rintangan trend ...
Jempol Jpu Kpk Benarkan Nama Aliza Yang Disebut Di Sidang Kasus Korupsi Lamteng Adalah Direktur Bumd Lju

Jempol Jpu Kpk Benarkan Nama Aliza Yang Disebut Di Sidang Kasus Korupsi Lamteng Adalah Direktur Bumd Lju

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 131 hits
Proses persidangan kasus suap dan gratifikasi Mantan Bupati Lampung Tengah Mustafa berhasil mengungkap sejumlah nama yang diduga terlibat Salah satu nama yang disebutkan ialah Aliza yang dalam persidangan di PN Tanjungkarang Bandarlampung k...
Gado Mi Instan Tanpa Sembunyi Dari Orang Tua Adalah Nikmat Duniawi Banget Bener Nggak

Gado Mi Instan Tanpa Sembunyi Dari Orang Tua Adalah Nikmat Duniawi Banget Bener Nggak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 191 hits
Kamu termasuk orang yang kalau makan mi instan tanpa dimasak harus sembunyi sembunyi apa nggak nih
Hadi Rasuah Adalah Mengambil Harta Secara Sukarela

Hadi Rasuah Adalah Mengambil Harta Secara Sukarela

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 169 hits
Dan janganlah kamu makan harta di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu kepada hakim hakim kerana hendak memakan sebahagian dari harta manusia dengan dosa padahal kamu mengetahui Surah AlBaqarah Ay...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara