Biodata Syamsul Yusof Pengarah Terbaik Asia Pasifik


Penangan Filem Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan arahan Syamsul Yusof pada 2022 masih terasa sehingga kini memberi bahang semangat patriotik dalam diri seluruh rakyat Malaysia.
Walaupun sudah dua tahun ianya berlalu, filem ini masih kekal di tangga pertama sebagai filem box-office Melayu pertama untuk mencapai kutipan tertinggi iaitu sebanyak RM 97 juta.
Apakah rahsianya? Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Syamsul Yusof.
Baca juga:
Biodata Alif Satar Biodata Alif Aziz Biodata Azizulhasni Awang Latar Belakang Kredit Instagram @syamsulyusuffilm NamaMohd Syamsul bin Mohd YusofNama PanggilanSyamsul YusofTarikh Lahir21 Mei 1984 Tempat LahirKuala LumpurPendidikanPenyiaran dan Kewartawanan di Akademi TV3 / Institut Media Integratif Malaysia (MIIM)PekerjaanPengarah, Pelakon, Penyanyi, Penerbit dan Penulis SkripKetinggian182 cmAkaun Media SosialInstagram @syamsulyusuffilm Kehidupan Peribadi Syamsul Yusof mendirikan rumah tangga dengan pelakon Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin pada 8 Mac 2014.
Hasil perkahwinan tersebut, pasangan ini dikurniakan sepasang cahaya mata bernama Syaikul Islam dan Sumayyah.
Syamsul kemudian bernikah buat kali kedua dengan anak kepada pelakon Kazar Saisi iaitu Ira Kazar pada
Namun bahtera rumah tangga yang dibina 9 tahun bersama Puteri Sarah itu akhirnya terlerai apabila mereka bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur.
Kredit Instagram @syamsulyusuffilm Kredit Instagram @syamsulyusuffilm Kredit Instagram @syamsulyusuffilm Kerjaya & Profesional Darah seni Syamsul mengalir dari bapanya iaitu sutradara Dato Yusof Haslam.
Sebagai anak kedua dari empat adik-beradik, beliau sudah semestinya mempunyai tanggungjawab untuk mengemudi syarikat penerbitan bapanya iaitu Skop Productions Sdn Bhd suatu hari nanti.
Syamsul bermula sebagai pelakon kanak-kanak dengan memegang watak budak kecil dalam filem Maria Mariana 2 arahan bapanya sendiri.
Lima tahun kemudian, beliau menjadi pelakon dan pengarah dalam beberapa siri TV di RTM dan TV3 seperti Gerak Khas, Sembilu Kasih, Airmata Maria, Tragedi Oktober dan beberapa telefilem sebelum aktif mengarah filem pada tahun 2007.
Antara filem yang pernah diarahkannya adalah seperti Aku Bukan Tomboy, Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam, Evolusi KL Drift, Evolusi KL Drift 2, Jalan Kembali: Bohsia 2, Khurafat, KL Gangster, KL Gangster 2, Munafik, Munafik 2, dan Mat Kilau.
Beliau juga merakamkan beberapa buah lagu seperti Jangan Langsi, Satu Kalimah, Kalah Dalam Menang (duet bersama Mawi), Bukan Propaganda (bersama Mawi), Senorita (bersama Dato AC Mizal dan Shuib Sepahtu), Selamat Tinggal Masa (bersama Blackk Hanifah), dan Menangislah (bersama Mawi).
Pencapaian Syamsul Yusof Sebagai anak seni yang sudah hampir 20 tahun dalam dunia perfileman, Syamsul sudah menerima pelbagai anugerah dan pencapaian.
Berikut adalah merupakan beberapa pencapaian yang diterima beliau untuk karya seni yang dihasilkannya:
Anugerah:
AnugerahTahunKategoriPenerima / KaryaFestival Filem Malaysia ke-212008Keberkesanan Aksi Lasak Di Layar PerakSyamsul Yusof, Evolusi KL DriftAnugerah Skrin 2010Lakon Layar Filem TerbaikSyamsul Yusof, Evolusi KL Drift 2Festival Filem Malaysia ke-232010Pengarah TerbaikSyamsul Yusof, Evolusi KL DriftFestival Filem Malaysia ke-232010Penyuntingan TerbaikEvolusi KL Drift 2Festival Filem Malaysia ke-242011Pengarah TerbaikKL GangsterFestival Filem Malaysia ke-242011Penyuntingan TerbaikSyamsul Yusof, KL GangsterAnugerah Blokbuster 2012Anugerah Tuan Direktor TerhebatSyamsul YusofAnugerah Blokbuster 2012Anugerah Khas PFMSyamsul YusofAnugerah Blokbuster 2012Anugerah Filem Takut TerhebatKhurafat: Perjanjian SyaitanAnugerah Blokbuster 2012Anugerah Filem TerhebatKL GangsterAnugerah Blokbuster 2013Tuan Direktor TerhebatSyamsul Yusof, Jalan Kembali: Bohsia 2Festival Filem Malaysia ke-262013Sinematografi TerbaikSyamsul Yusof, Hisham Jupri, KL Gangster 2Festival Filem Malaysia ke-262013Penataan Bunyi TerbaikSyamsul Yusof, Hisham Jupri, KL Gangster 2Festival Filem Malaysia ke-282016Pengarah TerbaikSyamsul Yusof, MunafikFestival Filem Malaysia ke-282016Filem Terbaik Bahasa KebangsaanMunafikFestival Filem Asia Pasifik ke-572017Pengarah TerbaikMunafik Fakta Menarik Mengenai Syamsul Yusof Mula berlakon sebagai seorang kanak-kanak yang memegang bunga manggar dalam filem Maria Mariana 2 (1998). Sepupu kepada pelakon Sabrina Ali dan Rizal Ashreff, juga pelakon sinetron Indonesia, Miller Khan dan Aliff Alli. Menjadi pengarah termuda yang memenangi anugerah Festival Filem Malaysia ke-23 dalam kategori Pengarah Terbaik. Harian Metro menyenaraikan beliau sebagai salah seorang dari 10 pelakon Malaysia yang meraih pengiktirafan di peringkat globa Filem-filem arahan beliau banyak yang berjaya mencatat kutipan box office. Bakal muncul dengan filem terbarunya akan datang iaitu “The Origin Gangster”. Tahniah Syamsul Yusof! Semoga kejayaan dan pencapaian cemerlang anda menjadi inspirasi buat anak-anak muda diluar sana yang minat untuk menceburi bidang seni lakon dan pengarahan.
Sumber:
Instagram @syamsulyusuffilm Pengarah Termahal Malaysia. Harian Metro Syamsul Dinobat Pengarah Terbaik FFAP. Berita Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/syamsul-yusof/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=syamsul-yusof

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biodata Azizulhasni Awang Raja Pecut Asia

Biodata Azizulhasni Awang Raja Pecut Asia

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 169 hits
Digelar sebagai The Pocket Rocketman atlet pelumba basikal Azizulhasni Awang baru baru ini telah menghadiahkan pingat emas acara keirin pada Kejohanan Piala Negara Negara Kesatuan Berbasikal Antarabangsa di Adelaide Februari lalu Kemenangan...
Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 156 hits
Hey guys Ray here I am back with another skincare update Lately I ve been trying a few moisturizers and as always if it s worth sharing about it I would Tapi Ray tak tau nak start dari mana HahahaHow are you guys doing I hope everyone is do...
Ini Restoran Terbaik 2024 Di Indonesia Menurut Bri Dan Exquisite Media

Ini Restoran Terbaik 2024 Di Indonesia Menurut Bri Dan Exquisite Media

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 62 hits
Acara ini bertujuan memberikan penghargaan dan apresiasi kepada restoran dan bar terbaik di Indonesia
Spirulina Sumber Pemakanan Tambahan Terbaik

Spirulina Sumber Pemakanan Tambahan Terbaik

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 80 hits
Spirulina adalah organisma yang ringkas dan bersel tunggal Alga biru hijau ini diiktiraf secara global sebagai makanan semula jadi yang terunggul Spirulina mendatangkan pelbagai khasiat untuk tubuh badan Pengiktirafan terhadap spirulina Mak...
Basuki Hadimuljono Didapuk Jadi Duta Kehormatan Asia Water Council

Basuki Hadimuljono Didapuk Jadi Duta Kehormatan Asia Water Council

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 49 hits
Duta Kehormatan adalah individu yang memiliki pencapaian sosial yang dapat berkontribusi pada misi dan visi AWC
Heatwave Di Asia Tenggara Apa Sebenarnya Penyebabnya

Heatwave Di Asia Tenggara Apa Sebenarnya Penyebabnya

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 49 hits
Heatwave ini telah menyebabkan beberapa sekolah tutup dan mengganggu produktivitas pertanian di beberapa wilayah
Bri Raih Dua Award Mobile Banking Dan Chatbot Terbaik Dalam Bsem Mri 2024

Bri Raih Dua Award Mobile Banking Dan Chatbot Terbaik Dalam Bsem Mri 2024

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 107 hits
Pencapaian tersebut menjadi motivasi lebih bagi perseroan untuk terus memberikan layanan yang melebihi harapan nasabah
Kuala Lumpur Dinobat Bandar Kedua Terhebat Asia Tenggara

Kuala Lumpur Dinobat Bandar Kedua Terhebat Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 90 hits
Mahanum Abdul Azizmahanum aziz bh com myKUALA LUMPUR Kuala Lumpur menjadi bandar raya kedua terhebat di rantau Asia Tenggara selepas Singapura yang disenaraikan dalam Indeks Bandar Global Oxford Economics 2024 Senarai terkini itu memperliha...
Menyesal Tak Menang Anugerah Pelakon Baru Terbaik Lee Dohyun Sebut Nama Lim Jiyeon Dalam Ucapannya

Menyesal Tak Menang Anugerah Pelakon Baru Terbaik Lee Dohyun Sebut Nama Lim Jiyeon Dalam Ucapannya

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 106 hits
Meskipun sibuk dengan jadual masing masing pasangan Lee Do hyun dan Lim Ji yeon sentiasa memberikan sokongan pada satu sama lain Artikel Berkaitan Pada 7 Mei Lee Do hyun telah berjaya membawa pulang anugerah Pelakon Baharu Terbaik di Baeksa...
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Hukum Gantung Ayat Al Quran Di Dinding Rumah

Why Consult Hamas On Business And Investments

Rethinking The Education Blueprint

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples



Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara


Naik Keretapi Laju Whoosh Boleh Tebus Tiket Masuk Percuma Diskaun Ke 10 Tempat Ini Di Bandung

Filem Siapa Buka Lampu

Stand Here Alone Hilang Harapan Chord

More Root Beer Please Dubstyle S Yamaha Rd400 Street Tracker

Imigrasi Pernah Minta Kominfo Back Up Data Pdn Tapi Tak Direspons

Imigrasi Klaim Siapkan Back Up Data Tercepat Usai Server Pdn Kominfo Diretas Satu Jam Jadi