Bincang Bantu Umno Raih Sokongan Melayu Di Konvensyen Penganalisis Beritahu Pkr


freemalaysiatoday.com
Elill Easwaran-21 Apr 2024, 09:15 AM

Azmi Hassan berkata PN ketika ini dilihat sebagai gabungan terbaik mewakili kepentingan orang Melayu.
Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata Umno perlu dilihat sebagai rakan yang boleh diharapkan dan setaraf untuk PKR, seperti DAP. (Gambar PKR)
PETALING JAYA: PKR patut menjadikan konvensyen khasnya hari ini untuk meneroka cara bagaimana parti itu boleh membantu Umno mendapatkan semula sokongan Melayu, kata penganalisis.

Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata, walaupun konvensyen secara amnya bukan tempat untuk membincangkan isu seperti itu, tetapi PKR perlu mencari jalan untuk membantu Umno supaya boleh dilihat sebagai parti yang mewakili orang Melayu.

Berdasarkan keputusan pilihan raya umum terakhir dan pilihan raya enam negeri, katanya Perikatan Nasional (PN) kini dilihat sebagai gabungan yang paling mewakili kepentingan mereka (orang Melayu).

“PKR perlu memastikan Umno sekali lagi dilihat sebagai parti yang mempertahankan hak orang Melayu dan Islam,” katanya kepada FMT.

Azmi berkata, Umno juga perlu dilihat sebagai rakan yang boleh diharapkan dan setaraf untuk PKR, dari segi pengaruh, sama seperti DAP, kerana Umno adalah sekutu terbesar Pakatan Harapan (PH) dalam kerajaan perpaduan.

Katanya, PKR juga perlu menangani kritikan terhadap imej reformasinya, susulan “serangan” dalaman terhadap kurangnya pembaharuan dilakukan parti itu dalam kerajaan.

“Perdana Menteri Anwar Ibrahim bercakap mengenai reformasi institusi sebelum membentuk kerajaan, tetapi tidak banyak yang dilakukan,” katanya, yang menambah ia kini dijadikan “peluru” oleh PN untuk menyerang Anwar.

“Pembangkang berkata beliau (Anwar) tidak mengikut apa yang beliau katakan sebelum ini.”

James Chin dari University of Tasmania berkata, penting bagi PKR membincangkan untuk membawa kerajaan kembali ke “haluan tengah”.

Chin berkata, kebanyakan isu perkauman dan agama yang berlaku ketika ini disebabkan Anwar, yang juga presiden PKR “memuaskan kumpulan berhaluan kanan”.

“Jadi, peranan beliau sekarang sepatutnya adalah bagaimana untuk membawa Malaysia kembali ke haluan tengah. Itulah isu terbesar dihadapi negara dan beliau tidak boleh lari daripadanya,” katanya.

Beliau juga menyatakan harapan PKR akan mendukung semula komitmennya kepada dasar pelbagai kaum semasa konvensyen kerana ia adalah satu-satunya parti utama yang sepenuhnya pelbagai kaum, dan atas faktor itu perlu mengambil peranan utama dalam masyarakat.

Sementara itu, seorang pemimpin bahagian enggan dikenali berkata konvensyen bertujuan untuk membuka jalan bagi pemilihan parti.

Konvensyen adalah wajib sebelum pemilihan parti, kata pemimpin itu. “Selepas konvensyen diadakan, kemungkinan pemilihan parti pada hujung tahun atau awal tahun depan.”

Seorang Ahli Parlimen PKR berkata konvensyen itu adalah untuk memperkuatkan akar umbi dan menonjolkan satu barisan kepimpinan yang bersatu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/04/bincang-bantu-umno-raih-sokongan-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kor Ming Mahu Umno Bantu Habis Habisan Calon Dap Di Kuala Kubu Bharu

Kor Ming Mahu Umno Bantu Habis Habisan Calon Dap Di Kuala Kubu Bharu

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 116 hits
agendaily com22 04 24Nga Kor Ming UMNO digesa membantu calon yang akan diletak DAP pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Kubu Bharu nanti kata Nga Kor Ming Naib Pengerusi DAP itu berkata jentera UMNO perlu membantu kempen DAP ...
Did A Slip By Pkr Mp Confirm That Umno Is Calling The Shots In The Unity Government

Did A Slip By Pkr Mp Confirm That Umno Is Calling The Shots In The Unity Government

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 90 hits
WHICH party holds more sway in the current unity government has been a subject of intense speculation since Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim was sworn in as Prime Minister to helm the unity government in late 2022 Officially it could...
Jumpa Agong Umno 3 Wakil Dap 1 Wakil Pkr Amanah

Jumpa Agong Umno 3 Wakil Dap 1 Wakil Pkr Amanah

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 106 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim berkenan menerima mengadap pimpinan kanan parti UMNO dan DAP di Istana Negara hari ini Pemimpin yang hadir ialah Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan Pengerusi Umno Melaka Ab Rauf YusohKetua Pemuda Umno ...
Use Convention To Discuss Helping Umno Regain Malay Support Analyst Tells Pkr

Use Convention To Discuss Helping Umno Regain Malay Support Analyst Tells Pkr

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 90 hits
Azmi Hassan of Akademi Nusantara says Umno needs to be seen as a reliable partner for PKR and on par with the likes of DAP PETALING JAYA PKR should use its special convention today to explore ways it could help Umno regain Malay support an ...
Umno Will Pull Down Pkr With It In The Next Ge

Umno Will Pull Down Pkr With It In The Next Ge

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 96 hits
Murray Hunter The rapidly decreasing popularity of Parti Keadilan Rakyat within its traditional support base was dealt another blow at the Silver Jubilee PKR Convention where it failed to rejuvenate party support Being told the party s futu...
Zaid Ibrahim Pn Tak Mampu Tarik Sokongan Bukan Melayu Yang Besar

Zaid Ibrahim Pn Tak Mampu Tarik Sokongan Bukan Melayu Yang Besar

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 56 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Bekas menteri undang undang Zaid Ibrahim berkata walaupun Perikatan Nasional mampu melancarkan kempen yang berwibawa menjelang PRK Kuala Kubu Baharu ia tidak akan dapat menarik sokongan yang besar daripada golonga...
Video Sedih Anak Lorong Buka Hati Bukan Melayu Bantu Abe Hae

Video Sedih Anak Lorong Buka Hati Bukan Melayu Bantu Abe Hae

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 98 hits
NGO Pertubuhan Jejak Jalanan menyediakan juadah berbuka puasa kepada golongan memerlukan di sekitar Chow Kit sepanjang Ramadan lalu KUALA LUMPUR Azhan Adnan masih ingat pertolongan seorang wanita India yang menghubunginya selepas terkesan m...
Sebabnya Orang Melayu Marah Sangat

Sebabnya Orang Melayu Marah Sangat

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 94 hits
Sebabnya orang Melayu marah sangat ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be xJQ 0UpZqDQ src in org https www youtube com embed xJQ 0UpZqDQ wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed xJQ ...
Melayu Jadikan Ubi Kayu Sebagai Petanda Orang Berbudi Atau Bebal

Melayu Jadikan Ubi Kayu Sebagai Petanda Orang Berbudi Atau Bebal

papar berkaitan - pada 14/4/2024 - jumlah : 106 hits
TIDAK ada apa yang anehnya dengan saranan untuk menjadikan ubi kayu makanan ruji ganti sementara Hanya mereka yang cetek fikiran sahaja menafikan bahawa makanan ruji dan
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Makan Malam Di Restoran Abang Seafood Ikan Bakar Telok Panglima Garang