Brenton Tarrant Penganut Idelogi Neo Nazi


Oleh : Ayman Rashdan Wong

Si celaka psiko yang melepaskan tembakan terhadap jemaah Masjid Al-Noor di Christchurch, New Zealand ialah seorang penganut ideologi "neo-Nazi".

Si celaka yang bernama Brenton Tarrant ini ialah seorang ahli kumpulan neo-Nazi bernama "Fourteen Words", merujuk kepada slogan "We must secure the existence of our people and a future for white children" yang panjangnya 14 perkataan.

Dekat vest dia dan dokumen yang dia muat naik ke Internet beberapa jam sebelum mengganas ("The Great Replacement") pun terdapat simbol "Black Sun" yang merupakan simbol gerakan neo-Nazi.


Neo-Nazi, dari nama dah boleh agak, mereka ada kaitan dengan ideologi Nazisme. Awalan "neo-" bermaksud sesuatu dalam bentuk baharu.

Nazisme ialah ideologi rasmi negara Jerman dari tahun 1933-1945 yang membawa kepada "Holocaust" (pembunuhan beramai-ramai) kaum Yahudi. Di mata penganut Nazisme, bangsa Jerman atau bangsa "Aryan" ialah bangsa yang paling mulia, manakala bangsa lain-lain seperti Yahudi dan Slav ialah bangsa-bangsa hina yang patut dihapuskan kerana menggugat kelangsungan hidup Aryan.

Selepas kematian Adolf Hitler dan kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Kedua, ideologi Nazisme turut berkubur sama. Tapi ideologi pengagungan kaum Aryan atau kaum kulit putih dihidupkan kembali dalam bentuk neo-Nazisme.

Tapi neo-Nazi lebih kepada acah-acah Nazi. Berbeza dengan Nazi asal yang menyerang negara lain, fokus gerakan neo-Nazi lebih kepada menyerang kaum pendatang yang dianggap sebagai ancaman kepada peluang pekerjaan mereka.

Sama seperti Nazi, golongan neo-Nazi juga menggemari simbol dan mitologi kaum Eropah pagan atau sebelum Kristianisasi. Mereka menganggap Kristian sebagai rekaan Yahudi untuk melemahkan orang Eropah. "Black Sun" ialah simbol pagan. Dalam laman 8chan, Brenton Tarrant juga meninggalkan mesej "see you all in Valhalla" - Valhalla ialah syurga dalam mitologi Norse (Eropah Utara) sebelum kedatangan Kristian.

Neo-Nazi dah lama berakar di Eropah. Cuma di tahun-tahun kebelakangan ini makin menjadi-jadi. Serangan di Norway pada tahun 2011 yang mengorbankan nyawa 77 orang pun dilakukan oleh neo-Nazi.

Neo-Nazi mengganas demi menghalang kemasukan imigran Muslim yang mereka lihat sebagai ancaman kepada kelangsungan hidup kaum kulit putih di Eropah. Dalam dokumen "manifesto" yang Brenton Tarrant muat naik sebelum mengganas, si celaka ini melabel golongan imigran Muslim sebagai "penceroboh" (invaders), dan menjadi kewajipan baginya untuk memberhentikan "pembersihan etnik" (genocide) secara senyap ke atas kaum putih.

Tajuk manifesto tersebut, "The Great Replacement" merujuk kepada teori yang dipelopori oleh penulis Perancis bernama Renaud Camus. Camus melihat kemasukan imigran Muslim dari negara Timur Tengah dan Afrika Utara sebagai satu "konspirasi" elit untuk memusnahkan "jati diri" Eropah. Menurut golongan ini, imigran Muslim ini akan "meng-Islam-kan" Eropah dengan membina masjid, melaksanakan undang-undang syariah dan memegang kuasa politik.

Benda-benda macam ini walaupun kedengaran merepek, tapi ia memberi inspirasi kepada orang yang tak ada halatuju hidup atau sampah masyarakat seperti Brenton Tarrant. Mereka anggap walaupun mereka tak mempunyai apa-apa, tapi mereka sedang mempertahankan masa hadapan generasi akan datang dengan menghapuskan "musuh" kepada tamadun Eropah.

Kat senapang Brenton Tarrant siap tertulis "Vienna 1683" yang merujuk kepada Pertempuran Vienna tahun 1683 di mana tentera Eropah berjaya menewaskan tentera Turki. Ideologi pelampau atau ekstrimis menarik orang dengan menyakinkan mereka bahawa kegiatan mereka ialah "perjuangan suci" demi bangsa dan agama. Sama juga macam cara ISIS nak tarik orang.

Kejadian kali ini membuktikan bahawa, keganasan melampau boleh dilakukan oleh apa-apa jenis manusia dengan apa-apa fahaman. Boleh datang dari ekstrimis takfiri seperti ISIS atau neo-Nazi macam Fourteen Words. Malah Buddhis yang selalu dikaitkan dengan imej pencinta keamanan juga boleh melakukan pembersihan etnik ke atas kaum Rohingya.

Tapi disebabkan media lebih fokus untuk mencipta naratif "Islam agama keganasan", maka cerita neo-Nazi ini kurang di-highlight dalam media arus utama. Orang Islam lah paling esktrim, walaupun mereka yang dibunuh, mereka juga yang salah kerana berhijrah ke negara orang menganggu ketenteraman masyarakat, menurut sesetengah ahli politik "far right" di New Zealand dan Australia.

Semoga ruh para syuhada yang terkorban dicucuri rahmat oleh-Nya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/03/brenton-tarrant-penganut-idelogi-neo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Si Celaka Serang Di Masjid Al Noor Di Christchurch New Zealand Ialah Seorang Penganut Ideologi Neo Nazi

Si Celaka Serang Di Masjid Al Noor Di Christchurch New Zealand Ialah Seorang Penganut Ideologi Neo Nazi

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 420 hits
Si celaka psiko yang melepaskan tembakan terhadap jemaah Masjid Al Noor di Christchurch New Zealand ialah seorang penganut ideologi neo Nazi Si celaka yang bernama Brenton Tarrant ini ialah seorang ahli kumpulan neo Nazi bernama Fourteen Wo...
Sosok Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Selandia Baru Masa Kecil Hingga Tertarik Pada Senjata Api

Sosok Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Selandia Baru Masa Kecil Hingga Tertarik Pada Senjata Api

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 312 hits
Kepolisian Selandia Baru telah menangkap tiga pria dan seorang wanita yang diyakini sebagai pelaku aksi penembakan di dua masjid di Kota Christchurch Salah satu pelaku penembakan teridentifikasi bernama Brenton Tarrant Berikut Tribunnews co...
Masjid Christchurch Brenton Tarrant Didakwa Hari Ini Apa Maksud Simbol Jarinya

Masjid Christchurch Brenton Tarrant Didakwa Hari Ini Apa Maksud Simbol Jarinya

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 623 hits
WELLINGTON NEW ZEALAND Brenton Tarrant pengga nas kulit putih yang menyasarkan dua masjid di Christchurch muncul di Mahkamah Daerah Christchurch hari ini Dalam kejadian semalam 49 jemaah masjid terbu nuh manakala puluhan lagi kritikal Berba...
Profil Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Di Masjid Selandia Baru Saat Membunuh Putar Lagu Metal

Profil Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Di Masjid Selandia Baru Saat Membunuh Putar Lagu Metal

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 337 hits
Aksi penembakan brutal di sebuah masjid di Christchurch Selandia Baru membuat dunia berduka Seorang pria secara brutal menembaki jamaah masjid yang akan melaksanakan Ibadah Salat Jumat Pelaku aksi biadab itu diidentifikasi bernama Brenton T...
Kronologi Penembakan Di Christchurch Oleh Brenton Tarrant Polisi Selandia Baru Update Kabar Terkini

Kronologi Penembakan Di Christchurch Oleh Brenton Tarrant Polisi Selandia Baru Update Kabar Terkini

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 310 hits
Kabar terkini insiden penembakan di Selandia Baru dikabarkan oleh Kepolisian setempat yakni New Zealand Police Dikabarkan tindak kejahatan berupa penembakan terjadi di dua masjid Kota Christchurch Selandia Baru pada Jumat pukul 01 40 siang ...
Tragedi Masjid Christchurch Jangan Terkejut Hukuman Brenton Tarrant

Tragedi Masjid Christchurch Jangan Terkejut Hukuman Brenton Tarrant

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 733 hits
TRAGEDI MASJID CHRISTCHURCH NASIB BRENTON TARRANT DALAM PENJARA CHRISTCHURCH Pengganas kulit putih Brenton Tarrant bakal berhadapan kesulitan dalam penjara apabila diberi amaran sekumpulan samseng bahawa dia sudah ditandakan sebagai sasaran...
6 Fakta Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Keji Di New Zealand Nggak Nyangka Bisa Sekeji Ini

6 Fakta Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Keji Di New Zealand Nggak Nyangka Bisa Sekeji Ini

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 273 hits
Dari latar belakang dan profesinya yang jauh dari senjata api dan kekerasan tidak ada yang menyangka Tarrant bisa melakukan kejahatan sekeji itu
Alasan Brenton Tarrant Lakukan Penembakan Di Masjid Ingin Menyatakan Tak Ada Tanah Yang Benar Benar Aman

Alasan Brenton Tarrant Lakukan Penembakan Di Masjid Ingin Menyatakan Tak Ada Tanah Yang Benar Benar Aman

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 343 hits
Terungkap alasan Brenton Tarrant lakukan penembakan di masjid di Christchurch Selandia Baru pada Jumat Diketahui terungkapnya alasan Brenton Tarrant lakukan penembakan di masjid di Christchurch itu ketika jajaran kepolisian setempat temukan...
Penampakan Wajah Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Yang Menewaskan 40 Muslim Selandia Baru

Penampakan Wajah Brenton Tarrant Pelaku Penembakan Yang Menewaskan 40 Muslim Selandia Baru

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 261 hits
Sejumlah orang dilaporkan tewas setelah seorang pria bersenjata warga Australia melepaskan tembakan ke dua masjid di Kota Christchurch Selandia Baru Jumat Polisi telah menahan tiga pria dan seorang wanita setelah pelaku menembak para jamaah...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024