Bijaknya Ali Cerdik Dia Tanya Soalan Macam Tu Wargamaya Kagum Cara Saharul Ridzwan Ajar Anak Kenal Allah


Ibu bapa mana yang tidak sayangkan anaknya. Walau dalam apa cara dan keadaan sekalipun, semua ibu bapa mahu memberikan yang terbaik buat anak mereka. Didikan akademik yang sempurna juga aspek keagamaan yang begitu kuat, yakin dan percaya pada Allah yang satu.

Pelakon, Saharul Ridzwan turut berkongsi mengenai keletah anaknya, Muhammad Luth Ali yang bertanyakan mengenai kewujudan Allah di Instagramnya semalam. Bijaknya Ali berkata-kata. Malah jawapan dari anak kecil seusia itu juga tidak disangka-sangka.

Kata Saharul lagi, memberitahu anak kecil mengenai Allah, lebih-lebih lagi bagi anak kecil yang masih tidak mengenal Allah sememangnya amat sukar. Namun dia punya cara sendiri untuk memberitahu anak sulungnya, Ali yang kini berusia 4 tahun mengenai hal ini.

“Perbualan saya dengan Ali lepas maghrib tadi.
“If one day when Allah take baba, you must take care of mummy and adik. Thats why you need to solat, and learn betul-betul okay”
“If mummy and baba gone, I will cry because who will cook and suap me and adik?”
“Allah will take care of you, and adik. InShaaAllah”
“Mummy, if mummy and baba gone to Allah , I will ask Allah to send mummy and baba back here,” kata Ali lagi pada ayahnya.

Bijaknya Ali. Jawapan dari anak kecil yang tidak mahu berpisah jauh dengan ibu dan ayahnya. Comel.
Tak cukup dengan persoalan itu kata Saharul, anak sulungnya itu turut bertanya mengenai kewujudan Allah. Kata Saharul Ridwan dia terdiam sekejap untuk menjawab namun mencari ayat yang paling sesuai untuk diberikan buat anak kecilnya itu. Ini jawapan bapa penyayang ini pada anaknya.

“Kemudian, soalan seterusnya, sangat powerful dan memerlukan saya berfikir bagaimana cara untuk jawab.
“Baba, Is Allah so small? Thats why we cannot see Allah? But Allah can see us right, where is Allah?”

“Masya Allah. Terdiam sekejap saya fikir nak jawab, akhirnya saya bagitahu Ali, “Allah is in your heart, my heart, and everyones heart, thats why we must sayang Allah, like Allah sayang kita”.
“Bagi saya ini jawapan paling sesuai untuk dia faham pada umur dia sekarang. SALAH mungkin jawapan saya. Cetek sungguh ilmu saya,” katanya lagi.

Namun kata Saharul lagi, mak ayah memikul tanggungjawab yang maha besar untuk memberitahu dan meyakinkan anak kecil kita mengenai kewujudan Allah.
“Besar tanggungjawab kita sebagai ibu dan ayah untuk bagi “keyakinan” kepada anak anak supaya tahu bahawa Allah itu wujud dan hanya Allah yang satu. Persoalan-persoalan begini mungkin tidak ada di tadika ataupun playschool.
“Tugas kita mencari macammana nak jawab. Semoga Allah bagi kefahaman yang benar pada kita semua. Amin Ya Allah,” katanya lagi.

Dalam pada itu, bintang utama drama Sabarlah Duhai Hati ini juga turut memohon tip dari pengikutnya di Instagram akan cara meyakinkan anak kita mengenai kewujudan Allah. Banyak perkongsian menarik yang boleh kita jadikan panduan untuk mendidik anak kita.
“Atau ada jawapannya yang lebih senang untuk anak kita faham? Boleh kongsikan? Semoga kita semua termasuk saya dapat belajar sesuatu,” tulisnya.

Wargamaya kongsi tips
Dan ini pula tip perkongsian yang diberikan oleh pengikut Saharul di Instagram. Jom kita cuba pada anak-anak kita di rumah.
“Saya selalu suruh anak saya rasa angin …..bawa dia naik kereta …kemudian rasa angin”.
“Sama dengan explaination saya bila anak-anak tanya “mama, kenapa kita tak nmpak Allah?” Allah ada dalam hati Ammar sambil pegang dada anak.”

“Saya pernah mengajar disebuah tadika, aada murid bertanya sama soalan camni..”teacher..camne Allah itu ada??”terkedu saya jawab, “Allah itu ada..dengan nikmat yang kita syukuri, ada dalam hati setiap manusia. Umpamanya kita tahu angin itu ada, kita dapat merasainya..tapi tak dapat melihat angin” itu jwpan saya.”
“Kita boleh umpamakan kepada anak-anak contoh. Kalau kita duduk depan kipas kita dapat rasa angin yang bersepoi sepoi tapi kita tak dapat lihatnya. Nikmatnya angin walaupun kita tak dapat melihatnya betapa dekatnya Allah dengan kita .. Allahuallam”.
 
View this post on Instagram  
A post shared by SAHARUL RIDZWAN® (@saharulridzwan)

Semoga Allah terus membesar menjadi anak yang soleh dan menjadi anak yang baik bila besar nanti.
Semoga kita juga sama-sama dapat menjadi ibu bapa yang cemerlang, bantu anak mengenal Allah, sama seperti yang dikongsikan oleh Saharul Ridzwan ini.

Terdahulu, Saharul Ridzwan mendirikan rumah tangga bersama isterinya, Qaabila Deena Emir pada tahun 2016 dan kini pasangan ini dikurniakan dua orang cahaya mata pelengkap bahagia bersama.
Menarik: Cepat-Cepatlah Peluk Anak Isteri Kalau Termarah, Saharul Ridzwan Menyesal Marah Anak Bila Anak Ajak Main

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: @saharulridzwan
The post “Bijaknya Ali, Cerdik Dia Tanya Soalan Macam Tu” Wargamaya Kagum Cara Saharul Ridzwan Ajar Anak Kenal Allah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bijaknya-ali-cerdik-dia-tanya-soalan-macam-tu-wargamaya-kagum-cara-saharul-ridzwan-ajar-anak-kenal-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salute Cara Pak Azad Tegur Anak Buat Salah Soalan Terakhir Tu Tak Sangka Dia Nak Tanya

Salute Cara Pak Azad Tegur Anak Buat Salah Soalan Terakhir Tu Tak Sangka Dia Nak Tanya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 252 hits
Sudah menjadi tanggung jawab ibu ayah untuk mendidik anak anak agar mereka membesar menjadi individu yang terbaik Lumrah anak yang sedang membesar pasti ada masanya akan bergaduh antara adik beradik Namun bagaimana cara terbaik untuk kita m...
Tak Pernah Paksa Solat Tapi Selalu Ajak Ramai Kagum Cara Didikan Farah Lee Pada Anak

Tak Pernah Paksa Solat Tapi Selalu Ajak Ramai Kagum Cara Didikan Farah Lee Pada Anak

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 337 hits
Membesar dan mendidik anak seharian tidak mudah namun kegigihan wanita bernama Farah Lee ini seharusnya dipuji Bukan hanya membesarkan anak tunggalnya Maream Esabel dengan penuh kasih sayang bahkan cukup ilmu agama buat Maream Terbaru mener...
Masa Scan Baru Tahu Tak Apalah Allah Nak Bagi Anak Syurga Maaf Jika Kisah Ini Menyentuh Emosi Semua

Masa Scan Baru Tahu Tak Apalah Allah Nak Bagi Anak Syurga Maaf Jika Kisah Ini Menyentuh Emosi Semua

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 301 hits
Setiap ibu bapa pastinya teruja untuk menerima kehadiran orang baru dalam rumah tangga Bila disahkan hamil pasti tak sabar ingin melakukan ujian imbasan untuk mengetahui jantina bayi dan memastikan bayi dalam keadaan sihat dan baik Sama sep...
Abby Abadi Muat Naik Gambar Terbaru Sekali Marissa Dania Jadi Bualan Wargamaya Memang Cantik Betul Anak Abby Abadi Ni

Abby Abadi Muat Naik Gambar Terbaru Sekali Marissa Dania Jadi Bualan Wargamaya Memang Cantik Betul Anak Abby Abadi Ni

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 323 hits
Anak kedua kepada selebriti Abby Abadi dan bekas suaminya Norman Hakim yang dinamakan Marissa Dania sudah tidak lagi perlu diperkenalkan kepada umum kerana sedari kecil menjadi perhatian peminat
Simpan Baju Anak Agar Tak Berkulat Jimat Ruang Dengan Teknik Ni Superdaddy Kongsi Cara

Simpan Baju Anak Agar Tak Berkulat Jimat Ruang Dengan Teknik Ni Superdaddy Kongsi Cara

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 300 hits
Tak dinafikan anak anak kecil kita sememangnya cukup pantas membesar Di waktu PKP ini sahaja seluar anak mula singkat dan baju mula nampak mengecil Semuanya kerana mereka cepat membesar Pun begitu baju baju lama yang sudah tidak dipakai ini...
Musim Pandemik Kuatkan Sistem Imuniti Anak Ini Cara Terbaik

Musim Pandemik Kuatkan Sistem Imuniti Anak Ini Cara Terbaik

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 270 hits
Dalam musim pandemik seperti sekarang sangat penting untuk ibu ayah mengambil berat tentang sistem imuniti anak anak Biarpun sekarang mereka masih belum dibenarkan ke sekolah dan menjalani PdPR di rumah namun jangan ambil ringan soal kesiha...
Bermurah Hatilah Dengan Anak Isteri Allah Mudahkan Rezeki Kita Deep Perkongsian Bapa Ni

Bermurah Hatilah Dengan Anak Isteri Allah Mudahkan Rezeki Kita Deep Perkongsian Bapa Ni

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 344 hits
Allah menguji hambanya tanda kita sayang Namun saat diuji adakalanya kita mula goyah dan orang terdekat dengan kita selalunya menjadi mangsa Anak anak dan isteri pastinya turut terkesan disaat kita dilanda emosi yang begitu kuat Perkongsian...
Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah

Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 244 hits
Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah Setiap manusia di muka bumi ini sentiasa ada dugaan untuk dirinya Dugaan itu samada dugaan yang ringan atau dugaan yang berat Cara bagaimana untuk kita menghadapi dugaan itu terpulang kepa...
Buat Pusingan U Turn Last Minute Batal Niat Berkhatan Gelagat Anak Norman Hakim Cuit Hati Wargamaya

Buat Pusingan U Turn Last Minute Batal Niat Berkhatan Gelagat Anak Norman Hakim Cuit Hati Wargamaya

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 167 hits
Bukan mudah memujuk anak kecil kita untuk berkhatan Namun pelakon dan pengacara Norman Hakim berjaya membuatkan dua anak lelakinya untuk berkhatan secara serentak Pun begitu disaat akhir kata Norman anak lelakinya Kikim membuat pusingan U T...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap