Bolehkah Kerajaan Madani Pecah Dek Isu Tahanan Rumah Najib






Dalam banyak perbualan saya sejak dua tiga hari kebelakangan ini berkaitan isu tahanan rumah melibatkan Najib Razak, antara persoalan yang sering dibangkitkan ialah sama ada perkara ini mampu membuatkan kerajaan madani terus bertahan atau akhirnya akan pecah di tengah jalan.


Sejujurnya saya melihat jika isu ini tidak ditangani dengan baik, tidak kira sama ada Najib akhirnya dibenarkan menjalani tahanan rumah atau semakan kehakimannya gagal dan beliau terus berada di Penjara Kajang sehingga tahun 2028, ia tetap memberi kesan yang sukar kepada PMX.


Berikutan titah adendum itu sudah dibawa ke mahkamah untuk disahkan kewujudannya dan tujuh responden berkaitan kerajaan telah dinamakan dalam samannya, mahu tidak mahu, ia kini sudah menjadi pertikaian antara Najib dengan kerajaan dan apa yang bekas Perdana Menteri itu ingin lihat setsrusnya ialah bagaimana pihak kerajaan mahu melawan dalam kes tersebut.


Memandangkan kerajaan pernah menyatakan soal pengampunan adalah hak mutlak Agong dan dalam bidang kuasa Lembaga Pengampunan, tetapi apabila sudah jadi kes mahkamah, cara bagaimana kerajaan melawannya akan menjadi perhatian yang utama.


Jika kerajaan bersungguh-sungguh melawannya, ia boleh ditafsirkan kerajaan tidak mahu Najib diberi tahanan rumah sebagaimana dititahkan oleh Agong ke-16.


Sebab itu, apa juga keputusan semakan kehakiman kelak, ia pasti memberi kesan kepada kerajaan, tambahan lagi saksi penting Najib ialah Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi.


Walaupun PMX semalam menyebut, tindakan Zahid Hamidi menjadi saksi adalah atas kapasiti selaku Presiden UMNO, tetapi sepanjang masa adalah tidak dapat dielakkan, beliau juga memakai “baju” Timbalan Perdana Menteri selagi jawatan tersebut disandangnya.


Kalau Najib menang dalam semakan kehakimannya dan beliau berjaya menjalani tahanan rumah, ini adalah kemenangan moral yang besar baginya.


Selain ia akan digunakan untuk melonjakkan lagi sokongan rakyat kepada Najib dan UMNO menjelang PRU16 akan datang, kedudukan Zahid Hamidi menerajui parti juga dengan sendirinya bertambah kukuh.


Keadaan itu mungkin mendorong UMNO membuat pelbagai tuntutan lain kepada kerajaan dan PMX selepas ini, misalnya berkaitan kes mahkamah Rosmah Mansor, pembebasan sepenuhnya Zahid Hamidi dalam semua kes mahkamahnya yang masih belum selesai dihadapinya, malah tidak mustahil desakan untuk Najib diberi pengampunan penuh sebelum PRU16, seterusnya dibenarkan bertanding semula dalam pilihan raya tersebut.


Jika ini berlaku, sokongan pengundi bandar, separa bandar dan pengundi bukan Melayu serta rakyat yang waras yang selama ini gigih berjuang menentang skandal 1MDB, mereka pasti akan menjauhkan diri daripada kerajaan dan PH, walaupun UMNO mungkin mendapat sokongan lebih baik.


Akhirnya, PH akan melalui jalan sukar untuk memenangi PRU16 akan datang.


Sebaliknya, jika semakan kehakiman Najib gagal dan beliau kekal dimastautinkan di Penjara Kajang sehingga 2028, UMNO akan terus bergolak, kedudukan Zahid Hamidi jadi rapuh dan penyokong-penyokong Najib dalam UMNO semakin kecewa dengan Zahid Hamidi serta kerajaan.


Ia kemudiannya tidak mustahil akan mendorong timbulnya desakan agar UMNO keluar daripada kerajaan.


Paling mungkin menjadi orang pertama yang akan melakukan desakan itu kiranya Najib kekal ditahan di Penjara Kajang ialah Ketua Pemuda UMNO sendiri, Dr Akmal Salleh.


Jika Zahid Hamidi gagal mengawal semua keadaan tersebut,, desakan itu akan berkembang dan ia akhirnya akan menggoncang kedudukan kerajaan.


Kerajaan perpaduan akhirnya akan bertukar menjadi “kerajaan perpaluan” di mana palu memalu sesama sendiri tidak lagi dapat dielakkan.


Maka, kalau pun PMX berjaya mempertahankan kerajaan madani ini sehingga akhir penggal sebelum tibanya PRU16, beliau akan menjadi Perdana Menteri paling “pening kepala” berbanding semua pendahulunya sebelum ini. – ShahbudinHusin 20/04/2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/20/pecahkah-kerajaan-madani-dek-isu-tahanan-rumah-najib.html








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/04/bolehkah-kerajaan-madani-pecah-dek-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percanggahan Isu Tahanan Dalam Rumah Najib

Percanggahan Isu Tahanan Dalam Rumah Najib

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 53 hits
Iswardy MorniSatu perkembangan menarik mengenai tambahan dalam pengampunan najib Razak sama ada terdapat tambahan untuk tahanan di rumah dalam pengurangan 6 tahun penjara dan denda kes SRC Hari ini najib telah pun memohon dari mahkamah rayu...
Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 164 hits
Afidavit yang difailkan oleh Ahmad Zahid Hamidi untuk menyokong usaha bekas perdana menteri Najib Razak menjalani baki hukuman di bawah tahanan rumah dibuat atas kapasitinya sebagai presiden Umno Ketika berkata demikian Perdana Menteri Anwa...
Saya Tak Mahu Terlibat Kata Anwar Berkait Titah Tahanan Rumah Najib

Saya Tak Mahu Terlibat Kata Anwar Berkait Titah Tahanan Rumah Najib

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 90 hits
Anwar Ibrahim menegaskan beliau enggan terlibat dengan pertikaian perintah tambahan berhubung tahanan rumah Najib Razak Perdana menteri berkata perkara itu adalah bidang kuasa Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan dan melibatkan Yang di P...
Titah Agong Beri Tahanan Rumah Kepada Najib Ini Pendapat Peguam

Titah Agong Beri Tahanan Rumah Kepada Najib Ini Pendapat Peguam

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 78 hits
Peguam melahirkan kebimbangan terhadap dakwaan Najib Razak mengenai titah tambahan diraja supaya dia menghabiskan baki hukuman penjara dengan menjalani tahanan rumah Bercakap kepada Malaysiakini pengamal undang undang mempersoalkan apakah p...
Berkait Tahanan Rumah Najib Siapa Yang Tipu Zahid Tengku Zafrul Atau Saifuddin

Berkait Tahanan Rumah Najib Siapa Yang Tipu Zahid Tengku Zafrul Atau Saifuddin

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 144 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Isham Jalil menggesa Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail memberikan penjelasan susulan pendedahan Presiden Umno Zahid Hamidi berkaitan tahanan rumah Najib Razak Ka...
Relax Ja Kerajaan Madani Terima Fitnah

Relax Ja Kerajaan Madani Terima Fitnah

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 84 hits
Jamzuri Ardani PDRM sila bertindak Beberapa posting kempen kebencian terhadap institusi Raja sudah bermula Cegah sebelum parah
Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 105 hits
Isabelle LeongPerhatian tertumpu kepada Najib Razak selepas bekas perdana menteri itu mendakwa Yang di Pertuan Agong sebelum ini telah memberikan pengampunan tambahan terhadapnya Selain hukuman penjara dan denda yang dikurangkan separuh Naj...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Bezakan Diri Anda Dari Pesaing Dengan Kotak Dan Sticker Yang Unik

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan