Buka Ke Tutup


 

Ingat lagikan 8 Februari lalu Muhyiddin Yassin selaku pengerusi Majlis Pemulihan Negara atau MPN mengumumkan sempadan Malaysia dijangka atau boleh dibuka semula sepenuhnya seawal 1 Mac tanpa keperluan kuarantin? Berita gembira tu.
Keesokan harinya salah satu laporan FMT mengenai PRN Johor yang akan diadakan memetik penganalisis politik berkata persoalan sama ada sempadan Johor-Singapura akan dibuka sepenuhnya antara isu utama pada pilihan raya kali ini.
Dalam lain perkataan, pembukaan sempadan (di samping kenaikan harga makanan) isu penting untuk pengundi Johor.
Maka kenyataan Muhyiddin 8 Februari lalu ada kaitan dengan PRN Johor? Adakah beliau berkempen? Walaupun Muhyiddin tidak bertanding, Bersatu pimpinannya akan bertarung pada pilihan raya ini. Kita tahu beliau orang Johor, atau bak kata sesetengah pihak, Bangsa Johor. Pencapaian Bersatu pada PRN Johor ini mempunyai kesan mendalam buat karier politik beliau.
Tetapi kalau pun sempadan dibuka (satu tindakan popular) yang akan buka ialah kerajaan pusat. Ertinya yang mendapat markah politik ialah kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob – orang Umno. Yang akan dipuji ialah Umno bukan Bersatu. Lalu apa perlunya Muhyidin menggunakan isu buka sempadan sebagai modal kempen? Jika benar beliau berniat berkempenlah.
Apa pun, pada Jumaat 18 Februari iaitu 10 hari selepas membuat kenyataannya itu, Muhyiddin dilapor berkata cadangan MPN mengenai pembukaan semula sempadan negara itu dibuat “hasil persetujuan bersama, bukannya keputusan sendiri”.
Maknanya keputusan (untuk mengesyorkan kepada kerajaan) itu dipersetujui secara bersama oleh ahli majlis berkenaan pada mesyuarat MPN yang Muhyiddin pengerusikan baru-baru ini.
Tidak dapat dipastikan mengapa atau apa perlunya Muhyiddin tampil dengan penjelasannya itu. Beliau pun tidak memberitahu sebabnya.
Yang nyata ialah ketika Muhyiddin berucap pada satu Majlis Resepsi Tahun Baru Cina Perikatan Nasional di Pontian, beliau dipetik berkata, “Please PM, MPN sudah cadang dan saya bukan buat keputusan pandai-pandai. Dalam mesyuarat ada Menteri Kesihatan, (ditanya) kena kuarantin wajib? Beliau kata tak payah. Ada Jabatan Imigresen, (ditanya) bila boleh buka? Boleh buka 1 Mac.
“Maka kita buat keputusan atas nama MPN supaya kerajaan boleh ambil tindakan segera buka sempadan.”
Majlis seperti yang di mana Muhyiddin berucap lazimnya dikaitkan dengan “kempen” politik apabila ia diadakan menjelang apa-apa pilihan raya.
Adakah kata-kata Muhyiddin di majlis itu untuk memberitahu khalayak MPN (baca beliau) sudah “melakukan yang terbaik” yakni dengan mempersembahkan cadangan yang dibuat rapi dan teliti kepada kerajaan tetapi kerajaan pusat tidak (atau belum atau lambat) mengambil langkah wajar?
Muhyiddin kita tahu sejak kebelakangan ini berada dalam “mode” menyerang. Lihat sahaja serangannya ke atas Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, dan bekas Presiden Umno, Najib Razak, terutamanya beberapa hari lalu (mengenai fail bertimbun-timbun antaranya). Keras, pedih, dan menyengat.
Perlu diingat Perdana Menteri Ismail ada berkata 11 Februari lalu cadangan MPN untuk membuka kembali sempadan negara seawal 1 Mac ini belum dibincangkan di peringkat Kabinet.
Kenyataan Ismail dibuat selepas Menteri Kanan (Pertahanan) Hishammuddin Hussein (juga orang umno dan Bangsa Johor) mengeluarkan reaksi terhadap cadangan MPN.
Sebaik sahaja Muhyiddin mengumumkan cadangan MPN, Hishammuddin berkata cadangan untuk sempadan negara dibuka sepenuhnya seawal 1 Mac mesti dikaji oleh “semua kementerian dan jabatan yang relevan”. Ini tentunya termasuk Kementerian Kesihatan.
Tetapi yang aneh ialah bak kata Muhyiddin, “feedback“ Kementerian Kesihatan sudah diambil kira apabila cadangan MPN diutarakan. Malah ketika Muhyiddin mengumumkan cadangannya itu, Khairy Jamaluddin Menteri Kesihatan dikatakan hadir pada sidang media itu.
Menurut laporan, selain Menteri Kesihatan, lain menteri yang duduk dalam MPN termasuk Menteri Pertahanan dan Menteri Kewangan. Saya kata aneh kerana jika mereka semua duduk dalam MPN bukankah mereka semua terlibat (juga bertanggungjawab ) dalam keputusan atau cadangan badan itu?
Bukankah mereka sebahagian daripada keputusan MPN? Rujuk semula kata Muhyiddin, “cadangan MPN buka sempadan ialah persetujuan bersama”.
Saya tidak mahu menuduh ada “permainan politik” di sini. Saya faham peringkat tertinggi dalam membuat keputusan muktamad ialah Kabinet yang dikepalai Perdana Menteri. Akan tetapi kecuali Perdana Menteri, beberapa menteri dalam Kabinet juga duduk dalam MPN.
Yang ingin saya tekankan ialah selain Ismail dan Muhyiddin, ramai orang yang sama duduk dalam Kabinet dan MPN, sekali gus mereka bercakap mengenai perkara yang sama dibincangkan oleh MPN dan Kabinet.
Ini bukan sekadar pertindihan kerana pertindihan selalunya membabitkan berlainan badan atau jawatankuasa yang membuat kerja yang sama.
Apa yang kita lihat ini sesuatu yang melucukan tetapi tidak lucu, kelakar yang bukan kelakar kerana ia membabitkan majoriti orang yang sama duduk dalam sekurang-kurang dua jawatankuasa berlainan untuk membuat satu keputusan berhubung isu yang sama.
Ini pembaziran waktu, tenaga, dan kewangan yang semuanya memberi kesan terhadap rakyat dan negara.
Teringat masa saya kecil dulu. Kami budak budak Kampung Baru kerap menggunakan istilah “tembe”. Atau mungkin ejaannya “tembeh”? Entahlah saya tak tahu. Perkataan ini tidak ada dalam kamus. Tidak tahu mana asal usulnya, bagaimana ia tercipta, dan siapa penciptanya.
Cuma yang kami tahu kami akan guna apabila orang (tidak kira budak atau dewasa) yang berbuat sesuatu (menjalankan tugas) dengan lembab, terkial kial, terhegeh-hegeh tetapi menunjuk-nunjuk mereka bekerja. Kepada golongan itu kami akan berteriak “kau tembe lah”.
Istilah ini saya kira sesuai digunakan dengan apa yang ditonton sekarang berhubung isu buka sempadan negara. “Punya lah tembe kerajaan ni”. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/02/buka-ke-tutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembelaan Tutup Kes Rasuah Rosmah Mansor Selepas 42 Hari Bicara Di Mahkamah Tinggi

Pembelaan Tutup Kes Rasuah Rosmah Mansor Selepas 42 Hari Bicara Di Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 114 hits
KUALA LUMPUR Selepas 42 hari perbicaraan dengan mendengar keterangan 25 saksi perbicaraan kes rasuah berhubung projek tenaga solar di sekolah luar bandar Sarawak dihadapi Datin Seri Rosmah Mansor berakhir hari ini Dalam prosiding hari ini P...
Peguam Rosmah Tutup Kes Dalam Perbicaraan Rasuah Tenaga Solar

Peguam Rosmah Tutup Kes Dalam Perbicaraan Rasuah Tenaga Solar

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 147 hits
malayiakini comPasukan peguam bela Rosmah Mansor hari ini menutup kes dalam perbicaraan rasuah membabitkan isteri bekas perdana menteri itu berkaitan projek pembekalan tenaga solar hibrid bernilai RM1 25 bilion untuk 369 sekolah di pedalama...
Sekolah Tutup Akibat Covid 19 Aktivis Pendidikan Bangkit Bantah

Sekolah Tutup Akibat Covid 19 Aktivis Pendidikan Bangkit Bantah

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 103 hits
PETALING JAYA Dua kumpulan pendidikan menyuarakan bantahan terhadap sebarang rancangan penutupan sekolah untuk mengawal penularan Covid 19 Jurucakap Kumpulan Tindakan Ibu Bapa dalam Pendidikan Melaka dan Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pen...
Profil 7 Lagi Calon Pkr Prn Johor Kita Tutup Khemah Besar

Profil 7 Lagi Calon Pkr Prn Johor Kita Tutup Khemah Besar

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 187 hits
W FAUDZINDia minta khemah besar Kita pun buat khemah besar untuk Muda Kita suruh masuk khemah tapi dia memiilih pulak tak mahu masuk Maka khemah kita tutup dan kita bertanding 20 Kerusi Lepas ni jgn dok ungkit2 dan salahkan Anwar ok Berikut...
Pelanggan Lalu Nampak Kedai Tutup Bahana Sihir Perniagaan

Pelanggan Lalu Nampak Kedai Tutup Bahana Sihir Perniagaan

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 166 hits
Pelanggan lalu nampak kedai tutup bahana sihir perniagaan Assalamualaikum dan salam sejahtera Dua tiga hari ni banyak betul cerita pasal sihir perniagaan lalu dekat media sosial Semakin hari semakin ramai yang kongsikan cerita pasal sihir k...
Kemenkop Hanya 20 Persen Umkm Tutup Usaha Di Rentang Maret September 2021

Kemenkop Hanya 20 Persen Umkm Tutup Usaha Di Rentang Maret September 2021

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 203 hits
Kondisi tersebut lebih baik dibanding awal pandemi atau 2020 di mana UMKM yang tutup usahanya mencapai 50 persen
Semua Pihak Diminta Buka Mata Tolak Budaya Ambil Arak

Semua Pihak Diminta Buka Mata Tolak Budaya Ambil Arak

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 113 hits
Sebanyak 11 buah pertubuhan bukan kerajaan Islam sebulat suara menggesa semua pihak membuka mata dalam membanteras budaya pengambilan arak yang mampu memusnahkan negara NGO berkenaan terdiri Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam Persatuan Pen...
Rumah Mewah Rm41 Juta Untuk Tutup Skandal 1mdb Kekasih Gelap Tim Leissner Akan Dedah Segalanya February 26 2022

Rumah Mewah Rm41 Juta Untuk Tutup Skandal 1mdb Kekasih Gelap Tim Leissner Akan Dedah Segalanya February 26 2022

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 311 hits
February 26 2022 Bekas ketua pegawai eksekutif kumpulan Astro Malaysia Holdings Bhd Rohana Rozhan mengesahkan dia sudah berjumpa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia The Edge memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh peguam Rohana di Tetuan...
Beza Pandangan Tapi Pas Tak Pernah Tutup Ruang Kerjasama Dengan Umno Kata Hadi

Beza Pandangan Tapi Pas Tak Pernah Tutup Ruang Kerjasama Dengan Umno Kata Hadi

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 173 hits
Abdul Hadi Awang berharap kerjasama PAS dan Umno berpanjangan sehingga pilihan raya umum PETALING JAYA Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata partinya tidak pernah menutup ruang kerjasama dengan Umno walaupun terdapat perbezaan pandangan ant...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia