Bila Tikus Mondok Baiki Labu Kisah Buka Akaun Bsh Di Bsn


Kartini Mohd Noor Kisahnya bukan fasal saya tapi fasal ibu-ibu yang bawa anak kecil. Tersadai di merata tempat. Bank bising gegak, hiruk pikuk dengan suara baby meraung, anak kecil kelaparan dan ibu yang berjam-jam dukung anak sambil badan bergoyang jadi buaian
Bekas wartawan, Kartini Mohd Noor menceritakan pengalaman di dalam BSN.
TIGA kali kami pergi ke Bank BSN Rawang untuk buka akaun atas nama saya. Sebab tahun ni tiba-tiba kerajaan masukkan duit BR1M @ saraan hidup atas nama isteri.
Saya pergi dua hari sebelum raya. Dapat borang selepas beratur panjang dari jam 9.30 pagi dan sampai jam 12 tengah hari tunggu. Kata polis bantuan setiap orang akan dilayan dalam 20 minit.
Saya tunggu 3 jam. Gagal kami pulang. Sebab yang tunggu hari tu sampai jam 3 petang pun tak dapat buka akaun.
Orang ini saya jumpa semalam Jumaat. Kita raya Rabu. Dia kena isi borang baru. Saya, suami pergi minta borang balik. Giliran 50 orang lagi masa tu. Nasib baik balik. Masa tu semua buat manual. Ambil borang dan tunggu nama dipanggil.
Kami datang balik Jumaat 7 Jun. Tunggu lagi dari pagi sampai jam 12.30 tengah hari sebelum tutup rehat untuk solat Jumaat dan buka jam 2.30 petang. Jam 4.14 petang baru akaun selesai. Kali ni guna angka giliran. Saya dapat no 50052.
Petang datang jam 2.45 ehhh dia orang panggil manual balik semula. Nombor giliran semua tertera kat monitor. Dahlah bising nama tu sayup-sayup dengar. Nasib baik saya dapat kerusi duduk kat depan kaunter.
Okay kisahnya bukan fasal saya tapi fasal ibu-ibu yang bawa anak kecil. Tersadai di merata tempat. Bank bising gegak, hiruk pikuk dengan suara baby meraung, anak kecil kelaparan dan ibu yang berjam-jam dukung anak sambil badan bergoyang jadi buaian. Mungkin ibu tak bawa makanan sebab ingat cepat.
Ramai yang marah, saya nak tulis maki hamun kan bunyi kasar. Sebabnya dua tiga kali menunggu macam kerja bodoh kata si isteri dan suami. Macam kena dera, pajam. Tu belum lagi sakit hati dan telinga duk dengar kutukan kerajaan kata Melayu pemalas, makan dedak dan asyik tunggu subsidi.
Anak pemimpin dipuji hebat dan mereka dapat kontrak Telekom 11 juta, duit tabung harapan ratus juta dan projek kroni bilion dolar buka bandar Langkawi tapi rakyat dikeji sebab BR1M.
Bukan orang Melayu saja yang lalui proses ni, Cina tua yang guna ejen sebab tak reti tulis dan cakap bahasa Melayu, India dan saya taktahulah di Sabah Sarawak tu ada tak pribumi dapat benda ni. Selepas dikeji kerajaan, nah ambik duit ni dengan proses yang sakit otak kena lalui.
Duit BR1M ni dulunya diberi dengan lapang dada oleh kerajaan yang dipimpin oleh UMNO, MCA, MIC dan lebih 10 parti komponen. Dikeji DEDAK oleh kerajaan yang dipilih oleh pemakan dedak.Ibu-ibu yang bawa anak kecil, tersadai di merata tempat. Bank bising gegak, hiruk pikuk dengan suara bayi meraung, anak kecil kelaparan dan ibu yang berjam-jam dukung anak sambil badan bergoyang jadi buaian. – Gambar Kartini Mohd NoorAda yang datang sejauh Bukit Beruntung tak balik raya sebab takde duit. Ibu ni semalaman tak tidur sebab kerja di kedai 24 jam dan malam nanti kena kerja pula. Rata-rata ibu ini datang dari mana saja daerah kecil di Rawang yang tak ada bank BSN.
Saya dan ibu-ibu ini bukan saja marah dan sakit hati. Dahlah nak raya, macam-macam kena selesaikan. Sistem baru ni macam dibuat oleh orang cacat akal dan sangat dungu. Kenapa masa update info dulu, tak minta akaun isteri.
Tu yang lebih 300,000 tak dapat duit tu. Bukan sesat alamat, tapi duit tu kononnya nak bagi kat isteri. Akhirnya suami isteri tak buat kerja. ‘Tok laki dok teman, jadi drebar dan uruskan buka akaun, bini dok sebelah tunggu’.
Tak heranlah semalam, tiba-tiba India badan besar ni tinggikan suara kat staf bank tu. Kesian dua-dua jadi mangsa. Staf bank terkincit dalam seluar kot sebab dari buka bank sampai jam 1 tak rehat. Sat-sat lari ke mesin fotostat.
Nilah bila tikus mundok baiki labu. Hilang dah rasa syukur timbul pula maki hamun kat kerajaan. Menyusahkan rakyat. Ada yang cakap 14 hari bulan baru keluar surat dapat ke tidak dan cuba bayangkan wanita di ceruk kampung, ‘lagu mano dia nok gi bandar untuk buka BSN ni’.
Oklah lepas 3 kali pergi mari hingga terlepas ajakan ‘anok nantu gi’ shopping baju raya, sebab dua hari terakhir jer dia orang dapat curi masa nak bawa kami, saya gagal buka akaun, peti ais tertiba rosak dan habis barang basah raya buang ke tong sampah dan saya kepenatan. Akhirnya raya saya tahun ni ke laut jadinya.
Terima kasih Datuk Seri Najib Razak kerana ilhamkan BR1M yang terpaksa diteruskan oleh kerajaan sekarang. Akhirnya saya dapat DEDAK. Tiga hari lepas raya yang ‘kalu’ rezeki kita, tu tak ke mana ginya.
Sharelah post ni yang saya dan ratusan rakyat lalui di bank BSN. RM22 x 300,000 = ? RM10 simpanan dan RM12 servis buat kad. Satu janaan ekonomi baru ‘buto-buto’ dapat.
*Kartini Mohd Noor,  Bekas wartawan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/bila-tikus-mondok-baiki-labu-kisah-buka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ph Urus Bsh Macam Tikus Baiki Labu Menyusahkan Rakyat

Kerajaan Ph Urus Bsh Macam Tikus Baiki Labu Menyusahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 349 hits
TIGA kali kami pergi ke Bank BSN Rawang untuk buka akaun atas nama saya Sebab tahun ni tiba tiba kerajaan masukkan duit BR1M saraan hidup atas nama isteri Saya pergi dua hari sebelum raya Dapat borang selepas beratur panjang dari jam 9 30 p...
Bsn Buka 350 000 Akaun Isteri Penerima Bantuan Sara Hidup

Bsn Buka 350 000 Akaun Isteri Penerima Bantuan Sara Hidup

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 606 hits
Pemohon isi nombor akaun suami punca bayaran gagal dikredit KUALA LUMPUR Bank Simpanan Nasional membuka hampir 350 000 akaun bank baharu secara automatik mulai Isnin bagi menyalurkan Bantuan Sara Hidup 2019 kepada penerima Langkah ini diamb...
Viral Kisah Anak Yatim Belanja Baju Lebaran Di Mal Pegawai Menangis Hingga Ada Yang Buka Sandal

Viral Kisah Anak Yatim Belanja Baju Lebaran Di Mal Pegawai Menangis Hingga Ada Yang Buka Sandal

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 419 hits
Baru baru ini beredar postingan foto foto dan video puluhan anak yatim diberi kesempatan untuk mengunjungi sebuah mal Postingan itu menjadi viral karena banyak kisah yang membuat para netizen terharu Seperti ada pegawai mal yang menangis me...
Duit Bsh Fasa 2 2019 Dah Masuk Akaun Bank Cimb

Duit Bsh Fasa 2 2019 Dah Masuk Akaun Bank Cimb

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 1828 hits
Duit BSH Fasa 2 2019 dah masuk Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam abi tanya umi duit BSH fasa 2 2019 dah masuk akaun bank ke Umi belum sempat nak jawab saya dah tolong tengokkan dah masuk ke belum berapa dapat jumlah wang u...
Bsn Mengenakan Caj Rm10 Dan Rm12 Ke Atas Setiap Penerima Bsh

Bsn Mengenakan Caj Rm10 Dan Rm12 Ke Atas Setiap Penerima Bsh

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 306 hits
PENJELASAN Bank Simpanan Nasional memperjelaskan dakwaan bahawa setiap penerima Bantuan Sara Hidup dikenakan caj RM10 dan RM12 Sumber gambar Facebook Menurut kenyataan daripada pihak BSN Susulan pengumuman pem
Salah Daftar Akaun Bank 300 000 Belum Terima Bsh

Salah Daftar Akaun Bank 300 000 Belum Terima Bsh

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 679 hits
Putrajaya Penyaluran fasa kedua Bantuan Sara Hidup 2019 tidak dapat dikreditkan ke akaun kira kira 300 000 penerima berikutan nombor akaun bank yang didaftarkan tidak tepat kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng Bagi BSH 2019 pembayaran bagi pe...
Mesti Baca Buka Minda Asal Usul Hikayat Aladdin Dan Kisah Hikayat 1001 Malam

Mesti Baca Buka Minda Asal Usul Hikayat Aladdin Dan Kisah Hikayat 1001 Malam

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 966 hits
Ramai yang mengenali Aladdin daripada filem Aladdin terbitan Disney Namun Aladdin mempunyai sejarah yang panjang dan cukup menarik untuk diimbas kembali DARI MANA ASAL USUL KISAH ALADDIN Jawapannya ialah daripada koleksi hikayat berjudul 10...
Pembayaran Bsh Fasa Ke 2 Aakan Di Kreditkan Ke Akaun Bank Penerima Bermula Esok 28 Mei 2019

Pembayaran Bsh Fasa Ke 2 Aakan Di Kreditkan Ke Akaun Bank Penerima Bermula Esok 28 Mei 2019

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 579 hits
Pembayaran BSH Fasa ke 2 Aakan Di Kreditkan Ke Akaun Bank Penerima Bermula Esok 28 Mei 2019 PUTRAJAYA Pembayaran Bantuan Sara Hidup 2019 fasa kedua akan dilaksanakan mulai 28 Mei ini membabitkan hampir 3 6 juta penerima dengan anggaran peru...
Dilema Malaysia Berapa Lama Dasar Beralah Boleh Mengekalkan Kesatupaduan Persekutuan

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Monkeys Canopy Resort

Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Guan Eng Malukan Umno Di Dewan Rakyat

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Miskin Di Usia Tua Realiti Yang Membuka Mata

Singgah Di Yala Thailand

Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As

Gildcoustic Jare Tresno Chord

Pudar Gazza Rindu Serindu Rindunya Chord

Jumpa Kami Di Sini