Bolehkah Menoreh Getah Pada Hari Hujan


Aktiviti menoreh pokok getah tidak dapat dilakukan pada hari hujan kerana susu getah yang ditadah menggunakan mangkuk atau plastik akan bercampur dengan air hujan. Susu getah akan rosak dan tidak sesuai untuk dijual. Kerja-kerja menoreh menjadi sia-sia dan langkah bijak ialah dengan tidak melakukan kerja torehan pada hari hujan.  

Sebenarnya terdapat teknologi yang boleh digunakan untuk membololehkan aktiviti menoreh dilakukan pada hari hujan seperti dengan menggunakan alat pelindung hujan (rain gutter). Dengan teknologi tersebut berjaya mengekalkan panel torehan dalam keadaan kering sewaktu hujan yang tidak terlalu lebat.

Mengikut amalan biasa, untuk melaksanakan aktiviti penorehan, pekebun kecil akan mula ke kebun seawal 3 pagi. Aktiviti penorehan digalakkan di awal pagi kerana tekanan dalaman pokok (turgor pressure) bagi menghasilkan lateks yang tinggi.

Terdapat juga teknologi penuaian lateks, Sistem Torehan Berintensiti Rendah atau "Low Intensity Tapping System" (LITS) yang dapat meningkatkan produktiviti melalui bahan rangsangan atau penggalak susu getah. Dengan menggunakan teknologi LITS, pokok getah boleh ditoreh dengan kekerapan yang lebih rendah seperti sekali dalam tempoh empat hari, atau dua kali dalam tempoh seminggu tetapi tetap mengeluarkan hasil yang sama.

Oleh itu, hari yang tidak menoreh boleh digunakan untuk menoreh di kebun lain bagi pekebun kecil yang mempunyai kebun yang melebihi 1.2 hektar atau untuk menjalankan aktiviti ekonomi sampingan seperti integrasi tanaman dan ternakan bagi meningkatkan pendapatan pekebun kecil.

Alat Pelindung Hujan Untuk Panel Dan Alur Torehan Alat pelindung hujan ialah sebarang peralatan berbentuk “awning” yang boleh digunakan dan mampu memberikan perlindungan terhadap alur torehan dari basah akibat lelehan air hujan yang turun ke batang pokok.

Penggunaan alat ini dapat membantu meningkatkan hari menoreh dengan cara mengelakkan panel torehan menjadi basah akibat hujan gerimis. Penggunaan alat ini digabungkan dengan torehan lewat dan torehan ganti. Torehan lewat ialah torehan yang dilakukan di luar masa kebiasaan torehan disebabkan oleh hujan pada awal pagi.

Contohnya, masa torehan biasa bermula dari jam 3 pagi. Namun, disebabkan hujan di awal pagi, torehan lewat dilakukan pada tengahari. Manakala torehan ganti merujuk kepada hari torehan yang diubah pada hari berikutnya disebabkan hujan lebat yang turun pada hari menoreh. Peningkatan hari menoreh seterusnya dapat meningkatkan produktiviti kawasan di mana hari menoreh yang banyak mampu meningkatkan hasil torehan per unit kawasan.

Persepsi mengenai torehan di musim hujan boleh diperbaiki dan teknologi dan kaedah sedia ada dapat membantu meneruskan aktiviti menoreh. Anggapan yang penorehan hanya boleh dilakukan pada awal pagi harus diperbetulkan kerana penorehan boleh di lakukan pada bila-bila masa dengan mengambil maklum yang hasilnya adalah berbeza-beza berdasarkan pada waktu tekanan turgor yang tinggi iaitu pada waktu pagi dan akan berkurangan apabila tiba waktu tengah hari dan petang.

Apa yang dinyatakan di atas itu adalah teori, namun dari segi praktikalnya masih belum meluas diamalkan di Malaysia biarpan telah digunakan di beberapa buah negara pengeluar getah lain. Satu masalah ialah mengenai kos penyediaan pelindung. Keduanya, Malaysia antara negara penerima taburan hujan yang tinggi hampir sepanjang tahun.

Untuk menoreh getah bukan perkara muda, tambah lagi pada musim hujan. Kita tahu, dalam keadaan hujan kebanyakan orang tidak berada di luar rumah. Bayangkan nasib penoreh getah meredah gelap malam dalam keadan hujan dan persekitaran kebun yang jauh dari rumah berada di pinggir hutan dan kawasan berbuktit.

Begitu juga terori mengenai torehan lewat. Pada musim tengkujuh, hujan turun tidak tentu masa. Sekejap hujan sekejap tidak. Ada kalanya hujan turun sepanjang hari. Jadi, apa yang dimaksudkan dengan torehan lewat?

Pihak kerajaan tidak seharusnya sekadar mencadangkan tanpa melihat realitinya. Langkah lebih progaktif dan menyeluruh perlu difikirkan untuk meningkatkan taraf hidup pekebun getah, bukan sekadar mencadangkan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/xdw.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Masalah Teresa Kok Sebenarnya Dia Pernah Menoreh Getah Tak

Apa Masalah Teresa Kok Sebenarnya Dia Pernah Menoreh Getah Tak

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 1035 hits
Duk tengok twitter sambil layan mata ingatkan nak relax skit malam ni Sekali lalu kat twitter statement rasmi teresa kok dari kementerian Berkali aku tekan back and check betul2 Sah ia statement rasmi Nampaknya teresa ni lagi parah dari ahm...
Guna Teknologi Payung Untuk Toreh Getah Musim Hujan Teresa Kok

Guna Teknologi Payung Untuk Toreh Getah Musim Hujan Teresa Kok

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 1517 hits
Bila ditanya di Dewan Rakyat kenapa bantuan musim tengkujuh untuk penoreh getah dimansuhkan sepenuhnya Teresa Kok menjawab penoreh getah masih boleh menoreh menanam sayur dan menternak ikan semasa musim hujan lebat Sudah tentu jawapan itu d...
Menteri Industri Utama Teresa Kok Sarankan Penoreh Getah Menoreh Pada Musim Tengkujuh

Menteri Industri Utama Teresa Kok Sarankan Penoreh Getah Menoreh Pada Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 1334 hits
Kenyataan Menteri Industri Utama Teresa Kok di Dewan Rakyat semalam yang mencadangkan penoreh getah menoreh pada musim tengkujuh dan menggalakkan ekonomi campuran terus dipertikai Presiden Sukarelawan Malaysia Isham Jalil berkata penoreh bu...
Hujan Lebat Tiga Hari Di Kelantan Terengganu Dan Pahang

Hujan Lebat Tiga Hari Di Kelantan Terengganu Dan Pahang

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 241 hits
KUALA TERENGGANU Seluruh Terengganu dan beberapa negeri lain diramal bakal dilanda hujan lebat selama tiga hari bermula esok Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Terengganu Che Adam A Rahman berkata Jabatan Meteorologi Malaysia telah ...
10 Hari Sebelum Seminar Sales Marketing

10 Hari Sebelum Seminar Sales Marketing

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 259 hits
10 hari sebelum Seminar Sales Marketing Untuk Training Pelajar Di Sekolah Entah kenapa setiap kali hampir dengan hari Public Programme saya selalu rasa berdebar Pertama mungkin disebabkan debaran sama
Hari Pertama Menjadi Trainer

Hari Pertama Menjadi Trainer

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 259 hits
Hari pertama menjadi Trainer jari jemari masih merah berinai Saya masih ingat pengalaman hari pertama menjejakkan kaki ke sekolah bagi menjalankan program SmartStudy Ketika itu saya promosikan nama SmartStudy Learning
Smartstudy Licensed Trainer Modul 1 Hari

Smartstudy Licensed Trainer Modul 1 Hari

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 201 hits
SmartStudy Licensed Trainer Modul 1 hari SmartStudy Quick Learner Strategies Terima sijil Licensed Trainer PowerPoint Slides Manual Pelaksanaan Program Buku Kerja Bimbingan Latihan serta berkembang seiring dengan Kekuatan Brand
Hari Ini Kita Buat Chicken Popcorn

Hari Ini Kita Buat Chicken Popcorn

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 226 hits
Jom buat Chicken Popcorn Bahagian dada ayam yang selalu tak laku boleh buat ni cepat je licin Ada yang nak resepi ke
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024