Bung Tak Minta Komisen Rm3 5 Juta Supaya Felcra Buat Pelaburan Kata Saksi


 
Pada 3 Mei 2019, Bung Moktar Radin mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM2.2 juta dan RM262,500 sebagai dorongan mendapatkan kelulusan FELCRA untuk membuat pelaburan RM150 juta dalam unit amanah Public Mutual.KUALA LUMPUR: Mahkamah Sesyen hari ini diberitahu bahawa Bung Moktar Radin tidak pernah meminta komisen RM3.5 juta daripada ejen pelaburan bagi mendapatkan kelulusan Felcra membuat pelaburan RM150 juta dalam unit amanah Public Mutual.
Ejen Pelaburan Public Mutual Berhad Madhi Abdul Hamid, 43, berkata perkara berhubung komisen atau bayaran rasuah kepada Bung tidak dibincangkan semasa pertemuannya dengan Ahli Parlimen Kinabatangan itu, bersama beberapa individu lain di Hotel Intercontinental, Jalan Ampang di sini, pada 4 Mei 2015.
Saksi pendakwaan ke-24 yang juga saksi utama dalam kes itu, berkata demikian semasa pemeriksaan balas oleh peguam M Athimulan, mewakili Bung, pada perbicaraan kes rasuah dihadapi Bung dan isterinya Zizie Izette Abdul Samad, di hadapan Hakim Rozina Ayob.
Sebelum ini, semasa pemeriksaan utama oleh pihak pendakwaan, Madhi bersetuju bahawa terdapat percanggahan apabila beliau memberitahu mahkamah tiada permintaan komisen sebanyak RM3.5 juta daripada Bung, sedangkan rakaman percakapannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2016, adalah sebaliknya.
Pada 7 Dis lalu, mahkamah membenarkan permohonan pihak pendakwaan menyoal balas saksi itu kerana menganggapnya sebagai saksi belot, berikutan keterangannya di mahkamah bercanggah dengan rakaman percakapan semasa disoal siasat SPRM.
Madhi juga bersetuju dengan cadangan Athimulan bahawa pemberian komisen atau wang pengenalan RM2.2 juta kepada Zizie Izette adalah amalan biasa dan pernah diberikan kepada ‘introducer’ lain.
Athimulan: Kesemua syarikat korporat yang melabur dalam Public Mutual ada introducer?
Madhi: Ada yang ada dan ada yang tiada.
Kepada soalan lain, saksi itu berkata, kertas cadangan pelaburan unit amanah itu ada dibentangkan dalam mesyuarat ahli lembaga pengarah FELCRA.
Semasa pemeriksaan semula Timbalan Pendakwa Raya Law Chin How, Madhi berkata, dia telah dipanggil beberapa kali oleh pihak SPRM untuk merakam percakapan dan terdapat soalan yang tidak dapat dijawab kerana terlupa dan tidak pasti dengan jawapannya serta tidak dapat berfikir dengan betul ketika itu.
“Saya berasa keliru dengan keadaan ketika itu kerana saya tidak melakukan apa-apa kesalahan tetapi dipanggil berkali-kali memberi keterangan. Saya juga tertekan sebab terkejut kerana tidak pernah dipanggil oleh mana-mana pihak berkuasa sebelum ini,” kata saksi.
Pada prosiding 7 Dis lalu, Madhi mengaku memberi versi keterangan berbeza kerana dia berada dalam keadaan tertekan semasa sesi soal siasat pada 2016, manakala rakaman percakapan terakhir hampir lima tahun selepas itu pada 4 Feb 2021.
Pada 3 Mei 2019, Bung mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM2.2 juta dan RM262,500 sebagai dorongan mendapatkan kelulusan FELCRA untuk membuat pelaburan RM150 juta dalam unit amanah Public Mutual.
Bung, 64, yang merupakan Pengerusi Bukan Eksekutif FELCRA ketika itu, didakwa menerima rasuah daripada Madhi menerusi Zizie Izette di Public Bank cawangan Taman Melawati di sini antara 12.30 tengah hari dan 5 petang 12 Jun 2015.
Beliau juga mengaku tidak bersalah menerima suapan wang tunai sebanyak RM335,500 daripada Norhaili, bawah nama Zizie Izette atas sebab sama dan di tempat sama pada 19 Jun 2015.
Zizie Izette, 44, pula mengaku tidak bersalah atas tiga pertuduhan bersubahat dengan suaminya berhubung perkara itu di tempat, tarikh dan masa yang sama.
Perbicaraan bersambung 26 Jan. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/bung-tak-minta-komisen-rm35-juta-supaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Keperluan Untuk Berundur Kata Azam

Tiada Keperluan Untuk Berundur Kata Azam

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 132 hits
MALAYSIA NOW Menurut ketua pesuruhjaya SPRM itu hanya Yang di Pertuan Agong yang paling layak menamatkan tugasnya Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Baki Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Az...
Kata Rumah Kena Banjir Tapi Duduk Apartment Tingkat 4 Atas Bukit Ngo Dedah Penipuan Mangsa Banjir

Kata Rumah Kena Banjir Tapi Duduk Apartment Tingkat 4 Atas Bukit Ngo Dedah Penipuan Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 246 hits
Oleh Tangkap layar teks perbualan antara ahli Dana Kita berikutan penipuan pemohon FOTO FACEBOOK DANA KITA RUMAH pangsapuri atas bukit tingkat empat tetapi mohon bantuan mangsa banjir Itu antara ragam dihadapi pasukan Pertubuhan Kebajikan D...
Banjir Di Negeri Sembilan Bukan Kerana Balak Kata Mb

Banjir Di Negeri Sembilan Bukan Kerana Balak Kata Mb

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 187 hits
AGENDA DAILY Negara berdepan bencana banjir terburuk dalam sejarah baru baru ini banyak kerosakan harta benda dan kemusnahan insfrastruktur di negeri negeri yang terkesan akibat banjir Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun berkata bencan...
Malaysia Perlu Dapat Nasihat Dari China Kata Tiong King Sing

Malaysia Perlu Dapat Nasihat Dari China Kata Tiong King Sing

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 161 hits
Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan sekurang kurangnya berhubung dengan China untuk menyesuaikan langkah langkah sesuai dan berkesan diambil negara itu bagi mengurangkan kadar kematian akibat Covid 19 di negara ini Ahli Parlimen Sibu mer...
Pengembara Pernah Dijangkiti Covid Lengkap Vaksinasi Tidak Perlu Kuarantin Kata Khairy

Pengembara Pernah Dijangkiti Covid Lengkap Vaksinasi Tidak Perlu Kuarantin Kata Khairy

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 278 hits
MALAYSIA NOW Sementara itu pengembara yang belum menerima vaksinasi lengkap atau tidak divaksinasi perlu jalani kuarantin selama seminggu Suasana penumpang yang menunggu bagasi di KLIA Penumpang penerbangan antarabangsa turut memakai pakaia...
Pesaing Gunakan Lokman Untuk Cemarkan Hakim Dengan Dakwaan Gangguan Seksual Kata Peguam

Pesaing Gunakan Lokman Untuk Cemarkan Hakim Dengan Dakwaan Gangguan Seksual Kata Peguam

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 143 hits
Jason ThomasPETALING JAYA Peguam yang mewakili Ketua Hakim Syarie Mohd Na im Mokhtar percaya bekas pemimpin Umno Lokman Noor Adam sedang digunakan oleh pihak tertentu untuk mencemarkan nama baik anak guamnya dengan dakwaan gangguan seksual ...
Imam Mandikan Remaja Curi Tabung Masjid Dah Letak Jawatan Kata Exco Selangor

Imam Mandikan Remaja Curi Tabung Masjid Dah Letak Jawatan Kata Exco Selangor

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 296 hits
January 14 2022 Exco Hal Ehwal Agama Islam Selangor Zawawi Ahmad Mughni berkata peletakan jawatan iman itu dimaklumkan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor Mohd Shahzihan Ahmad PETALING JAYA Imam terbabit dalam kontroversi memandikan remaj...
Selepas Dipecat Khairuddin Kata Mereka Yang Roboh Perpaduan Mn Bernafsu Duniawi

Selepas Dipecat Khairuddin Kata Mereka Yang Roboh Perpaduan Mn Bernafsu Duniawi

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 204 hits
MALAYSIA DATELINESelepas dipecat Presiden Pas sebagai ahli jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dalam entri terkininya terus mempertahankan Muafakat Nasional yang dimeterai pada September 2019 Katanya mereka yang cuba mero...
Indonesia Tak Lama Lagi Akan Saingi Malaysia Tarik Pelabur Kata Ahli Ekonomi

Indonesia Tak Lama Lagi Akan Saingi Malaysia Tarik Pelabur Kata Ahli Ekonomi

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 169 hits
Indonesia tak lama lagi akan saingi Malaysia tarik pelabur kata ahli ekonomi Seorang pakar ekonomi memberi amaran bahawa Malaysia semakin kehilangan kelebihan berbanding Indonesia dalam persaingan bagi mendapatkan pelaburan asing Carmelo Fe...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven