Cabar Kerajaan Nyahklasifikasikan 3 Dokumen Projek Lcs




Cabar kerajaan nyahklasifikasikan 3 dokumen projek LCSPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 10, 2022
ShareKerajaan BN – PN dicabar untuk nyahklasifikasikan 3 dokumen penting dalam Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) yang dibentuk oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) 3 tahun lalu.
Hal itu dibangkitkan oleh mantan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan mantan Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong.
Menurut mereka, rakyat berhak tahu hal sebenar yang telah pun dikenalpasti puncanya mengakibatkan tergendalanya pembinaan Kapal Tempur Pesisir (LCS) yang diperdebatkan sekarang.
“Kami menyeru Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan kerajaan membuat keputusan dalam mesyuarat kabinet pada hari Rabu ini untuk menyahklasifikasikan dokumen-dokumen penting supaya seluruh rakyat Malaysia lebih memahami isu di belakang skandal LCS, dan kita dapat bersama mencari jalan penyelesaian.
“Tanpa nyahklasifikasi dokumen-dokumen ini, banyak persoalan akan kekal tidak terjawab,” kata mereka dalam kenyataan bersama.
Menurut mereka lagi, nyahklasifikasi dokumen itu juga disyorkan oleh Jawatankuasa Kira kira Wang Negara (PAC) yang mendedahkan skandal pembinaan LCS pada 4 Ogos lalu.
Tegas Mohamad Sabu dan Liew Chin Tong, “Laporan JKSTUPKK berhubung Perolehan Enam Buah Second Generation Patrol Vessel (SGPV), Berkeupayaan Littoral Combatant Ship (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia, Kementerian Pertahanan Malaysia” diterbitkan JKSTUPKK dan dipengerusikan oleh Tan Sri Ambrin Buang amat perlu diketahui rakyat yang masih kebingungan mengenai hala tuju pembinaan kapal berkenaan, yang sepatutnya 4 LCS telah siap dan diserahkan sebelum 2022.
“Laporan (JKSTUPKK) ini mempunyai maklumat kewangan yang tidak termasuk dalam laporan PAC.
“Dokumen kedua yang perlu dinyahklasifikasikan adalah laporan pengauditan forensik projek LCS dari tahun 2019 oleh Boustead Naval Shipyard (BNS). Pengauditan ini dilaksanakan oleh firma audit Alliance IFA.
“Laporan pengauditan forensik amat penting kerana mempunyai butiran tentang pihak yang bertanggungjawab di peringkat operasi projek.
“Ketiga, nyahklasifikasikan 10 pucuk surat yang ditulis oleh mantan Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Datuk Seri Dr Abdul Aziz Jaafar yang memegang jawatan tersebut dari 1 April 2008 hingga 17 November 2015,” kata mereka.
Selain itu, kedua dua mereka turut memetik isi kandungan surat Laksamana Dr Abdul Aziz yang menyatakan, “Kerana daripada awal lagi saya telah menegur tatacara perolehan. Daripada awal lagi. Saya telah menegur tatacara perolehan, saya kata, “Something is gravely wrong”. So, saya tidak mengeluarkan kenyataan kenyataan ini di luar tapi ini adalah peluang terbaik saya untuk memaklumkan bahawa I have registered my greatest disappointment to everyone that was supposed to be listening to me.”
“Despite all the letters, despite seeing personal presentation to all those sama ada KSU, Yang Berhormat Menteri, KSN, KSP dan juga Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, we were fighting a losing battle.” (PAC Report, Point 5.1.1 C iii, pages 19-21)
“Kami amat kecewa melihat teguran dan amaran beliau (laksamana) tidak dilayan oleh Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Najib Razak yang juga merupakan Menteri Kewangan dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
“Untuk mendapatkan jalan keluar bagi skandal LCS yang melibatkan berbilion ringgit (wang rakyat), kabinet Malaysia perlu segera nyahklasifikasikan dokumen-dokumen ini,” kata kenyataan itu lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/cabar-kerajaan-nyahklasifikasikan-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Ngeri Skandal Projek Rm6 Bilion Lcs

Kisah Ngeri Skandal Projek Rm6 Bilion Lcs

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 333 hits
Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir dibentangkan seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya bertanya Apakah perasaan anda Saya jawab Kami telah mengadakan 10 prosiding dengan satu lawatan tapak ke limbun...
Pru 15 Selepas Skandal Kapal Lcs Terbongkar Bn Tak Yakin Tubuh Kerajaan Sendirian

Pru 15 Selepas Skandal Kapal Lcs Terbongkar Bn Tak Yakin Tubuh Kerajaan Sendirian

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 254 hits
agendaily com14 08 2022Projek pembinaan enam kapal tempur pesisir pantai bernilai lebih RM9 bilion dimulakan kerajaan Barisan Nasional UMNO pada 2011 tetapi sehingga 2022 sebuah pun belum siap lagi walaupun kerajaan telah membelanjakan RM6 ...
Najib Kongsi Bukti Anak Tun M Terima Projek Kerajaan

Najib Kongsi Bukti Anak Tun M Terima Projek Kerajaan

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 424 hits
SATU bukti yang didakwa menunjukkan anak anak Tun Dr Mahathir Mohamad mendapat projek bernilai ratusan ringgit dari kerajaan semasa beliau menjawat jawatan Perdana Menteri dikongsikan oleh Datuk Seri Najib Razak hari ini Ahli Parlimen Pekan...
Hasil Siasatan Sprm Terhadap Projek Lcs Jadi Tanda Tanya

Hasil Siasatan Sprm Terhadap Projek Lcs Jadi Tanda Tanya

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 302 hits
bharian com myOleh Ogos 5 2022 12 10pmKUALA LUMPUR Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang mempersoalkan sama ada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan bertindak berdasarkan laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara berhubung kep...
Ph Teruskan Projek Lcs Dengan Pantau Rapi

Ph Teruskan Projek Lcs Dengan Pantau Rapi

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 91 hits
PH teruskan projek LCS dengan pantau rapiPosted By on August 10 2022 Pakatan Harapan tidak meluluskan projek pembinaan kapal LCS Tentera Laut Diraja Malaysia namun cuba untuk memperbaiki keadaan dan meneliti apakah yang berlaku selepas RM6 ...
Lcs Kerajaan Tak Akan Kompromi Penyelewengan Wang Rakyat Pm

Lcs Kerajaan Tak Akan Kompromi Penyelewengan Wang Rakyat Pm

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 114 hits
malaysiakini comKerajaan tidak akan berkompromi dengan sebarang penyelewengan yang membabitkan wang rakyat khususnya membabitkan isu pembinaan projek pembinaan Kapal Tempur Pesisir Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan telah ...
Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 291 hits
Saya mengalu alukan tumpuan masyarakat kepada nasib perajurit negara yang secara langsung berkait dengan dana awam Isu ini lebih kritikal berbanding skandal skandal lain kerana ia melibatkan pelbagai dimensi seperti 1 Penyelewengan dana rak...
Projek Lcs Tetap Diteruskan Persoalannya Bila Nak Siap

Projek Lcs Tetap Diteruskan Persoalannya Bila Nak Siap

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 168 hits
PENAFIAN TV Wau tidak bertanggungjawab sebarang komen dan respon balas penonton TV Wau berpendapat tidak menjadi kesalahan untuk penonton juga memberikan pandangan selepas menonton video ini selagi ianya tidak menyentuh sensitiviti dan tida...
Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 119 hits
Sebahagian besar dari masalah masalah yang menyebabkan penyelewengan dan kelewatan projek kapal perang LCS berpunca dari dua keputusan utama 1 Penukaran reka bentuk kapal dari kelas Sigma yang dipilih oleh TLDM kepada kelas Gowind 2 Pelanti...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang