Calon Ph Ni Tak Ada Idea Lain Kah Selain Dari Provoke Khairy




'Wakil Rakyat' adalah mereka yang dipilih sebagai wakil menerusi sistem pilihan raya. Secara umumnya, ada tiga fungsi utama wakil rakyat. Pertama, sebagai mekanisme penyampai pendapat dan kehendak rakyat. Kedua, sebagai pembuat atau penggubal undang-undang (legislatif) dan terakhir, sebagai mekanisme semak dan imbang ke atas kuasa eksekutif.
Seorang yang dipilih sebagai wakil rakyat, salah satu peranan utama mereka ialah mewakili rakyat kawasan pilihan rayanya. Justeru, wakil rakyat terbabit menggalas amanah besar yang hendaklah ditunai dengan jujur dan bijaksana seperti kehendak mereka yang berada di daerah pilihan rayanya.
Wakil rakyat itu bukan saja mewakili rakyat yang mengundi mereka ketika pilihan raya, malah rakyat yang tidak menyokong atau tidak mengundi mereka ketika pilihan raya. Dalam perkhidmatan wakil rakyat, hendaklah wujud ruang untuk rakyat berhubung bagi mendapatkan maklumat dan bantuan.
Selain itu kepentingan rakyat boleh dijaga dengan saluran bantuan serta projek tempatan. Wakil rakyat hendaklah menyediakan akses maklumat kepada rakyatnya mengenai agenda penting negeri atau negara. Wakil rakyat juga perlu membabitkan rakyat dan menjelaskan peranan mereka dalam konflik serta perlu membina konsensus dan mencapai penyelesaian.
Wakil rakyat perlu responsif kepada keperluan rakyat. Secara umumnya, peranan wakil rakyat sebagai wakil kepada rakyat, hendaklah membuat rakyat berasa mereka diwakili oleh wakil yang mereka secara majoriti telah pilih.
Amanah lain yang digalas oleh seorang wakil rakyat ialah membuat undang-undang. Apabila seseorang itu dipilih sebagai wakil rakyat, maka secara automatik beliau menjadi ahli badan legislatif. Maksudnya, wakil rakyat juga adalah seorang ahli Dewan Perundangan dan merangka undang-undang bagi negeri atau negara.
Sebagai ahli Dewan Perundangan, wakil rakyat adalah golongan legislatif yang bukan saja membuat undang-undang bagi rakyat di kawasan pilihan raya mereka, tetapi menggubal undang-undang bagi keseluruhan negeri (bagi Dewan Undangan Negeri) atau negara (bagi Ahli Dewan Rakyat).
Wakil rakyat, dengan baju 'legislatif; membuat undang-undang termasuk beberapa aktiviti perundangan yang berkaitan. Peranan legislatif bukan semata-mata menggubal undang-undang, tetapi memantau pelaksanaan undang-undang dan kesan undang-undang yang telah digubal.
Oleh itu sebagai legislatif, mereka hendaklah berfikiran jauh, memberi perhatian kepada hala tuju negara dan memenuhi dasar negara. Apa yang penting dilakukan oleh legislatif ialah mengambil peluang dengan sebanyak dan sebaik mungkin dalam membahaskan rang undang-undang demi kepentingan negara, bukan untuk kepentingan atau agenda parti politik mereka semata-mata.
Anggota legislatif biasanya boleh menggunakan pelobi untuk agenda negara, bukan untuk agenda parti politik mereka. Bahaya utama dalam membuat undang-undang adalah sikap berat sebelah yang terlalu banyak wajaran politik.
Sikap sebegini akan melemahkan Dewan Perundangan dan seterusnya merosakkan negara. Kelompok legislatif bukan sahaja berfungsi untuk membuat undang-undang, mereka juga bertujuan menangani masalah yang dihadapi negara.
Jadi sepatutnya tahap kepimpinan dan intelektual mereka diperlihatkan semasa tempoh berkempen ini, keupayaan mereka memimpin juga diperlihatkan ketika ini.
Pengundi tidak mahu calon atau parti yang menjanjikan bulan dan bintang, tetapi pengundi muda mahukan Ahli Parlimen yang mempunyai rancangan munasabah untuk memenuhi keperluan segera serta keperluan jangka panjang mereka.
Pengundi mahu tahu apakah yang akan ditawarkan buat mereka jika Calon yang dipilih itu mendapat undi mereka, apakah kemajuan atau kebaikkan yang akan dibawa kepada kawasan mereka mereka.
Dan perlu kita ingat kempen memburuk-burukkan pihak lawan sudah tidak diterima oleh pengundi ketika ini.
R.Ramanan sepatutnya menerangkan kepada Pengundi kawasannya apakah yang akan dilaksanakan oleh PH jika menjadi Kerajaan selepas PRU15 ini bagi mengatasi memulihkan ekonomi negara, mengatasi kemiskinan dan kos sara hidup yang tinggi, Menangani rasuah dalam Kerajaan dan merapatkan jurang antara kaum.. bukannya menghentam Khairy..
Laporan berkaitan.. 
KUALA LUMPUR: Calon Barisan Nasional (BN) di Sungai Buloh, Khairy Jamaluddin disifatkan ha­nya instafamous (pempenga­ruh) yang diminati kelompok orang muda di media sosial.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, calon Pakatan Harapan (PH), Datuk R. Ramanan berkata, nama Khairy popular di media sosial tetapi tidak menjanjikan kemenangan dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
“Khairy yang dikatakan figura besar itu bukannya besar ma­na pun. Dia pun manusia, cuma bezanya Khairy adalah instafamous popular di media sosial.
“Kita tidak boleh ambil kira nilai instafamous macam ini dan katakan dia boleh menang atau simpulkan kedudukan dia lebih tinggi dari yang lain.
“Mungkin itu beri kelebihan kepada Khairy tapi kalau kita tengok, sekiranya kita nak undi seseorang kerana dia instafamous maka Presiden Amerika Syarikat bukanlah Joe Biden tetapi Justin Bieber,” katanya di sini semalam.
Daftar pemilih setakat April lalu di Parlimen Sungai Buloh merekodkan pengundi Melayu meliputi 97,000 orang, Cina 32,060, India 16,108 dan lain-lain 10,725 orang. – UTUSAN
Jadi.. tak salah kalau aku kata Calon PH, R.Ramanan ni tak ada idea.

*Sebahagian dari artikel di atas dipetik dari penulisan Dr Shamrahayu A Aziz 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/11/calon-ph-ni-tak-ada-idea-lain-kah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Ke 10 Anwar Mendahului 5 Calon Lain

Pm Ke 10 Anwar Mendahului 5 Calon Lain

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 135 hits
Menjelang hari penamaan calon Pilihan Raya Umum ke 15 esok kajian menunjukkan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di hadapan sebagai pilihan utama rakyat Malaysia untuk diangkat sebagai Perdana Menteri ke 10 Kajian yan...
Saya Mahu Parti Yang Saya Sokong Menang Tapi Saya Tidak Mahu Calon Parti Lain Yang Berpotensi Hanyut Begitu Saja

Saya Mahu Parti Yang Saya Sokong Menang Tapi Saya Tidak Mahu Calon Parti Lain Yang Berpotensi Hanyut Begitu Saja

papar berkaitan - pada 12/11/2022 - jumlah : 125 hits
Hari ini banyak pemimpin politik bercakap tentang politik matang Bagi saya politik tidak akan matang selagi kita tidak dapat melihatnya dalam pelbagai warna Buat masa ini masih banyak orang melihat politik sebagai hitam dan putih sokong ata...
Nama Khairy Tiada Dalam Senarai Calon Bn Negeri Sembilan Laporan

Nama Khairy Tiada Dalam Senarai Calon Bn Negeri Sembilan Laporan

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 185 hits
agendaily com31 10 2022Ia adalah kebenaran dan saya tidak perlu membuktikannya kata Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin pada 11 September 2022 Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin dilaporkan tidak disenaraikan sebagai calon mana mana keru...
Pru 15 Di Gugurkan Sebagai Calon Bn Ismail Muttalib Di Risik Oleh Parti Lain

Pru 15 Di Gugurkan Sebagai Calon Bn Ismail Muttalib Di Risik Oleh Parti Lain

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 208 hits
MARAN Selepas dikatakan tidak dicalonkan oleh Barisan Nasional di Parlimen Maran Datuk Seri Ismail Abd Muttalib yang dilihat sebagai calon boleh menang kini dirisik oleh parti pembangkang Difahamkan sebuah parti Melayu telah menawarkan Isma...
Bn Ada Calon Pm Kah Sunyi Saja

Bn Ada Calon Pm Kah Sunyi Saja

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 78 hits
Posted By on November 09 2022Masuk hari keempat berkempen satu tanda tanya besar melanda kem BN apabila poster boy yang dijanjikan iaitu Perdana Menteri kerajaan peralihan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak terpampang wajahnya di mana man...
Hello Lebai Dah Tak Ada Idea Untu Bantu Rakyat Kah

Hello Lebai Dah Tak Ada Idea Untu Bantu Rakyat Kah

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 83 hits
Manifesto PN benar pengeluaran KWSP lagi dibidas ahli ekonomi November 15 2022 Setakat ini kira kira RM145 bilion telah dikeluarkan oleh pencarum KWSP menurut penyandang timbalan menteri kewangan Shahar Abdullah PETALING JAYA Perikatan Nasi...
Pengumuman Calon Oleh Anwar Selesaikan Soksek Soksek Dalaman Pkr Dan Amanah

Pengumuman Calon Oleh Anwar Selesaikan Soksek Soksek Dalaman Pkr Dan Amanah

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 226 hits
Pengumuman calon PKR oleh Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi menyelesaikan perselisihan pendapat di kalangan penyokong PKR dan AMANAH selama ini Di dalam PKR Anwar memuktamadkan bahawa PKR tidak menerima pengkhian...
Bukan Heavyweight Pun Faizal Azumu Komen Calon Pkr Di Perak

Bukan Heavyweight Pun Faizal Azumu Komen Calon Pkr Di Perak

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 116 hits
PERIKATAN Nasional tidak menganggap beberapa nama yang diumumkan oleh Pakatan Harapan khususnya PKR untuk bertanding di kerusi Parlimen Perak sebagai calon heavyweight Timbalan Pengerusi PN Ahmad Faizal Azumu berkata bagi PN individu yang d...
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka