Bisik Di Telinga Anak Sebelum Tidur I Love You Amalkan Surah Ini Lihatlah Perubahannya


Jika anda betul-betul ibu bapa prihatin banyak cara boleh ditunjukkan untuk kita luah rasa sayang pada anak. Sayang bukan sahaja diucapkan dengan kata-kata, tetapi juga dengan bahasa tubuh seperti sentuhan dan perbuatan.
Namun, sebagai ibu bapa kita perlu konsisten untuk mengungkapkan perasaan sayang ini agar anak dapat memupuk sikap diri yang positif dalam dirinya.

Menurut Pendakwah Bebas, Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood, ada beberapa cara yang ibu bapa boleh tunjukkan yang kita benar-benar sayang dan kasih pada anak.
Setiap peringkat umur anak, ada cara berbeza untuk kita layan. Jika anak menangis jangan tunjukkan emosi negatif kita depan mereka. Begitu juga jika anak meragam pagi-pagi tak mahu ke sekolah, ibu bapa kena layan perasaan itu supaya anak lebih bersemangat.
Bukan itu saja, setiap malam sebelum anak lelapkan mata, apa kata kita duduk sebelah anak-anak, peluk dan ciumlah mereka.
Dalam masa sama baca doa untuk kesejahteraan anak serta tiup di ubun-ubun mereka.
Amalkanlah bacaan Al-Fatihah, Ayat Kursi, Surah Tiga Qul, Surah Al-Insyirah dan selawat. Sambil itu bisikan di telinga ‘I Love You’. Selalu juga ucap yang kita sebagai ibu ayah sayang sangat sebab mereka amanah Allah SWT paling bernilai.
Selain itu, ada lagi beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengungkapkan perasaan sayang pada anak-anak kita.
1. Sertai dengan sentuhan.
Jangan pernah berhenti mengekspresikan sayang pada anak. Sebaik mungkin sertai dengan sentuhan lembut, pelukan, dan ciuman. Contohnya, “Anakku sayang, cepat besar, ya!” sambil membelai kepala anak, atau “Sayangku, ibu sangat menyayangimu,” sambil mencium dan memeluk si anak. Perilaku dan ucapan kita ini akan membuat anak merasa sangat disayangi.

2. Ucapkan dengan lembut.
Ketika mengungkapkan rasa sayang pada anak, ucapkan dengan kata-kata yang lembut dan setulus mungkin. Walaupun anak masih kecil, namun sebenarnya anak-anak sangat peka terhadap ketulusan atau keikhlasan kita. Anak-anak boleh mengetahui makna ucapan sayang yang tulus atau tidak melalui bahasa tubuh kedua ibu bapanya.
3. Belaian sebelum berpisah.
Saat berpisah dengan anak, misalnya semasa kita hendak pergi bekerja atau sebelum anak-anak tidur, ucapkanlah rasa sayang kita sambil memberinya belaian atau kucupan. Hal ini akan memberi keyakinan pada anak bahwa mereka disayangi, dan kita akan selalu ada untuk mereka. Selain itu, ucapan sayang dan belaian ini juga berfungsi untuk memberikan perasaan aman dan nyaman kepada mereka.
4. Komunikasi
Yakinkan anak melalui perbuatan bahwa kita dan keluarga saling menyayangi satu sama lain. Pastikan juga anak dapat merasakan kasih sayang sebagai keluarga yang utuh. Hal ini akan meyakinkan anak bahwa mereka disayangi dan menghindarkan mereka dari pergaulan yang salah.
5. Konsisten
Wujudkan rasa sayang dan cinta kepada anak secara konsisten, sekalipun ia melakukan kesalahan. Hal ini bukan berarti membenarkan kesalahan yang diperbuatnya. Jika anak melakukan kesalahan, beri pemahaman kepadanya bahwa apa yang dilakukannya itu salah dengan nada yang lembut namun tegas. Yakinkan kepadanya bahwa sekalipun ia melakukan kesalahan, kita akan tetap menyayanginya.
Sumber: Buku Serba Serbi Anak, oleh Windya Novita
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The post Bisik Di Telinga Anak Sebelum Tidur ‘I Love You’ & Amalkan Surah Ini. Lihatlah Perubahannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bisik-di-telinga-anak-sebelum-tidur-i-love-you-amalkan-surah-ini-lihatlah-perubahannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
I Love You Cikgu Drama Lakonan Sean Lee Hanna Aqeela

I Love You Cikgu Drama Lakonan Sean Lee Hanna Aqeela

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 2279 hits
Drama adaptasi novel I Love You Cikgu karya Imanisa Riana akan mula ditayangkan di TV1 bermula 3 Januari 2020 Menampilkan gandingan Sean Lee dan Hanna Aqeela Saksikan I Love You Cikgu setiap Khamis hingga Ahad pukul 7 malam di TV1 JUDUL I L...
Sean Lee Dan Hanna Aqeela Dalam Drama I Love You Cikgu

Sean Lee Dan Hanna Aqeela Dalam Drama I Love You Cikgu

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 1727 hits
Sean Lee dan Hanna Aqeela dalam Drama I Love You CikguDrama adaptasi ditayangkan di TV1 bermula 3 Januari 2020 Khamis hingga Ahad pukul 7 malam di TV1 Lakonan Sean Lee Hanna Aqeela Azwan Kombos Aidil Aziz Nisha Dirr Sura Sojangi Joyce Harn ...
Sinopsis Drama I Love You Cikgu Widuri Rtm Tv1

Sinopsis Drama I Love You Cikgu Widuri Rtm Tv1

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 1417 hits
SINOPSIS I LOVE YOU CIKGUKehadiran Sara Raihana seorang guru baru di sebuah sekolah menarik minat Chan Chee Hong alias Muhamad Nur Iman untuk mendekati dan menawan hatinya Kejadian malang yang menimpa Sara Raihana menambah rasa simpati dan ...
15 Cozy Rustic Home Office Designs You D Love To Do Business In

15 Cozy Rustic Home Office Designs You D Love To Do Business In

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 275 hits
Working from home is a blessing of its own but it is not as rare as you might think it is In fact remote work is gaining popularity as technology makes it easier But working The post appeared first on
Drama I Love You Cikgu

Drama I Love You Cikgu

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 1898 hits
Drama adaptasi novel I Love You Cikgu karya Imanisa Riana akan mula ditayangkan di TV1 bermula 3 Januari 2020 Menampilkan gandingan Sean Lee dan Hanna Aqeela Saksikan I Love You Cikgu setiap Jumaat hingga Ahad pukul 7 malam di TV1 JUDUL I L...
15 Astonishing Rustic Dining Room Designs You Ll Love

15 Astonishing Rustic Dining Room Designs You Ll Love

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 279 hits
Have you planned a dining room remodel or addition Nowadays a lot of new homeowners usually ones that live in compact flats decide to leave out the dining room from their interior layout and instead The post appeared first on
Idea Dekorasi Bilik Tidur Untuk Dua Orang Anak Atau Lebih

Idea Dekorasi Bilik Tidur Untuk Dua Orang Anak Atau Lebih

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 1867 hits
Assalamualaikum Hi SemuaIdea Dekorasi Bilik Tidur Untuk Dua Orang Anak Atau LebihBukan mudah untuk mencipta ruang bilik yang selesa kondusif dan cantik untuk anak anak agar mereka tidak merasa seperti berat sebelah selesa dan dapat menjana ...
Walau Jari Jemari Tak Sempurna Tulisan Surah Al Fatihah Anak Ini Buat Ibu Terharu

Walau Jari Jemari Tak Sempurna Tulisan Surah Al Fatihah Anak Ini Buat Ibu Terharu

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 600 hits
Walaupun seseorang itu mempunyai kekurangan di mata orang lain namun sebaliknya dia juga mempunyai kelebihan atau keistimewaannya yang tersendiri Perkara ini telah dikongsikan oleh seorang ibu di Facebook dimana walaupun anaknya Alif Firdau...
Bilik Tidur Itu Privasi Laki Bini Je Ajar Anak Supaya Tak Boleh Suka Suka Masuk

Bilik Tidur Itu Privasi Laki Bini Je Ajar Anak Supaya Tak Boleh Suka Suka Masuk

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 318 hits
Ramai yang tidak peka dengan isu masuk bilik tidur pasangan suami isteri tanpa kebenaran Ramai juga yang mengambil remeh perkara ini terutama sekali apabila yang memasuki bilik itu adalah kanak kanak Ibu bapa seharusnya mengambil perhatian ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses