Bila Sudah Berkahwin Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Tahap Kerap Sangat Berhubung


“Bila Sudah Berkahwin Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Tahap Kerap Sangat Berhubung!” Kalau dah kahwin, buat cara dah jadi milik orang dan tak perlulah nak ada kawan rapat berbeza jantina sampai pasangan cemburu. Nak-nak pula kalau berkawan rapat sampai balik rumah pun masih contact. Apa hal yan penting sangat sampai tak boleh nak tunggu esok pagi. Tak manis sungguh perangai macam itu. Ini yang Hakak sedikit emosi bila sentuh pasal rumah tangga yang berkait ala-ala kes curang. Andai pernah berlaku dalam hubungan, berubahlah sebelum rasa cinta itu pudar sedikit demi sedikit. Nah, jemput renungkan kejap pandangan Puan Intan Dzukefli ini dari sudut kawan rapat lain jantina.

Salah Ke Kawan Rapat Lain Jantina Pendapat saya, kita tidak perlu ada kawan rapat berlainan jantina hingga tahap perlu kerap sangat berhubung. Apatah lagi setelah bernikah, ada pasangan yang setianya hanya untuk kita serta anak-anak yang sedang sangat-sangat memerlukan perhatian.Suka atau tidak, perbualan yang awalnya mungkin sekadar hal remeh-temeh mungkin akan berlanjutan menjadi melampaui batas. Mungkin akan mula mengimbau detik manis kenangan silam hingga kemudiannya bercerita tentang aib dan kekurangan pasangan, serta mengadu keluh kesah jerih perih berumahtangga yang sepatutnya kita hanya kongsikan dengan pasangan kita.

Punca Kecurangan Ustaz kata, kadang punca kecurangan dan zina terjadi semudah dari pandangan, senyuman dan mesej “hai, hai” sahaja. Namun, oleh kerana terjebak ikhtilat, akhirnya menjadi semakin rapat, kerap berhubung, bertemu, bergurau senda. Malah akhirnya mungkin akan mula rasa sayang (nafsu yang disalah tafsir oleh godaan syaitan). Sebab itu, tuntutan menjaga ikhtilat (pergaulan) ini sebenarnya bermula sejak bujang lagi. Inilah hikmahnya. Supaya tiada ‘kisah silam’ yang bakal menggoncang tiang seri rumahtangga.

Tiba-Tiba Datang Semula Tiba-tiba datang semula ‘kawan baik’ yang mengadu kisah peribadi rumah tangga. Mula-mula sekadar simpati, namun sudah terlalu banyak terjadi kes sebegini yang akhirnya terjerumus ke lembah kecurangan dan penzinaan. Nauzubillah min zaliq. Bila kata zina, jangan hanya ingat syaitan menggoda orang yang masih bujang sahaja. Bahkan setelah nikah asbab pergaulan bebas dari sebelum nikah akhirnya menjadikan jalan untuk berzina bahkan lebih mudah kerana tak risau tentang ‘pak sanggup’ kerana si dia memang bersuami. Tak takut kalau mengandung kerana sudah memang sudah jadi status isteri. Astaghfirullah, nauzubillah min zaliq.

Beringat Dari Awal “Alaaa… suka-suka je.. kami kawan lillahi ta’ala.” Kalau sebegitu, jadikan mereka kawan baik pasangan kita kerana mereka sejantina. Tak perlu kita terjebak ikhtilat tanpa keperluan. Beringat dari awal adalah lebih baik.

Kes Pasangan Berzina Sejak akhir-akhir ni, banyak terbaca confessions dan berita suami yang tahu isteri berzina dengan bekas teman lelaki, kawan sepejabat, teammates. Astaghfirullah. Yang menyedihkan, si suami mungkin kerana jahil sekadar mendiamkan kerana terlalu sayang. Walhal, sebenarnya hal sebegini perlu dirujuk kepada pejabat agama untuk tindakan selanjutnya.

Dayus Seorang Suami Dayus bagi seorang lelaki membiarkan isteri melakukan kemungkaran hatta sekadar mendedahkan aurat rambut kepada bukan mahramnya. Apatah lagi hingga ke tahap berzina! Astaghfirullahal adzhim. Bagi para suami pula, sekiranya benar-benar mampu, maka teruskanlah dengan pernikahan (yakni berpoligami) tanpa perlu terjebak berzina dan menzalimi hak isteri yang sedia ada, mengabaikan nafkah anak isteri kerana leka mabuk cinta. Allahuakbar. Islam tidak zalim. Islam sangat menjaga kebajikan dan hak para suami pun isteri, namun kebanyakan dari kita yang sendiri menzalimi diri sendiri kerana kejahilan dan terlalu bertuankan nafsu.

Ingatkan Diri Selalu Jangan ambil Islam ikut apa yang kita suka. Ambil separuh, buang mana yang tidak selari dengan nafsu dan lifestyle kita. Astaghfirullah. Selebihnya sentiasa ingatkan diri, apa niat bernikah dahulu? Kerana Allah, kerana agama, mahu ada teman penguat semangat mengejar syurga Allah. Lalu muhasabah semula, kini jalan yang sedang dilalui seiring atau tidak dengan niat dan matlamat tadi?

Para suami… Ada ajar anak isteri hal agama? Ada ingatkan anak isteri jaga maruah, aurat dan solat? Ada imamkan solat anak isteri atau tidak? Cukupkah nafkah dan tarbiyyah anak isteri selama ini? Semua ini sentiasa perlu diingatkan. Begitu jugalah dengan isteri sebagai ibu rumahtangga. Jangan sibuk leka dengan pujian lelaki ajnabi yang sebenarnya melekakan dan sengaja menduga keimanan. Terus block hal sebegini dan sibukkan diri dengan hal-hal ibadah supaya terhindar dari godaan.

Komitmen Pernikahan Niat yang baik menjadikan komitmen pernikahan kukuh. Kita sentiasa memperbaiki diri dan berusaha melakukan yang terbaik buat pasangan dan keluarga. Kerana pada kita, mereka adalah lubuk pahala kita. Hormatilah ikatan nikah kalian. Begitu besarnya ikatan ini, sehingga Al Quran menyebut akad nikah sebagai mitsaqon ghaliza, atau perjanjian yang berat. Dalam Al-Quran, ayat ‘mitsaqon ghaliza’ hanya disebutkan 3 kali iaitu; ketika Allah SWT menyatakan hubungan pernikahan (surah an-Nisa’ : 21) ketika Allah SWT mengangkat Bukit Tsur di atas kepala Bani Israil dan menyuruh mereka bersumpah setia di hadapan Allah (surah an-Nisa’ : 154). ketika Allah SWT membuat perjanjian dengan para Nabi dan Rasul Ulul Azmi (surah al-Ahzab : 7).

Kalam Menjadi Peringatan Cukuplah kalam ini menjadi peringatan untuk kita muhasabah kembali. Pasangan kita bukannya tunggul, sekadar mesin ATM, amah atau hamba abdi. Mereka adalah amanah dan antara jalan kita ke syurga. InsyaAllah.
Sumber: Mingguan Wanita
The post “Bila Sudah Berkahwin Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Tahap Kerap Sangat Berhubung!” appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/bila-sudah-berkahwin-tak-perlu-ada-kawan-rapat-berlainan-jantina-sampai-tahap-kerap-sangat-berhubung/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Kerap Demam Tak Cukup Tidur Kerana Bengkak Tonsil Tahap Yang Bagaimana Perlu Dibedah

Anak Kerap Demam Tak Cukup Tidur Kerana Bengkak Tonsil Tahap Yang Bagaimana Perlu Dibedah

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 419 hits
Bengkak tonsil seringkali dihadapi tak kira kanak kanak atau dewasa Jika dewasa keadaan lebih mudah kerana sudah pandai menjaga diri tetapi bagi kanak kanak ibu bapa perlu ambil tahu Kanak kanak seringkali kerap demam dan sakit tekak Demam ...
Angkara Kawan Karibku Kerap Bawak Bininya Melepak Sekali Tanpa Ku Sedar Aku Jatuh Cinta

Angkara Kawan Karibku Kerap Bawak Bininya Melepak Sekali Tanpa Ku Sedar Aku Jatuh Cinta

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 420 hits
Foto sekadar hiasan Aku seorang suami dan bapa kepada 2 orang anak Usia aku baru 29 tahun Yang aku nak ceritakan ni bukan berkenaan isteri or anak aku Ni tentang diri aku sendiri Masalah yang aku sedang nak cipta Aku mempunyai isteri yang c...
Comelnya Senyum Gataii Sangat Telatah Aafiyah Tengok Muka Sendiri Dalam Cermin Curi Perhatian

Comelnya Senyum Gataii Sangat Telatah Aafiyah Tengok Muka Sendiri Dalam Cermin Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 298 hits
Comelnya Senyum Gataii Sangat Telatah Aafiyah Tengok Muka Sendiri Dalam Cermin Curi Perhatian Comelnya Senyum Gataii Sangat Telatah Aafiyah Tengok Muka Sendiri Dalam Cermin Curi Perhatian
Menu Untuk Anak Tak Cukup Berat Sangat Mudah Dan Tiada Perasa Tambahan

Menu Untuk Anak Tak Cukup Berat Sangat Mudah Dan Tiada Perasa Tambahan

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 400 hits
Mesti mak mak risau bila anak tak cukup berat badan Lagi haru kalau anak memang jenis susah atau cerewet makan Kebanyakan anak yang cerewet makan ni kurang berat badan sebabkan pemilihan makanan yang terhad Tapi masalah ni boleh juga di ala...
Gaya Mikhayla Anak Nia Ramadhani Yang Elegan Bak Puteri Sangat Comel

Gaya Mikhayla Anak Nia Ramadhani Yang Elegan Bak Puteri Sangat Comel

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 406 hits
Nia Ramadhani memang sudah jarang lagi tampil di layar kaca sejak menikah dengan Ardiansyah Bakrie pada tahun 2010 dahulu Apalagi selang dua tahun kemudian Nia dan Ardi dikurnai seorang puteri bernama Mikhayla Ini Mikhayla anak pertama Nia ...
Takkan Jumpa Set Bersalin Lengkap Macam Ni Sangat Berbaloi

Takkan Jumpa Set Bersalin Lengkap Macam Ni Sangat Berbaloi

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 718 hits
Dah lama ema mencari set bersalin lengkap Masa ni dah masuk minggu ke 33 Apepun tak ready lagi kot tetiberr meletops memang kes aniaya suami Confirm dia kelam kabut mengurus bini nak terberanak Aduhh terbayang muka nya yang stress tu hehehe...
Ini Akibatnya Bila Berani Sangat Tengking Polis Tindakan Yang Dikenakan Kepada Lelaki Itu Memang Tidak Berbaloi

Ini Akibatnya Bila Berani Sangat Tengking Polis Tindakan Yang Dikenakan Kepada Lelaki Itu Memang Tidak Berbaloi

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 504 hits
Ini Akibatnya Bila Berani Sangat Tengking Polis Tindakan Yang Dikenakan Kepada Lelaki Itu Memang Tidak BerbaloiIni Akibatnya Bila Berani Sangat Tengking Polis Tindakan Yang Dikenakan Kepada Lelaki Itu Memang Tidak Berbaloi
Pengalaman Menikmati Menu Belut Yang Sangat Mendebarkan Di Inaara Restaurant

Pengalaman Menikmati Menu Belut Yang Sangat Mendebarkan Di Inaara Restaurant

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 244 hits
Pengalaman Makan Belut Yang Sangat Mendebarkan Di Inaara Restaurant Assalamualaikum hi korang Jika sebelum ini daku telah kongsikan antara restoran masakan ketam yang best dan sedap di Kota Bharu kali ini daku nak share tentang satu lagi me...
Jangan Berkira Sangat Dengan Anak Rezeki Kita Makin Murah Mama Papa Take Note

Jangan Berkira Sangat Dengan Anak Rezeki Kita Makin Murah Mama Papa Take Note

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 635 hits
Bila kita nak belikan sesuatu buat anak kita selalu fikir berkali kali sedangkan bila kita nak belikan telefon mahal atau tudung sekalipun kita beli tanpa banyak fikir Jangan berkira sangat dengan anak anak amanah Allah pada kita Hakikatnya...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams