Bossku Usah Lihat Salah Orang Saja Lihat Juga Bapa Ekonomi Meleset


Razali IdrisKekadang kalau kita hendak berbicara, kena pandang kiri dan kanan, atas dan bawah. Walaupun disajikan dengan fakta, apakah ia selari dengan keadaan sebenar atau situasi realiti?
Apabila kita tengok Datuk Seri Najib Razak menyajikan ekonomi meleset terutama pada waktu Tan Sri Muhyiddin Yassin, apakah dia tidak menyedari bahawa Malaysia sahaja ke yang mengalami ekonomi yang sangat teruk?
Dunia dan ASEAN tidak mengalami ke? Apakah pandemik Covid-19 hanya melanda negara ini sahaja?
Kekadang nampak macam pandai tetapi tidak bijak! Apa cerita 1MDB ?
Kerana 1MDB, rosak reputasi dan imej negara. Semua ini gara-gara Pak Najib and the geng. Punca ekonomi teruk ialah bermula dari 1MDB.
Kerana 1MDB, pelabur hilang kepercayaan. Najib tahu ke tidak ni? Yang dia tahu hanyalah troll posting orang lain. Sekarang, punca sebenar ekonomi merudum secara teknikal ialah bermula dari Bapa Ekonomi Meleset.
Siapa lagi kalau tidak lain, Bossku kita…jom pakat makan super ring ramai-ramai nak tengok Najib ditroll pula.
Saya cuma nak beritahu bahawa Abah bukan sahaja mengubah isu kesihatan Covid-19 untuk menjadi peluang membuktikan kemampuannya sebagai Perdana Menteri malah berusaha memulihkan ekonomi negara dan menstrukturkan semula kitaran ekonomi.
Tindakan pertama yang dilakukan dalam menghadapi cabaran itu ialah melantik pakar-pakar ekonomi untuk mengetuai Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) yang berperanan merangka dasar fiskal jangka pendek dan panjang bagi menangani krisis kemelesetan ekonomi.
Kemuncak krisis ekonomi negara adalah ketika kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac 2020 yang telah mengganggu keseluruhan kitaran ekonomi domestik berikutan penutupan aktiviti perkilangan, perniagaan dan pekerjaaan.
PKP yang dilaksanakan demi membendung penularan jangkitan Covid-19 bukan sahaja telah menjejaskan permintaan dalam pasaran barang serta penawaran dalam pasaran faktor yang ditunjangi oleh pekerja malah memberi kesan negatif kepada pendapatan negara, perniagaan syarikat dan perbelanjaan rakyat.
Secara realiti, pelaksanaan PKP merupakan ancaman ekonomi paling besar dihadapi oleh pentadbiran kerajaan. Ia merupakan cabaran ekonomi paling berat yang tidak pernah dihadapi oleh semua Perdana Menteri Malaysia sebelum ini.
Krisis ekonomi yang disebabkan oleh Covid-19 adalah jauh lebih besar daripada krisis kewangan 1998 dan kemelesetan ekonomi di era 1980-an.
Bagaimanapun pelancaran Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) bernilai RM250 bilion yang diumumkan dalam tempoh 10 hari sebaik sahaja PKP berkuat kuasa telah membuktikan komitmen dan keprihatinan kerajaan di bawah pimpinan perdana menteri untuk memulihkan ekonomi negara.
Ia telah disifatkan sebagai satu tindakan yang pantas dan tepat pada masanya untuk mengimbangi usaha membendung penularan pandemik Covid-19 dan proses pemulihan ekonomi, dengan jumlah yang jauh lebih besar daripada peruntukan kerajaan untuk pelan pemulihan ekonomi pada 2009 iaitu sebanyak RM67 bilion.
Pentadbiran kerajaan Malaysia dengan pimpinan Muhyiddin telah berupaya untuk tidak bergantung kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) ketika banyak negara (sekurang-kurangnya 80 negara) telah memohon bantuan daripada tabung berkenaan untuk memulihkan ekonomi negara mereka. Pak Najib taknak beritahu point ini pun.
Ramai menyedari kesukaran usaha pemulihan ekonomi yang melibatkan perdagangan antarabangsa memandangkan ekonomi dunia juga telah dilumpuhkan oleh Covid-19, namun Abah menumpukan aspek pembangunan ekonomi domestik untuk memperlahan dan mengurangkan penyusutan mendadak dalam perbelanjaan dan pelaburan swasta.
Selepas pakej ekonomi Prihatin, Muhyiddin mengumumkan pula Pakej Prihatin Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) (Tambahan) bernilai RM10 bilion yang bertujuan memastikan sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dapat meneruskan operasi mereka dalam keadaan mencabar serta mengurangkan risiko pemberhentian pekerja secara besar-besaran.
Kemudahan seperti subsidi upah, bantuan kepada PKS dan kredit mikro telah membantu syarikat-syarikat untuk kekal bertahan dalam industri walaupun tidak dapat beroperasi sepenuhnya.
Ia bukan sahaja usaha untuk melindungi rakyat melalui pengurangan beban serta menjamin pekerjaan malah sebagai sokongan kepada perniagaan dengan meningkatkan aliran tunai, walaupun ia tidak dapat menggantikan nilai aliran tunai sebenar namun masih memberi ruang kepada rakyat untuk berbelanja.
Walaupun Covid-19 telah merosakkan ekonomi dunia tetapi tindakan pantas dan betul oleh kerajaan di bawah pimpinan Muhyiddin berjaya mengelakkan kesan ekonomi yang lebih buruk.
Kelonggaran sekatan pergerakan menerusi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan pembukaan aktiviti ekonomi secara berperingkat telah memberi ruang dan peluang untuk aktiviti ekonomi bergerak semula dan melakukan penyesuaian di era pasca-Covid-19.
Peningkatan indeks petunjuk pasaran Bursa Malaysia setakat ini merupakan satu isyarat keyakinan pelabur untuk kembali menyumbang kepada ekonomi dan mempercepat proses pemulihan.
Ini baru mukadimmah Bossku. Jangan nak nampak salah orang sahaja, salah sendiri pun kita tengok-tengokkan jua. - AGENDA DAILY

(*) TokLi
AMPT Bersatu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/bossku-usah-lihat-salah-orang-saja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Saya Tak Nak Belajar Tengok Telefon Saja Bapa Pukul Anak Didenda Rm4 000

Anak Saya Tak Nak Belajar Tengok Telefon Saja Bapa Pukul Anak Didenda Rm4 000

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 258 hits
Anak saya tak nak belajar tengok telefon saja Bapa pukul anak didenda RM4 000Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur mengenakan denda RM4 000 terhadap seorang bapa yang memukul anak perempuannya sehingga lebam Hakim Mahyon Talib menjatuhkan hukuman it...
Dah Habis Fasa Pvlih Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Ada Jodoh Ada Restu Ibu Bapa Insya Allah Jalan

Dah Habis Fasa Pvlih Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Ada Jodoh Ada Restu Ibu Bapa Insya Allah Jalan

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 377 hits
Penyanyi dan pelakon Sufian Suhaimi tumpang gembira melihat sahabat baiknya Haqiem Rusli berkahwin pada Jumaat lalu Ada rasa nak kahwinMengakui mempunyai keinginan yang sama Sufian 29 berkata dia tidak terbvru bvru untuk menamatkan zaman bu...
Doa Kepada Kedua Dua Ibu Bapa

Doa Kepada Kedua Dua Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 229 hits
Doa kepada kedua dua ibu bapa Allahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa Maksudnya Wahai Tuhanku ampunilah aku dan kedua orang tuaku sayangilah mereka seperti mereka menyayangi sewaktu masih kecil
Ibu Bapa Tak Peduli Punca Bocah Miskin Akhlak

Ibu Bapa Tak Peduli Punca Bocah Miskin Akhlak

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 237 hits
1 Sejak dua tiga menjak ini tular tentang luahan murid murid di TikTok meluahkan perasaan yang mereka tertekan dengan cikgu mereka kerana bagi banyak homework dengan bahasa yang tidak sopan 2 Tular juga perbualan dalam group Whatsapp Telegr...
Vide0 Ibu Hawa Nak Pergi Dekat Papa Tapi Papa Gelagat 2 Beradik R1ndu Bapa Yang Sudah Tiada Runtun Hati Warganet

Vide0 Ibu Hawa Nak Pergi Dekat Papa Tapi Papa Gelagat 2 Beradik R1ndu Bapa Yang Sudah Tiada Runtun Hati Warganet

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 377 hits
ANAK anak semasa kecil selalu inginkan sentuhan dan belaian daripada kedua ibu bapa Sukar untuk membuatkan mereka mengerti tentang kehilangan ahli keluarga sama ada disebabkan perpisahan mahupun kem4tian Apa yang mereka tahu adalah r1ndu da...
Kasih Sayang Untuk Anak Bapa G1gih Pakaikan Stoking Ketika Majlis Tunang

Kasih Sayang Untuk Anak Bapa G1gih Pakaikan Stoking Ketika Majlis Tunang

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 213 hits
Bercakap mengenai kasih sayang daripada orang tva selalunya golongan bapa memang sukar menunjukkan kemesraan terhadap anak anak Namun jauh di sudut hati mereka mengambil berat tentang ahli keluarga Baru baru ini tular satu video di aplikasi...
Ogy Realisasi Impian Arwah Bapa

Ogy Realisasi Impian Arwah Bapa

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 132 hits
Ogy realisasi impian arwah bapa Bintang jolokan Primadona Melayu Fauziah Ahmad Daud 59 mendedahkan bapanya yang juga seniman Allahyarham Datuk Ahmad Daud antara insan yang menentang pembabitannya dalam dunia persada seni Sebaliknya Allahyar...
Tamatkan Sarapan Percuma Mampu Elak Ketirisan Kata Kumpulan Ibu Bapa

Tamatkan Sarapan Percuma Mampu Elak Ketirisan Kata Kumpulan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 221 hits
Dengan sistem penebusan kupon yang dilaksanakan dalam program RMT lebihan wang yang ada boleh disalur kembali untuk menaik taraf prasarana sekolah kata wakil kumpulan ibu bapa PETALING JAYA Tindakan kerajaan pusat menamatkan program sarapan...
Hiburan Jika Boleh Berganti Nyawa Bapa Siti Sarah Akui Masih Perit Rindukan Arwah

Hiburan Jika Boleh Berganti Nyawa Bapa Siti Sarah Akui Masih Perit Rindukan Arwah

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 213 hits
Ibu bapa mana yang tidak sedih apabila kehilangan seorang anak yang amat disayangi begitu juga bapa kepada penyanyi Allahyarham Siti Sarah iaitu Raissuddin Hamzah mengakui masih rindukan anak perempuannya itu Menerusi perkongsian di akaun I...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu