Buat Dental Crown Elak Rendah Diri Diana Amir Kongsi Pengalaman Jaga Gigi Anak Dalam Pa Ma Tv


Penjagaan gigi anak adalah tanggungjawab ibu bapa. Seperti pengalaman yang dilalui pelakon Diana Amir di mana gigi anaknya pernah rosak tapi pelakon ini tidak berputus asa. Malah temu janji pergigian juga tidak pernah menjadi drama air mata.
Diana yang muncul dalam Pa&Ma TV Musim Kelima dalam episod “Mula Jaga Mulut & Gigi Anak Dari Kecil”. Dalam episod ini, Diana banyak berkongsi tentang anak sulungnya, Khawlah Al-Azwar, 6 tahun.

Menurut Diana, Khawlah seorang yang memilih untuk makanan. Buat masa ini Khawlah menyukai sajian-sajian ringkas seperti sup ayam. Tapi satu kegemaran yang tidak boleh dielakkan ialah makanan bergula yang manis.
MULA SUKA MAKANAN BERGULA
“Khawlah suka sugar. Kalau boleh kita taknak dia suka manis. Pernah semasa dia umur 8 bulan Diana kena outstation. Seminggu semasa duduk dengan family dia diberi candy & coklat walau pun Diana dah bagitahu keluarga hanya berikan dia makanan tak berkhasiat. Biskut pun jangan. Bila balik dia nak sugar-sugar sugar.
“Salah satu sebab lain gigi rosak ialah Khawlah menyusu sebelum tidur.Dia menyusu sehingga tertidur. Jadi gigi tak boleh nak dibersihkan,” kata Diana yang menyusukan Khawlah dengan susu ibu selama dua tahun.

DUA BATANG GIGI DIHADAPAN ROSAK
Selain itu, Diana berkata secara semula jadi gigi anak sulungnya ini tumbuh rapat antara setiap batang. Selepas tu menyusu sangat mudah terkesan. Dalam masa itu, 2 batang gigi depannya rosak.
“Walau pun giginya rosak Khawlah tak pernah sakit. Atau dia ada rasa sakit cuma dia tak pandai nak cakap. Macam doktor pun tanya sakit ke tak. Dia kata tak sakit tapi bila doktor periksa sebenarnya dia sakit & Cuma dia takt ahu nak terangkan,” kata Diana dalam Pa&Ma TV.

BUAT DENTAL CROWNING UNTUK KHAWLAH
Bertitik tolak dari itu Diana mula menjaga gigi Khawlah dengan lebih teliti. Dia kini memasang dental crown pada gigi hadapan anak sulungnya itu.
“Gigi depan Khawlah sebenarnya dah patah dan tak ada dah akar gigi tu. Semua tu dah dibuang. Crowing ni actually gigi yang ditampal sahaja untuk estetik supaya dia tak rasa malu. Problemnya ia cepat patah. Macam makan donut atau aiskrim “eh tiba-tiba gigi dia hilang.”
“Crowning (dental crown ) ni ada sesetengah makanan tak boleh makan. Makanan yang keras tak boleh nak makan. Tapi Khawlah berdisiplin juga lah dan pandai kalau makan gigit dia belakang sikit.

ANAK TIDAK TAKUT SEMASA PEMERIKSAAN DENGAN DOKTOR GIGI
Dalam rancangan ini juga, pelakon dan pengacara ini turut berkongsi bagaimana caranya dia memujuk anak-anak agar tidak menangis semasa pemeriksaan gigi.
“Kanak-kanak bila cakap pasal doktor dia akan takut. Jadi apa yang Diana cakap Doktor ni semua fairies (pari-pari) jadi dia sendiri nak pergi kat doktor tu.
“Kita sebagai ibu bapa juga memilih klinik gigi kanak-kanak. Peralatan semua budak-budak suka. Jadi bila kanak-kanak ke sana dia happy sebab dia tahu doktor bantu dia dapat gigi yang lebih cantik. Dia tahu dan faham bila tengok orang lain ada gigi kenapa dia tak ada gigi.” Kata Diana.
Ingin tahu lebih lanjut tentang penjagaan mulut dan gigi anak daripada doktor dan ibu bapa lain, tonton siaran ulangan Pa&Ma dalam episod “Mula Jaga Mulut & Gigi Anak Dari Kecil” yang ke udara pada Sabtu, 10 Ogos 2019 jam 11 pagi di Astro Prima & Astro Prima HD bersama pengacara Jihan & Ungku Haris.

Foto: @dianaamir
The post Buat Dental Crown Elak Rendah Diri, Diana Amir Kongsi Pengalaman Jaga Gigi Anak Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/buat-dental-crown-elak-rendah-diri-diana-amir-kongsi-pengalaman-jaga-gigi-anak-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nafas Dia Makin Laju Oksigen Rendah Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis

Nafas Dia Makin Laju Oksigen Rendah Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 740 hits
Jika anak tiba tiba sesak nafas atau bernafas laju dan cepat serta ada lekukan yang dalam pada bawah rusuk dada jangan berlengah lagi sebaliknya segeralah bawa ke hospital Perkongsian mengenai masalah anaknya yang mengalami Bronchiolitis in...
Mummy Tak Boleh Mati Tau Diana Amir Terharu Bila Anak Tunjukkan Rasa Sayang

Mummy Tak Boleh Mati Tau Diana Amir Terharu Bila Anak Tunjukkan Rasa Sayang

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 274 hits
Kita sebagai ibu sentiasa tunjukkan rasa sayang kepada anak Cium dan peluk anak hari hari Malah perkataan sayang sentiasa bermain di mulut ucapkan setiap pagi Malah tak pernah terlepas walau sekali Itulah wanita bergelar ibu Namun bila anak...
Semua Jari Digomolnya Masuk Dalam Mulut Hanis Kongsi Tip Anak Gatal Gusi

Semua Jari Digomolnya Masuk Dalam Mulut Hanis Kongsi Tip Anak Gatal Gusi

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 485 hits
Sejak melahirkan anak keduanya Alisa Aisyah Mei lalu pelakon dan pengacara Hanis Zalikha tidak lokek berkongsi pelbagai tip mengenai penjagaan bayi dan anak kecil Terbaru dia ada memberitahu bagaimana nak bantu bayi yang mula gatal gusi dan...
Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 984 hits
Berapa ramai bapa mithali zaman ini Kita lelaki dan perempuan tiada yang sempurna kecuali Junjungan Mulia Nabi SAW Tetapi berusahalah menjadi yang terbaik sebagai ibu dan bapa Zaman ini peranan bapa sudah berubah sudah tidak seperti dahulu ...
Neelofa Ibu Terkedu Saat Hujan Turun Ketika Wukuf Kongsi Pengalaman Luar Biasa Kemuncak Haji

Neelofa Ibu Terkedu Saat Hujan Turun Ketika Wukuf Kongsi Pengalaman Luar Biasa Kemuncak Haji

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 524 hits
Jutaan jemaah Haji telah melaksanakan ibadat wukuf beberapa hari lalu Di Gunung Arafah sebagai salah satu ritual kemuncak ibadat haji Pada saat itu jemaah haji di seluruh dunia berserah diri sepenuhnya kepada Allah swt dan berdoa seluruh ha...
Dipeluknya Puas2 Isteri Fad Kongsi Momen Terakhir Bersama Bibik Reaksi Sedih Anak Cetus Hiba

Dipeluknya Puas2 Isteri Fad Kongsi Momen Terakhir Bersama Bibik Reaksi Sedih Anak Cetus Hiba

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 512 hits
Ramai kita lihat kebanyakkan daripada kita lebih gemar perkhidmatan pembantu rumah daripada Indonesia Tak dapat dinafikan kebanyakkan anak anak majikan sangat rapat dan sayang dengan pembantu rumah mereka Baru baru ini isteri kepada pelawak...
Doktor Kata Kena Makan Guna Straw Ayah Kongsi Keadaan Anak Lepas Kejadian Dihempap Peti Sejuk

Doktor Kata Kena Makan Guna Straw Ayah Kongsi Keadaan Anak Lepas Kejadian Dihempap Peti Sejuk

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 402 hits
Baru baru ini dikejutkan dengan kisah seorang kanak kanak berusia 5 tahun parah dihempap peti ais di rumah kediamannya di Nilai dipercayai tidak lagi mampu berdiri dan bertutur Perkongsian yang menyayat hati semua pembaca ini dikongsikan ol...
Wanita Ini Kongsi Pengalaman Manis Bermadu

Wanita Ini Kongsi Pengalaman Manis Bermadu

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 1019 hits
Bukan semua wanita di dunia ini dapat menerima kehidupan berpoligami Namun berbeza pula bagi wanita bernama Sherilyn Aidala yang mengakui hidupnya begitu bahagia setelah hidup bermadu Jom ikuti perkongsian wanita cantik ini tentang pengalam...
Jaga Rahim Sejak Anak Kecil 3 Makanan Ini Yang Disarankan Dato Dr Hamid Arshat

Jaga Rahim Sejak Anak Kecil 3 Makanan Ini Yang Disarankan Dato Dr Hamid Arshat

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 360 hits
Sebagai wanita kita sebenarnya perlu mengamalkan penjagaan kesihatan dalaman daripada awal lagi dan wajib mengamalkan penjagaan awal ini kepada anak anak perempuan walaupun mereka masih kecil Begitu juga yang disarankan oleh Dato Dr Hamid A...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2