Bila Tun M Gamekan Musuh Dan Kawan Politiknya Nampaknya Sangat Terdesak Viralhancing


Apa yang dilihat, memungkinkan ada sesuatu berlaku bila Dewan Rakyat pada Mac nanti, sebab itulah Perdana Menteri ke-7 sangat gusar, sangat panik, malah tindakannya menampakkan krisis dalaman Pakatan Harapan tidak mampu disorok lagi.

Anwar dalam diam, menyusun bermacam-macam lenggok seni, walaupun dimedia-media maya, Anwar menampakkan seorang yang longlai, menjadi pak turut, PKR berpecah dua dan Azmin sudah nampak arah mana dia mahu sujud, arah Mahathir atau Anwar.

Namun kita semua mungkin sedang terperangakap dengan alih tumpuan, sebenar-benarnya yang kalut dan risau adalah Mahathir sendiri.


Minggu yang Tun Dr Mahathir ‘gamekan’ semua orang - FMT

Dua bulan lepas, Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi PPBM berkata mereka tidak akan melebarkan sayap parti ke Sabah.

Minggu lepas, Dr Mahathir berubah nada. Katanya, PPBM tetap akan masuk Sabah kerana ada orang Umno yang enggan menyertai Warisan tapi mahu menyertai PPBM.

Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Apdal terdiam sehingga kini.

Dua bulan lepas, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa bagi meneliti dan menapis permohonan keahlian daripada bekas pemimpin Umno yang ingin menyertai PPBM sejurus selepas 7 ahli Parlimen Umno keluar parti dan PPBM menerima permohonan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik untuk menyertai PPBM.


Jawatankuasa itu diwujudkan selepas parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) membuat bising terhadap penerimaan orang-orang Umno berkontroversi ke dalam PPBM, lalu menjadi sebahagian daripada PH.

Minggu lepas, tetiba semua ahli Parlimen Umno yang melompat diterima sekali gus memasuki PPBM. Tidak pasti sama ada Rahim juga diterima di dalam PPBM. Tapi sekiranya PPBM bimbang terhadap protes dalaman, Rahim boleh menjadi seperti Superman Hew yang tidak lagi menjadi ahli DAP tapi tetap menjadi pendokong utama parti sehingga dianugerahkan jawatan penting di dalam kerajaan.

Presiden parti PH yang pertama memberikan sokongan kepada penyertaan 7 bekas ahli Parlimen Umno ini ialah Presiden Amanah, Mohamad Sabu.

Pimpinan tertinggi DAP seperti Lim Kit Siang masih terdiam. Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah menyuarakan bahawa PKR tidak akan menerima ahli Parlimen Umno pula sekadar berkata penyertaan 7 bekas ahli Parlimen tidak akan menggagalkan agenda reformasi PH.

Di dalam penjelasannya, Dr Mahathir berkata apa yang penting ialah pendirian 7 bekas ahli Parlimen Umno itu sekarang kerana semua orang pernah melakukan kesalahan.

Pada masa yang sama, Dr Mahathir memberikan amaran kepada parti-parti PH iaitu PKR, DAP dan Amanah bahawa sekiranya mereka membelot dan tidak lagi setia kepada negara, beliau juga akan bertukar kepada parti lain.


“Kita boleh berubah, kita bukan tetap selamanya,” katanya.

Sudah sebulan lebih khabar angin bertiup kencang mengenai rombakan Kabinet termasuk ura-ura bahawa Datuk Seri Azmin Ali akan dilantik menjadi timbalan perdana menteri. Namun begitu, Dr Mahathir telah menafikannya pada 6 Februari yang lalu.

Jika mengikut trend penafian Dr Mahathir, ini bermakna rombakan Kabinet sudah pasti berlaku di dalam kira-kira 2 bulan akan datang.

Buat sementara waktu, Dr Mahathir mengejutkan semua pihak dengan mewujudkan Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) yang boleh dilihat sebagai Kabinet di dalam Kabinet. Mengapa tindakan ini diambil sedangkan beliau sentiasa berkata beliau berpuas hati terhadap prestasi Kabinetnya?

Anwar, insan yang dijanjikan akan diserah jawatan PMnya secara terbuka berkali-kali selepas bersara tetap tidak dipilih menganggotai EAC ini. Bukan itu sahaja, isteri bakal PM yang juga timbalan perdana menteri juga tidak dipilih dan tiada juga seorang pun pimpinan tertinggi Amanah yang dilantik ke EAC.

Hanya 4 ahli Kabinet yang dipilih menganggotai EAC, itu Azmin, (menteri hal ehwal ekonomi) Lim Guan Eng (menteri kewangan), Darrell Leiking (menteri perdagangan antarabangsa dan industri) dan Baru Bian (menteri kerja raya).

Walaupun Azmin tidak dilantik sebagai TPM lagi di Kabinet Dr Mahathir yang asal, nampaknya beliau sudah dilantik menjadi timbalan de-facto kepada Dr Mahathir di dalam Kabinet di dalam Kabinet ini.

Apakah di sini tempat beliau memulakan latihannya menjadi sebagai seorang timbalan perdana menteri kepada Dr Mahathir?

Setakat ini Anwar, Wan Azizah, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dan seluruh kepimpinan tertinggi Amanah masih terdiam meskipun ramai menggaru kepada apabila melihat bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri Tan Sri Rafidah Aziz juga terpilih menganggotai EAC.

Aksi politik Dr Mahathir minggu lepas menunjukkan bahawa pergerakan politik perdana menteri ke-7 ini jauh lebih berbisa daripada perdana menteri ke-4. Kini, pergerakannya susah dihidu. Banyak lawannya termasuk yang masuk penjara di zamannya menjadi PM ke-4 kini duduk di bawah ketiaknya, dan banyak kawannya dan anak buahnya dulu menjadi musuhnya terkini.

Namun, hubungannya dengan PAS tetap tidak berubah, barangkali kerana kedua-duanya masih gagal menawan sesama sendiri selama ini kerana dapat saling menghidu pergerakan masing-masing.

Contoh terbaru dapat dilihat melalui kontroversi yang tercetus susulan perjumpaan Dr Mahathir dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sehari sebelum hari penamaan calon PRK DUN Semenyih yang masih hangat dibincangkan semasa artikel ini ditulis.

Apakah PH akan bergolak selepas minggu kena ‘game’ oleh Dr Mahathir? Apakah amaran Dr Mahathir kepada DAP, PKR dan Amanah bersifat serius atau main-main?

Atau apakah sebenarnya ini semua berkait dengan nasib Anwar untuk menjadi PM kerana kebetulan Dr Mahathir menggerakkan percaturan politiknya, Anwar juga memainkan semula isu janji Dr Mahathir menyerahkan kuasa PM kepadanya di dalam masa kurang 2 tahun?

Nampaknya negara terus sibuk berpolitik, dan barangkali itulah kegunaan EAC yang ditubuhkan Dr Mahathir; untuk memastikan negara terus ditadbir belakang takbir ketika beliau melakukan apa yang dikehendaki di dalam politik sebelum bersara.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2019/02/18/minggu-yang-tun-dr-mahathir-gamekan-semua-orang/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.headbomb.net/2019/02/bila-tun-m-gamekan-musuh-dan-kawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undi Tidak Percaya Terhadap Tun M Bukan Khayalan Ini Jawapannya Viralhancing

Undi Tidak Percaya Terhadap Tun M Bukan Khayalan Ini Jawapannya Viralhancing

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 451 hits
Ini 3 isu politik yang hangat diperdebatkan orang ramai minggu ini Tiga situasi ini sedang dihadapi Tun Dr Mahathir Mohamad individu yang mengambil alih jawatan perdana menteri bermula 10 Mei 2018 Minggu lepas bertiup kencang khabar angin m...
Presiden Jokowi Tegaskan Impor Sangat Diperlukan

Presiden Jokowi Tegaskan Impor Sangat Diperlukan

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 193 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi menegaskan bahwa impor beras sangat diperlukan untuk menjaga kebutuhan pangan nasional juga untuk menstabilkan harga di pasaran
Dalam Kondisi Ini Sangat Dianjurkan Bersedekah

Dalam Kondisi Ini Sangat Dianjurkan Bersedekah

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 161 hits
Sedekah merupakan obat bagi jasmani yang sakit Rasulullah SAW bersabda obatilah sakitmu dengan bersedekah Walaupun jalan riwayat Hadis tersebut terhitung lemah namun cerita pengamalannya sudah sangat masyhur Karena dengan bersedekah itu art...
Penyewa Ini Sangat Sial Menyusahkan Orang Bekas Penyewa Buat Onar Pemilik Rumah Terpaksa Berdepan Dengan Ah Long

Penyewa Ini Sangat Sial Menyusahkan Orang Bekas Penyewa Buat Onar Pemilik Rumah Terpaksa Berdepan Dengan Ah Long

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 1159 hits
Penyewa ini sangat sial menyusahkan orang Bekas penyewa buat onar pemilik rumah terpaksa berdepan dengan Ah LongGara gara penyewa lama membuat onar pemilik rumah terpaksa menanggung ketakutan akibat diganggu oleh Ah Long yang datang menuntu...
Jk Jokowi Lebih Baik Prabowo Sangat Jujur

Jk Jokowi Lebih Baik Prabowo Sangat Jujur

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 277 hits
Wakil Presiden RI Jusuf Kalla mengadakan nonton bersama debat Capres kedua antar di rumah dinasnya yang diikuti para staf wapres dan awak media Menurutnya debat kali ini sudah lebih baik dan terbuka dibanding yang sebelumnya Dia menilai mas...
Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 514 hits
Kami pasti ramai antara kita yang suka sangat minum air teh yang ada pearl buble ini bukan Tapi nak beli kat kedai risau dengan status halal Jangan risau lagi anda kini boleh buatnya sendiri dirumah Puan Fara Bakri dengan bermurah hati pert...
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 486 hits
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan Kekuatan doa memang semua maklum cukup luar biasa Ia ibarat senjata buat perisai jiwa agar tidak kenal erti putus asa Lantas kita sebagai isteri seharusnya jangan pernah terl...
Pakej Percutian Ke Lombok Dengan Traveloka Pakej Kombo Flight Hotel Sangat Menarik Dan Menguntungkan

Pakej Percutian Ke Lombok Dengan Traveloka Pakej Kombo Flight Hotel Sangat Menarik Dan Menguntungkan

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 302 hits
Seri Wangi dah lama tak makan angin jauh jauh nampaknya Seri Wangi nak berjalan jauh pulak tengok negeri orang bersama cik abang tersayang Honeymoon kata orang Haaaa jangan nak muntah pulak Uoll rasa kat mana yang best nak bercuti dengan ya...
24 Buah Buahan Yang Sangat Baik Bagi Tubuh Kamu

24 Buah Buahan Yang Sangat Baik Bagi Tubuh Kamu

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 546 hits
Buah buah segar yang baik untuk kesehatan UN1X PROJECT Bijaklah memilih makanan supaya tubuh senantiasa sehat dan terlindung dari penyakit Demikian pula halnya dengan memilih buah buahan Para pakar nutrisi telah mengelompokkan beberapa buah...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2