Bukit Aman Pertimbang Ujian Poligrafi Siasat Aduan Bekas Kakitangan Anwar




Ujian poligraf antara pilihan yang akan dipertimbangkan polis kerana pegawai penyiasat langsung tidak mempunyai butiran mengenai tuduhan serangan seksual yang dibuat Muhammed Yusoff Rawther terhadap Anwar Ibrahim, kata sumber yang biasa dengan kes-kes seperti itu kepada FMT.
Sumber itu juga memberitahu bahawa kaedah penyiasatan kali ini kelihatan berbeza daripada kes salah laku seksual melibatkan presiden PKR itu sebelum ini, termasuk kes Liwat 2 di mana beliau dituduh meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan.
“Di sini, polis berdepan dengan kes mencabul kehormatan, di mana penetrasi seksual tidak berlaku. Ini bermakna polis kena guna cara lain untuk mewujudkan kes.
Kes sebelum ini yang dikenali sebagai Liwat 2 berakhir dengan Anwar dijatuhkan hukuman 5 tahun penjara, sebelum dibebaskan tahun lalu selepas mendapat pengampunan diraja.
Dalam semua kes yang dihadapinya, Anwar menafikan semua tuduhan dan mendakwa ia bermotifkan politik.
Berkata kepada FMT tanpa identitinya mahu dikenali, sumber itu berkata “cara lain” untuk menyiasat dakwaan terhadap pemimpin PKR itu termasuk mendedahkan keberadaan Anwar pada 2 Okt tahun lalu, iaitu hari didakwa serangan itu berlaku.
Unit Siasatan Jenayah Terkelas (D5) minggu ini melakukan siasatan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan, iaitu kesalahan menggunakan kekerasan jenayah dengan maksud untuk mencabul kehormatan seorang, berdasarkan laporan polis yang dibuat Yusoff pada 7 Dis.
Yusoff, cucu kepada pembela pengguna Pulau Pinang yang terkenal, SM Mohamed Idris, disoal siasat berjam-jam di Bukit Aman dengan ditemani peguam Haniff Khatri Abdulla. Dalam akuan berkanunnya sebelum ini, Yusof berkata telah menolak cubaan Anwar untuk mencabul kehormatannya dalam pertemuan di rumah presiden PKR itu pada 2 Okt tahun lalu.
Semalam, polis melawat rumah Anwar di Segambut, selepas beliau memberi keterangan di Bukit Aman.
“Pegawai polis dipercayai telah memeriksa beberapa kawasan di rumah yang dimaksudkan Yusoff ketika sesi soal siasat di ibu pejabat polis Bukit Amand,” kata sumber itu kepada FMT.
2 Okt 2018 hanya beberapa hari selepas Anwar dicalonkan untuk bertanding pilihan raya kecil Port Dickson, di mana beliau kemudiannya memenangi kerusi itu untuk membuat kemunculan semula Parlimen.
Walaupun Anwar mempunyai jadual kempen yang ketat dalam tempoh tersebut, laporan berita juga mengatakan bahawa pemimpin PKR itu berada di Kuala Lumpur kerana menghadiri majlis memperingati ulang tahun kelahiran Mahatma Gandhi di Brickfields.
“Itu bahagian yang mudah. Bahagian yang lebih sukar adalah untuk mewujudkan spesifik, dan pada akhirnya, kebenaran,” kata sumber itu.
Sumber seterusnya berkata beliau tidak akan terkejut jika penyiasat mempertimbangkan dengan serius untuk menggunakan ujian poligraf, di mana keputusannya boleh diterima di mahkamah berdasarkan budi bicara hakim.
“Tetapi pada peringkat ini, ia membantu pegawai penyiasat menyiasat tuduhan yang dibuat,” katanya.
Ujian poligraf, yang telah digunakan oleh polis, angkatan tentera dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam siasatan mereka, memberi petunjuk fisiologi melalui tekanan darah, nadi dan pernafasan ketika disoal.
“Tetapi seseorang itu mesti bersetuju untuk menjalani ujian tersebut,” kata sumber berkenaan, sambil menambah bahawa ujian poligraf tidak semestinya dapat mengesan dengan tepat kebohongan seseorang, seperti yang dipercayai kebanyakan orang.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/12/13/bukit-aman-pertimbang-ujian-poligrafi-siasat-aduan-bekas-kakitangan-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukit Aman Investigating Anwar Ibrahim S Sodomy 3 0 Case

Bukit Aman Investigating Anwar Ibrahim S Sodomy 3 0 Case

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 426 hits
Police at Bukit Aman have taken over investigations into shocking allegations of moral misconduct by a former staff of Anwar Ibrahim FMT has learnt This comes a day after Muhammed Yusoff Rawther filed a police report against the PKR supremo...
Yusoff Rawther Anwar Beberapa Saksi Akan Dipanggil Bukit Aman

Yusoff Rawther Anwar Beberapa Saksi Akan Dipanggil Bukit Aman

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 341 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia akan memanggil Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa saksi lain yang berkaitan untuk memberi keterangan susulan dakwaan Muhammed Yusoff Rawther dirinya dicabul presiden PKR itu Pengarah...
Yusoff Rawther Tiba Dengan Haniff Khatri Bukit Aman Mula Siasatan Libatkan Anwar

Yusoff Rawther Tiba Dengan Haniff Khatri Bukit Aman Mula Siasatan Libatkan Anwar

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 404 hits
December 9 2019 1 42 PMMuhammed Yusoff Rawther dan Mohamed Haniff Khatri Abdulla tiba di Bukit Aman untuk dirakam keterangan KUALA LUMPUR Muhammed Yusoff Rawther lelaki disebalik dakwaan salah laku seks terhadap Presiden PKR Anwar Ibrahim h...
Polis Ke Rumah Anwar Sejurus Ambil Keterangan Di Bukit Aman

Polis Ke Rumah Anwar Sejurus Ambil Keterangan Di Bukit Aman

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 305 hits
December 12 2019 7 24 PMKUALA LUMPUR Polis menghantar penyiasat ke rumah Anwar Ibrahim sejurus merakam keterangan presiden PKR itu di Bukit Aman dalam siasatan ke atas laporan yang dibuat oleh bekas kakitangannya Perkembangan itu dimaklumka...
Yusoff Rawther Arrives With Lawyer Haniff As Bukit Aman Begins Probe Involving Anwar

Yusoff Rawther Arrives With Lawyer Haniff As Bukit Aman Begins Probe Involving Anwar

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 340 hits
Muhammed Yusoff Rawther the man at the centre of the latest allegations of sexual misconduct against PKR president Anwar Ibrahim was today accompanied by Tun Dr Mahathir Mohamad s lawyer Mohamed Haniff Khatri Abdulla as they arrived to reco...
Salahlaku Seks B Pekerja Anwar Beri Keterangan 7jam Di Bukit Aman

Salahlaku Seks B Pekerja Anwar Beri Keterangan 7jam Di Bukit Aman

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 305 hits
Yusoff Rawther diiringi peguamnya Datuk Mohamed Haniff Khatri Abdulla dilihat keluar dari perkarangan Ibu Pejabat Bukit Aman selepas lebih 7 jam memberi keterangan Foto BERNAMAYusoff Rawther beri keterangan lebih tujuh jam di Bukit AmanKUAL...
Yusoff Rawther Menjalani Ujian Poligraf Di Bukit Aman

Yusoff Rawther Menjalani Ujian Poligraf Di Bukit Aman

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 350 hits
Datuk Mohammed Haniff Kathri Abdulla bersama anak guamnya Muhammad Yusoff Rawther hadir ke Bukit Aman pukul 2 50 petang tadi untuk menjalani ujian poligraf
Bukit Aman Akan Panggil Anwar Bantu Siasatan Tuduhan Salah Laku Seksual

Bukit Aman Akan Panggil Anwar Bantu Siasatan Tuduhan Salah Laku Seksual

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 313 hits
BERITANews Diterbitkan Hari ini 8 49 pagiPolis akan memanggil Anwar Ibrahim dan saksi lain untuk membantu siasatan melibatkan tuduhan salah laku seksual yang dibuat oleh bekas pegawai penyelidik Yusoff Rawther kata Bukit Aman Pengarah Jabat...
Cops Visit Anwar S House After Session In Bukit Aman

Cops Visit Anwar S House After Session In Bukit Aman

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 283 hits
PKR president Anwar Ibrahim today spent about two hours at the Bukit Aman police headquarters before police accompanied him to his home in Bukit Segambut as part of an investigation into a sexual misconduct complaint against him Anwar who w...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain