Bn Perak Sasar Minimum 18 Kerusi Pada Pru 16 Menerusi Kerjasama Dengan Dap


hmetro.com.my
Muhammad Zulsyamini Sufian Suri
[email protected]
Saarani Mohamad. FOTO arkib NSTP
Sungai Siput: Barisan Nasional (BN) Perak menyasarkan bertanding di sekurang-kurangnya 18 kerusi di Perak pada Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU-16) menerusi kerjasama dengan DAP dalam Kerajaan Perpaduan.

Pengerusi BN Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, jumlah minimum yang diletakkan itu selepas mengambil kira sikap DAP sebagai rakan dalam Kerajaan Perpaduan yang dilihat akan bertolak ansur berbanding jika kerjasama dijalin dengan Perikatan Nasional (PN).

Katanya, tiada peluang dilihat untuk BN bertanding di kerusi yang ketika ini disandang oleh wakil rakyat dari PN pada PRU-16 nanti, khususnya apabila sesuatu kawasan Parlimen seperti Larut dimenangi PN di samping tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawahnya juga dimenangi wakil rakyat PN.

Katanya, bagi sebilangan kerusi seperti kawasan DUN Pengkalan Hulu, DUN Kenering serta kawasan Parlimen Padang Rengas, kebarangkalian besar DAP tidak ingin bertanding kerana majoriti pengundi adalah Melayu.

"Kalau saya bergabung dengan PN (dulu), pilihan raya nanti agak-agak berapa kerusi dia nak bagi BN? Taubat dia tak bagi. (DUN) Batu Kurau, Selama, Kubu Gajah yang berada dalam Parlimen Larut, semuanya PN. Agak-agak PRU-16 nanti siapa yang nak bertanding di situ?

"PN, pertamanya dia tidak beri (tawaran) apa-apa jawatan kepada saya, serta 'no Exco' (sebelum penubuhan Kerajaan Perpaduan Perak). Dulu pun (ketika negara diterajui PN) berebut jawatan sampaikan dalam satu kampung ada tiga ketua kampung. Jadi kita tak dapat apa-apa.

"Maka pilihan raya akan datang kalau saya bersama dengan PN, Umno hanya boleh bertanding dua kawasan parlimen saja di Perak iaitu Lenggong dan Bagan Datuk, dan hanya lapan DUN saja Umno boleh bertanding. Jadi bungkus awal, tutup kedai awal.

"Tetapi sekurang-kurangnya bila bersama dengan PH di sebelah Lenggong, saya kalah satu kerusi kepada Pas, takkan DAP nak bertanding di DUN Kenering? Takkanlah DAP nak berlawan di Pengkalan Hulu dan takkanlah DAP nak bertanding di Padang Rengas?

"Jadi sekurang-kurangnya BN masih ada dan boleh bertanding paling kurang, 18 kerusi lagi kalau kita bersama dengan PH. Yang tu kena buat keputusan politik," katanya berucap sempena merasmikan Mesyuarat Umno Bahagian Sungai Siput di Dewan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar (MPKK) Sungai Siput, di sini, hari ini.

Hadir sama, Ketua Umno Bahagian Sungai Siput, Datuk Mohd Zolkafly Harun.

Saarani berkata, orang politik hendaklah bukan saja lantang dan berani namun perlu bijaksana dalam membuat keputusan terbaik untuk parti.

Katanya, pilihan untuk tidak bekerjasama dengan PN awal pasca Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) lalu juga disifatkan langkah tepat terutama apabila mendapat tahu adanya cubaan 'mencuri' empat Adun BN yang dilakukan pihak PN bagi membentuk kerajaan.

Menurutnya, situasi itu juga sebenarnya menampakkan bahawa BN bukanlah 'menumpang' bagi menjadi kerajaan khususnya di Perak, sebaliknya menampakkan BN diperlukan oleh kedua-dua gabungan politik sama ada PN mahupun Pakatan Harapan (PH) biarpun mempunyai jumlah wakil rakyat yang kecil.

"Kedua-dua mereka (PN dan PH) memerlukan kita, mahal orang BN ini. Jadi kita bukan menumpang kerana tanpa kita tiada siapa boleh tubuh kerajaan Perak ketika itu.

"(Jadi) jangan pandang kata BN gila kuasa, dan jangan pandang rendah pada orang yang kurang tinggi," katanya.
Disiarkan pada: Julai 28, 2024 @ 1:59pmView Synonyms and Definitions

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/07/bn-perak-sasar-minimum-18-kerusi-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Selagi Ada Dap Hashim Ulas Gesaan Kerjasama Umno Pas Bawa Kerajaan Perpaduan

Tidak Selagi Ada Dap Hashim Ulas Gesaan Kerjasama Umno Pas Bawa Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 115 hits
freemalaysiatoday com20 Jul 2024Hashim Jasin berkata kerjasama Umno PAS juga terhalang susulan penolakan Zahid Hamidi terhadap kepimpinan Hadi Awang Hashim Jasin berkata PAS tetap dengan pendirian menolak DAP berdasarkan keputusan Majlis Sy...
Perak Dap Leader Whacks Thorn In Flesh Umno Youth Head Mca Mic In Brewers Funding Of Chinese Schools Controversy

Perak Dap Leader Whacks Thorn In Flesh Umno Youth Head Mca Mic In Brewers Funding Of Chinese Schools Controversy

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 127 hits
BUNTONG state assemblywoman Thulsi Manogaran has hit out at MCA PAS MIC and UMNO Youth chief Dr Muhamad Akmal Saleh for their baseless attack on DAP in the polemic surrounding funding by beer companies to vernacular schools Describing such ...
Biadap Dap Tongkah Arus Komen Dayangku Intan

Biadap Dap Tongkah Arus Komen Dayangku Intan

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 235 hits
1 Rakyat tolak agenda DAP banyak menongkah arusKUALA TERENGGANU Ketua Penerangan Bersatu Datuk Razali Idris menyifatkan sangat malang apabila institusi pendidikan dicemari tajaan syarikat arak terutama di sekolah aliran Cina Beliau berkata ...
Negeri Dia Tiang Tu Tak Ada Dia La Kawan Dengan Cina Pap Singkatan Cipap Tu Dengki Dengan Dap

Negeri Dia Tiang Tu Tak Ada Dia La Kawan Dengan Cina Pap Singkatan Cipap Tu Dengki Dengan Dap

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 111 hits
Mukhlis Eddie Tiang pun jadi modai politik Punyalah takut ngan bayang sendiri Juai agama x berapa nak laku dah skang ni Lekeh otak YB ni rupanya Orang utara pangge perak Maksudnya tak pernah lihat 500 juta untuk negeri maju dan bekalan untu...
Pas Liberal Gini Gaya Negeri Dap Ada Ka Buat Gini Nak Pangge Apa Lak Ni Pas Islam Atau Pas Dah Mula Liberal

Pas Liberal Gini Gaya Negeri Dap Ada Ka Buat Gini Nak Pangge Apa Lak Ni Pas Islam Atau Pas Dah Mula Liberal

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 114 hits
W Faudzin Nasib baik Nusi MB Kedah dan Ketua Penerangan Pas yg hadir Kalau Aiman Athirah atau Mat Sabu yg hadir kompom kena label liberal ni
Dap Assemblyman To Sanusi Stop Wasting Time And Resources Studying Kedah Penang Historical Status

Dap Assemblyman To Sanusi Stop Wasting Time And Resources Studying Kedah Penang Historical Status

papar berkaitan - pada 27/7/2024 - jumlah : 91 hits
A Pakatan Harapan assemblyman has taken a swipe at the Perikatan Nasional state government for wasting time and resources on studying the historical status of Kedah and Penang Kota Darul Aman DAP lawmaker Teh Swee Leong described the move b...
Akhirnya Zikir Cipap Cipap Pula Dulu Dap Dap Dap

Akhirnya Zikir Cipap Cipap Pula Dulu Dap Dap Dap

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 106 hits
Che Ibrahim Masa mahu mahu ada alasannya masa tak mahu ada alasannya Kalau orang lain buat semua tak boleh kalau kita yang buat semua boleh
Rakyat Tolak Agenda Dap Banyak Menongkah Arus

Rakyat Tolak Agenda Dap Banyak Menongkah Arus

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 57 hits
harakahdaily comJuly 28 2024Datuk Razali IdrisKUALA TERENGGANU Ketua Penerangan Bersatu Datuk Razali Idris menyifatkan sangat malang apabila institusi pendidikan dicemari tajaan syarikat arak terutama di sekolah aliran Cina Beliau berkata s...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah