Britain Rampas Palestin Kerana Hutang Budi Terhadap Yahudi


Chaim Azriel Weizmann lahir pada tahun 1874. Dia merupakan seorang pakar kimia yang menjadi Presiden Organisasi Zionis Dunia dan Presiden Israel pertama yang terpilih pada pertengahan Mei 1948. Dia juga menubuhkan institut penyelidikan Israel yang akhirnya menjadi Lembaga Ilmu Pengetahuan Weizmann.


Setelah mempelajari biokimia di Switzerland dan Jerman, Weizmann berhijrah ke England pada tahun 1905 dan dipercayai sebagai Juru cakap Zionis Eropah.

Dalam perang dunia pertama, Jerman selangkah lebih maju dalam teknologi persenjataan berbanding pihak Bersekutu.

Namun berkat penemuan Weizmann, yang berjaya mensintesiskan aseton melalui proses penapaian yang digunakan dalam menghasilkan cordite iaitu bahan pembakar yang berguna bagi pemangkin peluru, British berjaya bersaing dengan Jerman.

Banyak kalangan berkata tanpa penemuan Weizmann, British akan menderita kekalahan dalam perang dunia pertama. Sebab itulah, Weizmann sangat dihormati dikalangan elit Inggeris dan menjadi rakyat dihormati.

Sejak itu lobi Weizmann menjadi sangat kuat di England.

Selepas perang dunia pertama, PM Britain David LloydmGeorge secara khas mengundang Weizmann. George memberi Weizmann sejumlah wang dan berjanji bahawa British akan memberikan apa saja permintaan Weizmann.

Pucuk dicinta ulam mendatang. Sebagai salah seorang tokoh gerakan Zionis ini merupakan kesempatan terbaik bagi dirinya untuk meminta tanah air bagi bangsa Yahudi yang ketika itu masih berselerak di beberapa negara dan benua.

Weizmann menjawab, "Tuan, hanya satu yang saya inginkan … Hal itu adalah ‘rumah’ bagi saudara-saudara saya."

Lloyd George faham. Permintaan khusus Weizmann itu menjadi perhatian utama Kabinet British. Menteri Luar Negeri Balfour setengah tidak percaya dengan apa yang diminta Weizmann.

Balfour bertanya kembali kepada Weizmann, seolah ingin mendengar melalui telinganya sendiri, "Tuan Weizmann, mengapa harus Palestin?"

"Tuan Balfour, jika pun saya mahukan Paris atau London apakah anda akan berikan?" Weizmann bertanya.


Balfour mengangguk, "Mengapa tidak?"

Weizmann tersenyum.

"Saya percaya Tuan Balfour. Namun sayang, kami telah mempunyai Jerusalem, ketika London masih berupa kawasan paya."

Balfour terdiam. Dia sangat faham bahawa permintaan Weizmann tersebut sangat dilema. Di pihak British sangat berterima kasih kepada Weizmann dan juga tokoh-tokoh Yahudi Antarabangsa lain namun jika permintaan itu dituruti maka Dunia Arab akan memusuhi British.

Sebab itulah, draft Deklarasi Balfour yang dikeluarkan pada tarikh 2 November 1917 ditulis dengan sangat berhati-hati dan tidak secara jelas menyenaraikan kata "tanah air".

Namun demikian, pihak Zionis tetap menterjemah deklarasi ini sebagai surat sakti untuk menjajah Tanah Palestin yang ketika itu memang dikuasai British.

DEKLARASI BALFOUR 2 NOVEMBER 1917

Ketika meletusnya perang dunia pertama, kuasa-kuasa koloniel dan penjajah telah merancang gerakan mereka dalam menakluk wilayah timur tengah, antara lain yang paling utama ketika itu ialah menjatuhkan kerajaan Tukri Uthmaniyah. Dan ketika perancangan itu telah berhasil pada tahun 1924, mereka telah mengambil peluang dari hal tersebut sepenuhnya.

Antaranya adalah memanipulasi Deklarasi Balfour dan dijadikan langkah awal puak Zionis dalam penjajahan bumi Palestin.

Deklarasi Balfour ialah sebuah pernyataan yang menyokong penubuhan negara haram Yahudi dalam bentuk surat tulisan yang ditulis pada tarikh 2 November 1917 oleh Setiausaha Luar Inggeris bernama Arthur James Balfour kepada Lord Walter Rothschild iatu pemimpin komuniti Yahudi Inggeris.

Dunia ketika itu melihat bangsa Yahudi sebagai bangsa diaspora, tidak seperti bangsa-bangsa lain yang memiliki "national home" atau tanah air mereka sendiri. Dalam mencapai hasrat menubuhkan sebuah negara bangsa mereka sendiri, bangsa Yahudi telah menubuhkan Pertubuhan Zionis pada tahun 1897 di Switzerland, iaitu pada hujung kurun ke-19 dalam rangka untuk melobi kuasa-kuasa penjajah dunia bagi merealisasikan hasrat mereka untuk menubuhkan sebuah negara bangsa sendiri.

Akhirnya, pihak Britain cuba memainkan watak sebagai "wira" dalam merealisasikan hasrat penubuhan Persatuan Zionis dengan mewujudkan Deklerasi Belfour setelah dibincangkan bersama dalam Parlimen Britain dengan persetujuan Istana Britain sendiri untuk menzahirkan rasa simpati kepada Pertubuhan Zionis antarabangsa dengan bersetuju dan menyokong penuh menjadikan Palestin sebagai tanah air kepada bangsa Yahudi.

Bermula dari detik inilah, Pihak Zionis memulakan gerakan mereka untuk menakluk bumi Palestin walaupun ketika itu bumi Palestin sudah pun 90% dimiliki oleh orang Arab yang beragama Islam dan Kristian. Akhirnya pada tahun 1948, berdirilah negara Zionis secara haram di atas luka-luka rakyat Palestin dan umat Islam.

'NEGARA' HARAM YAHUDI

Deklarasi Balfour dianggap sebagai mandat British kepada gerakan Zionis Antarabangsa untuk mendirikan sebuah negara Israel di Palestin. Pada 1918, Weizmann diangkat sebagai ketua Suruhanjaya Zionis dan dihantar ke Palestin oleh pemerintah British untuk menganjurkan pembangunan masa depan di negera itu. Di sana, dia meletakkan batu asas Universiti Ibrani.

Pada tahun yang sama Weizmann bertemu di Aqaba dengan Emir Feisal, Putera Syarif Husain dari Mekah iaitu orang Arab yang telah bersekongkol dengan Perancis dan British menumbangkan khilafah Turki Uthmaniyah untuk rundingan untuk penubuhan negara Arab dan Yahudi yang 'merdeka'.

Selepas itu, Weizmann mengetuai delegasi Zionis pada Persidangan Keamanan di Versailles. Pada tahun 1920, dia menjadi pimpinan Organisasi Zionis Dunia (WZO) dan mengetuai Agen Yahudi yang ditubuhkan pada tahun 1929.

Pada tahun 1930-an, Weizmann meletakkan dasar Institut Penyelidikan Daniel di Rehovot, yang kemudian menjadi Institut Weizmann iaitu tenaga penggerak utama di belakang penyelidikan ilmiah Israel.

Pada tahun 1937, dia membina rumahnya di Rehovot. Chaim Weizmann kembali semula menjawat jawatan sebagai pemimpin WZO pada tahun 1935-1946.

Sepanjang Perang Dunia ke II, dia menyumbang banyak usaha dalam membentuk angkatan bersenjata Israel.

Selepas berakhirnya Perang Dunia II dan konspirasi Barat yang kemudian membentuk "negara" Israel pada 29 November 1947, Weizmann diangkat sebagai presiden pertama Israel sehingga dia meninggal dunia pada tahun 1952.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA: 7 Lokasi Paling Selamat Jika Perang Dunia Ke 3 BerlakuPropoganda Freemason Mencetus Sengketa Sesama Manusia
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2012/12/britain-rampas-palestin-kerana-hutang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keangkuhan Yahudi Terhadap Agama Lain Di Dunia

Keangkuhan Yahudi Terhadap Agama Lain Di Dunia

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 127 hits
Sebenarnya kita agak kurang didedahkan akan pegangan dan akidah orang yahudi laknatullah ini Mengapa sampai begitu tidak berperikemanusiaan langsung dalam diri mereka dengan apa yang mereka lakukan pada umat Islam di Palestin Keadaan di san...
Balas Budi Kawan Baik Tikam Belakang Duit Hutang Pinjam Akhirnya Sendiri Terduduk

Balas Budi Kawan Baik Tikam Belakang Duit Hutang Pinjam Akhirnya Sendiri Terduduk

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 236 hits
Kawan yang baik adalah kawan yang sanggup bagi kau pinjam duit dan tak kisah pun kau nak bayar balik atau tak Seronok kan Senang hidup kau wei Baiknya kawan kau tu Tapi secara automatik kaulah yang akan jadi kawan paling tak guna tak guna t...
Sebab Apa Pdrm Sekat Tindakan Terhadap Zeti Aziz

Sebab Apa Pdrm Sekat Tindakan Terhadap Zeti Aziz

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 174 hits
Nampaknya ada tangan ghaib di belakang tabir yang menyekat dari tindakan diambil terhadap bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz
Tidak Setuju Pandangan Jumud Terhadap Martabat Bahasa Melayu

Tidak Setuju Pandangan Jumud Terhadap Martabat Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 151 hits
Rencana tulisan Mergawati Zulfakar bertajuk Lost In Translation yang tersiar dalam akhbar The Sunday Star kelmarin keseluruhannya mempersoalkan keputusan dan langkah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk mengangkat Bahasa Mel...
1mdb Peroleh Injunksi As 1 4 Bilion Terhadap Jho Low Dan Bapanya

1mdb Peroleh Injunksi As 1 4 Bilion Terhadap Jho Low Dan Bapanya

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 139 hits
Ia bagi menghalang ahli perniagaan dalam buruan itu daripada memindahkan atau melupuskan mana mana asetnya di Malaysia 1Malaysia Development Berhad dan sebuah anak syarikatnya memperoleh injunksi sementara dari Mahkamah Tinggi bagi menghala...
Smrc Wacana Penundaan Pemilu Berdampak Negatif Terhadap Pemerintah

Smrc Wacana Penundaan Pemilu Berdampak Negatif Terhadap Pemerintah

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 149 hits
Pada survei Desember 2021 pandangan publik mencapai 79 persen Namun menurun pada Maret 2022 dengan angka 68 persen
Uitm Ambil Tindakan Terhadap Pensyarah Perlekeh Pelajar B40 Tak Sangka Rupanya Ini Status Dia Di Uitm Sri Iskandar

Uitm Ambil Tindakan Terhadap Pensyarah Perlekeh Pelajar B40 Tak Sangka Rupanya Ini Status Dia Di Uitm Sri Iskandar

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 144 hits
Shah Alam Universiti Teknologi MARA akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pensyarah kontrak yang tular memperlekehkan pelajar B40 yang tidak mempunyai komputer riba dipercayai berlaku ketika sesi kelas atas talian
Ngo Gesa Henti Gangguan Ugutan Undang Undang Terhadap Para Pembela Alam Sekitar

Ngo Gesa Henti Gangguan Ugutan Undang Undang Terhadap Para Pembela Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 133 hits
KUALA LUMPUR Memandangkan pelbagai gangguan baru baru ini dan ugutan undang undang ke atas pembela alam sekitar yang menentang eksploitasi sumber asli serta tindak balas yang lemah terhadap kejadian banjir di Pahang baru baru ini Gabungan D...
Sekatan Terhadap China Amerika Belum Pertimbang

Sekatan Terhadap China Amerika Belum Pertimbang

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 89 hits
Amerika Syarikat tidak mempunyai sebarang perancangan untuk mengenakan sekatan terhadap China berhubung konflik peperangan di Ukraine Lapor South China Morning Post Setiausaha Perbendaharaan AS Janet Yellen berkata hal itu disebabkan Beijin...
Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik

Hukum Memakai Pendakap Gigi



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Enjoy A Variety Of Abundant Prizes Playing Gacor123 Slot

Ulasan Filem Atlas Agak Mengecewakan

Nangka Madu Dari Kebun

Data Driven Decisions For Success

Kkm Digesa Jangan Mengetepikan Pemegang Taruh Kosmo 25 06 2024

Ppim Dakwa Kkm Ketepikan Pakar Dalam Pindaan Akta Perubatan Utusan Malaysia 26 06 2024