Boleh Menangis Cina Ultra Kiasu Bila Baca Status Ni





Pada malam ini, saya terpanggil dan tergerak hati ingin mengingatkan masyarakat Cina supaya menjaga sensitiviti dan menghormati budaya masyarakat beragama Islam di negara ini.

Ia adalah berpunca drpd kenyataan pemaju Grace Residence di Jelutong, Pulau Pinang berhubung pandaran cahaya lampu dari bangunan berkenaan yang kelihatan seperti salib. Jurucakap Nova Mulia Development Sdn Bhd menjelaskan bahawa gambar itu diambil ketika bangunan berkenaan masih belum siap sepenuhnya, dan kebetulan ia kelihatan seperti salib. Syarikat berkenaan dilaporkan mendakwa, cahaya pada bangunan itu sepatutnya menunjukkan abjad Cina (王), bermaksud wang (raja) atau ‘ong’ (nasib baik).

Okie, tak apa... Saya terima penjelasan ini. Akan tetapi , jika ya pun nak buat ‘Ong’ jagalah sensitiviti Melayu. Inilah akibatnya bila tak faham cara hidup budaya Melayu sehingga jadikan satu isu yg besar.

Selaku rakyat Malaysia berbangsa Cina, saya nak ingatkan orang Cina bahawa kita hidup bersama dalam masyarakat yg terdiri drpd Melayu Islam & India & kaum2 lain, bukannya hanya hidup sesama satu kaum sahaja di Malaysia.

Sejak Zaman Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu lagi, orang Melayu sudah lama menjaga hati kaum Cina sehinggalah mereka boleh membina empayar dan menjadi kaya di negara ini.

Setelah tinggal di sini bergenerasi, takkan tak faham lagi cara hidup pribumi. Kita asalnya imigran. Kita telah diterima baik oleh Melayu, kenapa tidak jaga hati Melayu?

Bukan itu saja, Kaum Bumiputra juga telah jaga hati kita dengan beri kita amalkan cara hidup kita sepenuhnya. Tidak cukup lagi, ditambah dengan beri sekolah Cina beroperasi ‘secina cinanya. Cubalah buka mata tengok negara lain dan bandingkan lah dengan negara Malaysia, mana satu yang memberikan layanan yang paling baik kepada masyarakat Cina?

Di samping itu, saya ingin mencadangkan kepada Kerajaan PH supaya mana2 rakyat Malaysia yang tidak memahami sensitiviti bangsa majoriti diberikan kursus, bagi menangani kewujudan lebih ramai puak ultra kiasu pada masa depan.

Baik, saya bagi contoh lain pulak. Saya tidak boleh bayangkan bagaimana boleh wujud tanah perkuburan Cina dalam skala yang amat besar di kawasan majoriti Melayu di Semenyih.

Pergilah ke Semenyih, terdapat lebih daripada tiga tanah kubbur berskala besar ribuan ekar kepunyaan syarikat berlainan. Yang hairannya, masalah ‘ong’ hanya berlaku di kawasan majoriti Melayu, kenapa tidak ada ‘ong’ di kawasan majoriti Cina?

Saya kira pihak berkuasa yang meluluskan kawasan perkuburan ‘ong’ di kawasan majoriti Melayu amat berlaku tidak adil kepada orang Melayu.

Mengenai pancaran lampu di bangunan itu, sebenarnya saya tiada masalah pun atau tak pernah rasa tergugat melihat lambang salib itu, malah tidak kisah jika mahu ditunjukkan, tetapi biarlah bertempat.

Rodong-rodong sekalian kenalah Ingat! Negara ini berasaskan kepada sistem berpelembagaan yang meletakkan agama Islam sebagai agama rasminya, bukan Kristian atau agama yang lain. Kenapa lah nak buat perkara yang tak jaga hati orang Melayu?

Mohon Jagalah hati Melayu, sebab mereka terlalu banyak diguris dan terguris... Merekalah juga merupakan ahli keluarga kami. Merekalah turut tinggal serumah dengan kami dibawah bumbung yang sama, iaitu #negarakuMalaysia

Sumber: fb Chong Choon Hau

N'N: Aku bangga ada warganegara yang macam ni... 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://naimnikmat.blogspot.com/2019/01/boleh-menangis-cina-ultra-kiasu-bila.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1891 hits
Boleh ke makmum baca Al Fatihah ketika imam sedang membacanya Mufti WP Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Pernah tak selepas imam baca Fatihah kita pun baca Fatihah TAPI tak sempat kita nak habiskan bacaan lagi imam dah rukuk Perna...
Ketahui 7 Titik Refleksologi Pada Tapak Kaki Bayi Yang Boleh Tenangkannya Menangis

Ketahui 7 Titik Refleksologi Pada Tapak Kaki Bayi Yang Boleh Tenangkannya Menangis

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 999 hits
Bayi menangis biasanya kerana ada sesuatu yang tak selesa di badan mereka Bukan sebab lapar dan mahu susu semata mata Ibu bapa perlu tahu 7 titik refleksologi bayi yang boleh meredakan jenis jenis sakit tertentu Kalau anda nak tahu urat sar...
Kekal Akta Hasutan Untuk Ajar Ultra Kiasu Ridhuan Tee

Kekal Akta Hasutan Untuk Ajar Ultra Kiasu Ridhuan Tee

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 238 hits
4 Jamadilawal 1440H Khamis Kerajaan mesti terus mengekalkan Akta Hasutan 1948 untuk mengajar puak ultra kiasu supaya tidak bersikap kurang ajar dan biadab hidup dalam negara yang berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu Pendakwah bebas Pr...
Boleh Baca Apa Anak Nak Dengan Tengok Riak Muka Dan Tangisan Inilah Istimewanya Naluri Keibuan

Boleh Baca Apa Anak Nak Dengan Tengok Riak Muka Dan Tangisan Inilah Istimewanya Naluri Keibuan

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 302 hits
Seorang wanita walaupun pertama kali bergelar ibu Allah dah anugerahkannya naluri ibu yang sangat kuat untuk anaknya Inilah keistimewaan wanita bergelar ibu yang tak dapat dimiliki oleh orang lain Bukan setakat dapat mengagak anak tak sihat...
Tengah Menangis Dapat Roti Boleh Diam Mat Dan Akui Zayne Ikut Seleranya Suka Makan Roti

Tengah Menangis Dapat Roti Boleh Diam Mat Dan Akui Zayne Ikut Seleranya Suka Makan Roti

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 339 hits
Muka yang comel badan bersemangat pasti ramai yang geram dengan Muhammad Zayne Tyler atau lebih mesra dipanggil Zayne Permata hati Mat Dan dan isterinya ini sentiasa menjadi perhatian peminat ayahnya tiap kali di bawa keluar Bukan setakat k...
Dia Punya Menganjing Sampai Boleh Menangis Pemimpin Ph

Dia Punya Menganjing Sampai Boleh Menangis Pemimpin Ph

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 461 hits
Baru ini tersebar gambar seorang individu berpakaian pertugas PH untuk PRK Cameron Highland menghulur sejumlah wang kepada orang asli disana Berikutan itu gambar itu menjadi viral alasan mereka wang itu bukan rasuah tetapi hanyalah wang unt...
Siapa Sebenar Yang Boleh Melihat Status Whatsapp Kita

Siapa Sebenar Yang Boleh Melihat Status Whatsapp Kita

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 245 hits
Boleh di katakan semua rangkaian media sosial sekarang ni membolehkan kita update status atau story buat friends atau followers Kalau di Facebook Messenger atau Instagram pastilah status atau story kita boleh di lihat oleh followers dan fri...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000