Bila Sebenarnya Rakyat Malaysia Akan Divaksin Untuk Covid 19



Hantaran pertama vaksin Covid-19 akan tiba lewat Februari, tetapi bilakah anda akan dapat divaksin?
Sebelum meneliti pelan pelaksanaan imunisasi Covid-19, anda perlu maklum penghantaran pertama vaksin datang daripada Pfizer dan BionTech, yang menunjukkan keberkesanan tinggi, 95 peratus.
Vaksin daripada Pfizer dan BionTech cukup untuk memenuhi keperluan 12.5 juta rakyat Malaysia (dua dos setiap seorang), atau 39 peratus daripada populasi.
Sama ada pelan vaksinasi akan berjalan lancar atau tidak bergantung kepada usaha Malaysia untuk memuktamadkan perjanjian dengan pengeluar vaksin lain termasuk AstraZeneca-Oxford dari UK dan Sinovac dari China, meskipun kedua-dua vaksin ini mempunyai cabaran tersendiri.
Untuk panduan berkenaan vaksin yang bakal digunakan Malaysia, anda boleh baca lanjut di sini. Mari kita mulakan.
Bila saya boleh divaksin?
Itu bergantung kepada anda tergolong dalam kategori mana. Jawapan pendeknya, seperti berikut:
Mac: Petugas barisan hadapan
Mei: Golongan warga emas dan yang berpenyakit
Ogos: Semua yang berusia 18 tahun ke atas
Jawapan panjangnya apa?
Terdapat tiga fasa. Fasa pertama membabitkan 500,000 petugas barisan hadapan, terdiri daripada petugas kesihatan dan petugas bukan kesihatan.
Ini termasuklah petugas kesihatan di hospital kerajaan dan hospital berkaitan kerajaan. Hospital swasta terpilih yang merawat Covid-19 juga mungkin terlibat.
Ia bermula Mac dan akan dijangka tamat pada Mei.
Fasa 2 akan melibatkan warga emas, iaitu mereka yang berusia 60 tahun ke atas. Turut serta, mereka yang menderita morbiditi (pelbagai penyakit) yang selalu dilihat dalam kes kematian Covid-19.
Ini termasuklah penyakit kanser, obesiti, diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit pernafasan dan penyakit jantung.
Golongan orang kurang upaya (OKU) turut termasuk dalam fasa ini.
Fasa ini akan bermula Mei hingga Julai, membabitkan 6.5 juta orang.
Kejayaan fasa ini sangat-sangat bergantung kepada kemampuan kerajaan untuk memperoleh vaksin daripada pembekal lain kerana kerajaan tidak akan bergantung semata-mata kepada bekalan Pfizer dan BionTech sahaja.

 
Fasa 3 bermula Ogos hingga akhir tahun. Ia membabitkan 16 juta lagi rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas.
Seperti tadi, kejayaan fasa ini bergantung kepada kemampuan mendapatkan vaksin daripada jenama lain.
Ada juga fasa khas yang merupakan usaha berpanjangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk memberikan vaksin secara bersasar pada bila-bila masa, sekiranya ia berasakan perlu berbuat demikian bagi mengawal wabak yang menular di sesuatu kawasan sasaran.
Maknanya, selain pendekatan biasa mengesan kontak rapat, menguji dan kuarantin, kerajaan juga akan menggunakan vaksin bagi mengawal wabak Covid-19.
Itu baru 23 juta daripada 32 juta rakyat Malaysia?
Kerajaan percaya dengan memvaksin lebih 70 peratus populasi, ia cukup untuk mencapai perlindungan kelompok.
Maknanya, dengan sebilangan besar rakyat divaksin, semakin sedikit bilangan perumah yang dapat dijangkiti virus, seterusnya meminimumkan risiko penyebaran jangkitan.
Macam mana saya nak daftar?
Apabila vaksinasi dilancarkan, kerajaan merancang untuk memanfaatkan aplikasi MySejahtera yang pada masa ini digunakan untuk pengesanan kontak dan penilaian kendiri.
Sistem itu akan dikemas kini bagi membolehkan rakyat Malaysia yang layak untuk ikut serta, membuat penilaian kendiri (alahan dan sebagainya) dan membuat temu janji untuk vaksinasi.
Setelah divaksin, mereka akan diberikan kad vaksinasi dan akan diperingatkan mengenai dos kedua mereka menerusi aplikasi berkenaan.

 
Di mana boleh saya divaksin?
Terdapat lebih 600 pusat menguruskan vaksinasi di seluruh negara.
Lokasi yang akan digunakan termasuklah fasiliti kesihatan awam dan swasta, tempat-tempat awam, pejabat dan universiti.
Perinciannya akan diumumkan kemudian apabila tiba masanya.
Apa lagi perlu diambil perhatian?
Kepentingan untuk vaksin tambahan selain bekalan Pfizer-BionTech mesti diberi penekanan.
Salah satunya, vaksin yang ini memerlukan tempat penyimpanan yang sangat sejuk, bermakna ia tidak sesuai untuk penghantaran di kawasan luar bandar yang jauh.
Bagi memastikan vaksinasi yang saksama, kerajaan perlu juga bergantung kepada jenama vaksin lain yang tidak mempunyai cabaran logistik sesulit vaksin Pfizer-BionTech.
Juga, rancangan kerajaan ini mengambil kira apabila fasa 2 bermula, sudah ada bekalan tambahan vaksin daripada jenama lain.
Jika tempahan lambat tiba daripada dijadualkan, ia akan melengahkan pelan imunisasi, meskipun KKM sepatutnya masih mampu menjalankan fasa 2 dengan bekalan vaksin Pfizer-BionTech.
Tetapi, jenama itu sahaja tidak cukup untuk fasa 3.
Kita boleh jangkakan cabaran dalam hal ini. Contohnya, Malaysia telah menandatangani perjanjian perolehan 12.8 juga dos vaksin AstraZeneca-Oxford.

 
Bagaimanapun, ia berdepan isu pengeluaran dan Kesatuan Eropah (EU) yang meletak pertaruhan besar terhadap vaksin itu, kini mengancam untuk menghalang eksport jika firma itu gagal menghantar cukup bekalan untuk blok negara berkenaan.
Satu lagi isu ialah Sinovac dari China, yang mempunyai keberkesanan tidak jelas ekoran variasi yang luas antara 50.4 peratus hingga 91.25 peratus dalam ujian-ujian yang berbeza.
Malaysia sedang mempertimbangkan untuk mendapatkan 14 juta dos daripada Sinovac, namun ia bergantung kepada sama ada vaksin itu memenuhi piawaian atau pun tidak.

Panduankini ini digarap oleh NIGEL AW
The post Bila sebenarnya rakyat Malaysia akan divaksin untuk Covid-19? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/26/bila-sebenarnya-rakyat-malaysia-akan-divaksin-untuk-covid-19/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bila-sebenarnya-rakyat-malaysia-akan-divaksin-untuk-covid-

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Malaysia Perlu Bersedia Kp Noor Hisham Dedahkan Kkm Perlukan 3 Bulan Untuk Landaikan Keluk Covid 19

Rakyat Malaysia Perlu Bersedia Kp Noor Hisham Dedahkan Kkm Perlukan 3 Bulan Untuk Landaikan Keluk Covid 19

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 244 hits
Kementerian Kesihatan menjangka 12 minggu diperlukan untuk melandaikan keluk jangkitan baru Covid 19 Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah unjuran itu berdasarkan data semasa KKM yang menurutnya boleh berubah setelah dua ...
Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 236 hits
Proklamasi darurat yang diisytiharkan oleh Yang di Pertuan Agong untuk menangani pandemik COVID 19 di negara ini tidak seharusnya dijadikan isu kerana Malaysia bukan satu satunya negara yang melaksanakan perintah itu kata pakar undang undan...
Covid 19 Vaccine Timeline Allows Malaysia To Study Efficacy And Safety

Covid 19 Vaccine Timeline Allows Malaysia To Study Efficacy And Safety

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 198 hits
Malaysia is not late in the acquisition of Covid 19 vaccine experts from the Academy of Sciences Malaysia said AFP file pic for illustration purposes onlyKUALA LUMPUR Malaysia is not late in the acquisition of Covid 19 vaccine experts from ...
1 Juta Kasus Covid 19 Indikasi Rakyat Dan Pemerintah Harus Kerja Lebih Keras

1 Juta Kasus Covid 19 Indikasi Rakyat Dan Pemerintah Harus Kerja Lebih Keras

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 183 hits
Dia mengatakan semua ahli epidemiolog yang ditemui mengatakan untuk mengatasi pandemi ada satu hal yang harus diingat yaitu mengurangi laju penularan virus S
Malaysia Now Near 200 000 Covid 19 Cases With Latest Addition Of 4 094 Infections

Malaysia Now Near 200 000 Covid 19 Cases With Latest Addition Of 4 094 Infections

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 234 hits
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Bernama file photo KUALA LUMPUR The Health Ministry reported 4 094 more cases of Covid 19 today bringing the total number of infections in the country to 198 208 Another 10 people have also died of Covid 19 i
Mahfud Md Tegaskan Negara Bisa Memaksa Rakyat Buat Divaksin

Mahfud Md Tegaskan Negara Bisa Memaksa Rakyat Buat Divaksin

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 194 hits
Pemerintah dapat memaksa warga negara yang masuk dalam kriteria untuk disuntik vasin Covid 19 atas dasar usaha perwujudan imunitas kelompok atau herd immunity juga dalam rangka program kesehatan masyarakat di tengah pandemi Covid 19 Begitu ...
Malaysia Tempat Ke 16 Terbaik Urus Covid 19

Malaysia Tempat Ke 16 Terbaik Urus Covid 19

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 216 hits
Meskipun dikritik oleh seorang pemimpin kanan DAP dengan mengatakan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah lemah dalam perang melawan COVID 19 Kajian telah meletakkan Malaysia di tangga ke 16 terbaik dalam pengurusan COVID 19 Inde...
New Zealand Vietnam Negara Terbaik Urus Covid 19 Malaysia Tangga Ke 16

New Zealand Vietnam Negara Terbaik Urus Covid 19 Malaysia Tangga Ke 16

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 192 hits
New Zealand Vietnam dan Taiwan tersenarai sebagai negara negara terbaik mengurus pandemik COVID 19 dengan meraih tiga tangga tertinggi dalam ranking Indeks Prestasi COVID oleh Lowy Institute Malaysia menduduki tangga ke 16 dengan skor purat...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven