Biodata Puan Nik Elin Zurina Seorang Peguam


Mungkin ramai yang mula mengenali nama Puan Nik Elin Zurina selepas mengemukakan pestisyen untuk batal 18 peruntukan di dalam Enakmen Syariah Kelantan selepas DUN didakwa mempunyai bidang kuasa diluar bidangnya.
Selepas melalui beberapa siri perbicaraan, akhirnya mahkamah Persekutuan telah menetapkan bahawa 16 peruntukan enakmen syariah Kelantan dibatalkan. Ia adalah keputusan kontroversi dan menimbulkan persepsi beberapa pihak.
Berkenaan Biodata Nik Elin Zurina Berdasarkan sumber, Puan Nik Elin Zurina lahir pada 1962 di Kota Bharu, Kelantan. Nik Elin Zurina memperoleh ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
Siapa Nik Elin Zurina? Berikut adalah beberapa maklumat ringkas berkenaan Puan Nik Elin Zurina:
BiografiMaklumatNamaNik Elin Zurina Binti Nik Abdul RashidLahirTahun 1962PekerjaanPeguamPendidikanIjazah Sarjana Muda Undang-Undang UAIMAnakTengku Yasmin Natasha Tengku Abdul Rahman Namanya menjadi perhatian pada 2022 selepas beliau bersama anaknya, Tengku Yasmin Nastasha Tengku Abdul Rahman menfailkan permohonan mencabar 20 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019.
Kehidupan Awal dan Pendidikan Nik Elin Zurina Berdasarkan sumber Newsunzip.com, Nik Elin Zurina dilahirkan pada tahun 1962 di Kota Bharu, Kelantan. Beliau adalah ahli keluarga Nik Kelantan, sebuah keluarga bangsawan Melayu terkenal yang terkait keturunannya kepada Sultan Kelantan pertama, Sultan Muhammad I. Bapanya, Nik Abdul Rashid Nik Abdul Majid, adalah meriupakan bekas ADUN dan ahli kanan UMNO. Ibunya adalah Tengku Zainab Tengku Ahmad, merupakan keturunan kerabat diraja Terengganu.
Nik Elin Zurina mendapat pendidikan rendah dan menengah di Kelantan, di mana beliau cemerlang dalam bidang akademik dan aktif dalam pelbagai aktiviti kokurikulum. Beliau merupakan ketua pengawas sekolahnya dan mewakili Negeri Kelantan dalam beberapa pertandingan peringkat kebangsaan, seperti Kuiz Sains Kebangsaan dan Debat Bahasa Inggeris Kebangsaan.
Beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), di mana beliau memperolehi Ijazah Sarjana Muda Undang-undang (LL.B) dengan kepujian pada tahun 2001.
Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran di universiti yang sama dan menamatkan Sarjana Undang-undang Perbandingan ( MCL) pada tahun 2003. Beliau juga memiliki Sijil Amalan Undang-undang (CLP) daripada Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia, yang melayakkan beliau untuk mengamalkan undang-undang di negara ini.
Kerjaya Nik Elin Zurina Beliau merupakan seorang peguam yang berprinsip dalam kerjayanya sebagai peguam. Mempunyai pengalaman yang luas dalam perundangan Malaysia.
Petisyen Pembatalan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan Pada hari Jumaat bertarikh 9 Februari 2024, beliau sekali lagi menjadi tumpuan apabila Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa sebanyak16 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 yang dicabar oleh beliau itu disahkan sebagai terbatal dan tidak sah. Boleh rujuk kronologi kes petisyen pembatalan enakmen syariah Kelantan.
Menurut petisyen yang difailkan mereka pada 25 Mei 2022 itu, Nik Elin dan anaknya berhujah bahawa kuasa menggubal undang-undang mengenai perkara jenayah adalah milik parlimen secara eksklusif, dengan dewan undangan negeri (DUN) hanya diberi hak untuk menggubal undang-undang berkaitan seperti akidah Islam.
Panel Sembilan Hakim adalah dianggotai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim, Hakim Besar Malaya, Tan Sri Mohamad Zabidin Mohd. Diah dan Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abdul Rahman Sebli.
Turut menganggotai panel, Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri P Nalini, Datuk Mary Lim Thiam Suan, Datuk Harmindar Singh Dhaliwal, Datuk Nordin Hassan dan Datuk Abu Bakar Jais.
Menurut Tengku Maimun dalam hujah penghakimannya, undang-undang yang dicabar bukan ditentukan atau ditetapkan oleh Allah, namun ditetapkan oleh Dewan Undangan Negeri yang dilaksanakan oleh Mahkamah Syariah.
Keputusan Hakim Mengenai Petisyen Oleh Nik Elin Zurina Dalam keputusan itu, hanya Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abdul Rahman Sebli menolak petisyen tersebut.
Panel sembilan hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat dalam keputusan majoriti 8-1 membuat keputusan bahawa 16 peruntukan dalam Undang-undang Syariah Kelantan adalah bercanggah dengan perlembagaan yang sedia ada.
Ia sekali gus membenarkan petisyen Nik Elin Zurina dan anaknya Tengku Yasmin Nastasha selaku pempetisyen bagi mencabar peruntukan enakmen itu.
Melalui keputusan itu, Badan Perundangan Negeri Kelantan tidak lagi mempunyai bidang kuasa menggubal 16 peruntukan undang-undang yang dipertikaikan itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/biodata-nik-elin-zurina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nik Elin Says Lodged Three Police Reports Over Countless Death Threats After Kelantan Constitutional Challenge

Nik Elin Says Lodged Three Police Reports Over Countless Death Threats After Kelantan Constitutional Challenge

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 212 hits
Nik Elin and her daughter Tengku Yasmin Natasha Tengku Abdul Rahman at the New Straits Times podcast Screengrab from YouTube NST TVKUALA LUMPUR Feb 11 Lawyer Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid said she lodged three police reports over the dea...
Selangor Amanah Nik Elin Should Have Used More Harmonious Channel

Selangor Amanah Nik Elin Should Have Used More Harmonious Channel

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 131 hits
The Federal Court decision to strike down 16 Kelantan syariah criminal provisions on Friday was a clear signal that religious authorities must follow the Federal Constitution when legislating state laws said Selangor Amanah However the chap...
Fakta Dan Penerangan Tentang Kes Nik Elin

Fakta Dan Penerangan Tentang Kes Nik Elin

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 236 hits
ISLAM TERANCAM Tak betul Sedikit pun tidak Hari ini kita digemparkan dengan keputusan Kes Nik Elin Tengku Yasmin melawan Kerajaan Negeri Kelantan Kenapa dia nak lawan Apa yang dia lawan Bila dia mula lawan Tak payah pening Jom baca kemudian...
Cops Identify Suspects Who Made Death Threats Against Nik Elin

Cops Identify Suspects Who Made Death Threats Against Nik Elin

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 110 hits
Police have identified the individuals behind three social media accounts that allegedly made death threats against lawyer Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid who challenged the Kelantan syariah criminal provisions in court Kuala Lumpur police...
Kecuh Kes Nik Elin

Kecuh Kes Nik Elin

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 200 hits
BUAT LA APA APA KOMEN SELAGI TIDAK BERSEMUKA SELAGI ITU KECUH BERTERUSANULASAN Kes Nik Elin Hakim putuskan kes berdasarkan PerlembagaanJIKA KEPUTUSAN BERDASARKAN PERLEMBAGAAN MAKA ERTINYA TIDAK BERDASARKAN SYARI AH SEDANGKAN YANG DIHAPUSKAN...
Bukan Hanya Walaun Mahiaddin Pun Jahil Rupanya Kes Nik Elin

Bukan Hanya Walaun Mahiaddin Pun Jahil Rupanya Kes Nik Elin

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 123 hits
HarapandailyAHMAD MURSIBekas Perdana Menteri Mahiaddin Yassin mendakwa di Facebook selepas keputusan Mahkamah Persekutuan beberapa kesalahan syariah tidak lagi jadi kesalahan di Kelantan Kalau Mahiaddin berani datanglah ke Kelantan dan lang...
Keputusan Nik Elin Tidak Akan Lemahkan Mahkamah Syariah

Keputusan Nik Elin Tidak Akan Lemahkan Mahkamah Syariah

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 145 hits
Sebarang keputusan mengenai kes petisyen yang dikemukakan oleh Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid dan Tengku Yasmin Natasha Tengku Abdul Rahman terhadap Kerajaan Negeri Kelantan tidak akan melemahkan mahkamah syariah Yang Dipertua Yayasan Dak...
Nik Elin S Fearless Challenge On Kelantan S Syariah Laws

Nik Elin S Fearless Challenge On Kelantan S Syariah Laws

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 144 hits
The Iki Putra case puts the nail in the coffin while the Nik Elin case sets the tombstone in place said lawyer Yusfarizal Yussoff We need to understand the background of several cases that want to challenge the Syariah Court this Nik Elin c...
Nik Elin Dan Anak Menitikkan Garis Sempadan

Nik Elin Dan Anak Menitikkan Garis Sempadan

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 152 hits
ULASAN SEGERANik Elin dan anakandanya MAHKAMAH Rayuan Putrajaya hari ini telah menerima bantahan dibuat oleh seorang peguam wanita Nik Elin Abdul Rashid dan anaknya Tengku Yasmin Natasha Tengku Abdul Rahman terhadap 16 peruntukan dalam enak...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Dapsy Open Up Uitm S Cardiothoracic Surgery Post Grad To Non Bumi To Prepare For Ageing Population Challenges

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Benarkah Orang Yang Syahid Tidak Merasakan Sakit Mati

Sama Nama Kitabnya Beda Ulama Penulisnya

Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024