Pm Ke 10 Anwar Mendahului 5 Calon Lain






 Menjelang hari penamaan calon Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 esok, kajian menunjukkan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di hadapan sebagai pilihan utama rakyat Malaysia untuk diangkat sebagai Perdana Menteri ke 10.

Kajian yang dibentangkan oleh Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE), Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman itu mendapati Anwar mendahului senarai berbanding calon calon lain.

"Datuk Seri Anwar mendahului kedudukan sebanyak 29.6% melebihi tokoh-tokoh lain. Dapatan ini adalah hasil Survei Mood Rakyat Malaysia Menjelang PRU15 yang dijalankan oleh IDE bermula pada 21 – 28 Oktober 2022, melibatkan 2,423 responden seluruh parlimen Semenanjung Malaysia

"Tempat kedua adalah Datuk Seri Ismail Sabri yang merupakan Perdana Menteri sementara dengan peratusan, 25.9% mendahului Pengerusi Perikatan Nasional dan Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin," kata Dr Redzuan dalam satu kenyataan.


Dapatan kajian seterusnya adalah mengenai keterujaan rakyat Malaysia untuk membuang undi pada PRU 15 yang mencapai 81% di Semenanjung, berbanding peratusan rendah dalam Pilihan Raya Negeri Melaka, Sarawak dan Johor sebelum ini.

Hal itu, kata Redzuan, akan memberi keputusan berbeza dengan mengambil kira mood keluar mengundi yang dikaji pada PRU 2018 lalu, iaitu pada 80% tetapi yang keluar mengundi 83% dan mempengaruhi keputusan PRU 14.

Dalam tinjauan kajian, kata beliau, masih terdapat sejumlah besar pengundi Atas Pagar yang belum membuat keputusan.

Hal itu katanya akan menjadi sangat menarik kerana parti parti yang bertanding akan berkempen untuk meraih sokongan golongan berkenaan.

"Survei yang dijalankan oleh IDE mendapati 29.2% pengundi masih belum membuat keputusan untuk memilih parti yang akan diundi dalam PRU 15 pada 19 November 2022 akan datang.

"Oleh itu, golongan ini adalah golongan ‘atas pagar’ yang mengundi berdasarkan sentimen, isu, calon dan perkembangan politik semasa. Golongan ini tidak terikat sebagai pengundi tegar parti dan kewujudan golongan ini amat besar dalam PRU kali ini. Golongan ini akan menjadi penentu, khususnya dalam pertandingan sengit 3 penjuru atau lebih," katanya.


Selain itu, IDE juga mendapati satu kelompok yang menegaskan mereka hanya akan membuat keputusan pada hari mengundi. Kelompok tersebut mewakili 19% dan trend tersebut agak tinggi berbanding dalam siri PRU sebelum ini.

"Generasi muda khususnya golongan Undi 18 dan pengundi 30 tahun ke bawah adalah majoriti pengundi yang kebanyakannya membuat keputusan seminggu sebelum pengundian (11.1%) dan pada hari pengundian (19.0%)," katanya lagi.

Kajian berkenaan dilakukan oleh IDE bermula pada 21 – 28 Oktober 2022, melibatkan 2,423 responden dari 165 parlimen di Semenanjung Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/11/pm-ke-10-anwar-mendahului-5-calon-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menjelang Penamaan Calon Esok Anwar Ibrahim Mendahului Jadi Pilihan Rakyat Sebagai Pm

Menjelang Penamaan Calon Esok Anwar Ibrahim Mendahului Jadi Pilihan Rakyat Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 169 hits
NASUHA RAHMANMenjelang penamaan calon esok Datuk Seri Anwar Ibrahim mendahului menjadi pilihan rakyat sebagai Perdana Menteri pada PRU15 ini Penamaan calon pada 5 November 2022 dalam pertembungan pelbagai tokoh yang disebut sebut sebagai PM...
Anwar Tak Timbul Konflik Pemimpin Amanah Jadi Calon Pkr

Anwar Tak Timbul Konflik Pemimpin Amanah Jadi Calon Pkr

papar berkaitan - pada 30/10/2022 - jumlah : 174 hits
Mohamad FadliBANGI Tindakan memilih pemimpin Amanah bertanding atas kuota PKR pada pilihan raya umum ke 15 tidak menimbulkan konflik dalam Pakatan Harapan kata Pengerusi PH Anwar Ibrahim Beliau berkata pencalonan Nik Omar Nik Aziz dan Husam...
Pengumuman Calon Oleh Anwar Selesaikan Soksek Soksek Dalaman Pkr Dan Amanah

Pengumuman Calon Oleh Anwar Selesaikan Soksek Soksek Dalaman Pkr Dan Amanah

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 226 hits
Pengumuman calon PKR oleh Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi menyelesaikan perselisihan pendapat di kalangan penyokong PKR dan AMANAH selama ini Di dalam PKR Anwar memuktamadkan bahawa PKR tidak menerima pengkhian...
Pru 15 Di Gugurkan Sebagai Calon Bn Ismail Muttalib Di Risik Oleh Parti Lain

Pru 15 Di Gugurkan Sebagai Calon Bn Ismail Muttalib Di Risik Oleh Parti Lain

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 208 hits
MARAN Selepas dikatakan tidak dicalonkan oleh Barisan Nasional di Parlimen Maran Datuk Seri Ismail Abd Muttalib yang dilihat sebagai calon boleh menang kini dirisik oleh parti pembangkang Difahamkan sebuah parti Melayu telah menawarkan Isma...
Calon Ph Ni Tak Ada Idea Lain Kah Selain Dari Provoke Khairy

Calon Ph Ni Tak Ada Idea Lain Kah Selain Dari Provoke Khairy

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 84 hits
Wakil Rakyat adalah mereka yang dipilih sebagai wakil menerusi sistem pilihan raya Secara umumnya ada tiga fungsi utama wakil rakyat Pertama sebagai mekanisme penyampai pendapat dan kehendak rakyat Kedua sebagai pembuat atau penggubal undan...
Selepas Anwar Takut Lawan Anak Murid Kit Siang Gesa Ph Sokong Tawfik Jadi Calon

Selepas Anwar Takut Lawan Anak Murid Kit Siang Gesa Ph Sokong Tawfik Jadi Calon

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 163 hits
agendaily com24 10 2022Lim Kit Siang menyokong Dr Mohamed Tawfik Tun Dr Ismail untuk bertanding di kerusi Bagan Datuk Hasrat pengasas bersama Gerak Independent Dr Mohamed Tawfik Tun Dr Ismail untuk bertanding di kerusi Bagan Datuk mendapat ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan