Blackrock Malaysia Apa Yang Perlu Anda Ketahui


BlackRock Malaysia: Apa yang Perlu Anda Ketahui
BlackRock merupakan syarikat pengurusan aset global terbesar di dunia yang telah lama beroperasi di Malaysia. 
Firma ini telah menarik perhatian ramai pihak kebelakangan ini berikutan isu pelaburan di Malaysia dan hubungannya dengan Israel.
Mari kita terokai dengan lebih mendalam mengenai BlackRock dan impaknya di Malaysia.
BACA JUGA: FamilyMart Sokong Israel? Ini Kenyataan Rasmi Family Mart Malaysia
Apa itu BlackRock? BlackRock adalah syarikat pengurusan aset antarabangsa yang ditubuhkan pada tahun 1988 oleh Larry Fink dan sekumpulan pengasas bersama. 
Firma ini telah berkembang pesat menjadi pengurus aset terbesar di dunia dengan aset di bawah pengurusan (AUM) melebihi AS$10 trilion (kira-kira RM47.2 trilion) setakat tahun 2023.
BlackRock mula memasuki pasaran Malaysia pada akhir 1990-an sebagai sebahagian daripada strategi pengembangan globalnya selepas krisis kewangan 1998 yang memberi kesan besar kepada negara. 
Pada tahun 2011, BlackRock secara rasmi membuka pejabatnya di Kuala Lumpur yang berfungsi sebagai hab untuk aktiviti penyelidikan pasaran, pengurusan aset, dan perkhidmatan pelanggan di rantau Asia Tenggara.
Di Malaysia, BlackRock memainkan peranan penting dalam membantu pelabur tempatan dan antarabangsa untuk menguruskan pelaburan mereka. 
Firma ini menyediakan nasihat kewangan, pengurusan risiko, dan penyelesaian pelaburan yang disesuaikan dengan keperluan pelabur. Melalui rangkaian globalnya, BlackRock turut membantu memperluaskan akses pelabur Malaysia kepada pasaran global.
Pelaburan BlackRock di Malaysia Kredit: The Star Setakat Mei 2024, BlackRock telah melabur dalam ekuiti 100 syarikat tersenarai di Malaysia merangkumi pelbagai sektor industri. 
Tiga entiti terbesar yang dilaburnya adalah institusi perbankan utama negara:
Public Bank: RM2.34 bilion (2.75 peratus) Maybank: RM2.16 bilion (1.88 peratus) CIMB: RM1.42 bilion (2.07 peratus) Jumlah nilai pasaran pelaburan BlackRock di Malaysia kini mencecah AS$4.3 bilion (kira-kira RM24.7 bilion), terdiri daripada pelaburan ekuiti syarikat tersenarai sebanyak RM18.7 bilion dan bon sebanyak RM7.9 bilion.
Selain sektor perbankan, BlackRock juga melabur dalam syarikat-syarikat utama Malaysia seperti Tenaga Nasional Berhad dan Petroliam Nasional Berhad (Petronas).
Pelaburan ini menjadikan BlackRock sebagai pemegang saham kedua terbesar di Bursa Malaysia.
BACA JUGA: Affin Hwang: Cara Semakan Baki Pelaburan Unit Amanah LTAT
Isu Pelaburan di Malaysia Kehadiran BlackRock di Malaysia telah menimbulkan beberapa isu dan kebimbangan, antaranya:
1. Penstrukturan semula MAHB BlackRock dikaitkan dengan penstrukturan semula kepentingan dalam Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), yang telah menimbulkan kontroversi kerana MAHB dianggap sebagai aset strategik negara.
2. Kesan terhadap ekonomi Terdapat kebimbangan bahawa penolakan pelaburan dari BlackRock boleh memberi kesan negatif kepada ekonomi Malaysia dan menghalang pelaburan asing lain.
3. Keselamatan nasional Memandangkan MAHB memiliki 39 daripada 40 lapangan terbang awam di Malaysia, terdapat kebimbangan mengenai kawalan asing terhadap aset strategik yang melibatkan kedaulatan dan keselamatan negara.
4. Pelaburan pasif vs aktif Walaupun BlackRock mempunyai kepentingan dalam lebih 100 syarikat besar Malaysia, kebanyakannya adalah pelaburan pasif di mana BlackRock tidak terlibat dalam pengurusan syarikat. Terdapat kebimbangan bahawa situasi sebaliknya mungkin berlaku dengan MAHB.
Funding Israel Salah satu isu sensitif yang berkaitan dengan BlackRock adalah tuduhan bahawa firma ini terlibat dalam pembiayaan projek-projek di Israel. 
Ini termasuk pelaburan dalam syarikat-syarikat yang beroperasi di kawasan yang dipertikaikan seperti Tebing Barat.
BlackRock telah dikritik oleh beberapa pihak kerana pelaburannya di Israel, khususnya dalam syarikat yang terlibat dalam pembinaan penempatan di wilayah yang dipertikaikan. 
Kritikan ini datang daripada kumpulan hak asasi manusia dan beberapa kerajaan yang melihat tindakan tersebut sebagai menyokong dasar yang menindas.
Tuduhan ini telah menjejaskan reputasi BlackRock di beberapa negara. Di Malaysia, isu ini sangat sensitif memandangkan pendirian tegas kerajaan dan masyarakat terhadap konflik Israel-Palestin. 
Pelaburan BlackRock di Israel boleh menjejaskan kepercayaan pelabur dan pelanggan di negara-negara yang menentang dasar Israel.
Walaupun menghadapi kritikan, BlackRock menegaskan bahawa pelaburannya adalah bersifat neutral dan bertujuan untuk memaksimumkan pulangan untuk para pelabur. 
Firma ini menyatakan bahawa mereka tidak terlibat dalam politik dan hanya membuat keputusan berdasarkan analisis risiko dan keuntungan.
Penutup BlackRock merupakan firma pelaburan global yang mempunyai pengaruh besar di pasaran kewangan, termasuk di Malaysia. 
Walaupun kehadirannya membawa pelbagai manfaat ekonomi, terdapat isu-isu yang perlu ditangani dengan teliti. Pelaburan di Malaysia memerlukan pematuhan kepada peraturan tempatan dan harus mengambil kira impak sosial dan ekonomi.
Pakar ekonomi mencadangkan Malaysia boleh membuat perancangan secara beransur-ansur untuk mengurangkan kebergantungan kepada syarikat yang berkaitan dengan Israel. 
Langkah alternatif seperti memperkukuhkan kewangan Islam, perbankan dan pasaran modal yang sememangnya tidak mempunyai pengaruh Yahudi boleh dipertimbangkan, namun ia memerlukan sokongan dan komitmen jangka panjang.
Sumber rujukan:
 BlackRock melabur dalam hampir 100 syarikat besar di Malaysia – Sinar Harian Malaysia In Tough Spot On BlackRock Investment – Malaysia Today ‘No threat to national security’ – The Star

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/blackrock-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=blackrock-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Orang Ditembak Di Kawasan Saya Ramai Bawa Senjata Pelajar Malaysia Kongsi Detik Menakutkan Di Bangladesh

7 Orang Ditembak Di Kawasan Saya Ramai Bawa Senjata Pelajar Malaysia Kongsi Detik Menakutkan Di Bangladesh

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 125 hits
Sedia maklum semalam seramai 123 pelajar Malaysia yang berada di Bangladesh telah selamat dibawa pulang ke tanah air susulan berlakunya konflik yang kini sedang berlaku di sana Pelajar Malaysia kongsi detik cemas di Bangladesh Telah selamat...
Waktu Operasi Pejabat Pos Di Malaysia 2024

Waktu Operasi Pejabat Pos Di Malaysia 2024

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 111 hits
Waktu Operasi Pejabat Pos di Malaysia 2024 Pejabat Pos Malaysia memainkan peranan penting dalam menyediakan pelbagai perkhidmatan pos dan logistik kepada rakyat Malaysia Sebagai pusat perkhidmatan ia menyediakan pelbagai perkhidmatan sepert...
Lelang Karbon Kredit Bcx Menandakan Debut Projek Pemuliharan Hutan Malaysia Ujar Nik Nazmi

Lelang Karbon Kredit Bcx Menandakan Debut Projek Pemuliharan Hutan Malaysia Ujar Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 110 hits
Esok Bursa Pertukaran Karbon akan menjadi tuan rumah bagi satu lelongan tertanda dalam sejarah yang menampilkan kredit karbon dari Projek Pemuliharaan Hutan Hujan Kuamut Malaysia yang terkemuka Peristiwa yang sangat dinantikan ini menandaka...
Report Malaysia S Economic Growth May Allow Pm Anwar To Delay Subsidy Cuts

Report Malaysia S Economic Growth May Allow Pm Anwar To Delay Subsidy Cuts

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 89 hits
Malaysia s economy is experiencing faster than expected growth this year potentially allowing Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim to postpone plans to cut blanket subsidies for RON95 gasoline business news outlet Bloomberg reported Mayb...
Moody S Ratings Malaysia To Benefit From Data Centre Demand Spillover

Moody S Ratings Malaysia To Benefit From Data Centre Demand Spillover

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 150 hits
Malaysia benefits directly from the increased demand for data centres as a result of Singapore s three year moratorium on building new data centres and expanding capacity due to the limited availability of land said Moody s Ratings In a res...
Cara Renew Passport Di Malaysia Secara Online

Cara Renew Passport Di Malaysia Secara Online

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 150 hits
Cara Renew Passport di Malaysia Secara Online Memperbaharui passport adalah langkah penting bagi setiap warganegara Malaysia terutamanya bagi yang ingin melancong ke luar negara Proses ini kini lebih mudah dengan adanya perkhidmatan dalam t...
The Boyz Lancar Konsert Perdana Di Malaysia Dengan The Boyz World Tour Zeneration Ii In Kuala Lumpur

The Boyz Lancar Konsert Perdana Di Malaysia Dengan The Boyz World Tour Zeneration Ii In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 105 hits
Butiran akhirnya didedahkan Sensasi K pop yang diiktiraf di peringkat antarabangsa THE BOYZ dengan bangganya mengumumkan Jelajah Dunia ke 3 yang sangat dinantikan THE BOYZ WORLD TOUR ZENERATION II Dibawakan oleh Star Planet persembahan yang...
Pelajar Malaysia Di Bawa Pulang

Pelajar Malaysia Di Bawa Pulang

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 100 hits
Petang ini saya mewakili Kerajaan Malaysia menyambut ketibaan warga Malaysia yang tinggal dan menuntut di Bangladesh yang dibawa pulang dari Lapangan Terbang Hazrat Shahjalal Dhaka melalui pesawat khas Air Asia seramai 123 orang Sepertimana...
Optimizing Gold Trading With The Moving Average Convergence Divergence Indicator

Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Bufet Hari Ahad Dengan Harga Bawah Rm100 Di Hotel Lima Bintang Parkroyal Collection Kuala Lumpur

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group