Buat Sendiri Je Resipi Resipi Milk Booster Semulajadi Yang Mommy Wajib Try


Susu ibu merudum dan ibu sudah mencuba pelbagai cara dengan memastikan pelekapan betul, mengawal stres dan ambil sajian berkhasiat. Tidak salah untuk mencuba makanan penggalak susu.
Semula jadi dan bukan makanan yang diproses, rasanya juga sedap. Tapi mama jangan terlalu obses dengan penggalak susu. Ambil dalam kuantiti sederhana dalam jangka masa yang tidak terlalu lama. Paling penting kena kerapkan menyusu secara terus, kawal stres dan amal pemakanan seimbang. Keberkesanan berbeza, terletak pada keserasiannya bagi setiap individu.
#1: LONGAN KERING
Longan kering juga boleh memperbanyakkan susu. Hanya rebus dan minum airnya. Tambahkan gula perang jika perlu. Kalau mama suka, boleh tambahkan kurma cina dan biji selasih, dah macam lai chi kang pulak rasanya, sedap!
#2: BETIK
Betik yang manis dan berlemak ini juga dikatakan boleh menambahkan susu ibu. Ambil sebagai snek atau pencuci mulut. Antara amalan orang dulu-dulu memakan betik muda atau ditumis air untuk menambah susu ibu.
#3: PEGAGA
Mama boleh ambil pegaga sebagai ulam dan boleh juga dijadikan jus. Ia sedap dan rangup, boleh dijadikan kerabu juga, lazatnya!
#4: KURMA
Buah ini ada kemanisan semula jadi! Kandungan zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, dengan memakannya dapat galakkan pertambahan kandungan susu.
Suka Berlari, Melompat, Memanjat Sebenarnya Bagus! Rugi Kalau Mama Papa Bising & Larang
“Bangun Tidur Terus Cari Daddy, Kita Penat Jaga Tapi Cari Daddy” Gelagat Raja Ilya Curi Tumpuan
Rasa Otak Serabut Setiap Kali Balik Rumah? Cermin Diri Sendiri Dahulu, Cari Mana Silap Dalam Diri
#5: OATMIL
Pada saat susu merudum, mama cuba makan oatmil atau tambahkannya dalam minuman. Makanan yang kaya dengan khasiat ini boleh memberikan kesan menambah susu bagi sesetengah ibu.
#6: JINTAN
Untuk mendapat kerberkesananya, anda perlu menggunakan jintan manis dan jintan putih ini dalam kebanyakan menu makanan seharian.
#7: JANTUNG PISANG
Jantung pisang juga dikatakan boleh menambahkan susu. Boleh dibuat kerabu atau ulaman.
#8: HALIA
Halia boleh diambil sebagai ulam atau teh. Boleh juga dicampurkan sebagai rencah masakan yang diambil ibu.
#9: BAWANG PUTIH
Bawang putih bukan sahaja baik untuk mencegah jangkitan kuman, tetapi boleh menambah susu ibu. Mudah sahaja caranya, hanya tambahkan kuantiti bawang putih dalam masakan!
#10: BADAM
Badam, sedap dan berkhasiat. Antara kekacang yang boleh menambah penghasilan susu ibu. Boleh dijadikan susu, ditambah ke dalam smoothies atau dijadikan kudapan.
#11: BARLI
Enaknya minuman barli musim panas ini. Selain menyejukkan badan, ia turut merangsang penghasilan susu. Untuk itu, anda hanya perlu memasak barli sehingga kembang dan menjadikannya sebagai minuman sama ada dihidangkan secara suam mahu pun sejuk.
#12: HABBATUS SAUDA
Habbatus sauda adalah makanan sunah yang berupaya menambahkan susu ibu. Kunyah mentah atau telan bersama air suam.
RESIPI ‘MILK BOOSTER’!
Mommy wajib try ok..!
Assalamualaikum. Sepanjang berpantang ni, fokus Ayue memang perbanyakkan susu badan je sebab Ayue memang dah nekad nak susukan baby Ayue sampai umur dia 2 tahun kalau diizinkan. InsyaAllah. Tapi masalahnya susu Ayue tidak lah semeriah sesetengah ibu diluar sana sampai berbotol-botol dapat sekali pump.
Rezeki susu untuk baby Ayue cukup untuk dia saja. Syukur sebab masih ada.Cumakalau boleh Ayue nak usahakan sampai Ayue boleh buat stok susu (EBM) supaya senang kemudian hari. Maklum lah, Ayue kan banyak kerja luar. Jadi kalau ada stok EBM, mudahlah Ayue nak pastikan baby Ayue sentiasa ada bekalan susu.
Ayue memang suka cuba yang semulajadi dulu berbanding pelbagai produk yang ada dipasaran. Yela, nak natural ni lah lagi bagus kan. Tapi bergantung juga pada badan seseorang. Ada orang mudah saja cari milk booster nya. Ada juga yang susah. Tapi takpa, ni Ayue nak senaraikan resepi-resepi milk booster semulajadi yang Ayue dah cuba okay.
Milk booster 1

Bahab-bahan;
 Longan Kering – segenggam
 Kurma Merah (red dates) – segenggam
 Buah Goji – 2 sudu
 Gula Batu – secukupnya
 Air 1 periuk

Cara Masak:
Cuci dan rebus semua bahan hingga kembang. Tunggu sehingga suam baru minum.
Untuk milk booster 1, rasanya sedap sangat. Macam air laichee kang gitu. Ada yang tak letak buah goji. Tapi Ayue suka letak. Hehe. Selalu Ayue buat untuk bekalan sehari saja. Air pun ikut suka Ayue nak letak banyak mana. Terpulang ok?
Milk booster 2
 Longan Kering – segenggam
 Kurma Merah (red dates) – segenggam
 Buah Goji – 2 sudu
 Buah Betik muda – Sebiji
 Gula Batu – secukupnya
 Air 1 periuk

Cara Masak:
Potong betik. Cuci dan rebus semua bahan hingga kembang. Tunggu sehingga suam baru minum.

Moga bermanfaat!
Kredit : Ayue Idris

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 
 
 
The post “Buat Sendiri Je” Resipi-Resipi Milk Booster Semulajadi Yang Mommy Wajib ‘Try’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/buat-sendiri-je-resipi-resipi-milk-booster-semulajadi-yang-mommy-wajib-try/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wajib Luang Masa Bermain Dengan Anak Jangan Paksa Dia Membaca Main Sendiri Tanpa Kehadiran Anda

Wajib Luang Masa Bermain Dengan Anak Jangan Paksa Dia Membaca Main Sendiri Tanpa Kehadiran Anda

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 229 hits
Bermain adalah perbuatan sukarela dan menyeronokkan bagi kanak kanak Bermain adalah sebahagian daripada aktiviti yang penting bagi kanak kanak untuk mempelajari bahasa dan pertuturan Kanak kanak meluahkan idea perasaan dan fikiran mereka se...
Resipi Taco Berkeju Daging Dendeng Cheesy Mini Prata Sambal Udang Yang Wajib Dicuba

Resipi Taco Berkeju Daging Dendeng Cheesy Mini Prata Sambal Udang Yang Wajib Dicuba

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 177 hits
Jika anda suka makan Daging Dendeng dan Sambal Udang anda wajib cuba resipi ini Mungkin nampak pelik tetapi rasanya memang sedap Resipi dari Mexico dan Itali ini memang tidak mengecewakan apabila dioleh mengikut tekak orang Malaysia Masak p...
Resipi Nasi Dagang Paling Mudah Sesuai Bagi Yang Baru Kali Pertama Buat

Resipi Nasi Dagang Paling Mudah Sesuai Bagi Yang Baru Kali Pertama Buat

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 552 hits
Nasi dagang adalah satu hidangan kebanggaan bagi rakyat Terengganu Membuat nasi dagang yang sedap memang sukar kerana ada cita rasa lemak yang sukar untuk diungkapkan Apatah lagi nasi ini dikukus dengan campuran antara beras dan pulut RASA ...
Blogger Ini Kongsi Resipi Nasi Ayam Daripada Ibunya Ringkas Tapi Nampak Sedap

Blogger Ini Kongsi Resipi Nasi Ayam Daripada Ibunya Ringkas Tapi Nampak Sedap

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 151 hits
Melalui blog blogger yang dikenali sebagai Rabia telah berkongsi resipi nasi ayam Istimewanya resipi itu adalah daripada ibunya sendiri Menggunakan teknik ringkas namun tetap sedap Rabia mengakui hidangan nasi ayam ibunya menjadi kegemaran ...
Resipi Lauk Simple Telur Tomato Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Resipi Lauk Simple Telur Tomato Sedap Tak Guna Banyak Bahan

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 282 hits
Nak buat hidangan lauk untuk keluarga kadang kadang buntu juga mak mak ni ye Kalau masih tercari cari lauk simple dan cepat siap boleh cuba resipi masak telur tomato ini Resipi yang dikongsikan Siti Zanariah Khalit ini boleh dicuba dan mest...
Miliki Hobi Suka Buat Kuih Tradisional Ceo Ini Kongsi Resipi Karipap Daging Yang Gerenti Wow

Miliki Hobi Suka Buat Kuih Tradisional Ceo Ini Kongsi Resipi Karipap Daging Yang Gerenti Wow

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 145 hits
Memasak adalah satu skill yang unik Apatah lagi skill memasak kuih muih tradisional yang memerlukan ketelitian dan kesabaran Walau nampak mudah tidak semua yang memasak kuih tradisional boleh berpuas hati dengan kualiti rupa dan rasanya Bag...
Resipi Donat Rainbow Viral Biar Perap Lama Lama Baru Comel Kembangnya

Resipi Donat Rainbow Viral Biar Perap Lama Lama Baru Comel Kembangnya

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 121 hits
Melihat hasil donat orang lain yang kembang bulat dan cantik mula rasa tertanya tanya bagaimana tip untuk menjadikan donat cantik sebegitu Perkongsian tip ringkas oleh yang menghasilkan donat pelangi ini anda kena cuba Patutlah donat jadi k...
10 Resipi Mudah Ikan Masin Bilis Sedap Buat Lauk Tengahari

10 Resipi Mudah Ikan Masin Bilis Sedap Buat Lauk Tengahari

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 144 hits
Ikan masin dan ikan bilis antara bahan yang pastinya ada di setiap rumah Paling senang untuk dimasak ikan masin dan bilis sebenarnya boleh membuka selera sebagai lauk sampingan Resipi yang dikongsi saudari Nurul Adlina Soaed ini memang dima...
Kuetiau Sup Ala Old Town Wanita Ini Kongsi Resipi Yang Gerenti Padu

Kuetiau Sup Ala Old Town Wanita Ini Kongsi Resipi Yang Gerenti Padu

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 104 hits
Bagi anda yang pernah menikmati menu kuetiau sup di restoran Old Town pasti anda tahu cita rasa sup di situ Rasanya sedap dan membuatkan seperti tidak cukup semangkuk untuk dinikmati Kuetiau sup ini tidak renyah untuk dimasak Kita cuma perl...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally