Biasa Tidur 4 Jam Sehari Selesaikan Kerja Rumah Kisah Inspirasi Shima Anuar Di Pa Ma Gala Moms


Bergelar ibu kepada dua anak yang masih kecil bukan mudah. Semuanya memerlukan pengorbanan demi melihat anak-anak membesar dengan sempurna. Sehebat mana pun kita bergelar ibu, pasti akan ada suka dukanya.
Seperti perkongsian Shima Anuar yang juga salah seorang penerima Anugerah Pa&Ma Gala Moms 2021, dia mengakui pengurusan masa sangat-sangat penting bagi memastikan diri tidak stres dan keluarga pun bahagia.

Hanya tidur 4 jam sehari
Shima menjelaskan, sejak bergelar ibu, rutin tidurnya tak pernah lebih 4 jam. Mungkin orang lain boleh tidur 7 atau 8 jam untuk kekal bertenaga. Namun bagi Shima setakat ini rutin tidurnya hanya dalam tempoh itu sahaja.

“Alhamdulillah walaupun tidur dalam tempoh 4 jam je, dari segi pengurusan emosi setakat ini semuanya ok. Ini kerana sebelum saya tidur, akan buat siap-siap jadual apa yang perlu diuruskan untuk keesokkan harinya.
“Jadi bila dah buat semua jadual, saya bangun tak lah rasa blur dan penat nak buat itu ini serentak. Cara ini memang dipraktikkan sejak dulu lagi dan nampak keberkesanannya dan rutin hariannya pun lebih teratur. Paling penting kita tak akan penat,” kongsinya.

Masak setiap hari untuk keluarga
Tambah Shima lagi, dalam kesibukannya menjalankan perniagaan, setiap hari pasti akan masuk dapur untuk menyediakan hidangan buat suami dan anak-anak. Sesibuk mana pun, saya akan curi juga masa untuk memasak.
“Ini kerana, suami akan selalu makan di rumah dan kami jadikan waktu makan adalah waktu berharga untuk keluarga. Lagipun anak-anak pun ada perangai mereka sendiri. Macam anak sulung susah sikit makan, jadi saya kena kreatif untuk sediakan makanan yang menarik minatnya. Tapi anak kedua memang jenis suka makan, jadi seronoklah tengok dia makan,” ujarnya.

“Tipulah kalau tak penat..”
Kalau sebut down atau penat, Shima pun sama juga macam ibu-ibu lain. Sesekali kita akan rasa penat yang teramat sangat sampai rasa nak marah anak. Walaupun dah cuba kawal tetap tak boleh.
Jadi bila dah macam ni, Shima biasanya akan minta suami bantu dan ambil alih jaga anak sekejap dan buat apa yang patut. Sekurang-kurangnya bila suami bantu, Shima boleh rehat sekejap. Mujur juga dapat suami yang sporting dan ringan tulang.

Bagi Shima walaupun kita rasa diri kuat, ada masanya kita akan tetap rasa tak mampu. Sebab itu, sebelum emosi tak boleh kawal, Shima akan bertenang cepat-cepat.
Soal pengorbanan pada anak, sejak melahirkan anak kedua, Shima dah korbankan kerjaya seni demi melihat anak membesar depan mata. Shima hanya akan terima tawaran jika komitmen itu tak mengambil masa lama. Setakat ini Shima gembira jadi suri rumah dan buat bisnes.

Sebab Shima memang tak boleh berenggang lama-lama dengan anak. Macam sebelum PKP pun, jika pergi bercuti dalam atau luar negara, memang tak pernah pergi berdua pun. Anak sentiasa di bawa bersama-sama.
Bila orang tanya apa harapan Shima sebagai ibu, saya nak anak-anak tahu yang sayang sangat sayangkan mereka. Mereka adalah penawar suka duka saya dan suami. Lagi satu ketegasan saya dengan anak untuk pastikan mereka berjaya dan mampu berdikari pada masa akan datang.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Biasa Tidur 4 Jam Sehari, Selesaikan Kerja Rumah. Kisah Inspirasi Shima Anuar Di Pa&Ma Gala Moms appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/biasa-tidur-4-jam-sehari-selesaikan-kerja-rumah-kisah-inspirasi-shima-anuar-di-pama-gala-moms/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuma Nak Rasa Bahagia Diana Amir Berkorban Tinggalkan Dunia Lakonan Kongsi Kisah Di Pa Ma Gala Moms

Cuma Nak Rasa Bahagia Diana Amir Berkorban Tinggalkan Dunia Lakonan Kongsi Kisah Di Pa Ma Gala Moms

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 360 hits
Nama Diana Amir dahulunya sangat terkenal di kaca tv dengan lakonanya yang sangat baik namun kini dia meninggalkan dunia lakonan dengan ikhlas demi keluarga tercinta Wanita hebat kepada 3 orang cahaya mata ini kini aktif dengan aktiviti akt...
Airmata Tak Berhenti Turun Waktu Tu Kongsi Kisah Sedih Bersalinkan Anak Pertama Mawar Rashid Buka Tirai Pa Ma Gala Moms

Airmata Tak Berhenti Turun Waktu Tu Kongsi Kisah Sedih Bersalinkan Anak Pertama Mawar Rashid Buka Tirai Pa Ma Gala Moms

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 356 hits
Setiap kali melewati Instagramnya ibu kepada dua orang cahaya mata Mawar Rashid tidak pernah menunjukkan kesedihannya hatinya Dia sentiasa ceria penuh aura keibuan walau dihimpit kesibukan menguruskan dua anaknya serta dua anak tirinya Dala...
Pa Ma Gala Moms Bakal Memberi Inspirasi Buat Semua Ibu Millennial Nantikan

Pa Ma Gala Moms Bakal Memberi Inspirasi Buat Semua Ibu Millennial Nantikan

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 563 hits
Buat pertama kalinya PA MA yang merupakan jenama pilihan ibu bapa nombor 1 di Malaysia menganjurkan PA MA GALA MOMS yang diinspirasikan bersama CETAPHIL sebuah program anugerah digital yang akan memberi penghargaan kepada 20 mama millennial...
Tak Akan Hilang Kelelakian Anak Bila Buat Kerja Rumah Jangan Manjakan Anak Lelaki Berlebihan

Tak Akan Hilang Kelelakian Anak Bila Buat Kerja Rumah Jangan Manjakan Anak Lelaki Berlebihan

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 246 hits
Dalam mendidik anak anak bukanya mudah Lebih lebih lagi nak mendidik anak lelaki menjadi seorang yang bertanggungjawab dan tidak manja berlebihan sehingga urusan rumah yang mudah pun tidak tahu bagaimana nak diselesaikan Kenapa sangat penti...
Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil

Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 270 hits
Apabila bergelar seorang ibu tanggungjawab sebenarnya makin bertambah Dengan nak menguruskan rumah tangga kerjaya uruskan keperluan anak bukan sesuatu yang mudah Tambah lagi perlu dilakukan serentak Bagi ibu yang mengalami situasi ini tiba ...
Matahari Tegak Di Atas Kaabah Esok Boleh Menentukan Arah Kiblat Di Rumah Pada Jam 5 27 Petang

Matahari Tegak Di Atas Kaabah Esok Boleh Menentukan Arah Kiblat Di Rumah Pada Jam 5 27 Petang

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 271 hits
Umat Islam di Malaysia boleh membuat semakan tepat arah kiblat dengan hanya melihat bayang matahari pada 15 Julai Khamis ini jam 5 27 petang Is susulan fenomena yang dikenali sebagai Istiwa Adzam atau kedudukan matahari berada pada titik ze...
Gudang Sepeda Di Bandung Terbakar Api Berhasil Dipadamkan Setelah 9 Jam Berkobar

Gudang Sepeda Di Bandung Terbakar Api Berhasil Dipadamkan Setelah 9 Jam Berkobar

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 240 hits
Gudang distributor sepeda yang berada di kawasan industri Jalan Babakan Ciparay Kota Bandung terbakar Selasa Petugas Pemadam Kebakaran dibantu warga berhasil memadamkan api
Tanpa Wayar Lebih Mudah Cepat Dan Senang Buat Kerja Membersih Rumah Dengan Beko Powerclean Cordless Vacuum Cleaner

Tanpa Wayar Lebih Mudah Cepat Dan Senang Buat Kerja Membersih Rumah Dengan Beko Powerclean Cordless Vacuum Cleaner

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 415 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan yang dikasihi sekalian Sejak duduk rumah ni Maha memang boleh katakan setiap minggu kena bersihkan rumah Sebab satu masalah Maha ni iaitu tak b...
Inspirasi Pernikahan Ala Ariana Grande Yang Hanya Digelar Di Rumah Dihadiri 20 Orang Aja

Inspirasi Pernikahan Ala Ariana Grande Yang Hanya Digelar Di Rumah Dihadiri 20 Orang Aja

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 261 hits
Pernikahannya memang sudah berlalu tapi idenya pestanya yang nggak ramai mengundang banyak orang tetap bisa menginspirasimu
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan