Bukan Saya Luluskan Pinjaman Rm250 Juta Nfc Tapi Muhyiddin


ISMA WEBNajib kata kerajaan terdahulu telah ambil tindakan terhadap NFC
Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan pinjaman RM250 juta kepada Pusat Fidlot Nasional ketika menjadi menteri pertanian pada 2006.
BANGI– Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan pinjaman RM250 juta kepada Pusat Fidlot Nasional (NFC) ketika menjadi menteri pertanian pada 2006.
Namun, bekas perdana menteri itu kesal kerana walaupun bukan beliau yang meluluskan pinjaman itu, namanya sering dikaitkan dengan isu berkenaan yang turut dijadikan propaganda utama Pakatan Harapan (PH) selama sembilan tahun.
“Pinjaman ini diluluskan oleh Tan Sri Muhyiddin sebagai Menteri Pertanian pada tahun 2006 – iaitu 2 1/2 tahun sebelum saya menjadi Menteri Kewangan atau Perdana Menteri.
“Perlu ingat bahawa ini ialah pinjaman RM250 juta. Ini bukan geran percuma ataupun projek mencurigakan seperti bayaran RM305 juta untuk membuat laporan terowong Pulau Pinang.
“Selepas diberi pinjaman itu, syarikat NFC mengalami kesukaran untuk meneruskan projek pada garis masa yang ditetapkan kerana ada beberapa projek infrastruktur sokongan yang merupakan tanggungjawab Kementerian Pertanian telah lambat dibina,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Najib berkata, walaupun projek NFC telah dilewatkan, syarikat itu masih perlu menanggung kos faedah ke atas pinjaman berkenaan.
“Oleh itu, mereka menggunakan sebahagian dari dana ini untuk pelaburan-pelaburan lain yang tidak ada kaitan dengan projek NFC untuk mendapat pulangan untuk membayar faedah pinjaman.
“Bagaimanapun, ini dipercayai telah melanggar syarat-syarat pinjaman. Dengan itu, pemilik NFC didakwa di dalam mahkamah semasa saya PM tetapi akhirnya, mahkamah mendapati mereka tidak menyalahi undang-undang.
“Pada masa yang sama, kerajaan BN juga menyita aset-aset mereka termasuk baki wang tunai sebanyak RM80 juta,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, jumlah itu tidak mencukupi untuk menjelaskan seluruh pinjaman RM250 juta berkenaan kerana sebahagian daripada pinjaman itu telah dibelanjakan untuk membina ladang NFC, termasuk untuk membiayai kos operasi mereka.
Walaupun kerajaan BN pernah pertimbangkan beberapa kali untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap peminjam untuk mendapat balik seluruh dana RM250 juta itu, tindakan ini tidak diambil, katanya.
Najib menjelaskan, ini kerana syarikat NFC memberitahu kerajaan bahawa mereka sedang berunding dengan beberapa syarikat besar di dalam dan luar negara untuk mengambil alih projek NFC itu.
“Pembeli-pembeli itu juga bersetuju untuk menganggung bayaran untuk pinjaman termasuk seluruh kos faedah. Akhirnya, syarikat NFC berjaya untuk mencari pembeli baru dan telah menulis kepada kerajaan untuk meminta kelulusan untuk pihak baru ini mengambil alih projek.
“Pembeli baru ini dikatakan mempunyai kekuatan kewangan serta pelan menyeluruh untuk meneruskan dan menjayakan projek NFC. Tetapi, Menteri Kewayangan PH tidak mahu memberi kelulusan.
“Sebaliknya, mereka mengambil tindakan untuk meneruskan saman sivil untuk menuntut syarikat NFC untuk membayar balik seluruh pinjaman itu. Tindakan ini boleh dianggap pelik jika niat dan keutamaan ialah untuk mendapat balik dana tersebut dan menjayakan projek,” katanya.
Najib berkata, hapir sembilan tahun DAP menyebar propaganda menipu bahawa RM250 juta ini telah diseleweng oleh beliau dan digunakan untuk membeli kondo untuk simpan lembu di dalam.
“Oleh itu, ianya amat sukar untuk DAP mengaku kepada penyokong mereka sekarang bahawa dana ini bukan disonglap tetapi ianya sesuatu pinjaman di mana peminjam sudahpun mahu membayar balik keseluruhannya termasuh kos faedah.
“Memandangkan itu, Menteri Kewayangan terpaksa untuk mengambil tindakan mahkamah ke atas syarikat NFC serta menolak pembayaran balik pinjaman serta rancangan meneruskan projek NFC untuk meningkatkan bekalan daging lembu tempatan,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/bukan-saya-luluskan-pinjaman-rm250-juta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebanyak Rm558 9 Juta Bayaran Balik Pinjaman Yang Diterima Ptptn

Sebanyak Rm558 9 Juta Bayaran Balik Pinjaman Yang Diterima Ptptn

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 241 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR Jumlah keseluruhan bayaran balik pinjaman yang diperoleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional dari Januari hingga Mac tahun ini adalah sebanyak RM558 9 juta Pengurus Besar Kanan Jabatan Perhubungan ...
Curhatan Pria Harus Bayar Bukber 3 3 Juta Untuk 30 Orang Teman Temannya Sudah Janji Datang Tapi Ingkar

Curhatan Pria Harus Bayar Bukber 3 3 Juta Untuk 30 Orang Teman Temannya Sudah Janji Datang Tapi Ingkar

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 314 hits
Momen buka puasa bersama teman teman justru menjadi bencana bagi pengguna Facebook dengan nama akun Teja ini Ia membagikan cerita pengalamannya saat mendatangi acara bukberbersama teman teman satu grupnya melalui postingan Facebook Rabu Tej...
Kerajaan Failkan Saman Terhadap Nfc Tuntut Rm253 6 Juta

Kerajaan Failkan Saman Terhadap Nfc Tuntut Rm253 6 Juta

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 354 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Malaysia memfailkan saman menuntut wang RM253 6 juta yang dipinjamkan kepada Pusat Fidlot Nasional yang diuruskan oleh suami dan tiga anak kepada bekas menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Tan Sri Shahriz...
Abang Botak Bebas Tapi Ini Yg Dia Perlu Buat Dua Kali Sebulan

Abang Botak Bebas Tapi Ini Yg Dia Perlu Buat Dua Kali Sebulan

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 368 hits
ABANG Botak yang dihukum p3njara 12 bulan kerana melakukan kh1anat dengan mem3cahkan cermin sebuah kereta menggunakan topi keledar hanya sempat bermalam enam hari di penjara sebelum dia dibebaskan sementara daripada menjalani hukvman terseb...
Niat Nak Berehat Tapi Diselubung Kegelisahan Hotel Ditempah Indah Khabar Dari Rupa

Niat Nak Berehat Tapi Diselubung Kegelisahan Hotel Ditempah Indah Khabar Dari Rupa

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 803 hits
Disangka sesat mencari tempat penginapan yang ditempah didalam talian rupanya hotel yang ditempah ibunya di Taiping untuk satu malam untuk berehat setelah penat beraya hanyalah indah khabar dari rupa tetapi juga misteri menurut Farhan Rajul...
Jokowi Bertemu Pengurus Kadin Hipmi Saya Minta Masukan Tapi Jangan Banyak Banyak

Jokowi Bertemu Pengurus Kadin Hipmi Saya Minta Masukan Tapi Jangan Banyak Banyak

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 354 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi menerima kunjungan pengurus Kamar Dagang dan Industri dan Himpunan Pengusaha Muda Indonesia di Istana Merdeka Jakarta Rabu Dalam kesempatan itu Jokowi meminta masukan konkret terkait apa yang harus dikerjaka...
Jubir Bpn Agak Mustahil Pak Kivlan Ingin Makar Tapi Kita Uji Di Pengadilan

Jubir Bpn Agak Mustahil Pak Kivlan Ingin Makar Tapi Kita Uji Di Pengadilan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 135 hits
Masa seorang patriot negarawan seperti Pak Kivlan yang sudah mengabdi kepada negara ingin melakukan makar dan pembunuhan seperti itu kata Andre
Dah Belajar Buat Website Tapi Masih Lagi Tak Tahu Nak Mula Dari Mana

Dah Belajar Buat Website Tapi Masih Lagi Tak Tahu Nak Mula Dari Mana

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 327 hits
Kenapa susah sangat nak dapat idea ni Haa mesti tak tahu tujuan nak buat website ni Tak susah pun dan tak perlu fikir panjang anda hanya perlu fikir siapa target audience anda yang perlu lihat website anda dan terus order barang dari websit...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur