Bilionaire Minyak Singapura Lim Oon Kuin Isytihar Muflis Disebabkan Krisis Harga Minyak Mentah Dunia


Kesan kejatuhan harga minyak bukan sahaja menyebabkan negara pengeluar minyak mentah dunia garu kepala tetapi ia juga menjejaskan negara yang berurusan secara langsung dengan komoditi tersebut.

Pada awal minggu lepas, kita dikejutkan dengan kejatuhan yang tidak pernah berlaku di dalam sejarah negara Amerika Syarikat apabila minyak mentah didagangkan pada nilai negatif. Boleh baca kisahnya dalam Bangun Pagi, Harga Minyak Mentah Dunia Dah Negatif!

Kesan daripada peristiwa tersebut, banyak negara pengeluar minyak mengelami kesan langsung. Kini pengusaha yang menjalankan perdangangan minyak mentah juga turut menjadi mangsa.

Salah seorang daripadanya adalah bilionaire dari negara jiran kita Singapura yang bernama Lim Oon Kuin. Beliau telah menghadapi masalah ini apabila syarikatnya Hin Leong Trading telah mengalami masalah untuk membayar pinjaman hutang bank.



Syarikatnya itu merupakan di antara syarikat pegumpulan minyak mentah yang terbesar di Singapura dan yang ke-16 terbesar di dunia. Lim Oon Kuin mengasaskan syarikat itu pada era 1960-an ketika beliau berusia 20-an yang diberi nama Hin Leong Trading yang bermaksud “kekayaan” di dalam bahasa Cina.



Lim Oon Kuin merupakan imigiran yang berasal dari Fujian, China. Pada permulaannya, beliau hanya membekalkan minyak kepada nelayan-nelayan kecil di kawasan sekitar. Dari situ beliau mula belajar cara perdangangan minyak yang betul dan telah mengembangkan perniagaan syarikatnya.

Tahun demi tahun perniagaan semakin maju dan pada penghujung tahun 1960-an, syarikatnya telah membeli kapal penyimpanan minyak yang pertama. Perniagaannya makin berkembang dari tahun ke tahun dan menjadikan syarikatnya itu  bernilai berbilion dollar.

Kemuncak kejayaan syarikat Hin Leong Trading adalah apabila memiliki sebanyak 130 kapal penyimpanan minyak di Singapura.

Kini syarikat tersebut telah diisytiharkan muflis dan tidak mampu untuk membayar hutang perniagaan mereka. Ianya disebabkan harga minyak mentah dunia yang telah menjunam dengan begitu teruk apabila Covid -19 menular ke seluruh dunia.

Perang harga di antara Rusia dan negara OPEC pada bulan lalu merupakan pencetus kepada krisis ini. Lim Oon Kuin yang melakukan pertaruhan terhadap minyak mentah seperti tahun-tahun yang sebelumnya dan tidak menyangka bahawa pada tahun ini, gelombang pandemik ini terlalu besar untuk dihadapi oleh syarikatnya.



Beliau menjangkakan Covid -19 yang melanda China pada awal tahun ini dapat dikawal dan tidak merebak ke seluruh dunia.


Sangkaan yang dibuat itu ternyata meleset apabila harga minyak mula jatuh menjunam dengan begitu teruk. Wabak pandemik ini ternyata telah menghancurkan hampir keseluruhan ekonomi dunia.

Lim Oon Kuin yang menghadapi masalah apabila pihak bank telah meminta pembayaran balik pinjaman yang dilakukan oleh syarikatnya. Disebabkan krisis minyak mentah dunia yang kini meruncing, beliau terpaksa meminta penangguhan bayaran selama 6 bulan bagi mengurangkan beban yang ditanggung oleh syarikatnya itu.

Beliau yang terpaksa meletakan jawatan dari syarikat tersebut akibat daripada tekanan dalaman yang dihadapi. Syarikat itu dipercayai memiliki hutang sebanyak $3.85 bilion daripada 23 peminjam, termasuklah pelbagai bank antarabangsa seperti HSBC, Societe Generale, Standard Chartered dan Deutsche Bank.

Kini hutang syarikatnya telah melebihi kadar aset yang dimiliki kerana kebanyakan minyak yang berada di dalam simpanannya hanya mampu dijual dengan harga di bawah pasaran.


Lim Oon Kuin yang terpaksa isytihar muflis kerana keputusan untuk mendapat moratorium untuk tempoh 6 bulan, namun pihak bank hanya memberi tempoh selama satu bulan kepada beliau untuk menjelaskan hutang yang dimiliki oleh syarikatnya itu.

majalah labur 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/04/bilionaire-minyak-singapura-lim-oon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Makna Harga Minyak Mentah Kontrak Hadapan Wti Jatuh Bawah As 0

Apa Makna Harga Minyak Mentah Kontrak Hadapan Wti Jatuh Bawah As 0

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 290 hits
Reuters Diterbitkan 40 minit lepas Dikemaskini 36 minit lepas A A Harga setong minyak mentah berdasarkan penanda aras Amerika Syarikat merudum jatuh ke bawah paras harga AS 0 setong buat pertama kali dalam sejarah Ia memberi petanda membimb...
Harga Minyak Mentah Anjlok Gila Gilaan Bbm Kapan Turun

Harga Minyak Mentah Anjlok Gila Gilaan Bbm Kapan Turun

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 297 hits
Harga minyak dunia anjlok tajam pada awal Maret 2020 bahkan sampai tercatat minus kali ini Anjloknya harga minyak dunia bersamaan dengan merebaknya virus Corona Sementara pada awal April terjadi perundingan OPEC terkait produksi minyak di m...
Penurunan Harga Minyak Mentah Berita Buruk Kepada Malaysia

Penurunan Harga Minyak Mentah Berita Buruk Kepada Malaysia

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 355 hits
Penurunan Harga Minyak Mentah Berita Buruk Kepada Malaysia Berita Harian harga minyak mentah jatuh sangat teruk Dua jenis minyak mentah yang berkait dengan Malaysia adalah West Texas Intermediate dan Brent WTI harganya mencecah USD0 tapi ak...
Harga Minyak Rendah Tidak Beri Kesan Kepada Unjuran Defisit Negara Menteri Kewangan

Harga Minyak Rendah Tidak Beri Kesan Kepada Unjuran Defisit Negara Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 424 hits
KUALA LUMPUR Pengiraan impak penurunan harga minyak sudah diambil kira dalam pengiraan defisit negara iaitu lebih 4 0 peratus ke atas Keluaran Dalam Negara Kasar demikian kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz Ia s...
Bagaimana Jika Harga Minyak As 0 Setong

Bagaimana Jika Harga Minyak As 0 Setong

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 230 hits
Kredit Pidomat Hari ni harga minyak WTI jatuh sampai negative 37 US dollar Ya harga ni untuk pasaran hadapan bulan Mei Harga Jun masih hovering dalam linkungan 20 US dollar sama itu pun untuk pasaran hadapan Orang kata rileks la harga Jun o...
Kita Mungkin Rugi Rm31 Bilion Tahun Ini Kerana Harga Minyak Rendah

Kita Mungkin Rugi Rm31 Bilion Tahun Ini Kerana Harga Minyak Rendah

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 238 hits
Mungkin rugi RM31 bilion tahun ini kerana harga minyak rendah kata penganalisis Seorang penganalisis di sektor minyak dan gas memberi amaran Malaysia mungkin kerugian kira kira RM31 bilion hasil tahun ini kerana harga minyak mentah yang ren...
Harga Minyak Jatuh Paling Dahsyat Dalam Sejarah Apa Jadi Sebenarnya

Harga Minyak Jatuh Paling Dahsyat Dalam Sejarah Apa Jadi Sebenarnya

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 343 hits
1 Seluruh dunia dikejutkan dengan kejatuhan harga minyak paling dahsyat dalam sejarah sejak ia mula didagangkan di New York Mercantile Exchange pada 1983 harga minyak WTI jatuh bawah AS 0 setong hingga ke paras negatif 2 Mujurnya dalam kont...
Harga Minyak Jatuh Negara Terumbang Ambing Pn Buat Tak Peduli

Harga Minyak Jatuh Negara Terumbang Ambing Pn Buat Tak Peduli

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 226 hits
Oleh Raja Kamarul Bahrin Shah ULASAN Kami dari Pakatan Harapan terpaksa memohon kepada rakyat Malaysia supaya menghadapi realiti baru kerana kita tahu kerajaan Perikatan Nasional hari ini jelas tidak melakukan apa yang kerajaan sendiri meny...
Ringgit Naik 0 23 Dipacu Harga Minyak

Ringgit Naik 0 23 Dipacu Harga Minyak

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 197 hits
Malaysia adalah pengeksport bersih minyak mentah dan produk petroleum dan sebarang pergerakan harga turut memberi pengaruh besar terhadap pengukuhan ringgit KUALA LUMPUR Peningkatan harga minyak mentah yang menggambarkan prospek lebih posit...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch