Buktikan Pelajar Lepasan Spm Mampu Berjaya Bermula Sebagai Krew Biasa Kini Jadi Pengurus Besar Mcdonald S Meru Raya



Siapa sangka dengan hanya bermula sebagai krew biasa di McDonald's selepas tamat SPM, kini beliau boleh berbangga dengan kejayaan menjawat jawatan sebagai Pengurus Besar Restoran

Ini adalah cerita kejayaan tentang seorang Pengurus Besar berusia 36 tahun di Restoran McDonald's Meru Raya iaitu Encik Mohd Azharmarudin Bin Che Aruh. Telah menjawat jawatan sebagai Pengurus Besar selama lima tahun dan memulakan perkhidmatan pada usia 18 tahun, Encik Azhar kekal setia menguruskan kerjayanya di McDonald's sehingga kini iaitu selama hampir 19 tahun


Kejayaan tidak datang dengan mudah. Encik Azhar mempertaruhkan usia mudanya dengan memilih untuk menjadi krew di McDonald's demi meneruskan kelangsungan hidupnya pada 18 tahun yang lalu. Ternyata pertaruhan beliau tidak sia-sia. Menjadi muka depan di restoran, bukanlah suatu kerjaya yang glamour malah dipandang rendah oleh sesetengah orang. Namun tekad Encik Azhar untuk terus bertahan, dengan usaha gigih tanpa putus asa menjadikan beliau mampu berdiri sama tinggi dengan golongan profesional yang lain pada hari ini. 
Usaha Tangga Kejayaan - Pacu Semangat untuk Berjaya
Dengan semangat untuk terus berjaya, Encik Azhar berpegang teguh pada kata-kata 'usaha tangga kejayaan' sebagai pemacu semangatnya untuk terus berjaya. Sejujurnya beliau tidak menyangka bahawa daripada seorang budak lepasan SPM yang tidak tahu apa-apa, kini mampu mengetuai dan menguruskan sebuah pasukan seperti sekarang.

Tanpa usaha gigih dan semangat untuk berjaya ditambah dengan rasa cinta pada kerjaya dan kemampuan melaksanakan tugas pasti tidak akan menempatkan Encik Azhar di kedudukannya pada hari ini. Tiada kejayaan mudah yang ditempuh oleh Encik Azhar tanpa usaha gigih dan tekun. 

Oleh sebab itu, Encik Azhar menggunakan sebaik mungkin peluang pembangunan diri yang disediakan oleh pihak pengurusan McDonald's demi meningkatkan kemahiran baru dan kebolehpasaran diri sekaligus menjadi pemangkin kepada kejayaannya. 
Persekitaran Kerja Kondusif dan Positif Dorong Minat untuk Lebih Berjaya
Selain faktor dalaman diri, faktor persekitaran juga menjadi pemacu kejayaan Encik Azhar dalam kerjayanya. Ruang kerja yang kondusif dan menyeronokkan serta rakan kerja yang sentiasa membantu menjadikan suasana kerja seolah-olah berada dalam keluarga sendiri. Mula jatuh cinta pada kerjaya pertamanya itu, Encik Azhar gembira dengan persekitaran kerja yang positif serta peluang  tawaran meningkatkan kemahiran diri yang sentiasa dianjurkan oleh pihak pengurusan bagi perkembangan kerjaya semua pekerjanya pada masa akan datang.

Memulakan kerjaya awalnya sekadar suka-suka pada tahun 2000, Encik Azhar diberi peluang untuk menyertai Pertandingan Crew Olympic McDonald's pada tahun 2001. Bertitik tolak daripada peristiwa ini, ia telah merubah kehidupan Encik Azhar apabila beliau memenangi pertandingan kategori lobi bagi Zon Utara seterusnya melayakkan beliau ke peringkat kebangsaan yang dianjurkan di McDonald's Shah Alam. Kejayaan beliau dalam menaikkan nama syarikat mendapat perhatian pihak pengurusan seterusnya menghadiahkan beliau dengan berita gembira iaitu kenaikan pangkat.


Mendaki tangga kejayaan seawal penglibatan dalam kerjayanya mendorong Encik Azhar untuk terus berusaha dan memberikan perkhidmatan yang terbaik bagi memenuhi kepuasan pelanggan dan menjamin peningkatan hasil jualannya

McDonald's Meru Raya
Demikianlah cerita inspirasi yang #teambpt sempat korek semasa sesi penjelajahan negeri Perak sebelum ini. Bertemu mata dengan Encik Azharmaruddin di McDonald's Meru Raya iaitu lokasi tempatnya bekerja memberi pengalaman dan semangat baru agar tidak jemu berusaha dan sentiasa bersemangat tinggi.

Kami turut dimaklumkan oleh Encik Azhar bahawa beliau bakal dinaikkan pangkat selepas ini dan jawatannya bakal disandang oleh pembantunya iaitu Cik Huda. Alhamdulillah dan tahniah untuk kenaikan pangkat ini. Lebih menggembirakan lagi kerana Encik Azhar juga bakal menimang cahaya mata yang kedua tidak lama lagi di mana isteri Encik Azhar juga merupakan salah seorang kakitangan McDonald's.


Menurut Encik Azhar, McDonald's Meru hanya terletak 5 minit daripada The MAPS dan merupakan antara cawangan McDonald's yang merekodkan hasil jualan bulanan tertinggi. Memang sesuailah berjaya merekodkan jualan tertinggi memandangkan Pengurus Besar dan stafnya sendiri amat ramah dan bijak melayah kerenah pelanggannya seperti kami. Selain itu, ruang dalaman yang bersih dan ceria juga menjadi salah satu antara faktor pelanggan gemar ke McDonald's Meru Raya.

GCB dan Happy Meal
Dihidangkan dengan burger kegemaran rakyat Malaysia iaitu Grill Chicken Burger (GCB) dan Happy Meal buat anak-anak, kami mengambil kesempatan mengalas perut terlebih dahulu sebelum masuk ke MAPS. Sambil menikmati hidangan makan tengah hari, kami beramah mesra dengan Encik Azhar dan pembantunya Cik Huda mengenai McDonalds's Meru Raya dan sistem kerja yang diamalkan di sana.





Menikmati GCB dalam suasana meriah benar-benar membuka selera saya. Meskipun saya baru sahaja menikmati hidangan GCB beberapa minggu yang lalu, namun selera pada GCB tetap tidak pernah pudar. Suami dan Auni juga kusyuk menikmati hidangan masing-masing manakala Ameera seronok bermain mainan Happy Meal terbaru iaitu Psyduck dan Vulpix. Selepas makan, saya membawa mereka bermain di mini playground sementara menantikan suami yang turun membeli aiskrim.

Ruang Kerja di Dapur McDonald's
Sedang enak menikmati GCB, kami dikejutkan dengan pelawaan Encik Azhar untuk melawat ke ruang kerjanya a.k.a ruang dapur di belakang kaunter pesanan. Mengapa tidak? Seumur hidup saya tidak pernah menjejakkan kaki ke ruang dapur McDonald's dan kali ini saya diberi tawaran untuk melawat sendiri bagaimana keadaannya. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, terus kami bersetuju!


Melihat dengan mata kepala sendiri ruang kerja di dapur McDonald's menimbulkan rasa kagum di hati saya. Di sebalik kaunter hadapan yang sering saya lihat selama ini rupanya tersembunyi bahagian paling sibuk namun bersih dan teratur susunannya. Saya tidak menyangka setiap pekerja dibahagikan mengikut bidang tugas di dalam workstation masing-masing. Malahan, workstation bagi pekerja bahagian delivery juga turut disediakan. Hebat!


Selain itu, kami juga dimaklumkan bahawa di setiap cawangan McDonald's mempunyai mesin membuat air coke masing-masing. Jadi, tidak hairanlah jika rasa air coke di setiap cawangan McDonald's adalah berbeza antara satu sama lain. Kami turut berkesempatan menjengah kepala ke dalam peti sejuk beku penyimpanan patty yang bersuhu -18 darjah selsius. Setelah dihitung, kalau tidak silap saya patty akan melalui 4 buah tempat penyimpanan sejuk sebelum masuk ke dalam mulut pelanggan :P

McDonald's Meru Raya Terbaik!
Saya amat gembira dengan layanan yang kami terima semasa berada di McDonald's Meru Raya terutama sekali semasa membuat lawatan ke ruang kerja di bahagian dapur. Banyak ilmu dan pengalaman yang saya perolehi dalam masa singkat sepanjang berada di sini, samada daripada ilmu mengenai semangat dan kerajinan seorang Pengurus Besar sehinggalah kepada kekemasan layout di restorannya.


Pengalaman baru berada di ruang kerja McDonald's pasti tidak akan dapat saya lupakan. Semoga McDonald's Meru Raya akan terus maju dan menjadi antara cawangan yang terus menghasilkan rekod jualan tertinggi pada masa akan datang. Bagi mereka yang ingin ke MAPS atau berada di sekitar Meru Raya, apa kata singgah ke McDonald's Meru Raya untuk mengalas perut. Alamat seperti berikut :

McDonald's Meru RayaJalan Meru Bistari A2, Bandar Meru Raya, Mukim Hulu Kinta,31200 Chemor, Perak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nurzariniismail.com/2019/01/pelajar-spm-mampu-berjaya-bermula-sebagai-krew-biasa-kini-jadi-pengurus-besar-mcdonalds-meru-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Sebab Kenapa Lepasan Spm Memilih Saito University College

9 Sebab Kenapa Lepasan Spm Memilih Saito University College

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 582 hits
9 Sebab Kenapa Lepasan SPM Memilih Saito University College Haluan selepas SPM sememangnya menjadi dilema kepada setiap pelajar lepasan SPM Ramai dalam kalangan pelajar yang tidak tahu apakah pilihan laluan
Undian Fasa Kedua Era Digital Muzik Awards 2018 Kini Bermula

Undian Fasa Kedua Era Digital Muzik Awards 2018 Kini Bermula

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 236 hits
ERA Digital Muzik Awards 2018 kini kembali lagi setelah meraih kejayaan dalam siri pertama dan kedua pada tahun 2016 dan 2017 The post appeared first on
Indoor Theme Park Genting Highland Kini Dibuka Dikenali Sebagai Skytropolis Funland

Indoor Theme Park Genting Highland Kini Dibuka Dikenali Sebagai Skytropolis Funland

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 1043 hits
Selepas bertahun Taman Tema Genting Highland ditutup kepada pengunjung untuk kerja kerja naiktaraf akhirnya indoor theme park Genting Highland kini dibuka kepada pengunjung dengan nama baru iaitu Skytropolis Funland Skytropolis Funland yang...
Mazda Cx 5 Berjaya Dinaikkan Kini Tunggu Laporan Bedah Siasat

Mazda Cx 5 Berjaya Dinaikkan Kini Tunggu Laporan Bedah Siasat

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 1772 hits
Mazda CX 5 yang terjatuh dalam laut selepas terlibat dalam kemalangan di Jambatan Pulau Pinang kelmarin berjaya dinaikkan jam 5 50 petang tadi Turut kelihatan mayat mangsa Moey Yun Peng 20 yang masih berada di tempat duduk pemandu dan mayat...
Unifi Basic Kini Mengehadkan Kelajuan Kepada 512kbps Selepas Habis Kuota Data Tambahan Boleh Dibeli Bermula Rm10

Unifi Basic Kini Mengehadkan Kelajuan Kepada 512kbps Selepas Habis Kuota Data Tambahan Boleh Dibeli Bermula Rm10

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 307 hits
Unifi Basic merupakan salah satu pelan yang ditawarkan oleh pihak Telekom Malaysia kepada para pengguna dimana ia ditawarkan pada harga langganan RM79 sebulan untuk penggunaan data sebanyak 60GB Pada awal pengenalan pihak TM telah mengataka...
Siri Kad Grafik Nvidia Geforce Rtx 2060 Kini Di Kedai Atas Talian Nvidia Di Lazada Bermula Dari Harga Rm1599

Siri Kad Grafik Nvidia Geforce Rtx 2060 Kini Di Kedai Atas Talian Nvidia Di Lazada Bermula Dari Harga Rm1599

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 303 hits
Bagi mereka yang sedang menunggu untuk kad grafik NVIDIA GeForce RTX 2060 yang hadir dengan kebolehan RTX pada harga yang lebih mampu milik anda tidak perlu menunggu lagi NVIDIA baru baru ini mengemaskini kedai atas talian mereka di Lazada ...
Honor 10 Lite Kini Rasmi Di Malaysia Boleh Didapati Dengan Harga Rm699 Bermula 9 Januari

Honor 10 Lite Kini Rasmi Di Malaysia Boleh Didapati Dengan Harga Rm699 Bermula 9 Januari

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 373 hits
Peranti terkini di dalam keluarga Honor 10 telah dilancarkan secara rasmi di Malaysia hari ini Honor 10 Lite ialah peranti dengan spesifikasi kelas pertengahan dengan skrin bertakuk kecil dan dijana dengan cip pemproses Kirin 710 Walaupun H...
Selepas Starbucks Kini Family Mart Pula Jadi Tempat Pilihan Pelajar Belajar

Selepas Starbucks Kini Family Mart Pula Jadi Tempat Pilihan Pelajar Belajar

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 418 hits
Selepas Starbucks Kini Family Mart Pula Jadi Tempat Pilihan pelajar Belajar Kalau sebelum ini pernah tular dengan budaya pelajar memilih Starbucks sebagai lokasi belajar dan dikecam teruk netizen kali ini Family Mart pula menjadi mangsa Tak...
Berita Baik Kini Pelajar Islam Perempuan Boleh Free Hair Disekolah

Berita Baik Kini Pelajar Islam Perempuan Boleh Free Hair Disekolah

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 1332 hits
ISLAM JENIS APA NI 1 Orang suruh anak perempuan kamu pakai tudung tutup aurat tapi cikgu dimarahinya pula 2 Katanya Islam bukan di kepala 3 Habis tu Islam di mana Di hati Macam mana Islam nak ada di hati kalau luaran pun dah terang terangan...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru

Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan