Bila Tanya Langsung Tak Dijawab Dia Tunduk Saja Setahun Selepas Lama Tak Masuk Office Gara Gara Pandemik Covid 19


The Reporter



Setiap orang mempunyai pengalaman paranormal/mistik masing-masing. Ini sekadar perkongsian sahaja. Bagi yang lemah semangat, anda tidak digalakkan untuk terus membaca. 


Setelah setahun lebih pejabat ditutup gara-gara pandemik Covid-19, entah kenapa pada bulan Mac 2021, boss suruh staff admin masuk pejabat mengikut giliran. Dalam sehari, hanya dua orang saja yang dibenarkan masuk ke pejabat. Staff admin keseluruhannya ada empat orang. Jadi minggu ini dua orang dari Team A dan minggu depan, dua orang dari Team B. Sementara, staff jurutera semua kena bekerja dari rumah. Aku dan setiausaha boss pun kena bekerja dari rumah juga. 


Sebelum cuti raya, kerani aku pergi menghadap boss dan memaklumkan dia sudah sarat mengandung dan tidak larat nak datangg ke pejabat, lalu meminta keizinan untuk bekerja dari rumah. 


Jadi, boss pun beri kebenaran untuk staff itu bekerja dari rumah buat sementara nak menunggu dia bersalin pada bulan Julai nanti. Sekarang, yang kena menjadi pak sanggup adalah aku. Nama aku dipetik oleh boss untuk datang ke pejabat dan menanggung tugas staff hamil itu tadi. 


31 Mei 2021, aku masuk ke pejabat setelah sekian lama tak masuk. Bila aku masuk, tak ada banyak mana pun kerja. Bila rasa bosan, aku merayaplah ke Wing B. Pejabat aku ni besar, ada dua wing. Kawasan aku, staff admin dan boss besar di Wing A. Kawasan staff jurutera, bilik mesyuarat, surau pula berada di Wing B. 


Masa aku berjalan-jalan di Wing B, lampu di situ tidak dinyalakan kecuali di bahagian laluan sahaja. Lagipun di kelilingi tingkap. Aku berjalan-jalan, berangan sambil tengok meja staff. Ushar-ushar kalau ada gambar, aku tengok. Inilah masanya nak melawat meja kerja diorang tanpa gangguan. 


Selepas itu, aku lepak di depan tingkap melihat pemandangan di luar. Dah bosan, aku berjalan lagi sampai ke hujung Wing B. Waktu itu lebih kurang  jam 12.20 tengah hari, cleaner datang tengok-tengok tong sampah di setiap meja kerja yang tuannya sudah lama tidak masuk ke pejabat. 


Sambil-sambil dia mengelap meja, dia tegur aku. Aku cakap yang aku mengantuk, sebab itu berjalan-jalan di Wing B. Lagipun aku rindu suasana kerja macam dulu. 


"Kalau akak mengantuk, tidurlah. Lagipun dah nak masuk waktu rehat kan?" katanya.


Aku sekadar senyum pada dia dan dia pun berjalan memeriksa tong sampah sebelum tiba-tiba mengalami batuk teruk tanpa henti. Aku dah cuak (yelah, takut simptom Covid), terus segera beredar dari situ, sementara dia sedang melayan 'batuk kokolnya' itu. 


Tiba di meja, aku kembali menyambung kerja. Cleaner itu? Dia teruskan kerja dia. 


1 Jun 2021. Boss pesan semua staff admin tak perlu masuk pejabat sebab surat kementerian belum diperolehi lagi. 


2 Jun 2021. Aku dan seorang lagi staff masuk ke pejabat sebab dah dapat surat. Boss pun sama, masuk pejabat. Pagi masa aku dah sampai, aku call cleaner pejabat dan minta tolong dia pikulkan komputer aku dari kereta naik ke pejabat. Komputer aku tu seketul flat screen, tak ada CPU. Kalau ada CPU, tak ingin aku nak bawa balik. 


Jadi, cleaner itu pun turun dan jumpa aku di tempat letak kereta. Bila dah sama-sama masuk ke pejabat, selesai pasang komputer, cleaner itu pun beredar nak buat kerja dia. Aku pula nak pergi ke tandas, berjalan sekali dengan dia dan masa itulah dia mula bertanya. 


Cleaner: "Akak, saya mau tanya akak la. Hari Isnin hari tu, akak seorang saja ke staff perempuan yang masuk ke pejabat?" 


Aku jawab, "Ye, akak seorang saja. Kenapa?"


Cleaner: "Macam ni kak, akak ingat tak masa saya kutip sampah kat belakang. Dan akak pun ada jalan-jalan kat belakang," soalnya. 


"Okay, kenapa?"


Cleaner: "Akak tahu tak masa saya nak ambil sampah kat belakang dan lap meja dalam bilik meeting besar, masa saya masuk itu nampak ada seorang perempuan duduk dalam bilik meeting itu. Saya pun hairan kenapa dia duduk dalam tempat gelap, tak pasang lampu. Selepas itu saya tak mahu dia terganggu dan terus cakap maaf, terus saya keluar. Sampai malam tadi di rumah, saya asyik terfikir tentang perempuan itu kerana hairan. Saya pun tak ingat nak tanya akak hari itu." 


Bila dengar cerita itu, berderau darah aku. Jantung berdegup kencang. Aku jawab, "Biar betul kamu ni? Kan yang datang bekerja kat pejabat ni ada tiga orang saja. Hari Isnin hari tu, cuma akak seorang je perempuan. Seorang lagi ketua kami, lelaki dan boss. Mana ada sesiapa lagi dah." 


Berubah muka cleaner tu, terus tunjuk tangan dia dah meremang bulu roma. 


Cleaner: "Tapi, yelah kak. Saya memang nampak dan hairan. Kenapa ada perempuan duduk dalam bilik meeting tak pasang lampu. Dia diam dan tunduk tetapi saya boleh nampak wajah dia, tak sama dengan staff di pejabat ni. Tapi tak gemuklah".


Cleaner pun bawa aku pergi ke bilik mesyuarat. Sambil berjalan itu aku pesan selepas ini nyalakan semua lampu di Wing B, jangan buat kerja dalam gelap. Kalau tiba-tiba rasa takut, panggil aku untuk temankan. Sampai di bilik mesyuarat, cleaner tunjukkan tempat perempuan itu duduk. 


Cleaner: "Kat sinilah kak dia duduk, diam dan seakan tunduk."


Aku perhatikan tempat duduk itu adalah kerusi yang dipangkah dengan tanda 'X' (penjarakan sosial). Aku terkedu sekejap, dalam hati berkata "Sah bukan orang!". Kemudian aku tanya cleaner sama ada perempuan itu ada bawa atau buka laptop ke, sebab kalau betul ada orang nak tumpang buat kerja, mesti dia bawa laptop dan buka lampu bilik mesyuarat sebab kat luar bilik mesyuarat langsung tak dibuka lampu dan tak ada orang. 


Cleaner: "Tak adalah kak, dia duduk diam-diam sambil kepala dia separuh tunduk. Saya tolak pintu bilik mesyuarat pun dia tak terkejut. Saya minta maaf kat dia pun dia tak jawab, tak bergerak pun kepala dia."


Selepas mendengar cerita dia, tak pasal-pasal aku dah menjadi penakut. Hari ini pun aku datang kerja. Masa aku nak letak surat di meja staff jurutera yang terperosok di Wing B pun, masa berjalan bulu roma meremang, biarpun dalam suasana yang terang benderang. 


Serius aku cakap, sebelum zaman Covid-19 ini, aku selalu menjadi orang pertama masuk pejabat. Sebelum jam 7 pagi aku dah sampai, meronda dalam gelap di Wing B untuk buka lampu. Kemudian masuk ke surau wanita di antara Wing A dan B untuk membuta sampai jam 8 pagi. 


Sebenarnya, masa aku membuta pun ada terdengar macam-macam bunyi yang sayup, bunyi yang tak masuk akal. Tetapi aku dah mengantuk sangat, aku tak endahkan bunyi-bunyian itu semua. Macam-macam bunyilah aku dengar, tetapi itu dulu-dulu. Tapi kalau aku terlebih berani, aku pergi juga mencari dari mana datangnya bunyi itu. 


Sumber: Beruang Comel


July 05, 2021 at 03:36PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2021/07/bila-tanya-langsung-tak-dijawab-dia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandemik Covid 19 Semakin Buruk Abim Rayu Rakyat Kumpul Dana Bantuan

Pandemik Covid 19 Semakin Buruk Abim Rayu Rakyat Kumpul Dana Bantuan

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 170 hits
POSTED BY AMIR WRLRPandemik Covid 19 yang kian memburuk sehingga lebih 9 000 kes jangkitan harian semalam memerlukan rakyat semua lapisan membantu barisan hadapan bagi mengelakkan sistem kesihatan negara lumpuh Presiden ABIM Muhammad Faisal...
Bukan Saja Mahiaddin Seluruh Kabinet Pun Rasa Rasanya Bakal Kena Cirit Birit Juga Selepas Ini

Bukan Saja Mahiaddin Seluruh Kabinet Pun Rasa Rasanya Bakal Kena Cirit Birit Juga Selepas Ini

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 147 hits
Sejak subuh tadi telah heboh dengan perkhabaran melalui aplikasi Whatsapp tentang Mahiaddin Md Yasin yang dikatakan telah dimasukkan ke wad di sebuah hospital di ibukota Laporan itu menyebut Perdana Menteri diserang sakit secara tiba tiba d...
Pengalaman Pergi Aquaria Klcc Di Musim Pandemik Covid 19

Pengalaman Pergi Aquaria Klcc Di Musim Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 280 hits
Pengalaman Pergi Aquaria KLCC di Musim Pandemik Covid 19 Cerita ni adalah cerita yang agak basi Cerita sebelum anak mama masu MRSM lagi Mama lupa nak story kat sini sebab kebizian waktu tu Baru sekarang mama sempat nak share Pengalaman Perg...
56 Warga Di Malang Terular Covid 19 Gara Gara Hajatan

56 Warga Di Malang Terular Covid 19 Gara Gara Hajatan

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 192 hits
Usai adanya hajatan di Dusun Rowotrate tersebut dilaporkan ada beberapa orang warga yang mengalami gejala batuk pilek serta sesak napas dan berobat ke Puskesmas Sitiarjo Kabupaten Malang
Tiap Hari 50 Pasien Covid 19 Antre Masuk Isolasi Di Hotel Yasmin Tangerang

Tiap Hari 50 Pasien Covid 19 Antre Masuk Isolasi Di Hotel Yasmin Tangerang

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 183 hits
Sampai saat ini terdapat 300 pasien masih menjalani isolasi di hotel tersebut Untuk kamarnya sendiri dihuni oleh sekitar dua sampai empat tempat tidur
Zulhas Soroti Tka Masuk Saat Covid 19 Naik Melukai Rasa Keadilan Masyarakat

Zulhas Soroti Tka Masuk Saat Covid 19 Naik Melukai Rasa Keadilan Masyarakat

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 192 hits
Jangan sampai muncul kesan bahwa aturan ditegakkan secara ketat untuk masyarakat Indonesia saja tetapi terlihat longgar untuk warga asing baik tenaga kerja asing mau pun pendatang katanya
Wagub Dki Beberapa Minggu Ini Jakarta Masuk Zona Merah Covid 19

Wagub Dki Beberapa Minggu Ini Jakarta Masuk Zona Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 232 hits
Lebih lanjut dia menyebutkan wilayah DKI Jakarta masuk ke dalam zona merah karena kasus aktif Covid 19 dan positivity rate yang terbilang tinggi
Video Sidak Wagub Dki Temukan 4 Karyawan Positif Covid 19 Masih Masuk Kantor

Video Sidak Wagub Dki Temukan 4 Karyawan Positif Covid 19 Masih Masuk Kantor

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 198 hits
Pemprov DKI langsung menutup kantor itu selama 3 x 24 jam Sanksi lebih keras menanti bila ditemukan pelanggaran lagi
Sehari Ada 2 164 Kasus Covid 19 Walkot Bekasi Wanti Wanti Warga Di Rumah Saja

Sehari Ada 2 164 Kasus Covid 19 Walkot Bekasi Wanti Wanti Warga Di Rumah Saja

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 213 hits
Rahmat menuturkan rumah merupakan tempat paling aman dan paling sehat sekarang Dengan berada di rumah bisa memproteksi diri dari penularan virus corona maupun penyakit lain
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi