Budaya Bengis Kejam Zalim Tiada Hati Perut


 Kita masih merasa jijik membaca berita, melihat gambar dan video orang yang pegang kuasa membuli dan memusnahkan pokok durian  yang telah diusahakan orang biasa sejak berpuluh tahun.  Pokok durian yang lebat dengan buah ditumbangkan di depan mata pekebun yang menangis hasil usaha dan duitnya sejak berpuluh tahun semuanya rugi. Beratus batang pokok durian yang mengambil masa enam atau tujuh tahun untuk membesar dan untuk berbuah ditumbangkan dalam beberapa minit sahaja dengan menggunakan gergaji motor.  




Hooray. Allahu Akbar. Bergembiralah kita.
Dan orang yang pegang kuasa itu rasa amat bangga dan seronok mereka dapat menggunakan kuasa untuk mengatasi orang yang tidak mempunyai kuasa. Mereka merasa bangga dan seronok bahawa mereka berjaya membinasakan beratus pokok hijau, yang juga menjadi khazanah kehijauan negara kita.  Pokok itu adalah ciptaan Allah swt yang  terlalu cantik dan indah.  
Tetapi budaya mereka tidak mempedulikan usahanya, hasilnya, indah kebun-nya atau hijau pokok-nya. Budaya bengis, kejam, zalim, tiada hati perut.
Dan semalam satu lagi berita yang kejam, bengis dan sungguh zalim menggangu kesederhanaan dan ketenteraman kita - berita dan gambar se-ekor anjing dibunuh dengan begitu kejam ditikam oleh beberapa lelaki dewasa dengan menggunakan besi tajam.





Anjing adalah ciptaan Allah swt.  Kelebihan semua haiwan, termasuk anjing ialah haiwan tidak boleh berdosa. Haiwan tidak boleh memikul beban dosa.  Tiada agama yang mengajar bahawa haiwan dan anjing akan dibakar dalam api atau akan dimasukkan taman-taman jannah. 
Dan semua haiwan, termasuk anjing adalah umat seperti manusia.


Surah 6:38



Surah 6:38  "Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. .."
Juga Surah 45:4  "Dan pada kejadian diri kamu sendiri, serta (kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang meyakininya."
(Surah 45:4) Also in your creation, and the creation of all the animals, there are proofs for people who are certain.
Maka haiwan adalah umat-umat seperti kita manusia juga.  Ciptaan haiwan dan binatang adalah tanda-tanda kebesaran Allah swt. 
Boleh-ke kita merasa seronok untuk membunuh ciptaan Allah swt? Boleh-ke kita berseronok untuk membunuh manusia? Macam mana pula dengan membunuh haiwan? Boleh berseronok ke?  
Jadi dari mana datangnya budaya bengis, kejam, zalim dan tiada hati perut ini? Where does it come from? Yang suka membunuh, membinasakan, menculik, meletupkan, merosakkan, menghalang, menipu, mencuri, menzalimi bukan saja manusia tetapi haiwan dan pokok-pokok sekali? 
Daripada tradisi-ke, agama-ke, kedewaan-ke, kejiwaan-ke, saikoloji-ke, DNA-ke?  Where does it come from? Setiap batang sungai mesti ada punca mata-airnya. Begitu juga segala adab dan tingkah laku manusia mesti ada sebab penyebabnya.
Apakah semua orang lain pun tingkah laku mereka adalah sama? Mereka tanam pokok atau mereka menebang pokok? Mereka bela anjing atau mereka bunuh anjing?  Ataupun apakah fe'el ini lebih khusus kepada kita saja?    
Apakah kita berbangga : Kami lah masyarakat yang bunuh anjing.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/budaya-bengis-kejam-zalim-tiada-hati.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi 9 Bulan Didera Tiada Hati Perut Betul

Bayi 9 Bulan Didera Tiada Hati Perut Betul

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 161 hits
Seorang pengasuh disyaki mendera bayi lelaki berusia sembilan bulan yang kini dilaporkan dalam keadaan kritikal Ketua Polis Daerah Serdang A A Anbalagan berkata suspek yang juga seorang wanita memberitahu bayi dalam jagaannya itu cedera aki...
Sokong Bendera Putih Tanda Hati Tidak Hitam Kibar Bendera Hitam Bukti Hati Sentiasa Putih

Sokong Bendera Putih Tanda Hati Tidak Hitam Kibar Bendera Hitam Bukti Hati Sentiasa Putih

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 239 hits
Sementara kibaran bendera putih telah banyak berbakti di merata pelusuk negara sejak ia dijadikan tanda seseorang itu perlukan bantuan semalam pula media sosial hampir sarat dengan kibaran bendera hitam yang menghitamkan alam maya Jika bend...
Bukan Di India Ini Malaysia Doktor Kongsi Video Luluh Hati Tengok Situasi Terkini Hospital Di Lembah Klang

Bukan Di India Ini Malaysia Doktor Kongsi Video Luluh Hati Tengok Situasi Terkini Hospital Di Lembah Klang

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 333 hits
Bimbang dengan nasib petugas barisan hadapan selain fasiliti perkhidmatan yang dilihat semakin meruncing seorang doktor berkongsi satu video di laman Facebook memaparkan situasi terkini di sebuah hospital di Lembah Klang Menerusi posting di...
Razlan Berdoa Muhyiddin Terbuka Hati Serah Kuasa Kepada Umno

Razlan Berdoa Muhyiddin Terbuka Hati Serah Kuasa Kepada Umno

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 218 hits
malaysiakini comDiterbitkan 4 Jul 2021 1 30 pmSambil berharap kesihatan Muhyiddin Yassin dipulihkan seorang ahli Majlis Tertinggi Umno juga berdoa agar presiden Bersatu itu terbuka hatinya untuk menyerahkan kuasa perdana menteri kepada Umno...
Hati Hati 8 Makanan Yang Beracun Ini Bisa Jadi Ada Di Dapur Rumahmu

Hati Hati 8 Makanan Yang Beracun Ini Bisa Jadi Ada Di Dapur Rumahmu

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 277 hits
Bukannya terus nggak boleh makan selalu perhatikan cara memasak dan jumlah aman yang dikonsumsi ya
Lirik Setengah Hati Enzy Storia

Lirik Setengah Hati Enzy Storia

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 285 hits
Aku pernah merasakanYakin akan dirimuUntuk saling menyayangiDalam sebuah ikatan Ternyata kamu dan aku berbeda keyakinanAku yakin kamu untukkuKamu tidak Aku sepenuh hatiKamu setengah hatiAku
Sakit Hati Tengok Orang Minta Dan Bagi Bantuan

Sakit Hati Tengok Orang Minta Dan Bagi Bantuan

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 203 hits
1 Bendera putih 2 Dia macam ni Bendera putih sekadar simbol yang senang difahami ramai tanda kita perlukan bantuan 3 Kalau pencetusnya bagi idea guna bendera hitam atau letak signboard lalu dipersetujui masyarakat untuk dijadikan kempen ora...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi