Biodata Ustaz Don Daniyal Pendakwah Usahawan Berjaya


Sejak beberapa hari ini, nama Ustaz Don mendapat perhatian ramai pihak baik dari netizen sendiri mahupun golongan agamawan di Malaysia.
Semuanya berpunca dari namanya yang digugurkan  daripada mengendalikan program Salam Baitullah di RTM.
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Ustaz Don.
Baca juga:
Biodata Aisyah Hijanah Biodata Alif Teega Biodata Teme Abdullah Latar Belakang Kredit Facebook @UstazDonOfficialPage NamaDon Daniyal Don BiyajidNama PanggilanUstaz Don DaniyalTarikh Lahir14 November 1984Tempat LahirBukit Mertajam, Pulau PinangPendidikanIjazah Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Maahad Qiraat Shoubra, MesirPekerjaanPenceramah agama, pendakwahAkaun Media SosialInstagram @ddaniyaldbiyajid
Facebook @UstazDonOfficialPage
YouTube @ustazdontv
Telegram @ustazdondaniyal
TikTok @ddaniyaldbiyajid Kehidupan Peribadi Ustaz Don merupakan anak kedua daripada empat beradik. Yang sulung adalah kakanya, Ainul Bashirah Dona dan diikuti dua orang adik lelaki iaitu Don Luqman dan Don Asyraf.
Ayahnya bernama Don Biyajid bin Mustafa, manakala ibunya pula Maryam binti Che Abdul Kadir.
Ustaz Don mendirikan rumah tangga bersama pilihan hati yang juga seorang doktor, Husna Zahry Rafie pada tahun 2012.
Hasil perkongsian hidup itu, pasangan ini dikurniakan empat orang hero iaitu Don Mustofa (2014), Don Ibrohim (2016), Don Sulaiman (2019) dan Don Yunus (2021).
Kredit Instagram @husnazahry Kredit Instagram @husnazahry Kelulusan & Pendidikan Ustaz Don mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Kebun Sireh, Bukit Mertajam dan seterusnya menyambung pelajaran di peringkat menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Nibong Tebal, Pulau Pinang.
Selepas tamat pengajian diperingkat sekolah menengah, Ustaz Don melanjutkan pengajian di peringkat Diploma di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat, Pulau Pinang sekitar tahun 2002 hingga 2004.
Kemudian melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda pula di Maahad Qiraat Shoubra, Mesir pada tahun 2005 hingga 2008.
Beliau juga pernah memaklumkan sedang berada dalam tahun akhir program Ijazah Sarjana dalam jurusan Qiraat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Di samping itu, beliau juga biasa mendengar dan menghadiri majlis ulama-ulama di Pondok Padang Lalang, Bukit Mertajam.
Kerjaya & Profesional Ustaz Don Ustaz Don pernah bergelar pensyarah muda di Jabatan Tahfiz Al-Quran dan Al-Qiraat di Akademik Islam KUIZ.
Beliau memulakan karier di media sosial dengan mengendalikan program interaktif berbentuk keagaamaan iaitu 30 Minit Ustaz Don yang bersiaran di TV AlHijrah.
Kredit Facebook @UstazDonOfficialPage Sambutan pada rancangan tersebut sangat menggalakkan dan berjaya memikat hati ramai lapisan masyarakat khususnya anak muda.
Ramai penonton yang tertarik dengan gaya dan penyampain beliau yang santau, bersahaja tetapi penuh informasi.
Selain aktif di televisyen, beliau juga selalu dipanggil menjadi penceramah jemputan di stesyen radio seperti Don Give Up (Suria FM). Slot pagi Jumaat (8 pagi – 9 pagi) bersama Morning Morning Suria ini adalah bagi menjawab segala kemusykilan anda tentang isu agama, adab, keluarga dan sebagainya.
Pada penghujung tahun 2020, beliau mengembangkan lagi minatnya dalam bidang perniagaan bila mana berjaya membuka sebuah restoran menu western iaitu Smoked Kingdom.
Restoran ini menyediakan makanan berkualiti premium pada harga yang mampu milik. Antara menu yang popular adalah Youyu Steak, Smoked Brisked dan Belgian Choc. Hari ini Smoked Kingdom sudah mempunyai tiga cawangan iaitu sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya dan Shah Alam.
Kredit Facebook @UstazDonOfficialPage Drama:
Salam Famili, Astro Ceria (2023) Televisyen:
30 Minit Ustaz Don (TV AlHijrah) 60 Minit Ustaz Don (TV AlHijrah) Mari Mengaji: Back To Basics 2 Musim (Astro Oasis) My Generation (Astro Oasis) Geng Ngaji Musim 2 (Astro Oasis) Salam Baitullah (TV1) Demi Pengorbanan (Astro Oasis) Hijrah Berselawat (TV AlHijrah) Malam Ini Ustaz Don (Astro Oasis) Bibilografi:
Syariat Itu Mudah, Kahwin Itu Indah Solat & Selawat Fakta Menarik Mengenai Ustaz Don Beliau seorang yang aktif berpidato di zaman persekolahannya. Beliau adalah pengarah syarikat Az-Zayt menggantikan Al-Marhum Dato’ Ustaz Ismail Kamus. Beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) bagi Agami Group Sdn. Bhd Beliau adalah pengerusi Mahabbaten Travel & Tours. Tahniah Ustaz Don! Semoga usaha anda dalam bidang dakwah terus menjadi kebaikan kepada umat Islam di Malaysia.
Sumber:
Instagram @ddaniyaldbiyajid Ustaz Don Adakan Sidang Media Perjelas Kontroversi. Malaysia Gazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ustaz-don/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ustaz-don

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwah Berjaya Tarik Perhatian Ramai Kazim Elias Anggap Rugi Rehatkan Ustaz Don Daniyal

Dakwah Berjaya Tarik Perhatian Ramai Kazim Elias Anggap Rugi Rehatkan Ustaz Don Daniyal

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 116 hits
PENDAKWAH bebas Datuk Mohammad Kazim Elias memganggap isu merehatkan seketika penglibatan Ustaz Don Daniyal dalam sebuah program televisyen adalah satu kerugian besar Kazim 52 menjelaskan anak didiknya itu seorang yang cukup baik dalam meny...
Sebab Kenapa Ustaz Don Daniyal Direhatkan

Sebab Kenapa Ustaz Don Daniyal Direhatkan

papar berkaitan - pada 6/6/2024 - jumlah : 103 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pengarah Penyiaran Malaysia Datuk Suhaimi Sulaiman mengesahkan pendakwah popular Ustaz Don Daniyal Don Biyajid direhatkan daripada mengendalikan program Salam Baitullah terbitan RTM Credit IGSejak beberapa hari lalu kecoh...
Akhirnya Ustaz Don Daniyal Direhatkan Terus Dari Salam Baitullah

Akhirnya Ustaz Don Daniyal Direhatkan Terus Dari Salam Baitullah

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 105 hits
Iqbal HarrazSeakan panas tak sampai ke petang Baru muncul semula selepas direhatkan untuk seketika pembabitan Don Daniyal Don Biyajid dalam program Salam Baitullah nampaknya berakhir selepas dia sekali lagi mencetuskan kontroversi malam tad...
Ini Salah Terus Ustaz Bukan Kesilapan Don Daniyal Mohon Maaf Isu Hukum Berpuasa Di Hari Tasyrik

Ini Salah Terus Ustaz Bukan Kesilapan Don Daniyal Mohon Maaf Isu Hukum Berpuasa Di Hari Tasyrik

papar berkaitan - pada 20/6/2024 - jumlah : 78 hits
Pendakwah selebriti Don Daniyal Don Biyajid memohon maaf berikutan memberi kenyataan mengelirukan berhubung ibadah berpuasa pada hari kedua ketiga dan keempat Aidiladha Ustaz Don mohon maaf isu berpuasa di hari Tasyriq Don Daniyal atau dike...
Memang Patut Direhatkan Ustaz Don Dikecam Lagi Didakwa Guna Kisah Nabi Adam Amp Hawa Sebagai Bahan Lawak

Memang Patut Direhatkan Ustaz Don Dikecam Lagi Didakwa Guna Kisah Nabi Adam Amp Hawa Sebagai Bahan Lawak

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 61 hits
Sejak akhir akhir ini nama pendakwah bebas dikenali ramai Ustaz Don menjadi perhatian netizen di Malaysia selepas berita dirinya akan 8216 direhatkan 8217 dari bersiaran dalam saluran RTM tular akibat didakwa guna kisah hadis palsu Belum re...
Pandangan Diberi Dan Diterima Dengan Terbuka Ustaz Don Selesai Berjumpa Dengan Jakim Pertemuan Berlangsung Secara Damai

Pandangan Diberi Dan Diterima Dengan Terbuka Ustaz Don Selesai Berjumpa Dengan Jakim Pertemuan Berlangsung Secara Damai

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 57 hits
Susulan kontroversi yang melibatkan pendakwa bebas terkenal Ustaz Don Daniyal dia memberitahu dirinya sudah bertemu dengan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia bagi memberi penerangan soal perdebatan tersebut Pertemuan secara harmoni Mener...
Isu Direhatkan Terus Ustaz Don Dakwa Ada Pihak Sengaja Cari Amp Canang Kesalahan

Isu Direhatkan Terus Ustaz Don Dakwa Ada Pihak Sengaja Cari Amp Canang Kesalahan

papar berkaitan - pada 15/6/2024 - jumlah : 84 hits
Pendakwah selebriti Ustaz Don dakwa ada pihak sengaja mencari kesalahannya setiap kali muncul dalam program dakwah Lebih ketara lagi apabila namanya kembali menjadi bualan dan terus direhatkan daripada mengendalikan program Salam Baitullah ...
Insya Allah Apa Yang Saya Cakap Ini Benar Ustaz Don Tampil Beri Penjelasan Isu First Love Nabi Amp Video Dimanipulasi

Insya Allah Apa Yang Saya Cakap Ini Benar Ustaz Don Tampil Beri Penjelasan Isu First Love Nabi Amp Video Dimanipulasi

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 66 hits
Sebelum ini nama Ustaz Don Daniyal meniti di bibir netizen gara gara kekhilafannya berkongsi kisah cinta pertama Nabi Muhammad S A W ketika bersiaran di sebuah stesen radio Perkongsian tersebut kemudiannya menimbulkan pelbagai respon dalam ...
Hiburan Enggan Orang Sesama Islam Berbalah Rtm Tunggu Hasil Perjumpaan Jakim Ustaz Don Untuk Ambil Tindakan Lanjut

Hiburan Enggan Orang Sesama Islam Berbalah Rtm Tunggu Hasil Perjumpaan Jakim Ustaz Don Untuk Ambil Tindakan Lanjut

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 101 hits
Baru baru ini Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia Datuk Suhaimi Sulaiman berkata pihaknya menunggu keputusan dari hasil perjumpaan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dengan Ustaz Don Daniyal bagi tindakan seterusnya Tak ingin berba...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Kak Jane Pergi Selamanya

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion

Wanita Cedera Terseret Ketika Diragut Tepi Lebuhraya



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Janji Allah Itu Pasti

Jenama Qsr Menyumbang Lebih Rm150 000 Manfaat Kepada Lebih 2 500 Umat Islam Merentas Dua Negara

Siapa Saja Boleh Mulakan Perniagaan Tapi Tak Semua Mampu Bertahan Terus Berniaga

Cendawan Mekah Cendawan Mud Mud

Preventative Maintenance The Key To Longevity In Medical Imaging Equipment With Arch Medical

2 Tentera Didakwa Sembunyi Bukti Nahas Maut Di Tawau