Bila Bertandangnya Tetamu Yang Pasti Datang Satu Saat Nanti Jaga Jaga Kerana Allah 9607



Muhasabah diri kerana Allah 

Ketika Mayat Meminta Tolong Kepada Seluruh Orang Yang Dikenalnya. Konon orang yang mati awalnya tidak menyadari bahwa dirinya mati. Dia merasa dirinya sedang bermimpi mati. Dia melihat dirinya ditangisi, dimandikan, dikafani, dishalati hingga diturunkan ke dalam kubur. Dia merasa dirinya sedang bermimpi saat dirinya ditimbun tanah. Dia berteriak-teriak tapi tidak ada yang mendengar teriakannya.

Beberapa waktu kemudian, saat semua sudah pulang meninggalkannya sendirian di bawah tanah, Allah kembalikan ruhnya. Dia membuka mata, dan terbangun dari “mimpi” buruknya. Dia senang dan bersyukur, bahwa ternyata apa yang dia alami hanyalah sebuah mimpi buruk, dan kini dia sudah bangun dari tidurnya. 

Kemudian dia meraba badannya yang hanya diselimuti kain sambil bertanya kaget: “Dimana bajuku? Kemana celanaku?” Lalu dia meraba sekelilingnya yang berupa tanah “Dimanakah aku? Tempat apa ini? Kenapa bau tanah dan lumpur?” Kemudian dia mulai menyadari bahwa dia ada di bawah tanah, dan sebenarnya apa yang dialaminya bukanlah mimpi! Ya, dia sadar bahwa dirinya benar-benar telah mati.

Berteriaklah dia sekeras-kerasnya, memanggil orang-orang terdekatnya yang dianggap bisa menyelamatkannya:

“Ibuuuuu….!!!!”
“Ayaaaaaah…!!!!”
“Kakeeeeek!!!”
“Neneeeek!!”
“Kakaaaaak!!!”
“Sahabaaaaat!!!”

Tidak ada seorangpun yang menjawabnya. Dia yang selama ini lupa pada Allah pun ingat bahwa ALLAH adalah satu-satunya harapan. Menangis lah dia sambil meminta ampun, “Ya, Allaaaaaaah…. Ya Allaaaaaaah…. Ampuni aku ya Allaaaaaaah….!!!”

Dia berteriak dalam ketakutan yang luar biasa yang belum pernah dirasakan sebelumnya sepanjang hidupnya. Jika dia orang baik, akan muncullah dua malaikat dengan wajah tersenyum dan akan mendudukkannya dan menenangkannya, menghiburnya dan melayaninya dengan pelayanan yang terbaik. Jika dia orang buruk, akan datang dua malaikat dengan wajah bengis yang akan menambah ketakutannya dan akan menyiksanya sesuai keburukannya.

Pertolongan Al-Quran di Alam Kubur: 

Dari Sa’id bin Sulaim ra, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda: “Tiada penolong yg lebih utama derajatnya di sisi Allah pada hari Kiamat daripada Al-Qur’an. Bukan nabi, bukan malaikat dan bukan pula yang lainnya.” (Abdul Malik bin Habib-Syarah Ihya)

Al Bazzar meriwayatkan dalam kitab La’aalli Masnunah bahwa jika seseorang meninggal dunia, ketika orang–orang sibuk dengan kain kafan dan persiapan pengebumian di rumahnya, tiba -tiba seseorang yang sangat tampan berdiri di kepala mayat. Ketika kain kafan mulai dipakaikan, dia berada di antara dada dan kain kafan.

Setelah dikuburkan dan orang–orang mulai meninggalkannya, datanglah 2 malaikat. Yaitu Malaikat Munkar dan Nakir yang berusaha memisahkan orang tampan itu dari mayat agar memudahkan tanya jawab. Tetapi si tampan itu berkata: “Ia adalah sahabat karibku. Dalam keadaan bagaimanapun aku tidak akan meninggalkannya. Jika kalian ditugaskan utk bertanya kepadanya, lakukanlah pekerjaan kalian. Aku tidak akan berpisah dari orang ini sehingga ia dimasukkan ke dalam surga.” Lalu ia berpaling kepada sahabatnya dan berkata, “Aku adalah Al Quran yang terkadang kamu baca dengan suara keras dan terkadang dengan suara perlahan. Jangan khawatir setelah menghadapi pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan mengalami kesulitan.” Setelah para malaikat itu selesai memberi pertanyaan, ia menghamparkan tempat tidur dan permadani sutera yang penuh dengan kasturi dari Mala’il A’la (Himpunan Fadhilah Amal : 609)

Allahu Akbar, selalu saja ada getaran haru selepas membaca hadits ini. Getaran penuh pengharapan sekaligus kekhawatiran. Getaran harap karena tentu saja mengharapkan Al-Quran yang kita baca dapat menjadi pembela kita di hari yang tidak ada pembela. Sekaligus getaran takut, kalau-kalau Al-Quran akan menuntut kita. Banyak riwayat yang menerangkan bahwa Al-Quran adalah pemberi syafa’at yang pasti dikabulkan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Ya Allah, ampunilah dosa kami, dosa ibu bapak kami, keluarga kami, saudara kami dan seluruh kaum muslimin, Ya Allah, jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SurgaMu. Aamiin.

Sobat sekarang kita memiliki dua pilihan

1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini.
‌2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebook / W A kita insyaa Allah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagi kita. 

Aamiin Yaa Allah. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/01/bila-bertandangnya-tetamu-yang-pasti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidur Lagi Munir Ya Allah Pelajar Lambat Masuk Kelas Pensyarah Datang Rumah Tolong Kejutkan

Tidur Lagi Munir Ya Allah Pelajar Lambat Masuk Kelas Pensyarah Datang Rumah Tolong Kejutkan

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 738 hits
Sudah menjadi kebiasaan bagi pelajar pengajian tinggi datang lewat ke kelas dengan alasan lapuk terlewat bangun untuk ke kelas sudah terlalu biasa bagi golongan para pendidik Kerana banyak penglibatan dalam aktiviti kokurikulum tugasan luar...
Tiba Tiba Datang Tunjuk Hidung Jelas Nampak Manik Risaunya Allah Yang Tahu

Tiba Tiba Datang Tunjuk Hidung Jelas Nampak Manik Risaunya Allah Yang Tahu

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 932 hits
Menjaga anak kecil orang kata tak boleh lalai sekejap Ada je benda yang kita tak jangka pun terjadi tiba tiba boleh berlaku dan mengancam nyawa si kecil Ibaratnya mata dan tangan ibu ayah ni kena sentiasa bersedia Begitulah yang dialami ole...
Tak Tahu Siapa Jaga Siapa Satu Keluarga Diserang Influenza A

Tak Tahu Siapa Jaga Siapa Satu Keluarga Diserang Influenza A

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 169 hits
Sejak kebelakangan ini tular di media sosial mengenai kebimbangan orang ramai terhadap penularan wabak Influenza A yang kini semakin merebak di Malaysia Tidak terkecuali dengan sebuah keluarga yang turut terkena wabak mudah dijangkiti ini s...
Kerahkan Hati Untuk Kekal Mendamping Allah Sebelum Ajak Datang 9622

Kerahkan Hati Untuk Kekal Mendamping Allah Sebelum Ajak Datang 9622

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 592 hits
Gemar berTik Tok Aplikasi yg jadi kegilaan orang muda ketika ini adalah TIK TOK Adakah anda juga memasang aplikasi ini di hp anda Anda tahu tak aplikasi ini berasal dari mana Tak tahu Takkan tak tahu Aplikasi ini berasal dari negeri China K...
5664 Satu Hari Je Saya Datang Dan Sekejap Je Semua Dah Settle Tv Ppim 16 01 2020

5664 Satu Hari Je Saya Datang Dan Sekejap Je Semua Dah Settle Tv Ppim 16 01 2020

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 309 hits
Satu Hari Je Saya Datang Dan Sekejap Je Semua Dah Settle Terjerat Ahlong Jangan Tangguh Dapatkan Bantuan SATRIA INTELLIGENCE AGENCY Alhamdullilah SATRIA Telah Berjaya Menyelesaikan Ribuan Kes Yang Melibatkan Jutaan Ringgit Bantuan Diberikan...
7 Cara Agar Cepat Haid Saat Telat Jaga Berat Badan Salah Satunya

7 Cara Agar Cepat Haid Saat Telat Jaga Berat Badan Salah Satunya

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 204 hits
Normalnya siklus menstruasi datang setiap 21 35 hari sekali Meski demikian terkadang menstruasi datang lebih cepat atau lebih lambat dari jadwalnya Hal ini dikarenakan beberapa penyebab
Jaga Privasi Saat Gunakan Wifi Publik Jangan Sembarangan Bagikan Email Utama Dan No Hp

Jaga Privasi Saat Gunakan Wifi Publik Jangan Sembarangan Bagikan Email Utama Dan No Hp

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 281 hits
Tips Amankan Data Usai Hapus Aplikasi Agar Privasi TerjagaPengguna disarankan untuk menghapus akun dalam aplikasi sebelum menghapus aplikasi dari ponsel Hal ini dilakukan untuk menghapus jejak dan mengamankan privasi digital yang ditinggalk...
Pengantin Datang Naik Kelisa Je Tak Sangka Majlis Nikah Pasangan Ini Hanya Dihadiri 11 Orang Tetamu

Pengantin Datang Naik Kelisa Je Tak Sangka Majlis Nikah Pasangan Ini Hanya Dihadiri 11 Orang Tetamu

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 543 hits
Pastinya bakal raja sehari yang akan mendirikan rumah tangga mengimpikan majlis yang berjalan dengan lancar dan sempurna Ada yang sanggup menghabiskan beribu beribu semata mata untuk majlis perkahwinan Lain pula ceritanya apabila tular bebe...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live