Boleh Ke Menyusu Anak Kalau Si Ibu Sedang Sakit Risau Anak Terkena Jangkitan


Sakit ketika anda dalam fasa menyusukan anak adalah satu perkara yang menyusahkan dan memenatkan. Namun yang demikian, percaya atau tidak, menyusu anak anda ketika anda tidak sihat adalah selamat untuk anak anda, bahkan boleh jadi bermanfaat kepada mereka.

Bolehkah saya menyusu anak saya ketika sakit? Dalam kebanyakkan situasi, jawapannya adalah boleh. Biasa untuk ibu merasa risau tentang kemungkinan untuk anda menjangkiti anak anda. Ini bagaimana menyusu ketika sakit boleh mendatangkan manfaat kepada bayi anda:
Ketika anda sakit, antibodi mula dihasilkan untuk melawan jangkitan dalam masa 24 jam pertama walaupun simptom belum mula muncul. Antibodi ini boleh kekal di dalam badan selama beberapa hari.
Dalam jangkitan virus pula, tempoh inkubasi boleh mengambil masa sekitar 5 hingga 7 hari, membolehkan antibodi terhasil disalurkan dalam bentuk susu badan kepada anak anda.
Ini bermakna, anak anda mendapat dos perlindungan daripada jangkitan flu atau selsema yang anda dapat tanpa mendedahkannya kepada jangkitan tersebut.
Walaubagaimanapun, anda tetap perlu mengambil langkah berjaga-jaga apabila anak anda sudah mula bersin. Sekiranya anda mengalami jangkitan selsema yang biasa atau jangkitan virus berkaitan dengan sistem penghadaman – ataupun demam – tidak menjadi masalah untuk anda menyusu. Pastikan anda membasuh tangan anda sebelum sesi menyusu dan mengelakan daripada bahagian hidung atau mulut anda menyentuh muka atau tangan mereka. Sekirannya anda mengambil ubat, cuba untuk pam dan buang susu yang terhasil dalam tempoh waktu anda mengambil ubat..
Bila untuk menyusu? Sekiranya anak anda di bawah usia 3 minggu, mereka terlalu lemah dan terdedah kepada jangkitan, justeru, menyusu badan ketika ini tidak digalakkan.
Sekiranya anda menghidap penyakit yang debilitatif (sakit jantung, buah pinggang atau anemia) atau kurang berat badan, cuba untuk elakkan menyusu kerana badan anda perlukan kalori dan lemak yang mencukupi sebelum anda boleh menghasilkan susu.
Sekiranya anda menghidap jangkitan yang teruk seperti TB yang tidak dirawat (mereka yang telah dirawat selama 2 minggu dibenarkan untuk menyusu), atau HIV/AIDS. Anda boleh menyusu jika dijangkiti Hepatitis A (jika anak anda mengambil globulin gamma) atau Hepatitis B (selepas anak anda mengambil globulin gamma dan diberi suntikan vaksin Hepatitis B)
Sesentegah bahan atau ubatan boleh menyebabkan anda tidak boleh menyusukan anak anda. Contohnya, ubat anti-barah, ubat untuk tiroid, ubat darah tinggi, penicillin, lithium, hipnotik atau perangsang, ubat tidur dan dadah atau alkohol. Sentiasa berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat kesihatan dan konsultasi.
Bila anda sakit, penting untuk anda minum air yang mencukupi untuk memastikan susu yang mencukupi dihasilkan dan juga untuk mengelakkan anda daripada tidak bermaya.
 

Nak tambah ilmu tentang penyusuan susu ibu, jom join webinar PERCUMA Ya, Aku Mampu Susukan Anak! secara ONLINE pada 29 Oktober 2022. Daftar nama anda di https://toko.ideaktiv.com/product/ya-aku-mampu-susukan-anak/


Jom, kongsikan foto comel si manja anda bertemakan Jungle Cuties di SINI! Ada hadiah menarik menanti.(https://www.majalahpama.my/pencarian-bayi-pilihan-pama/)

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Boleh Ke Menyusu Anak Kalau Si Ibu Sedang Sakit? Risau Anak Terkena Jangkitan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/boleh-ke-menyusu-anak-kalau-si-ibu-sedang-sakit-risau-anak-terkena-jangkitan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Ayat Ajaib Boleh Tenangkan Anak Sedang Mengamuk Ulang Je Ayat Ini Kalau Anak Mengamuk

Ibu Ini Kongsi Ayat Ajaib Boleh Tenangkan Anak Sedang Mengamuk Ulang Je Ayat Ini Kalau Anak Mengamuk

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 242 hits
Bila sebut tentang kanak kanak memang menjadi lumrah mereka suka merajuk marah dan mengamuk tak tentu pasal Kadang kadang hal tersebut kita rasakan terlalu simple untuk membuatkan anak marah tapi begitulah kanak kanak Sukar untuk memahami p...
Ibu Tolak Bila Diajak Makan Bersama Anak Tersentuh Rupanya Risau Lauk Cucu Menantu Tak Cukup

Ibu Tolak Bila Diajak Makan Bersama Anak Tersentuh Rupanya Risau Lauk Cucu Menantu Tak Cukup

papar berkaitan - pada 15/10/2022 - jumlah : 160 hits
Apabila tibanya musim cuti persekolahan yang panjang kampung merupakan destinasi paling menyeronokkan untuk dikunjungi Demikian mengenangkan detik dapat berkumpul bersama keluarga besar yang tidak semua orang berpeluang merasakan suasana se...
Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Hanya Mengadu Sakit Tekak Telinga Jangan Biarkan

Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Hanya Mengadu Sakit Tekak Telinga Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 122 hits
Mak ayah mana yang tidak panik bila anak mengadu sambil menangis tidak boleh berjalan seperti selalu Apa puncanya Apa sebab anak sakit sampai tak boleh berjalan Pengalaman yang berdepan masalah sama bila anaknya secara tiba tiba tidak boleh...
Anak Kau Ni Sial La Aku Libas Libas Je Dia Ni Budak Lelaki Disyaki Didera Bapa Ibu Buat Laporan Polis Tetapi

Anak Kau Ni Sial La Aku Libas Libas Je Dia Ni Budak Lelaki Disyaki Didera Bapa Ibu Buat Laporan Polis Tetapi

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 237 hits
The ReporterTular di media sosial gambar seorang kanak kanak lelaki dengan kesan berbirat dipercayai menjadi mangsa dera bapanya Mangsa telah dipukul oleh suspek menggunakan objek seperti penyangkut baju yang meninggalkan kesan ketara di ba...
Banyak Benda Lain Boleh Dipermainkan Tapi Anak Ini Rasa Lain Macam Sikit Pu Riz

Banyak Benda Lain Boleh Dipermainkan Tapi Anak Ini Rasa Lain Macam Sikit Pu Riz

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 207 hits
Selepas mendedahkan wajah anak lelakinya baru baru ini Pencetus Ummah Haris Ismail buat pertama kalinya memuat naik hantaran foto di Instagram mendukung Muhammad Bilal dan ia telah menarik perhatian ramai Melalui hantaran yang di muat naik ...
Anak Cepat Bertenang Bila Rasa Difahami Ibu Ini Kongsi Cara Handle Anak Tantrum

Anak Cepat Bertenang Bila Rasa Difahami Ibu Ini Kongsi Cara Handle Anak Tantrum

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 180 hits
Apabila merasakan dirinya tidak difahami anak akan cenderung untuk tantrum atau buat perangai Sebagai ibu ayah menjadi tanggungjawab kita untuk cuba memahami keadaan mereka dan bantu anak untuk bertenang Bukan mudah untuk kita mengawal emos...
Anak Boleh Buat Berat Badan Sekejap Je Lama Lama Dia Merangkak Laju Sendiri

Anak Boleh Buat Berat Badan Sekejap Je Lama Lama Dia Merangkak Laju Sendiri

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 110 hits
Rupanya ada terdapat teknik yang ibu bapa perlu ambil peduli supaya bayi cepat merangkak Secara umumnya apabila mempunyai anak tentu anda teruja untuk melihat perkembangannya Ia termasuk melihat anak boleh merangkak Sebenarnya kemampuan bay...
Sanggup Kita Yang Sakit Bukan Anak Tak Sanggup Tengok Dia Lemah Merengek

Sanggup Kita Yang Sakit Bukan Anak Tak Sanggup Tengok Dia Lemah Merengek

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 247 hits
Ibu ayah mana yang tidak risau jika anak diserang demam Kemudian demamnya itu berpanjangan dan suhu badan pun panas Sudah dua tiga klinik dikunjungi dan ambil ubat tetap tidak sembuh Selera makan anak pun semakin berkurangan dan tidak aktif...
Kurang Gaduh Selalu Berbaik Ibu Ni Kongsi Cara Elak Hubungan Toksik Antara Anak

Kurang Gaduh Selalu Berbaik Ibu Ni Kongsi Cara Elak Hubungan Toksik Antara Anak

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 179 hits
Dalam hubungan adik beradik adalah normal jika berlaku perbalahan Kadang kadang disebabkan hal remeh pun boleh buat bergaduh teruk Sebenarnya perselisahan faham antara adik beradik tidak salah asalkan tidak keterlaluan Kadang kadang dengan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Tuai Nenas Md2 Belakang Rumah

Mee Goreng Mamak Udang Galah Lempeng Kelapa Gula Merah Di Hotel Tamu

Anwar Bentuk Atmosfera Baru Politik

Pengalaman Jaga Anak Bersunat Kaedah Laser

Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin