Bukan Pm Boleh Menghadap Agong Dr Aziz Bari



Ketua Pembangkang DUN Perak, Abd Aziz Bari memberi pencerahan berguna kepada Dr Shamrahayu Ab Aziz berhubung siapa berhak menghadap Yang di-Pertuan Agong dan tidak.
Mengulas pendapat Shamrahayu yang berpendapat Anwar Ibrahim tidak layak menghadap Yang di-Pertuan Agong kerana dia (Anwar) bukan perdana menteri, Aziz berkata pendapat orang dianggap pakar Perlembagaan itu mengelirukan dan bahaya dalam konteks demokrasi dan raja berperlembagaan.
Shamrahayu dilaporkan berkata hanya Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri boleh menghadap Agong. Beliau mengulas ekoran kenyataan Anwar Ibrahim yang akan menghadap Agong bagi menyembahkan beliau mempunyai sokongan di Parlimen.
Kata Aziz, pandangan Shamrahayu itu menggambarkan kekeliruan dalam memahami peranan Yang di-Pertuan Agong khususnya sebagai “guardian” atau penjaga Perlembagaan.
“Dengan beranggapan hanya Perdana Menteri saja boleh menghadap Yang di-Pertuan Agong ia berbahaya dalam konteks politik demokrasi dan Raja berperlembagaan,” ujar Aziz.
Dalam penjelasan mengandungi tujuh point Aziz yang juga ADUN Tebing Tinggi berkata, Yang di-Pertuan Agong dengan kedudukannya memerlukan maklumat dan perspektif yang betul dan tepat mengenai keadaan semasa.
Berikut penjelasan Abd Aziz sepenuhnya menerusi WhatsApp kepada saya (Sayuti Omar) sekejap tadi setelah saya meminta beliau mengulas pandangan Shamrahayu yang mengelirukan dan bersifat bias:
1. Kenyataan itu menggambarkan kekeliruan dalam memahami peranan Yang di-Pertuan Agong khususnya sebagai ‘guardian’ atau penjaga Perlembagaan.
2. Peranan sedemikian memerlukan baginda mendapat maklumat dan perspektif yang betul dan tepat mengenai keadaan semasa.
3. Kelihatannya beliau keliru dengan nasihat Perdana Menteri atau kerajaan dalam sesuatu isu mengenai pentadbiran negara. Itu memang dalam autoriti PM atau kerajaan yang memerintah.
4. Tetapi dalam konteks itu pun ia tidak bermakna baginda tidak boleh mendengar pandangan pihak lain. Jika tidak masakan ada apa yang disebut “the right to advise, to warn and to be consulted” di pihak Raja. Ini semua memerlukan Raja itu mendengar dan mendapat perspektif yang pelbagai dan bukan hanya dari PM sahaja.
5. Mengatakan hanya PM saja boleh mengadap juga berbahaya dalam konteks demokrasi bahkan Raja Berperlembagaan itu sendiri.
6. Kesan pandangan sedemikian ialah Raja akan dilihat sebagai boneka kerajaan yang ada; sedangkan idealnya adalah raja dan istana perlu berada di atas politik kepartaian; raja perlu menjadi faktor penyatu untuk semua rakyat.
7. Isu ini boleh diperdebatkan kerana beliau adalah pemegang kerusi mengenai institusi beraja dan apa yang dikatakan begitu kontroversi sekali.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29844

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Anwar Telah Serah Senarai Nama Mp Kepada Pihak Istana Negara Tunggu Diterima Menghadap Agong

Terkini Anwar Telah Serah Senarai Nama Mp Kepada Pihak Istana Negara Tunggu Diterima Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 531 hits
Klatedaily com Presiden PKR Dato Seri Anwar Ibrahim hanya menunggu perkenan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk menghadap bagi mengemukakan hasrat membentuk kerajaan baharu Ketua Whip PKR Dato ...
Hiburan Aaron Aziz Selalu Cakap Saya Boleh Pergi Jauh Sebagai Action Star Hairul Azreen

Hiburan Aaron Aziz Selalu Cakap Saya Boleh Pergi Jauh Sebagai Action Star Hairul Azreen

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 451 hits
Akui dirinya amat berterima kasih kepada aktor Datuk Aaron Aziz kerana yakin dengan bakatnya dalam bidang seni pelakon berbakat besar Hairul Azreen tampil mendedahkan perkara tersebut kepada umum menerusi sebuah posting yang dimuat naik di ...
Muhyiddin Masih Pm Kerana Ag Sahkan Dia Masih Pm Agong Tak Titah Dia Menghadap

Muhyiddin Masih Pm Kerana Ag Sahkan Dia Masih Pm Agong Tak Titah Dia Menghadap

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 291 hits
Muhyiddin Yassin hari ini berkata bahawa peguam negara mengesahkan bahawa dia masih adalah perdana menteri dan belum dititahkan ke istana negara Bercakap pada majlis rapat umum dan semarak Perikatan Nasional di Tambunan Sabah hari ini Muhyi...
Agong Tidak Akan Terima Menghadap Selama Seminggu

Agong Tidak Akan Terima Menghadap Selama Seminggu

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 314 hits
PUTRAJAYA Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah tidak akan menerima menghadap daripada sesiapun selama seminggu kerana sedang menjalani pemerhatian di sebuah hospital kata seorang pegawai istana negara...
Aziz Bari Sekolahkan Shamrahyu

Aziz Bari Sekolahkan Shamrahyu

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 230 hits
MSO Ketua Pembangkan Dun Perak Abd Aziz Bari memberi pencerahan berguna kepada Dr Shamrahayu Ab Aziz berhubung siapa berhak menghadap Yang diPertuan Agong dan tidak Mengulas pendapat Shamrahayu yang berpendapat Anwar Ibrahim tidak layak men...
Sekiranya Anwar Ingin Menjadi Pm Ini Yang Dilakukannya Tanpa Perlu Menghadap Agong

Sekiranya Anwar Ingin Menjadi Pm Ini Yang Dilakukannya Tanpa Perlu Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 315 hits
SHAH ALAM Hanya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang layak menghadap Yang di Pertuan Agong bagi menyatakan kedudukan semasa beliau sama ada masih mempunyai kepercayaan majoriti atau sebaliknya di P4rlimen
Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 511 hits
Bila perjalanan jauh mesti ada diantara kita yang akan berhenti di mana mana hentian rehat untuk lelapkan mata buat seketika kerana mata terasa letih Bukan apa hanya untuk rehatkan diri sementara akan meneruskan pemanduan Tetapi tahukah and...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine