Bicara Kes Pengubahan Wang Haram Rosmah November Ini


hmetro.com
MyMetro

ROSMAH. FOTO BERNAMA
BERNAMA

Kuala Lumpur: Perbicaraan kes Datin Seri Rosmah Mansor berhubung pengubahan wang haram RM7,097,750 dan pengelakan cukai, akan bermula selepas Mahkamah Tinggi di sini, mendengar pembelaannya dalam kes rasuah projek solar hibrid untuk sekolah pedalaman Sarawak.

Hakim Mohamed Zaini Mazlan menetapkan 17 hari mulai 15 November ini untuk mendengar kes berkenaan pada prosiding pengurusan kes hari ini.

Menurut Timbalan Pendakwa Raya Poh Yih Tinn menetapkan perbicaraan pada 15 hingga 17 November, 29 dan 30 November, 1 dan 2 Disember, 13 dan 14 Disember dan disambung pada 2022 iaitu 10 hingga 13 Januari serta 24 hingga 27 Januari.

"Pengurusan kes ditetapkan pada 9 September tahun ini dan pihak pendakwaan akan memanggil 15 saksi pendakwaan untuk memberi keterangan," katanya kepada Bernama melalui aplikasi WhatsApp hari ini.

Peguam Datuk Geethan Ram Vincent yang mewakili isteri bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak itu turut mengesahkan tarikh perbicaraan berkenaan.

"Pihak pendakwaan juga telah memaklumkan mahkamah bahawa mereka tidak akan membuat permohonan untuk memindahkan kes itu ke mahkamah lain," katanya melalui mesej hari ini.

Pada 18 Disember tahun lalu, Mohamed Zaini mencadangkan perbicaraan kes pengubahan wang haram dan pengelakan cukai Rosmah dipindahkan ke hadapan hakim lain bagi membolehkan ia didengar lebih awal, atau hanya mengekalkan perbicaraan itu di hadapannya.

Sebelum ini, perbicaraan kes pengubahan wang haram dan pengelakan cukai itu yang pada awalnya ditetapkan bermula Mei tahun lalu ditangguhkan bagi memberi keutamaan kepada perbicaraan kes solar hibrid, yang sedang berjalan.

Pada 18 Februari lalu, Mohamed Zaini memerintahkan Rosmah, 69, membela diri terhadap tiga pertuduhan rasuah membabitkan projek solar hibrid bernilai RM1.25 bilion untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak.

Mahkamah menetapkan sembilan hari, iaitu pada 9,10,15,16,17,22,23 Jun dan 12 hingga 15 Julai, untuk mendengar keterangan daripada Rosmah dan saksi pembelaan yang lain.

Rosmah berdepan 12 pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM7,097,750, serta lima pertuduhan gagal menyerahkan penyata pendapatan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu di Affin Bank Berhad, Cawangan Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang di sini, antara 4 Dis 2013 dan 8 Jun 2017 dan di LHDN, Kompleks Bangunan Kerajaan, Jalan Tuanku Abdul Halim, di sini dari 1 Mei 2014 hingga 1 Mei 2018.

Bagi pertuduhan pengubahan wang haram, Rosmah didakwa mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 yang boleh dihukum menurut Seksyen 4(1) akta sama.

Seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara maksimum 15 tahun dan juga boleh didenda tidak kurang lima kali ganda nilai aktiviti haram atau RM5 juta, mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Pertuduhan mengelakkan cukai pula dibuat mengikut Seksyen 77(1) Akta Cukai Pendapatan 1967 yang menuntut Rosmah mengemukakan penyata pendapatan bagi tahun taksiran 2013 hingga 2017 kepada Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri pada atau sebelum 30 April 2014, 2015, 2016, 2017 dan 2018 dengan tiada sebab yang munasabah yang bertentangan dengan Seksyen 112 akta sama.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 25 Februari 2021 @ 4:32 PMEnable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/02/bicara-kes-pengubahan-wang-haram-rosmah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Rosmah Mansor Diarah Bela Diri Atas 3 Pertvduhan Rasvuah Kes Projek Hibrid Solar

Terkini Rosmah Mansor Diarah Bela Diri Atas 3 Pertvduhan Rasvuah Kes Projek Hibrid Solar

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 188 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memerintahkan Datin Seri Rosmah Mansor untuk membela diri atas pert uduhan ra suah berhubung projek tenaga solar hibrid bagi 369 sekolah dekat pedalaman Sarawak
Kronologi Kes Tuduhan Rasuah Rosmah Mansor

Kronologi Kes Tuduhan Rasuah Rosmah Mansor

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 156 hits
Oleh Isteri bekas Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor ketika hadir mendengar keputusan terhadap pertuduhan rasuah berkaitan projek hibrid solar bagi 369 sekolah di pedalaman Sarawak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur disini hari ini GAMBA...
Audio Can I Advise You Something Bukti Kes Solar Rosmah

Audio Can I Advise You Something Bukti Kes Solar Rosmah

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 222 hits
Ini dia audio perbualan telephone antara Rosmah dan Najib yang didedahkan oleh SPRM pada 8 January 2020 Hakim mendapati audio ini sebahagian daripada bukti kes rasuah Solar membawa kepada Rosmah membela diri
Pertuduhan Rasuah Projek Hibrid Solar Di Sarawak Keputusan Kes Rosmah Khamis Ini

Pertuduhan Rasuah Projek Hibrid Solar Di Sarawak Keputusan Kes Rosmah Khamis Ini

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 161 hits
KUALA LUMPUR Khamis ini perhatian ramai akan tertumpu kepada Datin Seri Rosmah Mansor apabila Mahkamah Tinggi akan membuat keputusan sama ada akan memanggilnya untuk membela diri terhadap pertuduhan rasuah berkaitan projek hibrid solar bagi...
Rosmah Di Arah Bela Diri Kes Projek Solar Hibrid Di Sekolah Pendalaman Sarawak Mahathir Khalid Apa Cerita

Rosmah Di Arah Bela Diri Kes Projek Solar Hibrid Di Sekolah Pendalaman Sarawak Mahathir Khalid Apa Cerita

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 183 hits
February 18 2021 Datuk Seri Rosmah Mansor diarahkan membela diri di atas dakwaan rasuah melibatkan projek solar hibrid bernilai RM1 25 bilion untuk 369 sekolah luar bandar di SarawakHakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam keputusannya pagi...
Mahkamah Syariah Tiada Kuasa Bicara Kes Wanita Islam Murtad Di Luar Negara

Mahkamah Syariah Tiada Kuasa Bicara Kes Wanita Islam Murtad Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 285 hits
91 total views 91 views today Terdahulu viral video seorang wanita Islam warganegara Indonesia dipercayai telah dimurtadkan oleh seorang lelaki warga tempatan beragama Hindu Wanita tersebut mengaku telah meninggalkan agama Islam sejak di ne...
Rosmah Diarah Bela Diri Berhubung Kes Rasuah Projek Solar

Rosmah Diarah Bela Diri Berhubung Kes Rasuah Projek Solar

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 172 hits
B Nantha KumarIsteri bekas perdana menteri Najib Razak Rosmah Mansor diarah membela diri atas tuduhan penyelewengan dana bagi projek pembekalan dan pemasangan tenaga solar di 369 sekolah luar bandar di Sarawak Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lu...
Najib Akan Beri Keterangan Perbicaraan Kes Rasuah Hibrid Solar Rm1 25 Billion Rosmah

Najib Akan Beri Keterangan Perbicaraan Kes Rasuah Hibrid Solar Rm1 25 Billion Rosmah

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Tun Razak akan memberi keterangan sebagai saksi pembelaan dalam perbicaraan kes rasuah yang dihadapi isterinya Datin Seri Rosmah Mansor berkaitan projek hibrid solar bernilai RM1 25 bilion untuk 369 sekolah lua...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music