Bukankah Rafizi Pakar Formula Sudah Dilantik Jaga Ekonomi Kenapa Perlu Lagi Penasihat


agendaily.com30/01/2023
Rafizi kini merupakan Menteri Ekonomi.
Lantikan Nurul Izzah sebagai penasihat sudah disahkan sendiri oleh bapanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi selepas laporan berhubung pelantikan itu mencuri tumpuan rakyat.

Anak perempuan Anwar yang sebelum ini digelar ‘puteri reformasi’ disahkan bapanya dilantik sebagai penasihat kanan kewangan dan ekonomi, namun persoalannya adakah itu ‘reformasi’ yang dimaksudkan hendak diperkenalkan oleh Perdana Menteri dalam pentadbirannya?

Sejak laporan berhubung pelantikan tersebut, reaksi orang ramai sama ada dalam media sosial dan juga orang politik khususnya adalah sangat negatif, malah tidak kurang juga pelbagai sindiran sinis dibuat terhadap kerajaan campuran.

Tidak kurang juga terdapat dikalangan orang ramai memainkan semula istilah ‘nepotisme’ yang popular sebelum ini di bibir Anwar dalam ceramahnya ketika mengkritik lawan politiknya, Tun Dr Mahathir Mohamad dan UMNO (sebelum menjadi sekutu politik).

Bagi anak muda, mungkin bait-bait ‘nepotisme’ mungkin sudah jarang kedengaran sekarang sejak Pakatan Harapan (PH) berkahwin dengan UMNO, tetapi bagi orang politik yang ‘season’ atau lama, itu adalah kata-kata yang amat sinonim dengan Anwar.

Semasa era reformasi ketika Anwar kuat melawan Dr Mahathir dan UMNO, pakcik dan makcik di kampung-kampung pun sudah mengetahui makna perkataan ‘bombastik’ yang sering dilontarkan oleh Presiden PKR itu, ketika itu masih belum ada telefon bimbit pintar dimana boleh dicari menerusi carian Google.

Kini selepas menjadi penguasa, nampaknya ‘nepotisme’ itu sendiri menjadi amalan dalam kerajaan campuran sekarang ini.

Malah, rakyat menyindir dengan tajam dalam media sosial dengan bertanya, adakah ini kerajaan anak beranak atau kerajaan yang mahu membantu rakyat seperti yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri sebelum ini.

Ia satu harga yang mahal terpaksa Anwar tanggung apabila laporan berhubung lantikan anaknya itu mendapat perhatian umum, pentadbirannya kini diberi gelaran macam-macam sehingga pejuang siber mereka sendiri pun terkasima hendak menangkisnya.

Bagaimanapun, persoalan paling penting adalah perlukah Nurul Izzah dilantik sebagai penasihat kewangan dan ekonomi kepada bapanya kerana bukankan kerajaan sudah mempunyai Rafizi Ramli?

Rafizi Ramli yang dikenali sebagai pakar formula sudah dilantik menjadi Menteri Ekonomi, bukankah kerajaan boleh mendapatkan khidmat nasihat Timbalan Presiden PKR itu dalam mencari pendekatan yang terbaik untuk memulihkan ekonomi negara, mengapa perlu seorang lagi penasihat?

Jika Anwar berkata anaknya layak kerana mempunyai kelayakan pendidikan, persoalannya kini adakah Rafizi tidak layak untuk menjadi penasihatnya juga memandangkan portfolio yang dipegangnya itu juga berkaitan dengan ekonomi.

Malah, umum mengetahui Rafizi mempunyai banyak idea dan dilihat sebagai tokoh pemikir kepada PH sebelum ini, pelbagai formula dan kaedah untuk memulihkan ekonomi penuh dalam kepalanya, mengapa tidak digunakan sahaja nasihat daripada beliau?

Atau sebenarnya Anwar tidak mempercayai Rafizi untuk menasihatinya dalam isu-isu berkaitan ekonomi?

Bukankah menteri ekonomi boleh memberi nasihat ekonomi? “On the plus side” Izzah dan Rafizi memang rapat dan boleh menjadi kombinasi baik dan berkesan.

Tidak kisahlah jika Anwar mengatakan anaknya tidak menerima sebarang elaun bagi jawatan dilantiknya itu, tetapi persepsi rakyat tidak dapat dielakkan bahawa ini adalah sebuah kerajaan anak beranak.

Langkah ini hanya akan memberi persepsi pelbagai macam terhadap kerajaan dan apakah pembaharuan yang hendak dilakukan jika tidak bermula di pejabat Perdana Menteri sendiri


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/bukankah-rafizi-pakar-formula-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Izzah Dilantik Penasihat Kanan Ekonomi Dan Kewangan Pm

Nurul Izzah Dilantik Penasihat Kanan Ekonomi Dan Kewangan Pm

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 83 hits
nbsp Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Nurul Izzah Anwar mendedahkan beliau telah dilantik sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Menerusi wawancaranya bersama The Star bekas Ahli Parl...
Alahai Faizal Azumu Ko Pun Dilantik Penasihat Nurul Lantik Tak Dak Gaji Membantu Papa

Alahai Faizal Azumu Ko Pun Dilantik Penasihat Nurul Lantik Tak Dak Gaji Membantu Papa

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 167 hits
Faizal yang persoal perlantikan Nurul Izzah ada tak dia persoal perlantikan dia dulu Apa kelayakan dia masa tu ek Padahal jadi MB pun fail Guane boh
Pembangkang Tagih Formula Rafizi Serangan Tersasar

Pembangkang Tagih Formula Rafizi Serangan Tersasar

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 88 hits
Pembangkang tagih formula Rafizi serangan tersasarPosted By on January 31 2023Pembangkang serta pihak yang tidak berpuas hati menyerang Menteri Ekonomi Mohd Rafizi Ramli kebelakangan ini dinasihatkan membuat kerja rumah terlebih dahulu sebe...
Badan Pemikir Perlu Ada Latar Belakang Khusus Bagi Penasihat Ekonomi

Badan Pemikir Perlu Ada Latar Belakang Khusus Bagi Penasihat Ekonomi

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 78 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 30 2023 11 12 AMSebuah badan pemikir menyatakan kebimbangan terhadap keputusan Perdana Menteri Anwar Ibrahim melantik anak sulungnya Nurul Izzah sebagai penasihatnya dalam bidang ekonomi dan kewangan Dalam sa...
Pm Pertahan Kelayakan Nurul Izzah Sebagai Penasihat Kewangan Ekonomi

Pm Pertahan Kelayakan Nurul Izzah Sebagai Penasihat Kewangan Ekonomi

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 152 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 29 2023 7 05 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim mempertahankan kelayakan Nurul Izzah untuk menjadi penasihatnya dalam soal ekonomi dan kewangan Ia selepas dia ditanya sama ada anaknya itu yang memegang ijazah sa...
Penasihat Ekonomi Kewangan Papa Hmmmmmm

Penasihat Ekonomi Kewangan Papa Hmmmmmm

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 134 hits
Papa akan dinasihatkan oleh anak papa Anak pada akan jadi penasihat kanan ekonomi untuk Papa Menteri ekonomi teamnya sekarang dikawalselia oleh Rafizi Ramli Entahlah Entahlah Entahlah Entahlah Entahlah Entahlah Tiba tiba kami rindukan Mama ...
Rafizi Hanya Beri Formula Sampah Tsunami Hijau Terus Membesar

Rafizi Hanya Beri Formula Sampah Tsunami Hijau Terus Membesar

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 131 hits
Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengingatkan Menteri Ekonomi kerajaan PH UMNO Rafizi Ramli bahawa jika dia merasakan sangat bijak jangan pula dianggap orang l...
Jaga Inflasi Jokowi Minta Pemda Tahan Kenaikan Tarif Air Minum

Jaga Inflasi Jokowi Minta Pemda Tahan Kenaikan Tarif Air Minum

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 99 hits
Presiden Joko Widodo meminta kepala daerah menahan kenaikan tarif air minum di Perusahaan Daerah Air Minum Jokowi tak mau kenaikan tarif dasar PDAM ini berkontribusi terhadap kenaikan inflasi daerah
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional