Bila Suruh Anak Buat Sesuatu Atau Panggil Mesti Anak Buat Tak Tahu Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Perlu Tahu


Ramai ibu dan guru-guru yang selalu mengeluh kerana anak-anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan. Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja.

Jadi sebagai ibubapa  atau pendidik, jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi pada anak anak kecil  untuk memberi focus  atau perhatian pada sesuatu aktiviti yang sedang dijalankan. Bagaimanapun daya fokus ini boleh dirangsang atau dipupuk supaya ia berlaku lebih lama dari biasa.
Menurut pakar psikologi klinikal, Dr Jamie Howard memberi tumpuan atau fokus seumpama otot yang memerlukan senaman untuk menguatkannya. Berikut adalah Antara perkara perkara yang boleh dilakukan oleh ibubapa atau pendidik bagi merangsang atau meningkatkan daya fokus kanak-kanak yang dikongsi oleh pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Dr Mahani Razali. 
Kebanyakan kanak-kanak boleh fokus pada aktiviti yang seronok dan gembira. Apabila tiba aktiviti yang membosankan, kanak-kanak berasa kurang berminat dan mereka akan hilang fokus. Sebagai ibubapa dan guru pastikan aktiviti yang dilakukan adalah aktiviti yang menyeronokkan dan menarik minat kanak kanak.
Bagi memastikan aktiviti tersebut adalah menyeronokkan, ibubapa dan pendidik boleh berbincang dengan kanak-kanak apakah jenis aktiviti yang akan dilakukan. Minta pendapat kanak kanak juga dalam menyediakan bahan dan perancangan aktiviti.
-Pastikan aktiviti tersebut dilakukan dalam suasana yang kondusif atau selesa serta wujud perasaan selamat pada kanak-kanak.
– Pastikan ruang tempat melakukan aktiviti adalah bersih selesa dan pada suhu yang bersesuaian. Ruang yang panas akan menyebakan kanak-kanak cepat hilang fokus.
-Berikan arahan dengan menggunakan ayat-ayat yang mesra dan bukan berbentuk ugutan. Selain dari itu sentiasa memberi masa kepada kanak kanak untuk menyiapkan sesuatu aktiviti.
Kanak-kanak belajar melalui sensori atau pancaindera. Dalam merangcang sesuatu aktiviti pembelajaran, pastikan aktiviti tersebut melibatkan penggunaan pancaindera kanak-kanak seperti mata, telinga, deria sentuh dan juga rasa. Penggunaan deria mampu meningkatkan daya fokus atau tumpuan kanak-kanak.
Ibubapa dan guru juga boleh membantu kanak-kanak memberikan fokus dengan menyebut ganjaran yang bakal diperolehi apabila mereka menyiapkan sesuatu kerja atau aktiviti. Berikan pelbagai bentuk ganjaran seperti pujian, dapat menonton video kegermaran, dapat membaca buku cerita yang di sukai, dapat melukis dan sebagainya. Pemberi ganjaran dapat membantu merangsang kanak kanak memberikan tumpuan kepada aktiviti yang sedang dilakukannya.
Selain dari itu pastikan tahap kesihatan kanak-kanak adalah baik sebelum memulakan sesuatu aktiviti.  Kanak-kanak yang mempunyai masalah kesihatan biasa akan  lesu dan hilang fokus. Pastikan juga kanak-kanak bebas dari tekanan dan sekiranya kanak-kanak tersebut mempunyai tanda-tanda mengalami tekanan, pastikan masalah tekanan tersebut di atasi terlebih dahulu sebelum mengajak dia melakukan aktiviti pembelajaran.
Kanak-kanak juga akan cepat hilang fokus jika berada dalam keadaan lapar atau dahaga. Pastikan kanak-kanak berada dalam keadaan selesa fizikal, sosial, emosi dan kognitif sebelum memulakan sesuatu aktiviti pembelajaran.
Apabila melakukan aktiviti dengan kanak kanak, pasti jarak antara ibubapa atau pendidik dengan kanak kanak tidak terlalu jauh. Jarak yang agak jauh menyebakn kanak kanak mudah hilang fokus. Sebaliknya kefekatan jarak akan menyebabkan kanak-kanak merasakan dirinya diperhatikan atau diambil peduli dan menyebabkan dia terangsang untuk lebih memberikan perhatian atau fokus.
Sentiasa menyebut nama kanak kanak dan sentiasa menarik perhatiannya dengan bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan aktiviti yang sedang dijalankan juga dapat membantu meningkatkan daya fokus kanak-kanak. Melalui cara ini kanak-kanak akan merasakan dirinya sentiasa diberi perhatian dan di sayangi dan secara tidak langsung memotivasikan dirinya untuk lebih memberikan tumpuan.
The post Bila Suruh Anak Buat Sesuatu Atau Panggil Mesti Anak Buat Tak Tahu! Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Perlu Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/bila-suruh-anak-buat-sesuatu-atau-panggil-mesti-anak-buat-tak-tahu-ini-puncanya-yang-ibu-bapa-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 421 hits
Mungkin tak ramai yang tahu Akta Pendidikan Negara kini hanya mewajibkan murid murid untuk melengkapkan persekolahan dari Tahun Satu sehingga Tahun Enam sahaja Disebabkan itu kerajaan sedang mengkaji semula Akta Pendidikan Negara untuk mewa...
Anak Soleh Solehah Idaman Ibu Bapa

Anak Soleh Solehah Idaman Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 417 hits
Nama sahaja ibu bapa mengimpikan anak anak yang soleh dan solehah Kerana anak yang soleh dan solehah akan memberi manfaat kepada ibu bapa kelak di akhirat Naim pernah dengar di dalam kuliah Ustaz Abu Bakar Jafri Mahmoodi Kalau nak anak sole...
Kisah Sayu Kasih Dan Redha Ibu Bapa Bila Anak Kesayangan Pergi Buat Selamanya

Kisah Sayu Kasih Dan Redha Ibu Bapa Bila Anak Kesayangan Pergi Buat Selamanya

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 373 hits
Jam 3 30 pagi kami baru sampai ke rumah masing masing setelah melalui perjalanan 496 kilometer pergi balik dari KL ke Peserai Batu Pahat Johor menghantar satu jen4zah remaja lelaki berusia 18 tahun yang m4ut akibat kem4langan Ayahnya memakl...
Titip Anak Ke Pengasuh Atau Day Care Ya Ibu Bekerja Harus Baca 7 Pertimbangannya

Titip Anak Ke Pengasuh Atau Day Care Ya Ibu Bekerja Harus Baca 7 Pertimbangannya

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 183 hits
Cari pengasuh yang cocok juga susah tapi bawa anak ke day care juga ada risikonya Sebaiknya gimana ya Bu Ibu
Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 545 hits
Wajib periksa beg anak Selain itu guru ini kongsi 6 perkara ibu ayah mesti buat lepas anak balik sekolah Nampak remeh tapi penting untuk kepentingan semua Bila anak ke sekolah si kecil di luar kawalan ibu ayah dan ada guru yang memantau Per...
Anak Suka Conteng Dinding Apa Ibu Bapa Perlu Lakukan

Anak Suka Conteng Dinding Apa Ibu Bapa Perlu Lakukan

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 395 hits
Pasti runsing si ibu apabila melihat dinding rumah yang cantik berseri menjadi tempat si kecil menunjukkan bakat Tahukah anda bahawa kanak kanak yang suka menconteng dinding merupakan kanak kanak yang kreatif Mereka sedang meluahkan imagina...
Anak Anda Akan Jadi Lebih Beradab Apabila Ibu Bapa Didik Anak Dengan Cara Ini

Anak Anda Akan Jadi Lebih Beradab Apabila Ibu Bapa Didik Anak Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 668 hits
14 TIPS MENGAJAR ADAB PADA ANAKSince viral baru ni video anak pukul ibu dia tu Saya nak share 15 tips ajar adab pada anak Moga bermanfaat 1 Sentiasa masuk rumah dengan salam dan ciuman Cium anak anak cium isteri anda depan mereka Ini akan b...
Anak Tak Nak Makan Bagi Nasi Lagilah Susah Doktor Jelaskan Perkara Ini Ibu Bapa Silap Faham

Anak Tak Nak Makan Bagi Nasi Lagilah Susah Doktor Jelaskan Perkara Ini Ibu Bapa Silap Faham

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 379 hits
Doktor anak saya selalu tak nak makan Saya bagi makan nasi dia tak nak kejap lagi lepas tu dia makan snek la makan roti la macam mana nak buat ni Dr Boleh bagi multivitamin tak Nak bagi tambah selera makan dia Selalunya pertanyaan macam ni ...
Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 719 hits
BUAT DOH AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK ANAK DI SEKOLAH KEMAS KEMAS ini mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama sama anak Walau Dhia...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan