Bila Anak Ready Nak Makan Follow Tip Ini Confirm Mudah Mama Tak Risau


Bila anak dah ready untuk makan beberapa panduan ini mama kena faham dan perlu ambil tahu supaya anak dah besar tak jadi picky eaters!
Jika kena caranya mudah cuma sekarang ini, ramai ibu yang kurang arif dan alih-alih anak kecil yang akan disalahkan kerana terlalu memilih untuk makan makanan yang disediakan.
Perkongsian dari Dr Amalina Mohd Daud mengenai bagaimana nak pastikan anak tidak picky eaters boleh dijadikan panduan untuk yang ada anak mula nak belajar makan. Jika anak ok, kira berjayalah.
Tahniah ibu-ibu yang dah tak sabar nak mula makan. Saya ucapkan tahniah sebab banyak journey susah-susah anda nak harungi – perjalanan hamil, melahirkan, menyusu badan dan sekarang dah mula nak beri anak makan.
Nak beri makan anak ni banyak nak kena belajar, banyak nak kena buat, banyak nak kena sabar dan pasrah. Tapi kalau dari awal lagi ibu-ibu dah amalkan tips ni, insyaAllah weaning journey akan jadi lebih smooth dan anak akan makan dengan riang dan gembira!
1. Bawak bertenang dan please buang jauh rasa bersalah.
Saya perasan parents ni mudah sangat anxious. Dari preggy, melahirkan, menyusu dan sekarang mula makan ramai yang anxious. Bila anxious kita susah nak enjoy sesuatu perkara dan mudah stress.
Anak mudah pickup stress. Lagi kita stress, lagi dia lari dan susah makan. Nasihat saya..gali ilmu secukupnya. Kalau rasa bimbang, terus jumpa doktor. Kebanyakan baby semasa weaning takde masalah yg besar sangat. Semua inshaAllah turns out to be fine.
2. Beri contoh yg terbaik
Bila kita nak ajar anak untuk makan makanan yg sihat, pastikan kita pun makan makanan yg sihat. Tunjuklah bahawa kita gemar makan pelbagai jenis karbohidrat, protein, sayur dan buah.
Anak tidak belajar apa yg kita ajarkan. Tapi anak belajar melalui cara meniru contoh yg kita beri. Bila kita makan healthy food, anak turut suka makan healthy food.
3. Mulakan dari awal dengan betul.
Mulakan makanan sihat dari awal lagi anak makan. Jangan bubuh garam dan gula dalam makanan semata-mata nak please anak. Pilih makanan yg tiada bahan bukan-bukan dalam makanan. Masak sendiri pun ok!
Kenalkan pelbagai jenis makanan. Kajian mendapati anak yg dikenalkan pelbagai jenis makanan semasa awal usia akan turns out jadi anak yg kurang memilih makan dan makan apa sahaja yang disediakan di atas meja.
4. Makan pelbagai jenis sayur dan buah-buahan.
Jangan limitkan jenis sayur dan buah kepada anak. Sediakan pelbagai jenis sama ada kita suka atau tidak. Ia merangsang deria rasa anak. Anak pula akan merasai pengalaman merasa pelbagai jenis sayur dan buah.
Jangan bimbang kalau anak nampak tak suka. Kenalkan balik je. Anak ambil masa biasakan diri dengan rasa dan tekstur. Ia ambil masa 10-15 kali cubaan untuk anak biasakan diri dan suka sesuatu makanan. Kalau baru sekali dua anak reject, cubalah lagi dan lagi.
5. Makanlah bersama-sama
Waktu makan anak janganlah makan asing-asing. Usahakan ibu ayah dan anak ada bersama pada waktu makan. Inilah waktu penting untuk ajar anak kemahiran sosial dan komunikasi.
Walaupun anak dah makan waktu lain, tetap ajak anak duduk bersama waktu makan keluarga. Invest beli kerusi untuk anak. Berbual dengan anak walaupun dia ketawa senyum-senyum je. Anda sedang menajamkan skill sosial anak sebenarnya.
6. Cepat ubah tekstur makanan
Jika anda memilih untuk mula dengan puree sebagai makanan pertama anak, maka buat dengan betul. Pada awalnya anak mula dengan puree dikisar halus.
seminggu dua lepas anak ok mula beri makanan yang dikisar kurang halus. Kemudian bertukar pada yang dilenyek. Lepas seminggu dua anak dah adapt tukar pada yg lebih kasar sampailah dapat konsistensi yg sama macam makanan kita.
tekstur melatih skill mengunyah dan menelan anak. Awal-awal nampak anak tak ready tapi kita encourage dia untuk keep learning. Ajak sama-sama kunyah dan telan-telan. InsyaAllah cepat anak bercakap nanti sebab makanan bertekstur asah skill anak bertutur jugak.
7. Jangan tunjukkan anda risau di depan anak.
bila sampai waktu anak taknak makan atau reject makan, sembunyikan semua perasaan negatif anak-geram, marah, risau. Sembunyikan semua!
buat tenang dan rileks sahaja sebab anak mudah pickup response kita. Bila kita tunjuk perasaan marah bila anak tak makan, anak akan anggap marah itu juga attention dan bagi anak bila dia tak makan, kita beri perhatian pada dia.
Kita tak mahu encourage dia pada perkara yg salah. Maka jika anak tak makan, dengan senang hati kita kemas je makanan dia dan cuba lagi pada next meal time.
8. Makanan anak tak semestinya tawar
bila saya kata makanan anak tak boleh letak gula garam msg perisa perasa tak bermakna baby kena makan tawar-tawar aje.
Anda boleh sensasikan rasa makanan baby dengan menambah herbs, spices, cheese, bawang-bawang, halia, dan bahan lain yg didapati secara semulajadi.
Bahan-bahan ini bukan sahaja menambah rasa dan aroma yang berbeza dalam makanan anak tapi ia mempunyai khasiat yg tersendiri. Bawang putih contohnya membantu tingkat imuniti.

9. Takpe pun tak kenalkan makanan lain pada usia setahun
ada ibubapa sangat excited bila anak dah setahun. waktu ini lah dibelikan segala coklat, kek, gula-gula dan makanan tak sihat semasa harijadi.
Sangat tak perlu sebab anak sebenarnya ok je kalau kita tak kenalkan makanan begitu pada awal usia. Mungkin boleh cuba buat kek daripada buah-buahan pada usia setahun.
Kalau boleh tahanlah diri dari beri anak makanan tak sihat. sangat susah nak reverse bila anak dah ketagih pada benda manis. Anak pun akan kenyang dgn makanan kalori tinggi begini tapi zero nutrient nya. maka lebih baik jangan kenalkan in the first place.
10. Apa nak buat kalau dah tersalah step di atas ni?
Bagi ibu bapa yang dah buat kesilapan perkara di atas lalu anak turns out jadi picky eaters maka bertenanglah. Setiap sesuatu masalah pasti ada penyelesaiannya. Yang penting, kita belajar sesuatu dan ambil pengajaran dan jangan buat lagi.
Yang dah jadi picky eaters nanti saya akan kupaskan pula step by step macam mana nak reverse balik keadaan supaya anak dapat menerima balik makanan ye!.
Sumber: Dr Amalina Mohd Daud
Biasakan yg betul, betulkan yg biasa, baru anak jadi luarbiasa
 
The post Bila Anak Ready Nak Makan, Follow Tip Ini. Confirm Mudah & Mama Tak Risau appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-anak-ready-nak-makan-follow-tip-ini-confirm-mudah-mama-tak-risau/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Didik Anak Perempuan Memang Mencabar Tapi Kalau Tahu Rahsianya Semua Jadi Mudah

Nak Didik Anak Perempuan Memang Mencabar Tapi Kalau Tahu Rahsianya Semua Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 381 hits
Menjaga anak anak memang tak mudah anak lelaki atau anak perempuan keduanya mempunyai cabaran tersendiri yang perlu ayah dan ibu tempuhi Malah setiap ibu bapa pastinya mempunyai pendekatan dan cara yang berbeza dalam mendidik anak anak untu...
Bukan Nugget Tapi Jejari Keledek Buat Anak Senang Nak Makan Guna 2 Bahan Saja

Bukan Nugget Tapi Jejari Keledek Buat Anak Senang Nak Makan Guna 2 Bahan Saja

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 483 hits
Bosan dengan resipi finger food yang selalu dicuba pada anak apa kata kali ini mama cuba pula resipi yang seakan nugget ayam ini pada anak kecil kita Bukan nugget ayam tetapi Jejari Keledek yang dihasilkan mengikut bentuk jari dan comel Ben...
Terdetik Rasa Nak Marah Anak Mak Ayah Amalkan 8 Tip Ini Cepatlah Hati Tenang

Terdetik Rasa Nak Marah Anak Mak Ayah Amalkan 8 Tip Ini Cepatlah Hati Tenang

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 426 hits
Bila rasa nak marah dengan anak memang tak boleh nak elak untuk naikkan suara atau pukul anak Tapi sebenarnya ada cara yang boleh tenangkan hati Sebagai ibu bapa kena ingat dalam rumahtangga kehadiran cahaya mata merupakan pelengkap kehidup...
Nak Cari Stroller Terbaik Bukan Mudah Ini Tip Yang Anda Perlu Tahu Untuk Pilih Stroller Terbaik

Nak Cari Stroller Terbaik Bukan Mudah Ini Tip Yang Anda Perlu Tahu Untuk Pilih Stroller Terbaik

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 287 hits
Sesiapa sahaja yang bakal bergelar ibu bapa pasti teruja dalam melakukan persiapan untuk menyambut kelahiran si manja Bermula awal kandungan lagi segala galanya sudah dirancang daripada pakaian mandian dan juga peralatan membawa bayi sudah ...
Struggle Jaga Anak Kadang Kadang Tak Sempat Makan Bukan Mudah Jadi Suri Rumah

Struggle Jaga Anak Kadang Kadang Tak Sempat Makan Bukan Mudah Jadi Suri Rumah

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 305 hits
Menjadi ibu dan suri rumah bukan sesuatu yang mudah Mungkin pada luaranya si ibu nampak tenang namun disebalik ketenangan itu mungkin si ibu tidak cukup tidur tidak dapat makan pada waktunya tidak dapat mandi dengan selesa Siapa tahu Yang b...
Kalau Nak Gigi Anak Cantik Bukan Hanya Jaga Makan Tapi Jaga Juga Waktu Tidurnya

Kalau Nak Gigi Anak Cantik Bukan Hanya Jaga Makan Tapi Jaga Juga Waktu Tidurnya

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 342 hits
Ramai ibu bapa yang inginkan gigi anak mereka cantik sihat dan bersih Namun tak ramai yang mementingkan pemakanan yang betul cara penjagaan yang sebenar dan juga kualiti tidur yang baik buat anak mereka Tidak ada cara yang singkat untuk mem...
Tip Nak Jaga Kain Sbline Jenis Printed Folie

Tip Nak Jaga Kain Sbline Jenis Printed Folie

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 550 hits
Tip nak jaga kain sbline jenis printed folie Awak tau tak kain jenis printed foile Sebenarnya kan kain jenis ni memang cantik sangat Nampak mahal dan mewah Tapi mungkin ramai tak tau ada caranya nak jaga kain camni Nak nak plak time kita na...
Satu Je Sebab Kenapa Anak Nakal Dia Sebenarnya Nak Kita Layan Bagi Perhatian

Satu Je Sebab Kenapa Anak Nakal Dia Sebenarnya Nak Kita Layan Bagi Perhatian

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 405 hits
Setiap orang ada kebaikan Setiap orang juga ada keburukan Tak ada siapa dalam dunia ni sempurna Kalau kita boleh terima ni kenapa kita nak harap anak anak kecil kita tu jadi sempurna Langsung tak realistik kan Macam mana yang realistik Kita...
Anak Kurang Sihat Mama Boleh Sediakan 5 Menu Sup Ni Demam Makin Kebah

Anak Kurang Sihat Mama Boleh Sediakan 5 Menu Sup Ni Demam Makin Kebah

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 500 hits
Adakalanya bila anak demam mama pastinya menyediakan sup ayam yang panas bagi menaikkan semula sistem imun anak Sebenarnya bukan hanya sup ayam bahkan beberapa sup lain boleh diberikan kepada anak untuk menguatkan imun tubuhnya sekaligus me...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah