Buku Teks Sejarah Berat Sebelah Tak Baik Untuk Perpaduan Kata Ngo


 
KLSCAH berkata, buku teks sejarah sekolah menengah menyembunyikan sumbangan Yap Ah Loy, yang membantu membina Kuala Lumpur. (Gambar KLSCAH)PETALING JAYA: Buku teks sejarah yang ditulis menerusi pandangan hanya satu kumpulan etnik tidak membantu mempromosikan perpaduan, sebaliknya ia akan menghalang pembinaan bangsa, kata sebuah NGO.
Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) percaya matlamat utama buku teks sejarah adalah untuk menghuraikan sejarah negara.
Bagaimanapun, kekurangan buku teks yang “merangkumi semua” hanya akan menyempitkan pandangan pelajar mengenai sejarah negara.
Kenyataan itu menyusul kritikan berhubung edisi terbaru buku teks sejarah sekolah menengah yang disifatkan ramai sebagai berat sebelah dan tidak tepat.
“KLSCAH percaya Malaysia adalah negara yang mempunyai kepelbagaian dan setiap kumpulan etnik perlu mempunyai tempatnya dalam sejarah kita.
“Bagaimanapun, hanya merekodkan pendapat satu kumpulan etnik jelas tidak dapat menonjol dan menekankan konsep kepelbagaian dan inklusif negara. Ini tidak kondusif untuk membentuk identiti negara.
“Hanya dengan mengembalikan fakta sejarah etnik-etnik kita dalam pembangunan negara secara objektif, warganegara mempunyai rasa kekitaan dan identiti yang bangga sebagai rakyat Malaysia,” katanya dalam kenyataan hari ini.
KLSCAH juga percaya buku teks sejarah sekolah menengah gagal menyebut tokoh sejarah dan peristiwa penting.
Ini termasuk sejarah pembentukan Kuala Lumpur dan Yap Ah Loy, tokoh yang dikatakan bertanggungjawab terhadap pembangunan bandar itu.
Dengan memetik versi terbaru buku teks sejarah Tingkatan Tiga, KLSCAH berkata, ia mengabaikan fakta sejarah mengenai sumbangan orang Cina dan India kepada masyarakat setempat. Hanya ada beberapa baris ayat yang memperkenalkan mereka secara ringkas.
“Kuala Lumpur – ibu negara Malaysia – memainkan peranan penting dalam pembangunan dan mempengaruhi seluruh negara. Apa yang dikesali adalah buku teks sejarah negara ini jarang bercakap mengenai kaitannya.
“Pegawai penjajah British memilih Kuala Lumpur sebagai ibu negara untuk negeri Melayu Bersekutu atas sebab penting,” katanya.
“Selain lokasi strategiknya, mereka mempunyai hubungan baik dengan Yap Ah Loy yang membantu menghentikan perang saudara, membentuk semula ketenteraman sosial dan membawa kepada pembinaan semula Kuala Lumpur.”
KLSCAH berkata, sumbangan tokoh sejarah itu (orang Melayu atau bukan Melayu) kepada pembangunan Kuala Lumpur hampir hilang dalam kandungan buku teks itu dengan hanya bahagian kecil diperuntukkan baginya.
Ia menyarankan kerajaan mendapatkan pandangan cendekiawan daripada semua etnik, melakukan lebih banyak penyelidikan dalam memperkenalkan sejarah pembangunan Kuala Lumpur serta sumbangan setiap etnik dalam pertumbuhan ibu negara Malaysia itu.
“KLSCAH percaya Kementerian Pendidikan mempunyai tanggungjawab memberikan fakta sejarah yang komprehensif, bukan sekadar kaedah autodidaktik untuk pelajar mencari maklumat dalam talian.
“Cukupkah bagi pelajar memahami keseluruhan sejarah pembentukan Kuala Lumpur hanya dengan membuat pencarian Google?” - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/04/buku-teks-sejarah-berat-sebelah-tak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Salah Unsur Melayu Islam Lebih Ditonjolkan Dalam Buku Teks Sejarah Kata Sejarawan

Tak Salah Unsur Melayu Islam Lebih Ditonjolkan Dalam Buku Teks Sejarah Kata Sejarawan

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 311 hits
Sejarah adalah fakta yang perlu disampaikan secara telus dan jelas kata ahli sejarah PETALING JAYA Ahli sejarah berpendapat tidak salah jika unsur Melayu dan Islam lebih ditonjolkan berbanding etnik atau kaum lain dalam buku teks sejarah ne...
Sejarawan Dakwa Buku Teks Sejarah Menyimpang Pro Melayu

Sejarawan Dakwa Buku Teks Sejarah Menyimpang Pro Melayu

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 223 hits
Sejarawan Ranjit Singh Malhi berkata buku teks sejarah itu menyimpang ke arah mewujudkan dominasi Islam dan orang Melayu PETALING JAYA Seorang sejarawan menggesa Kementerian Pendidikan mengambil tindakan selepas mendapati buku teks sejarah ...
Penahanan Fahmi Reza Buka Ruang Pendakwaan Terpilih Salah Guna Kuasa Kata Ngo

Penahanan Fahmi Reza Buka Ruang Pendakwaan Terpilih Salah Guna Kuasa Kata Ngo

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 248 hits
April 24 2021 Centre for Independent Journalism dan ARTICLE 19 Malaysia berkata penahanan pereka grafik Fahmi Reza tidak perlu dan tidak seimbang dengan perbuatan PETALING JAYA Sebuah gabungan organisasi masyarakat sivil membantah penahanan...
Hakim Tidak Berat Sebelah Ikut Undang Undang Ketika Jatuhkan Hukuman Kepada Najib

Hakim Tidak Berat Sebelah Ikut Undang Undang Ketika Jatuhkan Hukuman Kepada Najib

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 180 hits
Ridauddin DaudApril 21 2021 Datuk V Sithambaram memberitahu Mahkamah Rayuan bahawa beliau berasakan tindakan pasukan peguam bela Najib menyerang Mohd Nazlan adalah salah Gambar failPUTRAJAYA Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali ti...
Buku Pendedahan Agenda Kristian Mais Akan Teliti Jika Ada Aduan Kata Jurucakap Exco Negeri

Buku Pendedahan Agenda Kristian Mais Akan Teliti Jika Ada Aduan Kata Jurucakap Exco Negeri

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 172 hits
April 23 2021 PETALING JAYA Majlis Agama Islam Selangor tidak menerima sebarang aduan mendakwa buku berjudul Pendedahan Agenda Kristian mencetuskan ketidaktenteraman di kalangan penganut bukan Islam Jurucakap kepada EXCO Mohd Zawawi Ahmad M...
Kartel Buku Teks Sekolah Lebih Sistematik Daripada Kartel Dato Adly

Kartel Buku Teks Sekolah Lebih Sistematik Daripada Kartel Dato Adly

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 266 hits
Suruhanjaya Pencegah Rasuah MalaysiaPutrajayaAssalamualaikum Saya merupakan seorang guru berpangkat DG yang pernah berkhidmat di Bahagian Buku Teks Kementerian Pendidikan Malaysia kini dikenali sebagai BSTP Saya membuat keputusan beberapa t...
Hiburan Korang Rasa Nak Jadi Lebih Baik Tu Susah Apa Kata Mulakan Dengan 5 Perbuatan Dalam Kehidupan Seharian Ni Dulu

Hiburan Korang Rasa Nak Jadi Lebih Baik Tu Susah Apa Kata Mulakan Dengan 5 Perbuatan Dalam Kehidupan Seharian Ni Dulu

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 358 hits
Melakukan kebaikan merupakan perkara yang dituntut dalam Islam dengan kebaikan ia dapat menyuburkan rasa kasih sayang dan seterusnya mengukuhkan hubungan silaturahim sesama insan Namun hari ini ramai yang menyangka untuk melakukan kebaikan ...
Cara Memuat Turun Buku Teks Digital Asas Melalui Portal Digital Delima

Cara Memuat Turun Buku Teks Digital Asas Melalui Portal Digital Delima

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 452 hits
Cara Memuat Turun Buku Teks Digital Asas Melalui Portal Digital Delima untuk kegunaan guru dan para pelajar ketika sesi persekolahan secara PdPR Seperti kita tahu Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin telah mengumumkan bahawa pembel...
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 536 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik