Bicara Guru Emas Palsu Atau Tulen Jom Kenal Pasti Dengan 5 Cara Mudah Ini



Bicara guru : Emas Palsu Atau Tulen? Jom Kenal Pasti dengan 5 Cara Mudah ini. Tidak dinafikan bahawa permintaan emas semakin hari adalah semakin tinggi, namun anda haruslah mengenal pasti ketulenan emas sebelum memilikinya.
Sebenarnya terdapat pelbagai cara untuk menguji samaada emas tersebut tulen atau palsu.
Bicara guru : Emas Palsu Atau Tulen? Jom Kenal Pasti dengan 5 Cara Mudah ini Emas adalah merupakan suatu aset pelaburan yang menguntungkan selain ianya dijadikan sebagai perhiasan wanita. Bila ada sahaja jualan murah emas, pasti ramai yang sanggup datang tidak kira sejauh mana pun lokasi tersebut.
Namun, perlu berhati-hati kerana setiap emas yang dijual dengan harga yang murah tidak semestinya 100% tulen.
Pada waktu kini, terdapat banyak kes penipuan tetang ketulenan emas tersebut. Jadi, untuk verify emas yang dibeli itu tulen atau pun tidak, ayuh kami bagi tips kepada anda untuk kenal pasti emas palsu dan emas tulen dengan simple.
Cara Kenal Pasti Emas Palsu Atau Tulen 1. Gores Emas Pada Permukaan Seramik Menggores emas diatas permukaan seramik adalah cara yang paling “simple” untuk mengenal pasti emas tersebut tulen atau tidak. Menurut pendapat sesetengah pihak dengan menggores diatas permukaan seramik, jika didapati terlihat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah tidak asli.
Tapi jika tiada kesan hitam selepas anda menggoresnya diatas permukaan seramik, maka emas tersebut adalah tulen.
2. Ukur Ketumpatan Dan Timbang Berat Emas Mengukur ketumpatan dan menimbang berat emas tersebut merupakan salah satu cara untuk mengetahui dan mengenal pasti samaada emas tersebut tulen ataupun tidak. Cara yang paling mudah adalah denga menggunakan penimbang digital.
Anda juga boleh merendam emas kedalam air untuk mengukur ketumpatan emas. Jika emas tersebut tulen, isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan.
3. Uji Fizikal Emas Secara Visual
Emas asli biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1-999 atau dalam bacaan karat iaitu 10k, 14k, 22k, ataupun 24k. Sebab itulah kita akan lihat label angka tersebut ditempat jualan emas. Peringatan bahawa emas tiruan juga kadangkala dilabelkan dengan bacaan angka tersebut untuk kelirukan pelanggan.
Jadi, anda boleh melakukan ujian fizikal secara visual untuk kenal pasti bagi memastikan emas tersebut tulen ataupun tidak. Biasanya kanta pembesar akan digunakan oleh pakar untuk memeriksa emas tersebut dengan teliti.
Di Malaysia terutamanya, terdapat beberapa pajak gadai yang patuh syariah yang boleh menetukan fizijal emas tersebut melalui visual seperti ini.
4. Menggunakan Magnet Untuk Uji Ketulenan Emas
Nak lagi mudah, anda boleh menggunakan magnet untuk kenal pasti ketulenan emas. Sebagaimana yang kita tahu bahawa magnet mampu menarik segala jenis logam, dan sekiranya emas anda terlekat pada magnet, maka emas tersebut palsu.
Emas yang terlekat dengan daya tarikan magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.
5. Gigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat Dengan menggigit emas tersebut dengan tidak terlalu kuat juga merupakan cara untuk kenal pasti emas tersebut tulen atau. Kebiasaannya para atlet yang mendapat pimgat emas melakukan cara ini. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk kenal pasti ianya tulen ataupun tidak.
Namun anda diingatkan untuk tidak menggigit terlalu kuat, ianya kerana kalau emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24k.
Kesimpulannya, sila gunakan cara yang dikongsikan ini untuk megetahui samaada emas yang ada ada ori atau pun tidak. Jika tidak, sudah pasti anda akan mengalami kerugian akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/09/emas-palsu-atau-tulen-jom-kenal-pasti-dengan-5-cara-mudah-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bicara Guru Labur Emas Atau Tanah Yang Mana Lagi Baik

Bicara Guru Labur Emas Atau Tanah Yang Mana Lagi Baik

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 171 hits
EMAS VS HARTANAH MANAKAH LEBIH BAIK GURU INI KONGSIKAN PANDANGANNYA Ramai yang mungkin tertanya tanya antara emas dan tanah manakah yang paling sesuai untuk dijadikan sebagai aset pelaburan Kerana kedua duanya mempunyai nilai yang baik dan ...
Ibu Ini Kongsi Cara Lagi Mudah Bersih Kencing Anak Atas Tilam Sofa Atau Karpet

Ibu Ini Kongsi Cara Lagi Mudah Bersih Kencing Anak Atas Tilam Sofa Atau Karpet

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 203 hits
Antara masalah sering dihadapi para ibu bapa ialah anak kencing atas tilam Kadang kadang bukan bayi sahaja yang terlepas tetapi anak yang dah besar pun boleh terkencing atas tilam Ada yang tanya macam mana kalau anak kencing atas tilam sofa...
Bicara Guru Kelebihan Cashback Kad Kredit Dan Inilah Cara Kumpul Cashback Yang Ramai Tak Tahui

Bicara Guru Kelebihan Cashback Kad Kredit Dan Inilah Cara Kumpul Cashback Yang Ramai Tak Tahui

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 174 hits
Bicara guru Kelebihan Cashback Kad Kredit Dan Inilah Cara Kumpul Cashback yang Ramai Tak Tahui Sambung tulis Pendahuluan Ramai yang mengatakan bahawa kad kredit sentiasa membawa beban tetapi tanpa kita sedari sebenarnya ia mempunyai manfaat...
Lagi Berusia Lagi Mudah Terkena Kanser Usus Jom Amalkan 4 Cara Tingkatkan Kesihatan Usus

Lagi Berusia Lagi Mudah Terkena Kanser Usus Jom Amalkan 4 Cara Tingkatkan Kesihatan Usus

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 387 hits
Menjaga kesihatan usus sangat penting kerana ia boleh mempengaruhi keadaan tubuh secara keseluruhannya Usus yang sihat menjadikan sistem imun yang sihat serta membantu mencegah pelbagai penyakit serius Ada banyak perkara yang boleh membuatk...
Guru Ini Mengajar Cara Menyimpan Wang Dengan Betul Dan Selamat L Jom Menyimpan Wang

Guru Ini Mengajar Cara Menyimpan Wang Dengan Betul Dan Selamat L Jom Menyimpan Wang

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 237 hits
Guru Ini Mengajar Cara Menyimpan Wang Dengan Betul Dan Selamat l Jom Menyimpan Wang kita semua tahu menyimpan wang adalah merupakan suatu perkara yang amat penting dalam kehidupan Simpanan juga amat penting untuk masa depan dan kecemasan Ki...
Kena Kenal Pasti Anak Tantrum Atau Meltdown Baru Senang Nak Atasinya

Kena Kenal Pasti Anak Tantrum Atau Meltdown Baru Senang Nak Atasinya

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 181 hits
Setiap kali kalau nampak anak nangis je ngamuk je mesti kita ingat dia tantrum Sebenarnya ada dua perkara kalau anak tu menangis Sama ada dia tantrum atau meltdown je Jom kita tengok perbezaan tantrum dan meltdown ni dan tips untuk berdepan...
Buat Ayam Gunting Mudah Cara Puas Makan

Buat Ayam Gunting Mudah Cara Puas Makan

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 127 hits
Ada peminat ayam gunting Buat sendiri lagi puas makan Jom ayam gunting rangup di luar lembut dan juicy di dalam Tak susah hanya guna tepung goreng serbaguna bestari je Dah tak perlu ke pasar malam lagi kalau nak makan ayam gunting Ayam gunt...
Masak Sambal Bilis Simple Je Tapi Sedap Ikut Cara Ni Pasti Jadi

Masak Sambal Bilis Simple Je Tapi Sedap Ikut Cara Ni Pasti Jadi

papar berkaitan - pada 15/9/2022 - jumlah : 132 hits
Sambal Ikan Bilis memang sedap Selain dinikmati bersama Nasi lemak ia juga sesuai dinikmati bersama nasi putih biasa atau dimakan bersama roti atau pau Memang kena dengan selera orang Malaysia Namun ramai yang kadang kala susah nak jumpa Sa...
Cara Buat Baked Potato Paling Mudah Tabur Semua Bahan Anak Kenyang

Cara Buat Baked Potato Paling Mudah Tabur Semua Bahan Anak Kenyang

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 153 hits
Sesekali anak tolak nasi apa kata anda buatkan baked potato atau Jacket Potato ini untuk anak Anak pasti kenyang Tidak hanya kenyang bahkan tinggi karbohidrat malah paling sesuai sebagai kudapan untuk anak Jom cuba resipi mudah perkongsian ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan